7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Olivier1978

iMac 27" werkt traag.

Ik heb een iMac 27″ 3.06 Ghz Core 2 Duo die 4GB ram had. Ik vond dat mijn iMac al ruime tijd erg traag werkte en vaak me het gevoel gaf “achter te lopen”.. Ik hoor bijna constant het geluid van de interne hard disc steving werken/draaien, ook wanneer ik nauwelijks iets doe. Ik heb sedert vorige week nu 16GB ram van Kinstong aangeschaft maar mijn iMac blijft heel traag werken (wel degelijk het juist RAM gekocht). Zelf Quicktime movies wil hij soms niet meer fatsoenlijk afspelen, scrollen door mappen/bestanden gaat soms heel traag..
    Of zou er een probleem zijn met mijn videokaart?

Bijdrager
    AppleStef

Lijkt mij een harde schijf probleem. Controleer je HD eens met Schijfhulpprogramma (Programma’s > Hulpprogramma’s).

Bijdrager
    Olivier1978

Klopt.
    In Schijfhulpprogramma staat er “Deze schijf heeft een hardwareprobleem en kan niet hersteld worden. S.M.A.R.T. -status: Fout. Er zal een nieuwe schijf moeten geplaatst worden vrees ik. Ben nu de schijf-EHBO aan het doen..

Bijdrager
    Soulshaker

maak ook snel een backup als je die nog niet hebt

Bijdrager
    MacBeer2

Overigens wordt je Mac niet echt sneller door er meer RAM in te zetten.

Bijdrager
    jesper211232

Soulshaker
    maak ook snel een backup als je die nog niet hebt

inderdaad snel doen het kan zijn dat je imac straks helemaal niet meer wilt werken.

Bijdrager
    iep
    MacBeer2 op 18 mei 2012

Overigens wordt je Mac niet echt sneller door er meer RAM in te zetten.

Niet per definitie, hij wordt alleen sneller als je een geheugentekort hebt. Een schijf die heel de tijd staat te ratelen is 1 van de hoofdtekenen dat je een geheugentekort hebt. Hij gaat dan namelijk als een gek staan swappen naar de schijf waardoor die ineens heel erg druk wordt. Zelfs met een ssd is swap nog niet echt snel (RAM is gewoon heel wat sneller) dus zul je traagheid gaan opmerken (hoewel dat met een ssd een stuk minder is als met een hdd). Doordat de schijf zo druk is wordt ook dat deel weer trager. M.a.w. meer RAM erin kan wel degelijk bijdragen aan een snellere Mac.

In dit geval lijkt er echter iets mis te zijn met de harde schijf gezien de SMART melding. Nou is SMART niet zo heel erg nauwkeurig dus je zult dat met een korreltje zout moeten nemen. Het is wel een goede reden om de schijf eens grondig te gaan testen en je backups vooral ook eens te vernieuwen (regelmatig backuppen is sowieso een aanrader). Een kapotte schijf kan namelijk ook een oorzaak voor een trage Mac zijn net als zoveel andere dingen. Nu de schijf het nog doet is het verstandiger om nog snel het e.e.a. te doen want als hij stuk is (wat zomaar in 1x kan gebeuren) is het te laat.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.