7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    leroi3

iMac 5K 2017 of Mac Pro 5.1?

Een soortgelijk topic heb ik 1,5 maand geleden ook al aangekaart, maar omdat er wat vorderingen zijn in mijn persoonlijk onderzoek bij deze een nieuwe:

Ik ben een freelance grafisch ontwerper die voornamelijk met Adobe Photoshop / InDesign / Illustrator en Cinema 4D werkt. Op dit moment bezit ik een iMac 21’5 2012 en een MacBook Pro 2015. Maar ik werk voornamelijk aan op mijn iMac, de MacBook Pro is alleen voor als ik onderweg ben;)

Ik wil mij graag meer verdiepen in Cinema 4D en vooral in de Octane renderengine die zijn snelheid baseert op de kracht van een GPU. De machines die ik heb, zijn te traag voor de zware renderopdrachten, dus het is tijd om een ​​echt monster te kopen.

Dus ik twijfel tussen een 27 “iMac (2017) en een Mac Pro (2012). De iMac presteert beter in Photoshop, maar ik denk dat de Mac Pro beter presteert in Cinema 4D door zijn 12 cores. Beiden bezitten de 1080 Ti GPU de iMac weliswaar met een EGPU (en hopelijk mogelijk met het interne scherm), dus qua prestaties in Octane zal dat 50/50 zijn?

De iMac Pro is geen optie meer, omdat Octane geen AMD-kaarten ondersteunt en de prijs van een 10-core iMac Pro erg hoog is, voor Octane zou ik daar dus nog een EGPU aan moeten hangen,waarbij de kosten al helemaal de pan uit reizen.

Hieronder mijn systeemspecificaties op het moment en degene die ik zou willen kopen:

Mac’s die ik op dit moment bezit:

21,5-inch iMac (late 2012)
    – 3,1 GHz quad-core Intel Core i7
    – 16 GB 1600 MHz DDR3
    – Fusion Drive 1TB
    – Nvidia Geforce GT 650M 512 MB

15-inch MacBook Pro (mid 2015)
    – 2,5 GHz Intel Core i7
    – 16 GB 1600 MHz DDR3
    – SSD 500 GB
    – AMD Radeon R9 M370X

Koop opties:

27-inch iMac 5K (2017) + EGPU
    – 4,2-GHz quad-core Intel Core i7
    – 40 GB 2400-MHz DDR4
    – SSD 1 TB
    – Radeon Pro 580 8 GB

EGPU + grafische kaart
    – Akitio Node (of een ander?)
    – Nvidia Geforce GTX 1080 Ti 11GB
    – Thunderbolt 3-kabel

Totale prijs: +/- € 4340,25 ex BTW

of

Mac Pro 5.1 (2012 / Custom Made)
    – 3,46 GHz 12 Core X5690
    – 96 GB 1333 MHz DDR3 RAM
    – SSD 512 GB + HDD 6 TB
    – 27 inch scherm

Totale prijs: +/- € 3979,65 ex BTW

Het verschil in prijs zou € 360,60 ex BTW zijn, dus dat is niet veel. Wat me vooral in de steek laat is dat ik dan misschien een Mac koop die 8 jaar oud is, het voordeel is dat je hem kunt uitbreiden als dat nodig is.

Laaaaaang verhaal! Maar ik denk dat ik niet de enige ben met deze kwestie, dus ik kijk uit naar jullie antwoorden.

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door  leroi3.

Bijdrager
    Jurriaan

Lastig! Daarnaast is het heel erg de vraag wanneer apple nu met die nieuwe mac pro komt. Wel een ding om in ieder geval rekening mee te houden, een eGPU gebruiken om terug te linken naar je scherm (in dit geval het scherm van de iMac) is niet heel slim, omdat je daar een redelijk deel van de prestaties moet inleveren. De eGPU koppelen aan een eigen (extra) extern scherm is dan slimmer. Maar dat gaat je dus wel nog meer kosten.

Wat betreft die oudere mac pro… Zelf een tijdje de 2008 versie gehad (tot een paar maanden geleden). Nog steeds een redelijk krachtig beest, maar luid, lomp, zwaar en mist net die nieuwe details (zoals bluetooth 4.0, snellere wifi, modernere CPU architectuur). Daarbij is het nog maar de vraag tot welke nieuwe OS je kan komen daarmee. El Capitain was bijv. de laatste voor de 2008 mac pro. Ik kan je echt geen concreet advies geven, maar hoop dat dit je misschien iets verder op weg kan helpen met een keuze. En, zoals velen waarschijnlijk denken dit je thread lezen: Als het kan, wacht misschien nog even op de nieuwe mac pro.

Moderator
    Night

Ik zou nog even wachten. “Men” verwacht dat de nieuwe Mac Pro waarschijnlijk eind 2018 of begin 2019 gepresenteerd zal worden en de kans groot is dat deze – net als  2013 serie – weer modulair zal worden. Dat zal voor jouw GPU eisen wel een uitkomst zijn.

Bijdrager
    utah62

Mac Pro 5.1 (2012 / Custom Made)
    – 3,46 GHz 12 Core X5690
    – 96 GB 1333 MHz DDR3 RAM
    – SSD 512 GB + HDD 6 TB
    – 27 inch scherm

Totale prijs: +/- € 3979,65 ex BTW

Mac Pro 5.1 2009/2012 (er is geen verschil tussen 2009 en 2012, behalve prijs!)

96Gb 1333Mhz

SSD 512Gb

HDD 6Tb (lang niet iedere 6Tb zal het doen!)

Kost max €2000

GTX 1080Ti van MVC €1100 incl btw

27” scherm, tja, van €400 tot €4000 ( heb zelf pas een NEC 30 inch MultiSync LCD 3090WQXi gekocht voor 300,-, nieuwprijs 2000,-)

Ik denk ook dat je je vergist, als je denkt dat een iMac Photoshop beter draait, dat is ook met name CPU power.

Cinema4D draait 98% op de CPU’s van een 12 core.

Octane Render is uiteraard de GPU, draait prima in de 5.1, ik zou dan wel Hi Sierra draaien, de drivers onder 10.13 zijn een stuk beter.

Een iMac gaat dat werk niet lang volhouden!

Single core sneller, en verder totaal ondergeschikt aan de 12 core 5.1.

Succes met je keuze.

Bijdrager
    SuperAn

Ik heb de broer van de x5690 nl. de x5675 in combinatie met een Gtx 1070 weliswaar in een Hp z400 workstation.
    Is eigenlijk een zeer krachtig beest zeker voor zn leeftijd, maar qua single core prestaties is ie toch wel achterop geraakt.

Zeker als je dergelijke bedragen gaat uitgeven voor hardware, zou ik steeds voor de nieuwste optie gaan. (De 5k iMac is nu ook niet echt de nieuwst meer op cpu vlak).

Het kan misschien interessanter zijn om met een oudere Hp of andere workstation te proberen en daarin een nieuwe gpu te zetten (wel kijken dat de voeding voldoende capaciteit) octane werkt ook op Windows zodus.
    Of zelf een pc ineen steken met nieuwe componenten kan ook natuurlijk.

Bijdrager
    Le Big Mac

Al ingelezen op http://www.barefeats.com/ en http://macperformanceguide.com neem ik aan?

Houd er ook rekening mee dat je een iMac 5k wel stukken makkelijker kwijt raakt dan een MacPro 5.1,  mocht je in 2019 toch voor zo’n nieuwe MacPro gaan.

Bijdrager
    leroi3

Thanks iedereen! De kogel is nog niet helemaal door de kerk, maar ik zit eraan te denken om inderdaad toch nog een jaar te wachten ook al voelt dat als een eeuw. Een iMac voldoet qua power nog niet helemaal aan mijn eisen en investeren in een oude machine voelt ook niet goed, ook al is het op multi-core gebied een monster!

Om de tijd te overbruggen ga ik misschien een EGPU aanschaffen i.c.m. een Geforce GTX 1080 ti. Aangezien mijn focus vooral ligt op de Octane render engine in C4D (die gebruik maakt van GPU kracht) lijkt mij dit een mooie tussen oplossing. Het volgende probleem wat wel gelijk opspeelt is het feit dat deze grafische kaart nergens meer te krijgen is. Omdat men ze ineens massaal gebruiken voor het ‘minen’ van cryptovaluta.. *Shoot me :'(

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.