7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Olav Basoski

iMac 4k 2014 grafisch traag

Hallo!

Wanneer ik apps als Logic Pro en Ableton Live op een iMac 4K i7 van eind 2014 draai, zijn deze grafisch altijd irritant trager dan als ik dezelfde apps op het zelfde OS draai op een twee jaar oudere i5 Macbook Air… Daar loopt alles soepeler en dat voelt prettiger.

Heeft iemand hier een verklaring en oplossing voor?

Zijn er misschien prefs die ik kan aanpassen?

De iMac gebruikt net als de Air een SSD en heeft 32 GB ram.

Iemand?

Bedankt alvast!

OlavB

Bijdrager
    Geldersscheepje

Vergelijk de resolutie eens: 5(!)K (4096 bij 2304) versus de Air (1440 bij 900) pixels. Dan mag er een betere grafische kaart in zitten maar het aantal pixels wat verwerkt moet worden is wel bijna 8 maal zoveel… Ik denk dat dat het antwoord is.

Bijdrager
    Olav Basoski

<p class=”cite”>Geldersscheepje op 1 februari 2018 om 08:44</p>
    Vergelijk de resolutie eens: 5(!)K (4096 bij 2304) versus de Air (1440 bij 900) pixels. Dan mag er een betere grafische kaart in zitten maar het aantal pixels wat verwerkt moet worden is wel bijna 8 maal zoveel… Ik denk dat dat het antwoord is.

Ik vermoedde dat ook. Misschien dat dat het is, maar wel jammer dat Apple’s eigen software niet 100% presteert op een redelijk dikke iMac en dat wel doet op een veel oudere lichtere machine. Oh well, can’t have it all!  :-) Thanks iig!

Bijdrager
    Olav Basoski

PS Ik dacht dat ik een 4K iMac had, die bestaan kennelijk niet?

Bijdrager
    computer space

<p class=”cite”>Olav Basoski op 1 februari 2018 om 16:42</p>
    PS Ik dacht dat ik een 4K iMac had, die bestaan kennelijk niet?

Die heb je ook, het getal voor de K slaat op de breedte en dat is bij jou ongeveer 4000 pixels dus 4k (kleine k om helemaal correct te zijn). Basoski is in de bonen, 2304×4096 is 9,4Mpixel! 9,4 M dus. Maar tel je zoals bij een camera, dus R, G en B pixels apart, dan heb je zelfs een 28,3 Mpixel scherm. De Air heeft 1,3 Mpixel, dus je iMac moet 7,3x zoveel beeldinformatie verstouwen, en als ie in 10-bit diepte draait zelfs ruim 9x zoveel. Gemene is dat je voor de 9x zoveel bytes in je videokaart je maar 1,8x zoveel werkruimte krijgt. Dus een factor 5 aan bloat!

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 2 weken geleden door  computer space.

Bijdrager
    Olav Basoski

Gotcha! Dank je voor de uitleg!

Bijdrager
    KarelWillem

Geldersscheepje op 1 februari 2018 om 08:44</p>
    Vergelijk de resolutie eens: 5(!)K (4096 bij 2304)…

4096 x 2304 is exact 4K.

True 4K of Real 4K wordt dat in de volksmond ook wel genoemd.

In de TV-markt is het dan meestal weer 3840 x 2160 wat als 4K wordt aangemerkt.

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 1 week geleden door  KarelWillem.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.