14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    007 Junior

Ventilatieprobleem en Dode Pixel: Garantie?

Hallo Allemaal,

Mijn nieuwe iMac (nog geen jaar oud) vertoont de laatste tijd wat vervelende verschijnselen. Als ik ‘m ’s ochtends opstart gaat dat gepaard met een enorm geratel en gekraak, waarvan ik vermoed dat het de ventilator is, aangezien ik de HDD al heb getest met Schijfhulpprogramma. Als de computer eenmaal een tijdje draait verdwijnt het geluid ook langzaam, maar het tis wel bijzonder vervelend steeds.

Daarnaast ontdekte ik tot mijn grote schrik ook nog een dode pixel op m’n scherm! Althans, hij kleurt wel mee met Blauw en Groen, maar op een rode achtergrond is de pixel duidelijk als een zwart puntje te zien.

Nu vraag ik me af waar ik met mijn klachten heen kan gaan en of ze ook onder de fabrieksgarantie vallen van 1 jaar. De garantie op mijn iMac loopt namelijk 30 oktober 2011 al af..

Alle tips zijn van harte welkom!

Bijdrager
    007 Junior

Sorry voor de titel, deze wilde ik nog aanpassen, maar had de topic per ongeluk al geplaatst!

Bijdrager
    Yaris

Je kunt je berichten na posten nog bewerken door op je avatar te klikken.

Bijdrager
    jvers

Terug naar de winkel! Alles laten zien en zorgen dat ze het gaan maken:)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De meeste fabrikanten ruilen bij 3 of meer dead pixels het scherm zonder meer om. Aangezien dit er maar één is zal de focus wel liggen op dat geratel.

Bijdrager
    Qmagic

Je pixel is niet ‘dood’ maar ‘lui’, daarmee zal je mee moeten leren leven, dat zal je niet vergoed/gerepareerd krijgen binnen je garantie. (Gebruik de zoek functie in het forum maar eens, daar zijn al veel topics over).

Voor je geratel en gekraak meteen terug naar de winkel (en je niet laten afschepen met ‘beperkte garantie’). Harddisk of ventilator mag niet binnen een jaar defect raken. Als voorbeeld: op een gemiddelde usb harddisk wordt namelijk al 2 of 3 jaar garantie gegeven.
    Zorg wel dat je een complete back-up hebt van je Mac voor het geval dat je harddisk vervangen gaat worden, voordat je terug gaat naar de winkel.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

En hoe weet jij dat het een ‘lazy pixel’ is?
    De TS zegt dat de pixel wel reageert op groen en blauw, maar niet op rood (dan blijft hij zwart)
    Dat betekend dat de rode ‘sub pixel’ (elke pixel bestaat eigenlijk uit 3 pixels voor RGB) dead is. Een lazy of stuck pixel hersteld zich namelijk na verloop van tijd en heeft altijd een bepaalde kleur die zogezegd vast blijft zitten terwijl een dead pixel zwart is.

Bijdrager
    Qmagic

Als de ‘pixel’ helemaal niks meer doet (altijd zwart blijft) wordt het een dode pixel genoemd, aangezien er aangeven wordt dat Blauw en Groen wel mee kleuren is deze dus niet dood, alleen de Rode (sub)pixel reageert niet. Maar daar zijn al draadjes genoeg over op het forum.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ja, maar een sub pixel die niet reageert noemen ze ook ‘dood’ hoor.

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet
    jaapversloot op 29 augustus 2011

Terug naar de winkel! Alles laten zien en zorgen dat ze het gaan maken:)

OF: Terug naar de winkel! Alles laten zien en vragen of ze het willen maken.

Bijdrager
    computer space

De pixels zijn allemaal gelijk. Er zit alleen een ander kleurfolietje voor. Een 27 inch iMac heeft 11 miljoen subpixels. Als er daar een van dood is, valt het nog mee! Volgens mij mogen er wel 10 subpixels dood zijn voor het een garantiegeval is.
    Ik zit ook al 3 jaar naar een scherm met een dode rode te kijken, en ik moet zeggen, het viel al na 1 week niet meer op.
    Om zeker te weten van de HD zou je eens moeten booten van CD of externe schijf, en de HD unmouten. Als het geluid dan weg is, is de HD toch de boosdoener. Herrie maken en kapot zijn hoeft niet hetzelfde te zijn.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hier staat een ‘sneek view’ van een niet voor publicatie bestemd document over het beleid van Apple m.b.t. dode pixels. En dan blijkt dus dat dat afhangt van het product, de grote van het scherm en of de pixel zwart is of fel. Zo wordt een iPhone met 1 dode pixel zonder meer omgeruild. Maar naarmate het scherm groter wordt loopt dit op tot méér dan 10 bij de grootste schermen.
    Er wordt dan vervolgens gevraagd: “is Apple te streng?” Nou ik vind van wel want als ik 10 dode pixels op mijn 27″ scherm had dan is dat erg hinderlijk (vooral als ze rond het midden zitten want daar kijk je het meest naar) en dat is vooral voor grafisch werk gewoon onacceptabel. (Maar Apple vind van wel)

En als je dan dit leest, moeten winkels die aangesloten zijn bij de ‘Stichting Computerconsument’ een scherm omruilen bij al reeds 1 pixel. Dit omdat de computer industrie bewezen heeft foutloze schermen te kunnen produceren (die uitspraak is al van 2003!) De link verwijst naar een oud artikel, dus ik weet niet of de APR’s tegenwoordig ook lid zijn, maar Apple kennende vermoed ik van niet…

(Ook bij niet aangesloten winkels kan de klant aanspraak maken op een perfect exemplaar maar zal dan bij tegenwerking naar de rechter moeten stappen)

Bijdrager
    Soedjono84

Heel vervelend dat je pixel dood of lui is. Zeker wanneer je nog twee maanden te gaan hebt totdat je garantie vervalt.

Het is zeker niet logisch dat je ventilator binnen de jaar al raar doet.
    Of je de risico wilt wagen om iMac om te ruilen of ter reparatie te brengen is lastig.
    Wanneer je echt niet kan slapen met je problemen zou ik het terug reparatie brengen.
    Misschien krijg je zelfs een nieuwe.

Bijdrager
    007 Junior

iMac kraakt alleen als ik ‘m ’s ochtends opstart. Maar als ie eenmaal opgewarmt is, verdwijnt het geluid langzaam. Toen ik smcFancontrol aanzette werd het gekraak in 1 keer meer, waardoor ik vermoedde dat het de ventilator is. Ook als ik het scherm kantel naar beneden, wordt het geluid minder, en naar boven toe kantelen veroorzaakt weer meer geratel!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.