10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Marieke van Osch

iMac als tv?

Ik denk erover om mijn tv de deur uit te doen en een iMac 24″ aan te schaffen als tv.

Volgens mij moet ik dan Eyetv kopen en digitale kabel nemen. Technisch gezien kom ik er wel uit denk ik…maar ik ben benieuwd naar ervaringen.

Hoe is het met beeldkwaliteit?
    Hoe heb je het opgelost met geluid?
    Hangt er nog extra hardware aan?
    Kun je er op de een of andere manier een home-cinema aanpluggen?

Bijdrager
    Yaris

Bijdrager
    hansjii

ik kijk tv op mn 17′” imac, gaat heel goed met een hybride elgato.
    haal mn signaal uit de lucht, wat dan wel digitaal is maar nog niet helemaal geweldig( is ook maar 2,5 MB/s).
    analoog met een kabel is hier betere resolutie maar een enorme bak ruis door het beeld.
    Dus, kan heel goed zijn, als je bron maar goed is, dvd is eigenlijk nog het mooiste hier.
    wel wat minder contrast, wel meer diepte, tis ook een kwestie van smaak.
    ben benieuwd op een 24″, die moet ook meer licht en contrast hebben naar men zegt.
    ff in de shop kijken zou ik zeggen

Bijdrager
    1984

Alles is minder dan een TV .als computer is hij prima. maar lekker op de bank dan ben je met een TV beter en goedkoper uit, misschien is AppleTV een optie.

Bijdrager
    strigoi

Bijdrager
    corb

Ik heb een 24″ Imac met een EyeTV 610 en ben er 95 % tevreden over.
    Ik heb een losse Rotel eindversterker met 2 kleine NHT speakers er op aangesloten.

Qua beeldkwaliteit zou ik inderdaad digitaal via de kabel nemen, of schotel. Analoog heb ik ook een tijdje geprobeerd, maar zowel de kleuren als kwaliteit was niet super. Digitaal is uitstekend.

De Imac is standaard veel te helder om TV op te kijken, nadat ik de helderheid helemaal minimaal heb gezet en een ander kleurprofiel heb gekozen is het wel bijzonder prettig kijken. Het enige nadeel wat ik tot nog toe heb kunnen ontdekken is het slecht leesbaar zijn van aftitelingen die horizontaal en snel door het beeld lopen.

Ik heb een hekel aan een grote grijze of zwarte ‘bak’ in de kamer en de Imac is een sieraad aan de wand.

Het is een groot voordeel om één afstandbediening te hebben (Apple remote) waarmee zo’n beetje alles te doen is.

Het gebruik als digitale videorecorder is echt geweldig, maar mijn harddisk van 250 GB is al gauw onvoldoende. Je kan natuurlijk kopieren naar DVD, maar dan gaat het voordeel van deze oplossing een beetje verloren.

Ik gebruik hem ook als radio via internetstreams in ITunes (frontrow). Is ook erg makkelijk, maar de kabel geeft vaak ook radiostations door en dan zijn ze via EyeTV te beluisteren.

Als je een TVTV abonnement hebt kan je op afstand via internet programmeren wat er opgenomen moet worden, erg handig.

Het is erg prettig om toekomstige ontwikkelingen middels een softwareoplossing of update beschikbaar te hebben. Vergeet dit maar bij een TV.

Nadelen:

De combinatie van EyeTV software en Frontrow bediening met de Apple Remote vindt ik persoonlijk nog een beetje complex. Het zou mooier zijn één geintegreerde interface te hebben van waaruit zowel EyeTV als DVD, Iphoto, Itunes, Films etc te bedienen zijn. Als je hem als computer met veel functies bekijkt is het OK, maar als je hem benaderd als TV, dan is de bediening niet altijd even logisch. Er is wel software zoals Sofaremote of zoiets, waarmee je de functies van je Apple remote per applicatie kan aanpassen. Moet ik nog even mee stoeien, dus ik weet niet of dat echt goed werkt.

Het is een erg dure oplossing. Ik heb een Imac, Elgato 610, Alphacrypt CAM module, en een LaCie harddisk voor backup en als je dat bij elkaar optelt dan is het een heel bedrag. Aan de andere kant vervang je er in één klap heel wat apparatuur mee.

Niet alle digitale kabelproviders zijn geschikt voor dit systeem en ondersteunen het ook niet bij eventuele problemen.

EyeTV heeft een aparte volumeregeling binnen de applicatie onafhankelijk van het systeemvolume. Dit werkt niet zo prettig omdat het systeemvolume binnen bijvoorbeeld Itunes en het volume binnen EyeTV ten opzichte van elkaar ‘uit de pas’ kunnen gaan lopen. Als bijvoorbeeld het systeemvolume een beetje laag staat, dan kan de maximale stand van het EyeTV volume te weinig zijn om het te kunnen verstaan. Oudere versies van de EyeTV software gingen wel via het systeemvolume.

Het is niet mogelijk om op te nemen op het ene kanaal en TV te kijken op het andere kanaal (groot nadeel)

Ik heb wat problemen met het stotteren van het beeld op RTL4. Ik heb op dit moment een supportvraag uit staan bij Elgato, maar het is nog niet opgelost. Het is bij zo’n apparaat lastig uit te vinden waar zoiets door veroorzaakt wordt.

Eindconclusie: Als de EyeTV software nog iets beter geoptimaliseerd wordt dan is het een echte aanrader. Ik wil nooit meer terug!

Cor

Bijdrager
    deFUNKT

Het is niet mogelijk om op te nemen op het ene kanaal en TV te kijken op het andere kanaal (groot nadeel)

Kan je dit wel met een EyeTV en een MacMini? Een beetje zoals je een gewone videorecorder aansluit?

kabel > videorecorder (of dus eyetv) > tv

Bijdrager
    corb

Het heeft niet zozeer met MacMini <> Imac te maken, maar meer met het televisiesignaal.
    Als je gewoon een analoog signaal gebruikt (of een analoog signaal wil opnemen) dan kan je er prima een videorecorder tussen zetten. De videorecorder heeft nl. zijn eigen analoge tuner aan boord.
    Als je met een digitaal signaal wil werken dan kan een videorecorder met een analoge tuner geen digitaal signaal opnemen en heb je dus maar één digitale (EyETV) tuner die maar één kanall tegelijkertijd kan uitsturen. Verder heb je (meestal) per digitale tuner een smartcard nodig, dus dit brengt ook extra kosten met zich mee.

Bij ons loopt er zowel digitaal als analoog signaal over de kabel, dus theoretisch zou de videorecorder er wel tussen kunnen en kan er analoog opgenomen worden en tegelijkertijd digitaal gekeken op de MAC.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk omschreven is.

Cor

Bijdrager
    1984

Miglia TVDuo Dual DTT Tuner met EyeTV 2
    Een opmerkelijke en unieke belevenis: u kunt naar twee zenders tegelijk kijken, ze tegelijk opnemen en bovendien gebruikmaken van functies als “beeld in beeld”.
    Prijs: Eur 179,00

http://www.miglia.com/products/video/tvduo/index.html

Bijdrager
    MedahOSX

1984: Leuk maar dan kan je helaas alleen ned 1,2 en 3 ontvangen aangezien er geen smartcard ingaat.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.