30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)
  • Q:

Bijdrager
    basek

iMac bij Apple of Upgreatest kopen?

Beste mensen,

Als ik onderstaande iMac koop bij Apple kost dat € 3.659,-.

27‑inch iMac met Retina 5K‑display.

3,0‑GHz 6‑core Intel Core i5-processor van de 8e generatie, Turbo Boost tot 4,1 GHz

32 GB 2666‑MHz DDR4‑geheugen

Radeon Pro 570X met 4 GB GDDR5-geheugen

1 TB SSD‑opslag

Magic Mouse 2

Magic Keyboard – Nederlands

Als ik hem bij Upgreatest koop kost dat € 2.420,90

Je heb dan een 1000 GB SSD-opslag SATA. Ik weet niet wat Apple voor SSD heeft.

Mijn vraag: waarom zou ik hem nog bij Apple kopen, die ruim € 1.200,- duurder is?

Groet,

Bas

Bijdrager
    nnsa

Waarschijnlijk Appels en Peren c.q. nieuw versus gebruikt…

Bijdrager
    basek

<p class=”cite”>nnsa op 23 mei 2019 om 20:12</p>
    Waarschijnlijk Appels en Peren c.q. nieuw versus gebruikt…

Bij Upgreatest verkopen ze ook nieuwe Macs. De vergelijking is dus nieuw tegenover nieuw.

Moderator
    Night

Denk ook aan het jaar van verschijnen. Apple gebruikt geen SATA SSD, maar NVMe, waardoor een SSD nog veel sneller kan zijn. Ga je dat merken? Als je beide iMacs naast elkaar zet wel, ja.

SSD’s zijn erg prijzig bij Apple. Waarschijnlijk zetten ze bij Upgreatest gewoon een standaard SSD op de plaats waar voorheen een 5400rpm HDD zat. Zo heeft de iMac ook een SSD, maar is stukken goedkoper (en minder snel)

Leesvoer: https://beetstech.com/blog/apple-proprietary-ssd-ultimate-guide-to-specs-and-upgrades

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@basek,

Bij Upgreatest verkopen ze ook nieuwe Macs. De vergelijking is dus nieuw tegenover nieuw.

Dat kan alleen maar diefstal of andere zwendel zijn.

De winstmarge op een Apple Computer ligt rond de 5%, denk even na…!

Bijdrager
    basek

<p class=”cite”>Night op 23 mei 2019 om 20:22</p>
    Denk ook aan het jaar van verschijnen. Apple gebruikt geen SATA SSD, maar NVMe, waardoor een SSD nog veel sneller kan zijn. Ga je dat merken? Als je beide iMac naast elkaar zet wel, ja.

Leesvoer: https://beetstech.com/blog/apple-proprietary-ssd-ultimate-guide-to-specs-and-upgrades

Ik moet het artikel nog lezen maar las eerder dat het snelheidsverschil tussen SATA en NVMe vooral voordeel heeft bij grote games en het decomprimeren van bestanden. Ik speel geen games en heb mijn iMac alleen nodig voor InDesign en PhotoShop.
    Als het snelheidsverschil daar niet significant is betaal ik graag enkele honderden Euro’s minder.

Bijdrager
    basek

<p class=”cite”>JoopJoopJoop op 23 mei 2019 om 20:23</p>
    @basek,

Dat kan alleen maar diefstal of andere zwendel zijn.

De winstmarge op een Apple Computer ligt rond de 5%, denk even na…!

Puur op de iMac zijn ze ongeveer € 100,- goedkoper. De winst zit hem dus in het extra geheugen en extra SSD die ik graag zou willen. Daar zullen ze aan verdienen denk ik.
    Aan diefstal en zwendel denk ik niet. Dan was de boel toch allang opgedoekt?
    Bovendien heeft het bedrijf goede reviews.

Bijdrager
    basek

<p class=”cite”>Night op 23 mei 2019 om 20:22</p>
    Denk ook aan het jaar van verschijnen. Apple gebruikt geen SATA SSD, maar NVMe, waardoor een SSD nog veel sneller kan zijn. Ga je dat merken? Als je beide iMacs naast elkaar zet wel, ja.

SSD’s zijn erg prijzig bij Apple. Waarschijnlijk zetten ze bij Upgreatest gewoon een standaard SSD op de plaats waar voorheen een 5400rpm HDD zat. Zo heeft de iMac ook een SSD, maar is stukken goedkoper (en minder snel)

Zo’n standaard goedkope SSD zal toch altijd vele malen beter zijn dan de standaard HDD (okee Fusion met een heel klein SSD’tje) die Apple levert bij zijn 2019 iMacs?

Bijdrager
    penseel

Bij Upgreatest kost de iMac € 3.130,88.

Bijdrager
    basek

<p class=”cite”>penseel op 23 mei 2019 om 21:19</p>
    Bij Upgreatest kost de iMac € 3.130,88.

Maak ik een fout?;-) Ik stuur even een screenshot mee.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@basek,

Puur op de iMac zijn ze ongeveer € 100,- goedkoper. De winst zit hem dus in het extra geheugen en extra SSD die ik graag zou willen. Daar zullen ze aan verdienen denk ik.

1. Wel eerst je huiswerk goed doenvoor je hier iets beweerd, je kan Appels alleen met Appels vergelijken..

2. Deze club kan niet eens bij Apple inkopen, zijn geen officiele Apple reseller..

3. Goede reviews zijn voor enkele centen te koop, zeggen helemaal niets..

4. wanneer zij deze iMac zelf “upgraden (SSD e.d)” ben je voor eeuwig je garantie van Apple kwijt!!!!!!!!!

Bijdrager
    basek

<p class=”cite”>JoopJoopJoop op 23 mei 2019 om 21:30</p>
    @basek,

1. Wel eerst je huiswerk goed doenvoor je hier iets beweerd, je kan Appels alleen met Appels vergelijken..

2. Deze club kan niet eens bij Apple inkopen, zijn geen officiele Apple reseller..

3. Goede reviews zijn voor enkele centen te koop, zeggen helemaal niets..

4. wanneer zij deze iMac zelf “upgraden (SSD e.d)” ben je voor eeuwig je garantie van Apple kwijt!!!!!!!!!

1) Vandaar ook dit bericht op OMT. Onderdeel van mijn huiswerk.;-)
    2) Maar hoe komen ze dan aan nieuwe 2019 iMac?
    3) Het waren geen reviews met sterren die ik las maar gesprekken op fora, op iCreate en nog een enkele website.
    4) Ze geven 2 jaar garantie.

Bijdrager
    Shmoo

Ik vraag mij altijd af hoe mensen bij zoiets terecht komen. Dat je bij dit soort bedrijfjes je oude computer laat controleren of de HDD vervangen wanneer er toch geen garantie meer op zit, oké.

Maar een nieuwe-nieuwe computer kopen? Ik bedoel, het is niet eens een kerende Apple Reseller. Officieel mag dit niet eens wat hij doet en ik vraag mij ook af hoe lang het gaat duren voordat een jurist van Apple hem sommeert om die producten van zijn site te halen.

En ja je kunt ook naar Henk Swinkels Occassions & Brommobielen op de hoek gaan om via hem een nieuwe Mercedes SL 500 te kopen. Dan gaat Henkie names jou naar de Mercedes dealer en dan regelt hij de auto voor je als tussenpersoon. Maar waarom zou je ??? En of je dat met iets simpels als een iMac ook zou moeten doen ???

Ik denk dat er alleen maar gezeur en gezeik van komt. Qua garantie en zo. Je weet nooit hoe jouw toekomstige iMac aangekocht wordt. Koop dit bedrijfje de iMac op jouw naam bij Apple en laat hij deze dan bezorgen op een van zijn adressen. Mogelijk via de EDU Store van Apple ( daar lijkt het wel op ) gezien de < 5% korting. Kortom als jij er dan wat aankrijgt moet je via hem je garantie claimen. Mocht blijken dat tegen die tijd Apple er achter is gekomen dat al die aankopen eigenlijk gewoon zakelijke aankopen zijn dan vervalt je twee jaar garantie en kan deze gast echt dat ene jaar garantie uit eigen zak betalen ?

Ik zou het er allemaal niet op gokken.

Bijdrager
    basek

<p class=”cite”>Shmoo op 23 mei 2019 om 22:44</p>
    Ik vraag mij altijd af hoe mensen bij zoiets terecht komen. Dat je bij dit soort bedrijfjes je oude computer laat controleren of de HDD vervangen wanneer er toch geen garantie meer op zit, oké.

Maar een nieuwe-nieuwe computer kopen? Ik bedoel, het is niet eens een kerende Apple Reseller. Officieel mag dit niet eens wat hij doet en ik vraag mij ook af hoe lang het gaat duren voordat een jurist van Apple hem sommeert om die producten van zijn site te halen.

En ja je kunt ook naar Henk Swinkels Occassions & Brommobielen op de hoek gaan om via hem een nieuwe Mercedes SL 500 te kopen. Dan gaat Henkie names jou naar de Mercedes dealer en dan regelt hij de auto voor je als tussenpersoon. Maar waarom zou je ??? En of je dat met iets simpels als een iMac ook zou moeten doen ???

Ik denk dat er alleen maar gezeur en gezeik van komt. Qua garantie en zo. Je weet nooit hoe jouw toekomstige iMac aangekocht wordt. Koop dit bedrijfje de iMac op jouw naam bij Apple en laat hij deze dan bezorgen op een van zijn adressen. Mogelijk via de EDU Store van Apple ( daar lijkt het wel op ) gezien de < 5% korting. Kortom als jij er dan wat aankrijgt moet je via hem je garantie claimen. Mocht blijken dat tegen die tijd Apple er achter is gekomen dat al die aankopen eigenlijk gewoon zakelijke aankopen zijn dan vervalt je twee jaar garantie en kan deze gast echt dat ene jaar garantie uit eigen zak betalen ?

Ik zou het er allemaal niet op gokken.

Helder Shmoo. Dank. Ik moet het dus niet doen volgens jou. Het is echter een gok die ook goed zou kunnen gaan. Moeilijk…

Bijdrager
    Shmoo

Das helemaal niet moeilijk. De magnetron uit elkaar halen en hem dan geblinddoekt weer in elkaar zetten, das moeilijk. Dit soort dingen zijn steen eenvoudig. Oppakken en mee gooien.

Bijdrager
    basek

<p class=”cite”>Shmoo op 23 mei 2019 om 23:39</p>
    Das helemaal niet moeilijk. De magnetron uit elkaar halen en hem dan geblinddoekt weer in elkaar zetten, das moeilijk. Dit soort dingen zijn steen eenvoudig. Oppakken en mee gooien.

Je bent een mooie Shmoo. Ik ben wel benieuwd wie je bent, je leeftijd en wat je doet. hahah

Bijdrager
    JP

Meeste Apple reseller en/of dozenschuiver kunnen niet tippen aan Upgreatest.

Zal wel arrogant klinken met 30 jaar Apple ervaring.

Bijdrager
    nnsa

Het blijven Appels en Peren, door surrogaat onderdelen te monteren en dan een lagere prijs aan te bieden.

Goedkoop = duurkoop.

Bijdrager
    Max_G

Upgreatest is een prima bedrijf met uitstekende service. En de sponsor van MacFreak trouwens. Eigenaar Martijn zit al eeuwen in de Mac-business.

Bovenstaande speculaties over zwendel, gerommel en geen garantie zijn totale onzin. Daarbij klopt de rekensom van Basek niet. In de configuratie zoals Apple ‘m aanbiedt kost-ie bij Upgreatest €2950,88. En ja, als je de HDD van de fusiondrive vervangt door een SSD kan het een stuk goedkoper. NVME opslag is wel nog sneller dan een Crucial of Samsung SSD.

Aangezien je gemakkelijk zelf geheugen kunt bijplaatsen kan Upgreatest vooral daar prijsverschil maken. Basek zou er trouwens goed aan doen zelf geheugen te kopen en zelf bij te plaatsen.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@basek,

Gewoon kopen bij Apple of een echte Apple Dealer al is het alleen maar om de garantie, anders wordt het wel een heel dure gok.

Het lijkt me dat je alleen maar naar wat korting kijkt, ga je gang, je bent hier in ieder geval gewaarschuwed!

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@JP,

Wat heeft 30 jaar ervaring te maken m.b.t. het verliezen van je garantie..

BTW de term dozenschuivers is inmiddels na 30 jaar wel verjaard…

De groeten aan Ed’je en van Dissel….

Bijdrager
    JP

JoopJoopJoop

https://www.quotenet.nl/zakelijk/a219262/dit-zijn-de-allerrijkste-dozenschuivers-ter-wereld-219262/

Wat 30 jaar ervaring met Apple (2 Macintosh Classic’s, 6 iMac’s, 3 Mac Pro’s, 4 iPad’s, 3 Apple TV’s, 5 iPhones. 3 display’s, diverse AppleCare) te maken heeft met het verlies van garantie weet ik ook niet. Ook nooit geweten dat je een nieuw Apple product bij Apple moet registreren. Nooit oud genoeg om te leren.

Bijdrager
    basek

<p class=”cite”>Max_G op 24 mei 2019 om 10:08</p>
    Upgreatest is een prima bedrijf met uitstekende service. En de sponsor van MacFreak trouwens. Eigenaar Martijn zit al eeuwen in de Mac-business.

Bovenstaande speculaties over zwendel, gerommel en geen garantie zijn totale onzin. Daarbij klopt de rekensom van Basek niet. In de configuratie zoals Apple ‘m aanbiedt kost-ie bij Upgreatest €2950,88. En ja, als je de HDD van de fusiondrive vervangt door een SSD kan het een stuk goedkoper. NVME opslag is wel nog sneller dan een Crucial of Samsung SSD.

Aangezien je gemakkelijk zelf geheugen kunt bijplaatsen kan Upgreatest vooral daar prijsverschil maken. Basek zou er trouwens goed aan doen zelf geheugen te kopen en zelf bij te plaatsen.

Beste Max, hoe heb ik mijn rekensom fout gedaan? Ik zie het helaas niet.

Bijdrager
    Max_G

Basek, je vergelijkt Apple’s NVME-SSD met een ‘gewone’ SSD van Upgreatest. Je moet dus bij Upgreatest ook 1TB NVME opslag aanvinken voor de juiste vergelijking. Verder, bij Apple betaal je de totale hoofdprijs voor RAM. Terwijl je dat zelf voor véél minder kunt kopen, bij Amazon.de bijvoorbeeld. Zelf bijplaatsen is kinderspel (speciaal luikje aan de achterkant hiervoor).

Bijdrager
    basek

<p class=”cite”>Max_G op 24 mei 2019 om 11:20</p>
    Basek, je vergelijkt Apple’s NVME-SSD met een ‘gewone’ SSD van Upgreatest. Je moet dus bij Upgreatest ook 1TB NVME opslag aanvinken voor de juiste vergelijking. Verder, bij Apple betaal je de totale hoofdprijs voor RAM. Terwijl je dat zelf voor véél minder kunt kopen, bij Amazon.de bijvoorbeeld. Zelf bijplaatsen is kinderspel (luikje aan de achterkant).

Dank je wel Max_G!

Bijdrager
    Hansi2124

Nieuwe 15-inch MacBook Pro met Touch Bar: 2,3GHz 8-core i9, 512 GB – Spacegrijs (2019) bij Apple: €3.299

Bij Upgreatest: €2.999

Een mooi verschil van €300. Maar inderdaad: hoe kunnen ze het doen???

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wellicht ten overvloede: Apple probeert op verschillende manieren de integriteit en kwaliteit te vrijwaren van gerommel met hun producten. Natuurlijk is Apple duur, maar alléén in vergelijking met andere (pc) merken. (Vergelijken dus met bedrijfjes zoals Upgreatest is dus inderdaad appels met peren). Voor de rest betaal je voor een product waarvan de prijs niet zou moeten uitmaken als je perse een Mac wilt. Tenslotte ga je ook geen Ferrari kopen waar aan gesleuteld is door een obscuur autobedrijf.

Bijdrager
    Hansi2124

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 24 mei 2019 om 13:31</p>
    Voor de rest betaal je voor een product waarvan de prijs niet zou moeten uitmaken als je perse een Mac wilt.

Spreek voor jezelf…

Er zijn nog altijd mensen die niet zoveel geld hebben, maar toch voor hun beroep materiaal nodig hebben om te kunnen werken en geld verdienen. Als je ergens anders hetzelfde product aanzienlijk goedkoper kan krijgen, waarom zou je dat niet doen? Of tank jij ook elke keer langs de snelweg (tenzij je een elektrische auto hebt)?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Hansi2124 op 24 mei 2019 om 14:42</p>

Spreek voor jezelf…

Er zijn nog altijd mensen die niet zoveel geld hebben, maar toch voor hun beroep materiaal nodig hebben om te kunnen werken en geld verdienen. Als je ergens anders hetzelfde product aanzienlijk goedkoper kan krijgen, waarom zou je dat niet doen?

Als je iets moet kopen voor je beroep dan heb je zeer waarschijnlijk meer geld achter de hand (vaak in de vorm van een lening) dan de normale consument en is het dus ook een zakelijke koop met heel andere regels dan die van de consument. Als consument worden we goed beschermd maar dan is het toch een risico als je bij een niet erkende Apple (online)winkel zoals Upgreatest iets koopt als het om een Apple product gaat.

Ik heb even op hun site gekeken hoeveel ik uitgespaard zou hebben als ik mijn huidige iMac (21,5″ 4K quadcore i7, 16GB, 1TB Fusion drive) bij hun zou hebben gekocht. Ik kon echter geen exacte configuratie samenstellen (m.a.w: ze verkochten kennelijk niet wat ik wilde) dus ik moest een schatting maken van het prijsverschil. Omdat ik zelf korting heb gehad zal dit ±€130 zijn geweest (zonder die korting ±€400). Maar ik had deze configuratie vermoedelijk dus niet bij hun kunnen kopen dus dat is nogal academisch geworden. Het lijkt er dus op dat Upgreatest geen totaal assortiment heeft en dus kun je je echt afvragen waar ze dan zo’n “exemplarisch” model vandaan halen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.