9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Demuts

Imac A1419 Late 2012 27 inch blijft herstarten

Ik ben ten einde raad wat er mis is met mijn imac.

Probleem:
    Imac blijft hangen in een herstart loop, apple logo verschijnt en laad balk is even zichtbaar en dan zwart scherm en herstart opnieuw.

Wat ik allemaal al heb geprobeerd:
    In recovery mode heb ik harde schijf ehbo gedaan en er was niks mis met de hd.
    Ik heb toen een backup terug gezet en dit duurde 15 uur, hierna begon het opnieuw opstarten weer opnieuw.
    De harde schijf die er in zit had ik meer dan 1 jaar geleden vervangen voor een van 2 TB, ik heb nu de oude schijf er weer in gedaan en daarop OSC opnieuw geïnstalleerd en toen hij klaar was en ik de taal kon instellen toen herstarte hij weer automatisch, dus het ligt niet aan de hd schijf.
    Ik had ergens gelezen dat de voeding kapot kan zijn, ik heb een nieuwe voeding gekocht en erin gezet. Maar probleem is nog niet opgelost hij blijft herstarten.

Wat ook vreemd is is dat als de mac een tijd geen stroom krijgt en ik hem dan aanzet dan lijkt het langer te duren voordat hij weer gaat herstarten. Dit doet me dan weer denken aan de processor die te warm wordt waardoor hij opnieuw opstart.
    Maar waarom kan de mac dan wel een backup terug zetten die 15 uur duurt, dus het lijkt me niet de processor te zijn.

Videokaart lijkt niet het probleem want het beeld wat ik zie is gewoon goed en zonder strepen.

Zou dan toch het moederbord stuk zijn en de mac waardeloos zijn geworden?

Ik hoop dat er nog tips zijn want anders zit er niks anders op dan hem ter reparatie aan te bieden bij Apple maar ik weet niet of ze daar een mac maken die al open is geweest?

Bijdrager
    Demuts

Sorry dat deze post er meerdere keren op staat, het leek door een foutmelding dat hij er niet op ging!

Bijdrager
    friesappeltje

Mijn late 2010 iMac heeft heel lang geleden hetzelfde gehad. PRAM reset leek dan even te helpen maar.. uiteindelijk was één geheugenmodule het probleem. Ik heb toen deze vervangen door een nieuwe. Daarna was het probleem opgelost. Nooit meer problemen gehad. Sterker nog.. hij draait nog steeds (wel met SSD) als een zonnetje

Bijdrager
    Demuts

Geheugen heb ik getest dat is het niet.
    Het ligt aan de ssd van de fusion drive deze is aan het overlijden.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Heb je dat getest? Kun je o.a. doen met SMARTreporter.

In een ander draaitje dat nu verdwenen is (zucht, ik typ hier niet voor me lol hoor OMT) raadde ik een PRAM reset aan of een keertje opstarten in de veilige modus.

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 30 juli 2020 om 22:29</p>
    Heb je dat getest? Kun je o.a. doen met SMARTreporter.

In een ander draaitje dat nu verdwenen is (zucht, ik typ hier niet voor me lol hoor OMT) raadde ik een PRAM reset aan of een keertje opstarten in de veilige modus.

Dat heeft-ie getest ja: https://www.macfreak.nl/hardware-macintosh/imac-a1419-late-2012-27-inch-blijft-herstarten//

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een SSD zou veel langer mee moeten gaan dan hier het geval lijkt. (Toch al gauw minimaal 10 jaar) Ik zou voor alle zekerheid een “second opinion” doen door een andere tool de SSD nogmaals te laten testen. Een SSD van 128 GB (die dus standaard in deze Mac zit) kan ± 75 TB aan data schrijven voordat de ‘health’ achteruit gaat. Nu is deze SSD dus 8 jaar oud en dan moet je elke dag ±26 GB aan data er naartoe schrijven. (Dat zijn b.v. ±1700 24 Mpix RAW bestanden!)

Bijdrager
    solos

“Dit doet me dan weer denken aan de processor die te warm wordt waardoor hij opnieuw opstart.”

naar mijn ervaring leidt een te warme CPU tot ofwel een “bevroren syteem” geen enkele reactie (zelfs geen rotating ball) of een harde shurtdown.

mvg solos

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Klopt. Als de CPU te heet wordt schakelt de Mac uit. Opstarten moet je dan zelf doen, maar hier lijkt dat dus automatisch te gebeuren.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.