18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    erik a

iMac 7,1 en 6GB

Hallo,

Mijn imac van 2007 doet het nog prima maar begint wel wat traag te worden als meerdere programma’ s lopen. Er zit dan ook maar 1 GB in, stel je voor.:-)

Ik was zeer tevreden over snow leopard maar enkele functionaliteiten draaien hier niet op en dat begin ik te voelen.

Ik lees veel positiefs over Mavericks en denk eraan die te installeren op mijn iMac 7,1 maar dan zou ik er eerst meer geheugen in moeten steken.

Heeft hier iemand ervaring mee? Hier en daar lees ik dat ik best tot 6GB ga, hoewel dit officieel door Mac niet wordt aangegeven? Loopt dit vlot zijn er risico’s?

Bijdrager
    Rickje

Waarom niet een nieuwe computer na… 7 jaar?

Bijdrager
    erik a

Waarom wel als ik het beestje voor geen 100 Euro weer bij te top krijg?

Bijdrager
    Ravenshield

Bij de top zou ik nu ook weer niet zeggen…maar als je mac tot nu toe behoorlijk werkte, dan zal het er met weer RAM alleen maar op vooruit gaan.
    Ga gewoon voor 2 sticks van 4 gb RAM, maar informeer je eens welke RAM deze mac nog ondersteunt (en of deze hoeveelheid werkgeheugen er überhaupt in past). Kan het ddr3 aan of moet je gaan voor ddr2?
    Als je op veilig wil spelen pak je gewoon dezelfde soort ram als degene die er nu in zit (dus ddr2 of ddr3 en dezelfde kloksnelheid)

Bijdrager
    Shmoo

Ik heb zo’n machine met 4GB erin.
    Upgraden van het RAM geheugen zal niet zo heel veel uitmaken in dit geval want ook ik had last van een trage computer met 4GB RAM erin, het zal vast wel iets sneller worden maar verwacht geen ‘nieuw computer’ gevoel.

Volgens Apple kan er max. 4GB in maar bronnen melden dat er 5GB maximaal in kan, sommige zeggen 6GB maar die berichten duiken pas op sinds Mavericks online is dus wat daar waarheid van is?

Mijn advies, downgrade naar OS Lion ( 10.7.5 ) dan kun je nog makkelijk twee jaar met die machine werken als je niet te veel gebruikt maakt van de laatste ( apple ) snufjes. Op Mavericks zou je kunnen werken met deze machine wanneer je hem alleen voor het surfen en mailen gebruikt of allerlei lichtere taken zoals tekstverwerken ect. maar vergeet iet dat de ventilator veel harder moet draaien onder Mavericks dus je machine gaat dan veel meer lawaai maken dan voorheen. Of dit gezond is voor de machine of de hardware weet ik niet maar ik zou terug gaan naar het veilige Lion OS dan heb je niet al die iCloud/ iMessage junk van Apple in het systeem zitten die gewoon een hoop geheugen staan te vreten voor het geval dat je ze OOIT gaat gebruiken. Mountain Lion heeft die functies wel vandaar dat je beter terug kunt gaan naar Lion dat OS is vele malen zuiniger met het geheugen.

Ik kan op dezelfde machine met 4GB RAM op Lion draaide makkelijk de volgende programma’s open hebben staan en erin werken: Photoshop + Illustrator + Safari + Coda + MAMP <– die laatste is een geheugen vreter en Safari kennen we allemaal wel als niet de zuinigste browser.
    Probeer die programma’s maar eens allemaal te openen en erin te werken op een Mountain Lion of Mavericks machine dan weet je niet wat je overkomt qua strandballen en traagheid.

De andere optie is natuurlijk een nieuwe Mac:)

Bijdrager
    RobApple

iMac – Aluminium kast – non-Unibody:
    Max. 6 GB 667MHz iMac Intel Core 2 Duo 2.00 GHz 20-inch (07.08.2007-28.04.2008)
    MA876 iMac7,1 – A1224
    Max. 6 GB 667MHz iMac Intel Core 2 Duo 2.40 GHz 20-inch (07.08.2007-28.04.2008)
    MA877 iMac7,1 – A1224
    Max. 6 GB 667MHz iMac Intel Core 2 Duo 2.40 GHz 24-inch (07.08.2007-28.04.2008)
    MA878 iMac7,1 – A1225
    Max. 6 GB 667MHz iMac Intel Core 2 Duo Extreme 2.80 GHz 24-inch (07.08.2007-28.04.2008)
    MB322 iMac7,1 – A1225

Type geheugen: PC2-5300 DDR2 667MHz SDRAM SO-DIMM 200-pin

Geheugen AS-PC5300-667-SO-DIMM-6GB-1×4+1x2GB

Geen risco’s, loopt prima.

Bijdrager
    BoniMacX
    Shmoo op 24 maart 2014

Mijn advies, downgrade naar OS Lion ( 10.7.5 )

Voor zover ik goed lees heeft de TS nog geen upgrade gedaan en zit ie op SL. Enkele functionaliteiten draaien er niet onder zegt ie. Ik weet niet over welke ie het heeft (waarschijnlijk de iCloud/ iMessage) maar die draaien ook niet onder Lion zoals je aangeeft.
    Heeft het voor de topic starter dan zin om van SL maar Lion te upgraden? En zo ja, wat ‘wint’ hij erbij?
    ‘k zit zelf met die vraag voor een Maccer in mijn omgeving met eenzelfde iMac met al 4GB in.

Bijdrager
    makoe

Het verhaal van @Schmoo ontgaat mij volledig. Downgraden naar 10.7.5 terwijl je nog op Snow leopard (10.6) draait.
    Daarnaast is met Lion juist de “iCloud” junk begonnen. Wellicht bedoelt ie toch Snow behouden?

Nu was 10.7.5 op zich best prima (daar waren wel .1,.2,.3,.4 voor nodig:roll: )

Maar goed, even ontopic: als je twee latjes van gelijk fabrikaat en gelijke snelheid gebruikt zal dit altijd wat verbetering geven waarbij 4gb door apple als max. gegeven wordt. En als je nu met 1gb net tekort schiet zal 4gb wel voldoende zijn. Is dit niet voldoende kun je je afvragen of de rest van de hardware nog wel voldoende is voor wat je wilt. (processor, videokaart bijvoorbeeld)
    link als voorbeeld.

Bijdrager
    Shmoo

Ik ging er even vanuit dat TS al geüpgraded had naar Mavericks – niet goed gelezen vanuit mijn kant sorry.

Lion heeft als voordeel dat je wel iCloud functies hebt maar beperkt zeg maar, alles Sync wel maar je hebt geen Berichtencentrale, GameCenter en al die iOS junk die op de achtergrond draait. Ook zit in Snow Leopard nog op veel plekken MobileMe integraties ingebouwd die ze nooit eruit gehaald. Ook kun je met Lion volgens mij Safari nog 1 versie hoger updaten en dat is wel iets waar je denk ik serieus naar moet kijken op vandaag.

Snow Leopard was een geweldig solide OS terug in de tijd voor mensen die niets met iCloud hadden maar Lion geeft je toch net even iets meer bij de tijd zeg maar, helemaal zonder iCloud is moeilijk voor de meeste van ons en als je dan in Lion toch een beetje iCloud support hebt kan dat wel fijn zijn.
    Als voorbeeld, ik heb twee Apps ( Coda + iA Writer ) welke iCloud gebruiken om documenten te syncen – dat werkt prima op een Lion machine maar niet op Snow Leopard.

Bijdrager
    MrBelloNLD

als je scherm nog goed is zou ik zeggen:
    hdd eruit, ssd erin
    ram naar max 4gb, (2 x 2 gb dimm 667)
    de 6 gb (1 x 2 + 1 x 4) waar sommigen het over hebben is behoorlijk lastig te krijgen dus duur, en met ssd (dan wel goede snelle ssd, bijvo owc of samsung evo 840) gaat ie weer voor je vliegen, en kun je goed mavericks draaien, al zie ik persoonlijk liever ML

Bijdrager
    makasa

Mijn iMac van 2007 heeft 4Gb en een SSD en draait met Mavericks erg goed. Kan nog tijden mee als je daar geen zware filmbewerkingen mee wil doen.

Bijdrager
    erik a

Het gaat er inderdaad om een wat aan snelheid te winnen en ook iCloud toepassingen te kunnen gebruiken. Syncen van documenten en dergelijke met mijn mobiele apps op iPad en iPod touch.

Ik lees dat Mavericks toch misschien wat hoog gegrepen is en een boel onzinnige iCloud toepassingen in zitten.
    Maar over lion of Mountain Lion lees ik niet zo veel goeds? Of zijn de kinderziektes daar verholpen?

Bijdrager
    TKroon

2×2 GB RAM erin van hetzelfde type als je nu hebt, en een SSD erin ipv de HDD. De snelste maakt niet uit, je hebt toch geen SATA3.
    Qua software zou ik zeker naar Mavericks gaan, het werkt soepel en gaat zeer efficiënt met geheugen om.

Bijdrager
    McJohn

Ikzelf heb hier op kantoor een iMac 7,1 (Snow Leopard) met 6 GB geheugen in,…. werkt vlot!
    Thuis heb ik een iMac 8,1(Mavericks) met 6 GB geheugen in,…. werkt eveneens vlotjes!

@MrBelloNLD: Lastig te verkrijgen? Surf gewoon naar OWC en bestel gewoon.
    Er zijn wel nog andere sites die en kit van 4GB + 2 GB aanbieden, maar ik heb het destijds daar besteld.

Doen zou ik zeggen, een nieuw toestel kost meteen een pak meer en als je tevreden bent
    met wat je hebt dan zie ik niet in waarom je moet gaan veranderen.

Er is geen enkele wet die zegt dat je een 7 jaar oud toestel naar de schroothoop moet gaan brengen. Laat je niet opjutten door de consumptiemaatschappij.

Bijdrager
    Soulshaker

Pak 6GB ram , de alu imac (met zwarte achterkant) kan hiermee overweg.
    Sommige hier in dit topic verwijzen naar dual channel als je gelijke latjes gebruikt.
    Maar de performancewinst zijn enkele percenten die niets vergeleken zijn tegen 2GB extra ram.

Nadeel is , zo een 4GB ramlatje kost wel een pak meer.
    Kan je hier kopen , is een Belgische webshop.

Bijdrager
    Verwijder

Ik heb ook zo’n iMac met 4 GB, ik vond (jaren geleden) 6 GB te duur. Het snelheidsverschil tussen 1 en 4 GB is veel groter dan tussen 4 en 6 GB.
    Mavericks voelt langzamer van Snow leopard maar dat zal wel wennen zijn.

Bijdrager
    mac4us

De 7.1 iMac is bij mij de 2,8 (extreme) versie. In de loop der jaren voorzien van twee hardware updates: 1) van 2GB naar 4GB geheugen en 2) van 750GB HD naar een veel snellere en vooral betere 2TB HD. Dit is voor bijna alle gebruik een prima machine. Zelf zou ik nu op zoek gaan naar een 4GB (icm 2GB) geheugen reepje, maar destijds en ook nu zijn die naar verhouding erg duur. Ik gebruik ook modernere Macs, maar dit is en blijft mijn trouwe makker met veruit de meeste gebruiksuren. Ook onder Mavericks, dat trager opstart en afsluit, maar voor het overige niet trager werkt dan vorige versies van OSX.

Bijdrager
    Steven Paul

De iMac’s hier draaien ook vlot onder Mavericks.
    Ik heb een 20” uit 2008 (3Gb) en een 24” uit 2009 (4Gb).
    Alleen iPhoto is traag maar ik vraag me af of dat aan de leeftijd van de iMac’s ligt.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.