15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Alex

iMac 4k Harde schijf vervangen door ssd

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag of jullie ervaringen hebben met bepaalde ssd schijven voor het vervangen van de harde schijf (5400 rpm) van een iMac.
    Ik heb iets minder dan een jaar deze iMac en ik merk tijdens het werken met het openen van programma s (ook als deze al open staan) deze best sloom werkt. Vaak vastloopt met die draaiende bol.
    Ik zou daarom deze willen laten vervangen.
    Nu heb ik zelf al een beetje gekeken welke ssd er zo’n beetje er zijn.

Ik zit tussen de samsung evo te denken met de volgende versies:
    evo 750 500gb
    (evo 850 500gb)
    evo 850 1tb
    Ik wil namelijk de ssd door een winkel laten vervangen in me iMac. Die het thuis doen en deze gaf mij een keuze uit 4 schijven van de samsung evo serie.
    Ik wil minimaal 500gb.

Deze winkel biedt alleen de twee bovenstaande versies aan en niet die ene tussen de haakjes met die opslagcapaciteit.
    Is het beter de 850 serie te nemen of de 750?

Wat zijn de verschillen tussen deze versies?

Zijn er ook andere ssd schijven die jullie mij aanraden?

Want het prijsverschil tussen de 500gb en 1tb is nogal hoog.

En zijn er meerdere aanbieders die de ssd thuis erin zetten die hierin bekend zijn?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    penseel

Bijdrager
    Soulshaker

evo 850 500gb , deze heb ik zelf. Echt een zeer goede ssd:)

Bijdrager
    computer space

Ben benieuwd hoe ze het doen. Geen makkelijke mac om te upgraden. Laat ze gewoon Apples eigen optie installeren, een PCI SSD. En vraag garantie. Anders neem je neg zo goed een externe USB 3 SSD.

Bijdrager
    Da Vinci

Ik denk dat je voor het geld net zo goed een SSD met Thunderbolt kunt nemen, de harddisk in je iMac kun je dan blijven gebruiken voor al je data, dus dan heb je aan 256 GB al voldoende. Ik weet dat ze in de Apple Store bijvoorbeeld deze hebben: http://www.apple.com/nl/shop/product/HGCQ2ZM/A/lacie-250-gb-rugged-thunderboltusb-30-ssd-schijf?fnode=5f

Bijdrager
    Marcel

850 heeft 5 jaar garantie en de 750 heeft 3 jaar.

Marcel

Bijdrager
    MacKeessie

Je kunt ook een SSD in laten bouwen op locatie door Upgreatest.nl.

Bijdrager
    Alex

Ik zat zelf ook op de site Upgreatest.nl.
    Daar zouden ze standaard 2 jaar garantie op de ombouw geven.
    Deze bieden alleen de Evo series van samsung aan.
    Ik zat nu zelf naar die externe ssd en PCI ssd te kijken die jullie mij lieten zien.
    Voor mij was het vooral belangrijk dat het besturingssysteem op de ssd draait zodat alles soepel loopt.

En voor de PCl welke types passen in deze iMac uitvoering?
    Omdat deze vooral geen kasje hebben moet je die eromheen doen of passen die zonder erin? Moet je dat nog los erbij kopen?
    Mijn budget voor de ssd is max 300 euro.

Zit er tussen de evo 750 en 850 met die Triple level cell en die multi level cell zo veel verschil in?

Ik ben ook benieuwd naar de PCI, omdat de schrijfsnelheden naar het bekijken wel het dubbele van de evo serie zijn.
    Zouden jullie maar daar een paar types van 500 gb PCI kunnen laten zien die in de iMac 4k passen.

Bijdrager
    penseel

Welke iMac heb je precies. Ik denk deze, dat wordt een hele operatie; https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+21.5-Inch+Retina+4K+Display+SSD+Replacement/64109
    PCI-E https://tweakers.net/product/426536/samsung-850-evo-m2/

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 8 maanden geleden door  penseel.

Bijdrager
    Alex

Ik heb iMac 4k late 2015
    8gb ram
    3,1 ghz intel Core i5
    Intel iris pro Graphics 6200 1536 mb

Bijdrager
    Martijn van Tillo

De M2 van Samsung kan niet aangesloten worden op de PCIe poort van een iMac. (aansluiting is anders.)

Bijdrager
    Alex

Van welk merk van de PCI ssd kunnen wel aangesloten worden in deze iMac?
    Ik kan namelijk nergens echt vinden hoe die aansluiting eruit ziet en welke modellen compitabel zijn met de PCle poort van de iMac.

Bijdrager
    Martijn van Tillo

Bijdrager
    Soulshaker

Een externe SSD via Thunderbolt is ook een optie. MacOS kan daar perfect mee overweg.

Bijdrager
    Tmer

Hey Alex,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn nieuwe iMac 4K. Ik lees een hoop reacties die een oplossing bieden voor ons probleem, maar ben ik nu de enige die zich hier vragen bij stelt? Je betaald 1700€ voor een desktop die je gelijk open kunt leggen om de HDD te vervangen. Of om er een externe SSD eraan te hangen. Het “all-in-one” concept is dan helemaal van ons bureau geveegd. Zal mooi staan naast mijn cd/dvd writer (ja, ik kan nog altijd moeilijk leven zonder sleuf). Ik vind dit enorm frusterend omwille van die draaiende strandbal op mijn prachtig retina scherm, en teleurstellend omdat ik sinds mijn Performa, eeuwig trouw had gezworen.

mvg,

Tom

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 8 maanden geleden door  Tmer.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 8 maanden geleden door  Tmer.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.