22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    elice82

IMac: Af en toe tikje te horen

Begin van de middag startte ik mijn iMac (model late 2006) (gekocht in eind juni 2007) op.
    En hoorde ik een tikje om een niet bepaalde tijd (kan er geen patroon in ontdekken).
    Het lijkt van linksboven te komen. In ieder geval links.

Ik heb schijfhulpprogramma gestart en HD gecontrolleerd. HD OK. S.M.A.R.T.-Status is gecontrolleerd.

Net begon mijn CPU Fan maximaal te draaien, 3500rpm.
    Niets wees op een hoge CPU / geheugen gebruik.
    Ook heb ik bij Hulpprogramma’s > Console gekeken.
    Ik zie dat iStat een error heeft:

[code:1:8d959370c7]07-03-09 14:56:40
    0x0-0x9009].com.apple.dock[168]
    2009-03-07 14:56:40.059 DashboardClient[237:10b] (com.iSlayer.iStatpro4.widget) file:///Users/elice/Library/Widgets/iStat%20pro.wdgt/scripts/core.js: TypeError: Result of expression ‘this.isSectionEnabled’ [undefined] is not a function. (line: 528) [/code:1:8d959370c7]

Af/toe AdiumX error:
    [code:1:8d959370c7]07-03-09 14:57:13
    com.apple.launchd[84]
    ([0x0-0x3a03a].com.adiumX.adiumX[1345]) Stray process with PGID equal to this dead job: PID 1989 PPID 1969 sleep [/code:1:8d959370c7]
    en:
    [code:1:8d959370c7]07-03-09 14:57:33
    [0x0-0x78078].com.adiumX.adiumX[1998]
    ** (process:1998): CRITICAL **: msn_slp_sip_recv: assertion `slpcall != NULL’ failed [/code:1:8d959370c7]

En Firefox:
    [code:1:8d959370c7]07-03-09 15:20:26
    [0x0-0x22022].org.mozilla.firefox
    Debugger() was called! [/code:1:8d959370c7]

De CPU Fan (of andere fans) hard beginnen te draaien heb ik in het verleden als eens eerder gehad. In totaal 3 keer.
    Daar schrok ik nog al van! Verder heb ik soms last gehad van een Freezing iMac (geen Kernel Panic)… ik dacht dat het met AdiumX te maken had.
    Wat kan het nu zijn?

Tempraturen & Fan speed.

Bijdrager
    maclover111

Ik denk dat Je Hd het aan het begeven is.

Probeer eens de Apple hardware test te doen.
    Installatie cd er in en opstarten met D ingedrukt.

Informatie Hardware test : http://support.apple.com/kb/HT1509 (ENGELS)

Bijdrager
    elice82

Ik had er eerst Tiger (10.4.8 ) op mijn iMac staan, nu staat er Leopard (10.5) op.
    Moet dan de Tiger (10.4.8 ) install disc 1 pakken?
    Ik heb de Tiger install disc 1 gepakt.

Uitgebreide test gedaan: geen problemen gevonden.

Bijdrager
    elice82

Ik had wel van te voren mijn raam open gezet. Daarna dicht gemaakt en toen de iMac aan.
    Misschien werd de iMac warm? En was hij koud? Ik heb geen idee… ik hou het in de gaten en backup voor de zekerheid een paar dingen.
    Ik heb ook nog Time Machine.

Bijdrager
    maclover111

Ik denk dat het niks te maken heeft met warmte.
    mijn raam staat ook wel eens open als ik thuis kom.
    dan doe ik mijn raam dicht en start mijn imac op en merk geen verschil:P

Bijdrager
    iJoost

Heb je een recente backup? Is denk ik de eerste vraag bij tikkende harde schijven. En daarna gaat het erom wat voor soort tikken het is. Soms gebeurt er periodiek iets op die harde schijf wat zo’n geluid kan veroorzaken. Maar als het echt zo’n hoog plink geluid is, dan heb je vrijwel zeker een probleem.

Bijdrager
    elice82

@iJoost
    Ja ik heb Time Machine dus een recente backup.
    Geen recente backup leesbaar voor windows (van afbeeldingen, documenten 19-01-2008, webpagina’s etc).
    Muziek/video niet zo’n probleem.

Het klinkt zoals een platenspeler tik als de platenspeler aanzet kort en bondig. Of zoals je duim knakt. En komt regelmatiger net een paar keer achter met periodes ertussen elkaar.
    Ik ga backuppen! Niet een goed gevoel erover.

Bijdrager
    elice82

Nu dat ik er achteraf over na denk begon het tikken na het hard blazen van de CPU fan!
    Niet andersom. Eerst het blazen dan het tikken.

Bijdrager
    bartje

Bij mij is dat soort tikken nog lang goed gegaan.. maar op een gegeven moment, deed de hardeschijf niets meer. Het geluid is te omschrijven als een ‘plink’, zeg maar als je een pinnetje van en plastic kam onder je vinder door laat schieten:D

Bijdrager
    elice82

Met Apple gebeld.
    Nu zeggen ze: wacht maar af wanneer hij kapot gaat.:( (Lekker handig kan ieder moment kapot gaan. Moet ik er dan nog op gaan zitten werken?)
    Mocht die het niet meer doen dan neem je nog eens contact op met Apple (Telefonisch) dan kan je contact opnemen met een Apple Service Provider.

En waarschijnlijk krijg je niet vergoed want dit valt niet meer onder de garantie (1 jaar en 9 maanden oud €1900,- gekost).
    Ik zei dat van de consumenten bescherming/wet (Dell Arest).
    Toen zeiden ze misschien dat er een uitzondering gemaakt kan worden. Onderzoekskosten moet je dan betalen en de servicekosten.
    Verder zeiden ze dat ik kon ook contact opnemen met Western Digital (van de harde schijf).

Ik denk dat dit mijn laatste Mac word! (Andere fabrikanten leveren wel de service die ze moeten leveren).

Het tikken word erger… en hoge zoemtoon (nog niet schreeuwend).

Bijdrager
    iJoost

Tja… Wel of niet Apple Care erbij. ‘T is altijd een lastige beslissing.

Misschien/waarschijnlijk mocht je verwachten dat ie langer meeging en heb je wel recht op garantie. Maar dat is dan toch altijd wat lastiger met zo’n bijkoop-garantie-constructie. En is een harde schijf nu wel of niet een verbruiksgoed? Dat ze stuk gaan vroeg of laat is bekend.

Maar is het vervangen van de harde schijf een erg dure operatie? Lijkt me nou niet de allermoeilijkste ingreep.

Bijdrager
    elice82

@iJoost
    Dell heeft het in het verleden ook al eens geprobeerd. Maar heeft toen het Dell Arrest gekregen.
    Nu ik dit lees moet ik dan toch maar even terug bellen?

Het gaat me meer om het feit dat Apple zich verschuilt achter:
    “Wij hebben een voorwaarden (1 jaar standaard garantie, 90 dagen telefonische ondersteuning), die beperkend is op het consumentenrecht wat in Nederland geldt. Of dan moet u maar bij de fabrikant zijn van de HD.

Maar is het vervangen van de harde schijf een erg dure operatie? Lijkt me nou niet de allermoeilijkste ingreep.

Ik weet niet zeker of het de HD is. (Kan namelijk het niet ruiken… en als wil kijken dan vervalt mijn garantie!).
    Ja als hij kapot (niet meer opstarten) is dan moet het wel iets hardware matig zijn.

Bijdrager
    elice82

Kan namelijk het niet ruiken…

Of toch wel… Ik dacht soms iets te ruiken… maar twijfelde waar het überhaupt vandaan kwam (lijkt iMac), nu ruik weer een schroeilucht. Maar twijfelen doe nog steeds.
    HD S.M.A.R.T. status OK/gecontrolleerd. Tikken blijft, is iets frequenter geworden.

Toch denk ik dat het tikken van links boven komt.

Bijdrager
    Misja

Elice: mijn ervaring is dat de Hardware Test niet alles zegt, probeer het daarom eens met SmartUtility. Niet het zoveelste nutteloze progje, maar een die dikwijls meer ontdekt dan de AHT.

Moderator
    Poezenbeest

…dan moet u bij de fabrikant van de harde schijf zijn….

Onze wetgever heeft ons Boek 5 BW meegegeven, waaruit je mag opmaken dat een HD gewoon een onderdeel is van de hoofdzaak (de computer), omdat de computer zonder HD niet erg veel van plan is om te gaan doen… Apple gewoon benadere… WD heeft hier geen donder mee te maken en je hebt ook geen overeenkomst met WD, maar met de verkoper (wat je in Boek 6 BW dan weer moet gaan opzoeken). Die moet een product leveren, wat het gaat doen, gedurende de periode dat je mag verwachten dat het het doet…

Bij de weg… Apple is hier geen uitzondering in… iedereen doet het…

Bijdrager
    elice82

@Misja
    Ik heb het gedownload aangezet en hij zegt PASSED.
    Ik heb toen op de test geklikt maar die blijft hangen!
    Of ligt het aan mij? Hij tikt nu ook meer! Maar mijn iMac doet het nog steeds.

@Zerk
    Dat weet ik. En als antwoord op “jullie zijn als verkoper verantwoordelijk” zei hij van Apple je moet wachten tot dat hij kapot gaat.
    Want anders krijg je het niet vergoed!

Moderator
    Poezenbeest

Kwestie van de HD op volle toeren laten draaien, de achterkant van de laptop een centimeter of vijf optillen en dan loslaten…

Bestanddeel is trouwens het goede woord… Ik neem aan dat je datum, tijdstip en gesprekspartner hebt genoteerd, je hebt een aankomend defect immers tijdig gemeld (onverwijld na het ontdekken ervan) en dus kunnen ze je in ieder geval niet verwijten dat je te laat bent met melden.

Bijdrager
    elice82

Ik heb een dossiernummer gekregen. Ik heb maandag 09-03-2009 gebeld om 15:15. Alleen weet niet meer met wie.
    Ja stom dat ik dat vergeten ben. Om duidelijk te vragen.

Bijdrager
    elice82

Even een update.
    Mijn iMac heb ik naar een ASP gebracht. En ze zeiden dat het minimaal 3 weken gaat duren.
    Hoe het zit of ik alles vergoed ga krijgen dat weet ik niet, dat ligt bij deze bij Apple.
    Telefonisch werd mijn het volgende toegezegt: Uit colance zou Apple het maken buiten de garantie.
    Bij een ASP zeiden ze dat ze niet van Apple zijn maar een zelfstandige onderneming.
    Dus als ze sommige kosten niet vergoed krijgen van Apple verhalen ze dat op mij. Ze bellen me altijd als het wat gaat kosten. Voornamelijk hadden ze het over servicekosten… waarschijnlijk vegoed Apple alleen de hardware.
    Ik zou misschien 85 euro kwijt kunnen zijn aan onderzoekskosten.:cry:
    Ik hoop het beste! Maar ik heb er een slechte kijk op!

Ik denk dat het volgende zinnetje misschien wel binnenkort op zijn plaats zal zijn:
    ”The first one and the last one!”

Bijdrager
    elice82

Tweede update.
    Mijn iMac is nog steeds weg.
    De ASP heeft wel gebeld en kan niets vinden!
    “Ik en drie andere mensen hebben het verkeerd gehoord!” Ik denk van niet maar goed.

Van de ASP kreeg te horen dat ik niets vergoed krijg. ASP zei bel Apple maar weer op hoe het zit!
    Ik heb Apple weer gebeld die zegt dat ASP contact op moet nemen met Dealer Support.
    Bel dus maar naar de ASP.

Al met al… van het kastje naar de muur en weer terug!

Ik ruik geen schroeilucht meer en heb opmerkelijk geen hoofdpijn meer.
    Maar goed of het daaraan gelegen heeft weer ik natuurlijk niet zeker!

Bijdrager
    elice82

Derde update
    Beter laat dan nooit.
    De vorige keer moest ik €85,- betalen.
    Ik heb vervolgens een aangetekende brief geschreven en gestuurd aan Apple.
    Als antwoord daarop moest ik naar een andere ASP gaan.
    Dit heb ik inmiddels ook gedaan. Ook zij hoorde niets. Gelukkig hoefde ik niets te betalen.
    Maar het probleem is nog steeds aanwezig. Tikken, hangen / bevriezen en CPU fan op volle toeren draaien.

Ik heb uiteindelijk de tik maar opgenomen met een fotocamera.
    Zie YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=cSFWvtppcF4

Recent heb ik contact via e-mail opgenomen met Western Digital.
    In de e-mail schreef ik dat ik vermoede dat de HD kapot aan het gaan was.
    Ik werd de volgende dag netjes terug gebeld.
    Zij hadden het vermoeden dan de processor aan het begeven is. En ze vroegen mij waarom Apple daar niet aan gedacht had. :money:
    Ze zeiden dat ik weer een brief naar Apple moest sturen en erin vermelden wat hun vermoeden is.

Dit heb ik gedaan. Nu is het weer afwachten.

Recent heb ik ook geconstateerd dat als ik een venster verplaats dat hij het venster voordurend moet opbouwen.
    Bijvoorbeeld het finder window. Je ziet het opbouwen / verplaatsen.

Ik ook nog een AHT gedaan bij de tweede keer printplaat testen (2x intensief blazen) hoorde je een hele harde tik vergelijkbaar met de minder harde tikjes die ik nu hoor.
    Weet iemand wat hij dan test?
    Nadat hij klaar was bleef bij de AHT naar de drie verschillende tabbladen verspringen. Dat kon ik niet stoppen.

Al met al het gaat lekker. :moe: En vooral :cry:.

Hier, nog meer mensen gevonden met hetzelfde probleem. Gaat lekker bij Apple!

Het probleem is dus een falende grafische kaart ATI/ATY Radeon x1600.

Bijdrager
    johnkeates

Tsja, misschien moet je dan toch maar Windows 7 met een passende computer bij Dell kopen. Die hebben goede service, ze komen gewoon elke week langs om je computer om te wisselen zodat het blijft werken:) En je hebt 10 jaar garantie.

m.a.w.; als je 100.000.000 computers maakt is er een redelijke kans dat er een tussen zit met fouten die je beschrijft. Helaas ben je dan een van de ongelukkigen die die ene met het probleem heeft. Stel dat 1000 andere mensen dat ook hebben, dan is dat nog steeds niet erg veel. (want dat is minder dan 0,1%)

Het is jammer dat het zo loopt, en het is ook jammer dat dat direct betekent dat ‘het hele platform slecht is’.

Ik zou zeggen: backup, stuur hele ding aangetekend met papieren over het probleem naar Apple, en wacht tot je een nieuwe krijgt.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.