21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    bobbyrss

iMac afsluiten werkt niet

Hallo, ik kan mijn iMac 27 (os x lion) niet meer uitzetten, uitloggen of herstarten via het apple menu of via shortcuts (hij doet niks).
    Het enige wat ik kan doen is naar het inlogvenster gaan en zo op zet uit of herstart klikken.

+

Als ik op het hulpprogramma “Activiteitenweergave” klik dan krijg ik een melding:
    “U kunt deze versie van het programma Activiteitenweergave niet gebruiken met deze versie van Mac OS X.
    U hebt Activiteitenweergave 10.6. “

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    Kdingo

misschien draait er een programma op de achtergrond die het tegenhoud (of die vastloopt en nog steeds aan het sluiten is)? Misschien moet je eens ‘forceer stop’ proberen bij programma’s. En anders gewoon stekker eruit en erin, als hij dan opnieuw opstart zal tie het vast weer doen:) (in OS X Lion worden toch alle bestanden automatisch opgeslagen)

Bijdrager
    bobbyrss
    Kdingo op 18 februari 2012

misschien draait er een programma op de achtergrond die het tegenhoud (of die vastloopt en nog steeds aan het sluiten is)? Misschien moet je eens \’forceer stop\’ proberen bij programma\’s. En anders gewoon stekker eruit en erin, als hij dan opnieuw opstart zal tie het vast weer doen:) (in OS X Lion worden toch alle bestanden automatisch opgeslagen)

Nee, dat blijkt niet de oplossing te zijn van dit probleem.:(
    Toch bedankt voor de tip, ik wist niet dat je met de stekker er uit en erin een probleem kon oplossen.:)

Bijdrager
    Haike

Via de stekker je machine uitzetten is een nood oplossing, als er niks anders meer overblijft. Je hardware vindt dat namelijk helemaal niet leuk. Beter is CTRL + de eject toets, respectievelijk linksbeneden en uiterst rechtsboven te vinden op je toetsenbord.

Bijdrager
    whispering

Wat je kan proberen is bij het herstarten de parameter ram en de nvram opnieuw op te laten bouwen.

PRAM “command” “option” “P” “R” indrukken bij het opstarten.
    NVRAM “command” “option” “N” “V” indrukken bij het opstarten.

Door bij het opstarten de ‘SHIFT’ toets ingedrukt te houden worden opstart-items niet geladen. Misschien dat één van deze opstartitems een probleem veroorzaakt.

Bijdrager
    iMad

Programma’s / Hulp Programma’s / Schijf Hulpprogramma
    Controle Schijf en Herstel Schijfbevoegdheden uitvoeren.

Bijdrager
    bobbyrss

Ik heb deze laatste 3 diagnoses geprobeerd maar nog altijd is het probleem niet opgelost.:(
    Toch bedankt voor jullie hulp.

Moderator
    unSOUND

Gezien die foutmelding van Activiteitenweergave heb je dus Snow Leopard bestanden ( en software ) op de Lion schijf staan, of heb je een andere partitie met Snow Leopard ?

Bijdrager
    iMad

Download de Combo update en installeer die eens.
    Gecombineerde OS X Lion 10.7.3-update (Voor desktopsystemen)

Als laatste nogmaals Lion installeren, opstarten met cmd + R dan er gewoon overheen installeren.
    (Maak altijd back-up bijv. TimeMachine)

Bijdrager
    bobbyrss
    iMad op 19 februari 2012

Download de Combo update en installeer die eens.

Gecombineerde OS X Lion 10.7.3-update (Voor desktopsystemen)

Als laatste nogmaals Lion installeren, opstarten met cmd + R dan er gewoon overheen installeren.

(Maak altijd back-up bijv. TimeMachine)

Om de os x lion installatie te voltooien moet de computer herstart worden, dat doet hij dus niet.
    Hij zegt:”De computer wordt opnieuw opgestart…”. (in het “Mac OS X-installatie venster” ) maar er gebeurd niets.

Bijdrager
    bobbyrss
    unSOUND op 19 februari 2012

Gezien die foutmelding van Activiteitenweergave heb je dus Snow Leopard bestanden ( en software ) op de Lion schijf staan, of heb je een andere partitie met Snow Leopard ?

Dat is opgelost, de oude hulpprogramma’s van Snow Leopard stonden nog tussen mijn programma’s terwijl ik Lion heb.

Moderator
    unSOUND

Maar het geeft wel te denken… Want dat hoort niet. Dus er is toch ooit ergens iets mis gegaan met het systeem, wat dus de problemen zou kunnen veroorzaken.

Bijdrager
    bobbyrss

Hallo iedereen,

Het probleem is nog altijd niet opgelost.
    Als iemand nog manieren kent om dit op te lossen, alle raad is welkom.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    Kdingo

Aangezien je in een reactie zei dat je een herstart moest doen tijdens de herinstallatie, kom ik weer terug bij mijn eerste reactie (nog nooit geprobeerd maar alle mogelijke opties zijn mogelijk zei je). Je kunt als hij wacht tot een herinstallatie deze zelf creëren door een noodstop te doen en hem daarna aan te zetten. Nogmaals ik weet niet of dit werkt maar het valt te proberen…

Bijdrager
    Jupilerke13

Als je een backup hebt van je systeem, zou je kunnen proberen om op te starten vanaf de recovery partitie, de opstartschijf te wissen en dan lion opnieuw installeren.

Bijdrager
    bobbyrss

Aangezien je in een reactie zei dat je een herstart moest doen tijdens de herinstallatie, kom ik weer terug bij mijn eerste reactie (nog nooit geprobeerd maar alle mogelijke opties zijn mogelijk zei je). Je kunt als hij wacht tot een herinstallatie deze zelf creëren door een noodstop te doen en hem daarna aan te zetten. Nogmaals ik weet niet of dit werkt maar het valt te proberen…

Ja, dat heb ik geprobeerd, de enige normale manier om af te sluiten of te herstarten is naar inlogvenster gaan en dan “zet uit” of “herstart” te drukken. Het is raar dat die knoppen wel werken.

Bijdrager
    bobbyrss

Als je een backup hebt van je systeem, zou je kunnen proberen om op te starten vanaf de recovery partitie, de opstartschijf te wissen en dan lion opnieuw installeren.

Dat heb ik ook geprobeerd maar dat heeft het probleem niet opgelost.
    Toch bedankt.

Bijdrager
    Haike

Dan zit ik nu toch te denken aan kapotte hardware en niet aan een softwarematig probleem. De software stuurt de hardware aan, maar die weigert blijkbaar het commando uit te voeren.

Bijdrager
    bobbyrss
    Haike op 02 juli 2012

Dan zit ik nu toch te denken aan kapotte hardware en niet aan een softwarematig probleem. De software stuurt de hardware aan, maar die weigert blijkbaar het commando uit te voeren.

Valt daar dan nog iets aan te doen?

Bijdrager
    Haike

Tja.. goede vraag…. Met mijn simpele geest zit ik te denken aan iets, wat van de software (knop op je scherm “zet uit”) de stroom moet afsluiten en dat dus niet doet. Als dat een ingebakken chip op het moederbord is, dan vrees ik het ergste, want daar valt niks aan te schroeven met een schroevendraaier, zoals vroeger aan een ouderwets relais, als het dat al is.

Maar je kunt natuurlijk een apple reparateur bellen en je vermoeden uitspreken dat je denkt het een hardwarematig probleem is, en hem die vraag stellen. Of je machine naar een dealer brengen…

Bijdrager
    bobbyrss

Ok, bedankt voor de informatie.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.