19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    kroket

IMAC aanschaf

Ik wil een nieuwe 27″ iMac aanschaffen met een (te)”kleine” SSD, want de prijzen die Apple verlangt gaan buiten mijn budget. Ik wil dan zelf een externe disk aanschaffen. Hoe gaat dit met data overzetten ?
    Of kan ik beter een “fusion” drive nemen…

Graag jullie advies !

Bijdrager
    abbenhui

Voor de prijs van een behoorlijke ssd koop je een fusiondrive waardoor je niet meer afhankelijk bent van externe drives.
    Doen!

Bijdrager
    MevalonicAcid

Standaard zit er altijd een 1TB Fusion drive in.
    Wil je deze vervangen door een (kleine) SSD kost je dat +120 (of +240) Euro.
    Enkel bij de duurste iMac kan je een 2TB fusion drive door een 256GB zonder meerkost.

Bijdrager
    FABMAC

Eerste vraag hoeveel data ga of wil je op je interne disk gaan zetten.
    Is dat alleen het OS, dan heb je aan 250 genoeg. (Mijn voorkeur ook (y)) Werkt lekker snel. Degelijk. Doe ik al jaren zo.
    En data overzetten ? We praten vaak over een paar seconden of bij grotere bestanden over paar minuten. Maar is dat nu belangrijk op een mensenleven ?:) Ik denk van niet. Geen extra geld aan uit geven, maar in een potje doen, voor je volgende Imac.:)

Bijdrager
    makasa

Het instap model heeft standaard een 1Tb harde schijf. Geen fusion. Ik heb zelf een 250 ssd zelf ingebouwd en een externe schijf er aan hangen.

Bijdrager
    TheBigZ

Wat is je (totale) budget (dwz inclusief een eventuele externe opslag)?

Bijdrager
    kroket

Thx !

fabmax, ik heb alles bij elkaar zo’n 600gb aan data, osxen prog op m’n hd staan. Hoe gaat dit met installeren, kun je kiezen wat je op de interne disk wil en wat extern… Ik denk er over data op ’n nas of online te zetten…

Bijdrager
    TheBigZ

En je budget is?….

Bijdrager
    SvS

SSD!
    Alles werkt veel vlotter!
    Ook al zeg je, wat is dat nu op n mensenleven. Toch, het is fijner. Net als met auto, even oud, zelfde model, maar ±90pk of ±120pk, merk je wel t verschil.

Bijdrager
    kroket

Budget weet ik nog niet precies, maar de SSD’s bij Apple vind ik over de top..

Bijdrager
    kroket

Ik heb nu een 24″ iMac met 1tb ssd (vorig jaar zelf ingezet) die snelheid vermedering bevalt mij wel !

Bijdrager
    computer space

Zoek even de fusion specs, dacht dat ssd deel nu veel kleiner is dan voorheen. Ik neig naar 256gb ssd.

Bijdrager
    FABMAC

@ abkrab:
    Ik heb een vrij uitgebreidde collectie software en ook alleen een sdd van 250. Na installatie en software is daarvan ik nog 64 over. En de rest allemaal losse schijven, netwerk, usb3 en thunderbolt. En als je Imac dan defect raakt (wat ook echt wel kan gebeuren…) heb je alle data nog ter beschikking.

Bijdrager
    kroket

Fabmac bedankt voor het advies. ‘k vind ’t een beetje link om alles maar intern te houden of zo. Dus maar een NAS of zo , misschien is de cloud ook een optie…

Bijdrager
    FABMAC

Verstandig…hebben wij ook….suc6 ermee….:-D(y)

Bijdrager
    SvS
    abkrab op 13 januari 2016

Fabmac bedankt voor het advies. ‘k vind ’t een beetje link om alles maar intern te houden of zo. Dus maar een NAS of zo , misschien is de cloud ook een optie…

NAS is veiliger dan cloud voor de belangrijke bestanden. (naast oog op privacy ook wegens het eventuele uitvallen van netwerk)

Bijdrager
    Nora is back

Het mooiste is wanneer je al je software wel op de interne schij/ssd kan opslaan, dan hoef je dat niet telkens te installeren. De data kan je prima extern hebben. Een goed archief is hierbij wenselijk:)

Wanneer je nog ruimte op je interne ssd hebt kan je daar lopende projecten plaatsen welke je na afronden extern opslaat in je archief.

Let wel, zorg ook voor een goed Back-up beleid voor de externe schijven. Ook deze kunnen kapot gaan. Het is dan wel mooi dat ze niet in je Mac zitten;)

Bijdrager
    MevalonicAcid
    makasa op 13 januari 2016

Het instap model heeft standaard een 1Tb harde schijf. Geen fusion. Ik heb zelf een 250 ssd zelf ingebouwd en een externe schijf er aan hangen.

Correct,
    ik had het 3,2-GHz model over het hoofd gezien!

Bijdrager
    SvS
    abkrab op 13 januari 2016

De SSD’s bij Apple vind ik over de top..

Niemand gaat je nu hierbij tegenspreken. Het is inderdaad erg duur allemaal. Maar goed, je hebt zelf al een iMac met ssd, dus je snapt waarom ‘ons’ voorkeur uitgaat naar ssd. Een investering waar je dik vijf a zes jaar plezier van zult hebben, wellicht langer.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.