10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

    Bijdrager
    Basse1

    iMac 27 valt uit en start niet meer op

    Ik heb al een aantal maanden het volgende probleem:

    Mijn iMac 27 inch (model eind 2012) valt ineens helemaal uit. Aanvankelijk dacht ik dat het probleem was dat hij hier meer uit sluiterstand wilde komen, maar toen merkte ik dat hij ook ineens helemaal op zwart ging terwijl ik in Word zat. Hij valt helemaal uit, dus niet alleen het scherm. Hij reageert niet meer op het toetsenbord of de muis en ook niet op de aan/uit-knop. Ook de stekker eruit en 15 sec. de aan/uit-knop ingedrukt houden werkt niet (altijd). Pas al ik de stekker er een aantal keer langer uit heb gehad start hij weer gewoon op en werkt hij verder zonder problemen (totdat hij weer uitvalt natuurlijk).

    – Ik heb verschillende stopcontacten geprobeerd.
    – HD scannen op fouten levert niets op.
    – Virusscanner vindt niets.
    – Er zit geen randapparatuur aangesloten op de iMac (alleen de LAN-kabel en hij valt ook uit wanneer deze is losgekoppeld)
    – Ik heb de Mac al 3 x helemaal geformatteerd en opnieuw het OS geïnstalleerd.
    – Hij is door een door Apple gecertificeerd bedrijf een week lang aan testapparatuur gehangen en zij konden geen hardwareproblemen vinden? Daarna heeft hij het hier ook even zonder problemen gedaan tot 2 weken geleden. Toen waren alle problemen weer terug.

    Het bedrijf dat mijn Mac getest heeft gaf aan dat de Mac terug moet naar Apple en dat zij hem moeten nakijken.

    Heeft er iemand een vermoeden wat het probleem zou kunnen zijn (software of hardware) en is er nog iets dat ik zou kunnen proberen voordat de kosten verder op gaan lopen?

    Alvast bedankt.
    Bas


    Moderator
    Night

    Je zou eens in de logs kunnen kijken. Daarin staat vast (vlak voor waar een reboot wordt aangegeven) wat er fout gaat.


    Bijdrager
    RobApple

    EtreCheck draaien en hier laten zien, mogelijk dat iemand, die er bekend mee is, de fout kan lokaliseren.

    Lastig zo’n probleem, kan hardware matig zijn, maar ook softwarematig of allebei.


    Bijdrager
    Zakske
    RobApple op 17 september 2016

    Lastig zo’n probleem, kan hardware matig zijn, maar ook softwarematig of allebei.

    Laten we eerlijk zijn… dergelijke problemen liggen voor meer dan 95% aan de hardware.


    Bijdrager
    Basse1

    Bedankt voor de reacties. Het probleem heeft zich inmiddels weer twee keer voorgedaan. En beide keren komen dezelfde regels naar voren in de logs:

    18-09-16 09:17:52,000 syslogd[43]: ASL Sender Statistics
    18-09-16 09:18:36,685 com.apple.xpc.launchd[1]: (com.jdibackup.ZipCloud.notify[4654]) Service exited with abnormal code: 1
    18-09-16 09:18:45,446 helperamc[475]: checkAndShowNags:
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: ********************
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: daysAppInstalled: 39
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: isProductRegistered: 0
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: dtAppInstalled: 2016-08-09 14:24:22 +0000
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: dtWindowOpenSince: (null)
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: dtProductNagOpened: (null)
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: dtPromoNagOpened: (null)
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: dtProductNagClosed: (null)
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: dtPauseTimer: (null)
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: dtPromoNagClosed: (null)
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: dtCurrent: 2016-09-18 07:18:45 +0000
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: strCountRegNagShownToday: 18092016_1
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: strCountPurchaseShownToday: (null)
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: strCountMandatePromoShownToday: 18092016_3
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: strCountPromoTimeToday: 18092016_1
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: daysToShow25Disc: 3
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: daysToShowOffersAnd50Disc: 5
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: ********************
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: ADW374_ADW360_ADW215 count = 1
    18-09-16 09:18:45,448 helperamc[475]: countNagShownTodayM = 3 countSkipM = 13
    18-09-16 09:18:45,448 helperamc[475]: incrementCountForMandateNagShown
    18-09-16 09:18:45,448 helperamc[475]: ti: 3430463.369175
    18-09-16 09:18:45,448 helperamc[475]: countNagShownToday = 1
    18-09-16 09:18:45,448 helperamc[475]: countTimeShownToday = 1 countSkip = 1
    18-09-16 09:18:45,448 helperamc[475]: checkForPromotionalNags
    18-09-16 09:18:45,798 com.apple.xpc.launchd[1]: (com.MacUpdater.agent) Service only ran for 0 seconds. Pushing respawn out by 600 seconds.
    18-09-16 09:30:40,000 bootlog[0]: BOOT_TIME 1474183840 0

    Als ik op Google zoek lijkt het op Malware (Mac Cleaner of iets dergelijks). Avast en Bitdefender gaven aan niets te vinden, het programma “Malware-Bytes Anti-malware” had zeker 15 hits. Deze heb ik verwijderd. Ik zal een update geven wanneer het probleem nu opgelost lijkt te zijn.


    Bijdrager
    GoeieDag

    15 hits? Zou je niet wat voorzichter zijn met wat je binnenhaalt? En het EtreCheck rapport?


    Bijdrager
    Basse1

    Allemaal gerelateerd aan Mac Cleaner.

    Helaas is mijn Mac net weer uit zichzelf uitgevallen. En voordat ik hem opnieuw kan opstarten moet ik de stekker er eerst weer 5 keer in- en uitdoen voordat hij weer een teken van leven geeft.

    De meldingen die ik hierboven heb gepost zie ik niet meer. Nu zijn dit de laatste regels in de log:

    18-09-16 10:31:17,957 Safari[270]: tcp_connection_tls_session_error_callback_imp 34 __tcp_connection_tls_session_callback_write_block_invoke.434 error 22
    18-09-16 10:31:18,184 com.apple.backupd[756]: Starting automatic backup
    18-09-16 10:31:18,239 com.apple.backupd[756]: Attempting to soft mount network destination URL: afp://NASvanTartwijk@NASvanTartwijk._afpovertcp._tcp.local./Time%20Machine%20Folder
    18-09-16 10:31:18,000 kernel[0]: AppleSRP started.
    18-09-16 10:31:18,938 mDNSResponder[91]: mDNSPlatformSendUDP: sendto(9) failed to send packet on InterfaceID 0000000000000004 en0/6 to FF02:0000:0000:0000:0000:0000:0000:00FB:5353 skt 9 error -1 errno 55 (No buffer space available) 123149162969464 MessageCount is 17
    18-09-16 10:31:18,938 mDNSResponder[91]: mDNSPlatformSendUDP: sendto(9) failed to send packet on InterfaceID 0000000000000005 en1/6 to FF02:0000:0000:0000:0000:0000:0000:00FB:5353 skt 9 error -1 errno 55 (No buffer space available) 123149162969464 MessageCount is 18
    18-09-16 10:38:36,000 bootlog[0]: BOOT_TIME 1474187916 0

    Klopt het dat time machine een backup probeert te maken? Als folder heb ik mijn Synology NAS ingesteld. Kan het zijn dat hij een conflict heeft met mijn NAS? De problemen begonnen zich wel voor te doen toen ik een aantal maanden geleden de NAS kocht en installeerde?

    Alvast bedankt.


    Moderator
    Night

    AMChelper maakt deel uit van Advanced Mac Cleaner. Dit soort software wil je helemaal niet op je Mac hebben.

    Ook bij JDIbackup vond ik rare referenties: https://www.symantec.com/security_response/writeup.jsp?docid=2016-060313-5447-99&tabid=2

    Als je eens zou beginnen om die twee compleet van je systeem te verwijderen (zoekfunctie en ‘google is je vriend’) en van daaruit eens kijken of je problemen verdwijnen en minder worden.


    Bijdrager
    iMad

    Zet TimeMachine een tijdje uit en kijk wat er gebeurt.


    Moderator
    Night

    De laatste logs geven een probleem aan dat TimeMachine geen netwerkverbinding kan maken:

     
    afp://NASvanTartwijk@NASvanTartwijk._afpovertcp._tcp.local./Time%20Machine%20Folder
     
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.