26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Viva

iMac beheXt

na grondige schoonmaak van een iMac G3 (formatteren) en installatie van OS X 10.2 weigert de iMac op te starten vanaf OS 9 installatie CD

-> noch van de orginele bijgeleverde cd’s (programmatuurhertel-/installatie) als van een aparte OS 9 installatie CD
    -> opstartschijf selecteren in X 10.2 is mogelijk, maar hij herstart dan onmiddellijk onder X
    Appeltje-C tijdens opstarten ook geen succes, evenmin option-toets

iemand een idee? thx

Bijdrager
    GrandMaster

PRAM tot 5 X toe schoonmaken en dan opstarten met option + C

Bijdrager
    Viva

> GrandMaster:

nee, geen succes, PRAM zappen tot 3 x had ik al gedaan, 5 x werkt ook niet
    option + C heeft geen effect, ook niet alleen C toets (staat foutief in mijn eerste bericht)

Bijdrager
    Elian

Kun je wel in Classic?
    Is je firmware up to date?
    Is het een generieke OS 9 CD of die van je iMac?

Heb je de Apple Hardware Test CD al gebruikt?
    Heb je toevallig Techtool?

Wat een vragen allemaal….

Bijdrager
    Viva

> Elian:

kan wel in Classic, maar dat werkt veel te traag op deze Mac (500 Mhz G3)
    firmware is up to date: 4.1.9f1
    beide cd’s pakt ‘ie niet, zowel de orginele die bij de iMac zaten als een generieke OS 9
    hardware test CD zat er toen nog niet bij (kan even een andere proberen, maar volgens mij zijn die apparaat-specifiek)
    heb geen TechTool

Bijdrager
    Elian

OK dan….

weet niet of dit nu nog gaat; maar je zou alles opnieuw kunnen installeren op twee verschillende partities.
    Eentje (een kleine, want ik ga ervan uit dat je vaker in OS X zult werken) voor OS 9 en eentje voor OS X

Wellicht dat dat helpt?

BTW: Waarom moet ik bij jou posts altijd aan Gordon Gecko denken……
    :wink:

Bijdrager
    passenger

Moet je niet eerst OS9 installeren voor OSX? Heb het ook eens geprobeerd, maar dat lukte ook niet.

Bijdrager
    Eelco

Ik kan me herinneren dat er bij Diskutil een optie is om OS 9 drivers te installeren. Als je die niet aanvinkt kun je er ook niet mee opstarten vanuit 9.

Hopelijk vergis ik me niet: controleren voor je je harde schijf wist!

Bijdrager
    Viva

> Elian:
    hihi, Gordon – Greed is Good – Gekko. Dergelijke types bestaan ook echt / moet er elke dag rekening mee houden

had al aparte partities aangemaakt, met OS 9 drivers, en idd als eerste OS X 10.2 geïnstalleerd – daar zou het mis kunnen gaan
    maar: dan zou ik toch nog wel vanaf een OS 9 CD moeten kunnen opstarten

> passenger: wat heb je gedaan om het weer goed te krijgen? (OS X CD start wel op, maar daar heb ik weinig aan)

> Eelco: zie hierboven: die heb ik dus aangevinkt. blijft vreemd dat mac niet wil opstarten vanaf CD / heeft immers niets met drivers op een HD te maken, dat komt daarna pas, bij het installeren

bedankt voor de reacties

Bijdrager
    passenger

Harde schijf gewist (zelfs in nullen geschreven), eerst OS9 volledig geinstalleerd, daarna pas OSX. Ik ken geen andere manier….

Bijdrager
    Viva

> passenger:

dat is wat ik wilde gaan doen, maar voor formatteren (met omzetten in 0’en) heb je de OS 9 opstart cd nodig. Formatteren mbv OS X cd kan uiteraard ook, maar dan nog steeds niet mogelijk om OS 9 eerst te installeren

hmm, lijkt alsof ik hier in ‘loop’ terecht ben gekomen, OS 9 moet eerst erop maar omdat te doen moet ik vanaf OS 9 CD opstarten en dat is nu juist wat ‘ie niet wil omdat ik OS X eerst erop heb gezet :o :apple: :o

thx, anyway / groet

edit: nu bezig met schijfhulprogramma van OS X 10.3 / daar kan ik wel omzetten in nullen – m.b.v. OS X 10.2 kan het niet
    ik laat nog weten of e.e.a. lukt

Bijdrager
    Elian

@Viva:

“… Are you a player, son?…”:wink:

Nee, even serieus. Wat ik feitelijk nog als de enige mogelijkheid zie is mbv een andere Mac via Target Disk Mode OS 9 te installeren….
    Dan Moet de iMac wel FireWire hebben uiteraard… en je hebt de beschikking over een andere Mac nodig..

Bizar probleem wel:?

Bijdrager
    Viva

> Elian

‘-)

ja, dat wordt mijn volgende poging. voldoende macs, maar geen firewire kabel (?) / daar maar eens achteraan

thx, groet

edit 15.15 hrs: firewire kabel geen probleem, wel “tijd” en een mac vinden waarin ik ‘veilig’ OS 9 kan opstarten vanaf CD, ga er in het weekend mee verder / laat nog weten wat het resultaat is

Bijdrager
    passenger

Just to be sure: je gebruikt toch wel de originele CD’s van de iMac?

Anders opstarten met de OSX cd, schijfhulp gebruiken om volledig te wissen, inclusief schrijven in nullen, en daarna opstarten vanaf de OS9 cd.

Bijdrager
    Viva

> passenger:

ja, alles orgineel. zowel beide OS 9 iMac cd’s (programmatuur-herstel en programmatuur-installatie) als een orginele – generieke – OS 9 cd die eens bij Mac OS X in de doos zat.
    zelfs DiskWarrior weigert in OS 9 op te starten (aangegeven als opstartschijf / DW start dan uit zichzelf op vanaf OS X)

ga dit weekend met een andere iMac aan de slag -> die is goed en kan OS 9 veilig opstarten (i.t.t. G4 machines hier) en m.b.v. Target Disc Mode OS 9 installeren. Daarmee ook schijf formatteren – met schrijven in nullen – vanuit OS 9 schijfhulprogramma
    -> formatteren / schrijven in nullen vanuit OS X (10.2 / 10.3) opstart cd heeft geen effect gehad

groet

Moderator
    Poezenbeest

Als je FW up to date is (zie http://www.apple.com) dan zou je moeten kunnen opstarten met de CD in de lade en dan opt ingedrukt houden. Dan krijg je een blauw scherm met alle mogelijke opstartschijven…. Het duurt even voordat alles gevonden is, maar dan kan je de CD kiezen en daarmee verder. (gebruik dan wel de Software ilnstall- en niet een van de HW-test- of SW-restore-cd’s)

USB-cd-spelers starten niet op, i.t.t. FiWi-spelers… Hou daar ook rekening mee.

OS9 installeren in de Target-FW-mode is trouwens ook riskant! De installer kijkt namelijk naar de hardwareomgeving van de computer waarvandaan is opgestart, dus als je een G3 aan een G4 koppelt, dan installeert hij op die G3 vrolijk de drivers van de G4…. en heb je dus een bij voorbaat al gecrashte Systeemmap….

Beste middel is in dit geval om de systeemmap (OS9) van de install-cd intergraal eerst op de HD van de G3 te zetten, dit is namelijk een generieke Systeemmap, met alles aan boord. Vanuit daar je G3 weer opstarten en dan kijken of je met de C ingedrukt (die option-yoets haalt niks extra’s uit in dit geval) weer de install-CD aan e praat kan krijgen. Lukt dit niet, dan even Schijf-EHBO over de HD van de G3 heenhalen…

Als je een snelle verbinding hebt, kan je de G3 ook eerst even naar updates laten zoeken, waarschijnlijk komen er dan updates naar boven die eerst gedaan moeten worden… Om de generieke Systeemmap, die je van de CD hebt gehaald, aan te passen naar de hardware, kan je ook gewoon de updater van 9.1, 9.2.1 en dan 9.2.2 (www.apple.com) er overheen gooien.

Als je eenmaal een goed wekende OS9.2.2 hebt, dan moet de install van OSX (10.2.x en hoger) geen probleem meer zijn. Als die er opstaan, dan kan je in het regelpaneel Classic aangeven waar de systeemmap staat.

Wat misschien ook het proberen waard is, is om de CD van OS8.x eens te proberen, die bij de computer zat… Een G3 met OS9 er bijgeleverd lijkt mij wat zeldzaam… Daaroverheen dan pas natuurlijk gewoon OS9 installeren. Begin eens vanaf de situatie dat de Mac uit de doos kwam….

Bijdrager
    Viva

> Zerk:

dank voor je uitgebreide handleiding
    ik ga vanmiddag aan de slag en sluit 2 iMacs (500 en 400 DV-SE) aan elkaar middels firwire

om OS 9 te installeren zal ik Software install gebruiken, lukt dat ook niet dan volgens de door jou beschreven methode (kopieëren systeemmap van dezelfde cd)

ps: deze iMac (500 DV-SE, zomer 2000 dacht ik) kwam met OS 9 cd’s, Ik heb hier ook nog een, orginele, OS 8 CD liggen / dat eventueel als laatste poging
    -> jaja, alles orgineel, ook de iMac ‘-), nu nog weer aan de praat :o

ps 2: opstarten met option toets had ik al geprobeerd, geen succes, iMac ‘vindt’ de OS 9 opstart cd niet.

ik zal je/jullie later nog verslag uitbrengen, alvast bedankt
    groet

Bijdrager
    Viva

… niet gelukt;

2 iMacs DV-SE aan elkaar gekoppeld via firewire en target disc mode.
    wanneer ik de ‘host’ herstart vanaf CD-rom (OS 9 programma-installatie) krijg ik noch in het installatie-programma, noch direct de harde schijf van de ‘target’ te zien
    -> deze uiteraard eerst aangesloten en met de ‘host’ draaiend de ‘target’ herstart met T ingedrukt / dan komt de harde schijf en partities wel tevoorschijn, na opstarten van de ‘host’ vanaf CD niet meer

dus maar direct geïnstaleerd vanaf de host, eerst met schijfprogramma (OS 9 versie) HD target gewist, installatie succesvol, maar: kan er vanaf de target (uiteraard target disc mode eerst uitgeschakeld) niet mee opstarten, deze weigert OS 9 te herkennen (knipperend vraagteken in een mapje).
    direct de systeemmap kopiëren ook geen succes -> zelfde resultaat

wat opviel: bij formatteren van de target heb ik ‘vullen met nullen’ en ‘formatteren op laag niveau’ geselecteerd, beide opties werden tijdens formatteren overgeslagen

het lijkt erop alsof de harde schijf geblokkeerd is op 1 of andere manier, zelfs formatteren kan die blokkade niet weghalen

is er nog een andere methode om de mac op een ‘harde manier’ te formatteren en ook vanaf een andere mac (in target disc mode) en met OS 9 besturingsbestanden/formaat?

met groet: Viva

ps: na installatie lukt het dus niet om vanaf CD op te starten (ook niet met ‘C’ ingedrukt), schijf EHBO geeft (in TDM) aan dat alles in orde is (alle drie de partities)

Moderator
    Poezenbeest

Het enige wat ik mij nu nog kan bedenken is dat dit een hardware-probleem is geworden…

Denk eens aan de jumperinstellingen van je HD… Bedenk dat OS9 RAID-opties niet aankan, probeer het eens met een andere HD…. Probeer aan Norton Systemworks 7 te komen…. Probeer de HD van een van de host (na een back-up) eens in de patient te stoppen….

…probeer voor de zekerheid de firmware eens opnieuw te setten…. (reset-knop ingedrukt houden tijdens het opstarten, totdat je een pieptoon hoort, dan loslaten en weer even indrukken…)

…opstarten met een wel werkende Mac als Target-schijf aangesloten een optie????

OS9 op een iPod zetten en dan proberen…..

Sterkte….

Bijdrager
    cubizer

Misschien heel simpel, maar ik had dit zelfde met een iBook clamshell ook.

Wat bij mij heeft geholpen: Kopieer de install cd op een nieuwe cd. LET OP:Dit moet een matte, niet (of vrijwel niet) doorschijnende cd zijn. De lezers in deze eerdere macs pakken namelijk geen spiegelende/doorschijnende cd’s als opstart cd. Die ik heb gebruikt zijn imation cd’s. Die hebben een matte verflaag en die werken perfect! Daarmee kon ik ineens wel opstarten vanaf CD.

Misschien dat het je helpt. Succes:wink:

Bijdrager
    Viva

> cubizer:

hmmm, dat kan ik allicht proberen, al lijkt het wel vreemd dat ‘ie geen orginele cd’s pakt, maar wel een gekopieerde.
    branden met disc copy lijkt me het beste?

ps: opstarten met command-option-O-F en vervolgens intikken:

reset-nvram @
    reset-all @

heeft ook geen succes gehad

later meer, groet

Bijdrager
    Viva

> cubizer:

ook een kopie van OS 9 cd geen succes.

> Zerk: ik lees nu pas je laatste post

met hd’s gaan ‘schuiven’ is geen optie, host computer is noodzakelijk (is niet van mij), heb er geen ervaring mee, dus de HD controlleren laat ik aan een dealer over
    firmware kan ik niet opnieuw ‘setten’ / indrukken reset-knop werkt niet -> ik kom in firmware-scherm terecht, die had ik al geprobeerd, zie vorige post
    opstarten vanaf een andere mac in Target Mode ook geen succes

groet

Moderator
    Poezenbeest

Begrijp ik nou goed dat je OSX er wel op kan installeren???? Vanuit OSX is het namelijk een koud kunstje om er een OS9-bak van te maken….Als je OSX installeert, dan krijg je daar een 9.2.2 bij, die kan je daarna als opstart systeemmap aanstellen en zo als OS9 opstarten….

Bijdrager
    Viva

> Zerk:

OS 9 is wel te selecteren als opstartschijf maar hij weigert daarmee op te starten, gaat dan vanzelf naar OS X

> cubizer:

kopie gemaakt van OS 9 op een andere Mac werkt niet, maarrr: ik herrinnerde me ineens dat ik ooit een ‘last resort’ cd had gemaakt, een CD met daarop geïnstaleerd OS 9 (kaal systeem), en waarempel: iMac start ervan op

:D

nu bezig met initialiseren en schrijven van nullen, ben benieuwd of ik hierna gewoon kan installeren vanaf een OS 9 CD

-> wel errug vreemd dat de orginele cd’s het allemaal niet doen (heb ook nog een OS 8 geprobeerd, tevergeefs)

groet

update 18.45 hrs: het is gelukt! (aanhouder wint, na 2 weken prutsen, met die hitte….p(u)ffff)

de originele cd’s deden het ook niet na initialiseren, ik heb dus maar de 9.2.1 systeemmap die op de ‘last resort cd’ stond gekopieerd -> die doet het wel
    het enige dat ik kan verzinnen is dat de iMac geen OS 9.0 meer lust (staat op de install-/herstel-/ en generieke cd), blijft vreemde bedoeling

dank aan allen die hun bijdragen hebben geleverd, ik heb een hoop geleerd

groet: Viva

Moderator
    Poezenbeest

@ Viva….

Gefeliciteerd…. Nu nog de oorzaak van het probleem…. Ik denk dat de schijf dusdanig geformatteerd is, dat hij idd geen OS9 meer pakt… Ik heb het met oudere G3’s (PowerMacs) gehad dat ze na een install van OS9 de HD niet meer wilde pakken en dat ze weigerden om in OS8.x op te starten. Bij jou blijkbaar hetzelfde geval….

Dan staat er natuurlijk nog de omweg waar ik in mijn vorige post op doelde… eerst OSX instaleren en dan vanuit daar er een OS9-bak van maken. Afvoeren dus…. Vrij simpele handelswijze:

-installeer OSX
    -zet in systeemvoorkeuren de opstartschijf op de systeemmap van OS9
    -herstart (in OS9 dus)
    -kijk op de harde schijf en gooi alles wat geen systeemmap/system folder, applications (OS9), documenten/documents heet weg… mappen als applications (zonder toevoeging) en system, alsook de onbekende documenten die je ziet staan….
    -en klaar is Clara…..

Dit terzijde overigens voor mensen die zoeken in de fora op classic boot systeem en zow…

Bijdrager
    Viva

> Zerk:

het blijft vreemd:
    – schijf geformateerd m.b.v. OS 9 (volledig en met nullen gevuld) / je zou dan denken dat alles eraf is… (?)
    – opstarten OS 9 vanaf OS X ging niet, bij herstart ‘schakelt’ ‘ie vanzelf over naar OS X

enige wat dus werkte was de ‘last resort’ (grappig dat ik die cd ooit zo genoemd heb), en daar m.b.v. OS 9.2.1 aan de slag

enfin, het is – voor nu – opgelost

met groet: Viva

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.