8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    jose51

[Opgelost] iMac 6.1

Ik heb nog een iMac 6.1 met 2,16 Ghz intel core 2 duo en 3GB 667Mhz DDRz SDRAM geheugen die het prima doet. Ik zou hem raag aan mijn kleindochter willen geven zodat ze, hoe klein ze ook is, met een Mac leert omgaan. Maar ja, dan moet hij wel geupgrade worden anders kan ze er weinig mee. Is het mogelijk om de processor te vervangen door een nieuwere (ik las ergens X7900 Core 2 Duo extreme) zodat ze er wel bijvoorbeeld Facebook en Chrome op kan draaien?

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door  Night. Reden: Topic opgelost

Bijdrager
    Shmoo

zodat ze er wel bijvoorbeeld Facebook en Chrome op kan draaien?

Geef dat kind een iPad (Air) – (Air2), daar kan dat soort taken ook allemaal op en dan ben je voor 150 – 200,- tweedehands klaar en heeft ze nog 2 a 3 jaar serieus plezier, incl. de laatste software-updates zodat ze leert dat het belangrijk is om je software-updates uit te voeren.

En nee, je kunt dat ding niet upgraden qua processor of RAM. Hooguit een SSD opslag erin zetten maar dan ben je ook bovenstaande richtprijzen kwijt en ben je nog steeds nergens. Met een iPad heeft ze ook nog alle vrijheid.

Moderator
    Night

Nodeloos. Door een processor upgrade (duur, moeilijk en de snelheidswinst in marginaal) kun je niet een nieuwere versie OS X gebruiken.
    De laatste versie OS X die te gebruiken is op Core2Duo iMacs is 10.7 Lion.

Wil je de machine sneller maken is de enige oplossing de HDD te vervangen door een SSD en evt. een geheugenuitbreiding (mits het een 27″ model is). Maar of deze investering het waard is bij een machine van die leeftijd die toch maar als “leermachine” gebruikt gaat worden, waag ik te betwijfelen. Voor een beetje Facebooken en surfen lijkt me dat namelijk helemaal niet nodig en zal die Mac ook zonder allerlei kunstgrepen prima voldoen.

Waar je ook aan moet denken is dat allerlei (educatieve) programma’s die je voor een kind van die leeftijd zou willen installeren, waarschijnlijk allemaal om een nieuwere versie van het Mac OS zullen vragen.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 2 weken geleden door  Night.

Bijdrager
    jose51

Er is dus geen manier om hem zodanig om te bouwen dat er een nieuwere versie OS X gebruikt kan worden begrijp ik uit jullie reacties. Klopt dat?

Bijdrager
    Shmoo

Dat klopt, je kunt dit appje downloaden en dan de iMac 6.1 opzoeken in het lijstje om alle specs te vinden.

Dan zal je zien:
    – Max. OS = 10.7.5 dat is Lion
    – Max RAM = 3GB
    – Obsolete status

http://mactracker.ca

Moderator
    Night

@jose51: Klopt.

Er zijn nog wat kunstgrepen die je kon gebruiken om High Sierra te installeren op oudere Macs, maar de 6,1 en zelfs de 7,1 zijn hiervoor niet meer geschikt…

Bijdrager
    tarmac58

Dus, lijkt mij, kan je hem gewoon aan je kleindochter geven. er kan vast wel chrome of iets dergelijks op en dan kan ze er voor weinig geld nog leuke dingen mee doen.
    Misschien nog een goedkope externe DVD speler erbij
    En vast sparen voor een echte, nieuwe of zo.

Moderator
    Night

In ieder geval nieuwere ;-)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.