12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    remixed

imac aan tv (interlaced?)

Hoi,

Ik heb een samsung le32a656 (full hd 32″ scherm). op de imac aangesloten via een mini-dvi -> dvi en dat dan via een dvi-> hdmi kabel verbonden. Als ik nu bij scherm instellingen kijk op de imac staat er:
    Resoluties:
    1920*1080 (interlaced)

Hij is dus 1080i en geen 1080p (full hd) wat hij wel zou moeten aankunnen. Hoe komt dit? Ik kan het niet wijzigen in het instellingen menu (op de imac). Ik heb ook een xbox360 op de tv aangesloten en die geeft gewoon 1080p beelden. (hdmi1 of hdmi2 poort maakt geen verschil).

Bijdrager
    Hansi2124

Ik heb mijn MBP niet in de buurt, maar heb je dan wel bovenaan in je menubalk dat symbool van synchrone weergave van je beeldscherm staan? Als je daarop klikt nadat de Samsung is aangesloten kan je het juiste formaat kiezen.

Bijdrager
    remixed

Ik heb geen symbool of iets dergelijks van synchrone weergave in me menubalk staan.
    Via “Systeemvoorkeuren” -> “Beeldschermen” kun je gewoon prima de instellingen veranderen, dat is het probleem niet.

Mijn probleem is dat ik hem maar maximaal tot: 1920*1080 (interlaced) krijg. (voor het samsung scherm dus)
    Bij een full hd scherm zou je een progressive optie moeten hebben, dat is full hd.
    dus ik zoek: 1920*1080 (progressive)

EDIT:
    http://blog.adamnash.com/2008/01/24/yes-you-can-get-1080p-out-of-a-mac-mini/
    Nadat ik de bovenstaande link heb gelezen begrijp ik dat er een bug in mac osx zit waardoor progressive niet zomaar mogelijk is. Je moet dus in het instellingen menu van “Beeldschermen” aanvinken dat je in de menu balk zo’n icoon ziet. Als je daar dan op klikt zie je 2x (1920*1080). De ene is progressive en andere interlaced. Erg jammer dat ze dat niet even oplossen.
    Klopt het ook echt dat de imac & mac mini hier last van hebben?

Bijdrager
    Hansi2124
    ”remixed”

Ik heb geen symbool of iets dergelijks van synchrone weergave in me menubalk staan.
    Via “Systeemvoorkeuren” -> “Beeldschermen” kun je gewoon prima de instellingen veranderen, dat is het probleem niet.

Zijn dat niet de instellingen voor het beeldscherm van jouw Mac?

Bijdrager
    remixed

nee, ik krijg zo’n zelfde instellingen scherm op mijn samsung, alleen die heeft dus andere waarde (interlaced). De imac zelf heeft niet eens de optie progressive of interlaced.

Bijdrager
    Hansi2124

Misschien is het dan wel zo dat de videokaart van je iMac geen extern beeldscherm hd kan aansturen?

Bijdrager
    remixed

Ik had bij mijn vorige reactie nog dit geplaatst:
    http://blog.adamnash.com/2008/01/24/yes-you-can-get-1080p-out-of-a-mac-mini/
    Nadat ik de bovenstaande link heb gelezen begrijp ik dat er een bug in mac osx zit waardoor progressive niet zomaar mogelijk is. Je moet dus in het instellingen menu van “Beeldschermen” aanvinken dat je in de menu balk zo’n icoon ziet. Als je daar dan op klikt zie je 2x (1920*1080). De ene is progressive en andere interlaced. Erg jammer dat ze dat niet even oplossen.

Ik zie dus nu ook 2x de zelfde soort optie van 1920*1080 staan, er staat alleen niet interlaced of progressive bij 1 van de 2 opties, kwestie van proberen dus. Jammer genoeg dat mijn tv niet aan geeft of het nu full hd of hd ready is.

Bijdrager
    Hansi2124
    ”remixed”

Je moet dus in het instellingen menu van “Beeldschermen” aanvinken dat je in de menu balk zo’n icoon ziet. Als je daar dan op klikt zie je 2x (1920*1080). De ene is progressive en andere interlaced. Erg jammer dat ze dat niet even oplossen.

“Last van hebben” is een zwaar begrip in deze. Wat ik al zei: je moet zorgen dat je het symbool van Synchrone Weergave in je menu hebt staan….

Bijdrager
    remixed

Als je dat doet krijg je niets meer dan dat icoontje, je moet daarna nog 1 van de 2 opties (die exact het zelfde lijken) selecteren. Erg verwarrend, want je weet dus niet wat het verschil is. Toch raar dat apple dat dan niet oplost met een software update, of niet?

Bijdrager
    sven-
    ”Hansi2124″

Misschien is het dan wel zo dat de videokaart van je iMac geen extern beeldscherm hd kan aansturen?

Nee, dat kan de iMac namelijk wel.

Bijdrager
    remixed

Ik heb het maar even in een artikel geschreven, zodat het later makkelijker gevonden kan worden (nederlands).

http://www.dymex.nl/computers/mac/1080p-op-extern-scherm-mac/

Hopelijk word het nog een keer gewijzigd, want echt makkelijk is het nou ook weer niet zo.

Bijdrager
    Jurriaan

Een wat ouder topic maar voor mij nu actueel.
    Handige stukje heb je geschreven remixed. Toch heb ik nog een vraag.

Mijn iMac geeft enkel 1920×1080 in 60 en 100hz weer. Dus geen progressive
    1280×720 kent ie niet dat is 1280×768 in hz van 60 t/m 200hz.

ik heb de iMac g5 1,9ghz met 10.4.11 aangesloten op een epson beamer welke een resolutie heeft t/m 1280×720.

Hoe krijg ik 1280x 720 uit mijn iMac?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.