20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

    Bijdrager
    Basse1

    iMac 27 valt uit en start niet meer op

    Ik heb al een aantal maanden het volgende probleem:

    Mijn iMac 27 inch (model eind 2012) valt ineens helemaal uit. Aanvankelijk dacht ik dat het probleem was dat hij hier meer uit sluiterstand wilde komen, maar toen merkte ik dat hij ook ineens helemaal op zwart ging terwijl ik in Word zat. Hij valt helemaal uit, dus niet alleen het scherm. Hij reageert niet meer op het toetsenbord of de muis en ook niet op de aan/uit-knop. Ook de stekker eruit en 15 sec. de aan/uit-knop ingedrukt houden werkt niet (altijd). Pas al ik de stekker er een aantal keer langer uit heb gehad start hij weer gewoon op en werkt hij verder zonder problemen (totdat hij weer uitvalt natuurlijk).

    – Ik heb verschillende stopcontacten geprobeerd.
    – HD scannen op fouten levert niets op.
    – Virusscanner vindt niets.
    – Er zit geen randapparatuur aangesloten op de iMac (alleen de LAN-kabel en hij valt ook uit wanneer deze is losgekoppeld)
    – Ik heb de Mac al 3 x helemaal geformatteerd en opnieuw het OS geïnstalleerd.
    – Hij is door een door Apple gecertificeerd bedrijf een week lang aan testapparatuur gehangen en zij konden geen hardwareproblemen vinden? Daarna heeft hij het hier ook even zonder problemen gedaan tot 2 weken geleden. Toen waren alle problemen weer terug.

    Het bedrijf dat mijn Mac getest heeft gaf aan dat de Mac terug moet naar Apple en dat zij hem moeten nakijken.

    Heeft er iemand een vermoeden wat het probleem zou kunnen zijn (software of hardware) en is er nog iets dat ik zou kunnen proberen voordat de kosten verder op gaan lopen?

    Alvast bedankt.
    Bas


    Moderator
    Night

    Je zou eens in de logs kunnen kijken. Daarin staat vast (vlak voor waar een reboot wordt aangegeven) wat er fout gaat.


    Bijdrager
    RobApple

    EtreCheck draaien en hier laten zien, mogelijk dat iemand, die er bekend mee is, de fout kan lokaliseren.

    Lastig zo’n probleem, kan hardware matig zijn, maar ook softwarematig of allebei.

    Anoniem
    RobApple op 17 september 2016

    Lastig zo’n probleem, kan hardware matig zijn, maar ook softwarematig of allebei.

    Laten we eerlijk zijn… dergelijke problemen liggen voor meer dan 95% aan de hardware.


    Bijdrager
    Basse1

    Bedankt voor de reacties. Het probleem heeft zich inmiddels weer twee keer voorgedaan. En beide keren komen dezelfde regels naar voren in de logs:

    18-09-16 09:17:52,000 syslogd[43]: ASL Sender Statistics
    18-09-16 09:18:36,685 com.apple.xpc.launchd[1]: (com.jdibackup.ZipCloud.notify[4654]) Service exited with abnormal code: 1
    18-09-16 09:18:45,446 helperamc[475]: checkAndShowNags:
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: ********************
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: daysAppInstalled: 39
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: isProductRegistered: 0
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: dtAppInstalled: 2016-08-09 14:24:22 +0000
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: dtWindowOpenSince: (null)
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: dtProductNagOpened: (null)
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: dtPromoNagOpened: (null)
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: dtProductNagClosed: (null)
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: dtPauseTimer: (null)
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: dtPromoNagClosed: (null)
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: dtCurrent: 2016-09-18 07:18:45 +0000
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: strCountRegNagShownToday: 18092016_1
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: strCountPurchaseShownToday: (null)
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: strCountMandatePromoShownToday: 18092016_3
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: strCountPromoTimeToday: 18092016_1
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: daysToShow25Disc: 3
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: daysToShowOffersAnd50Disc: 5
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: ********************
    18-09-16 09:18:45,447 helperamc[475]: ADW374_ADW360_ADW215 count = 1
    18-09-16 09:18:45,448 helperamc[475]: countNagShownTodayM = 3 countSkipM = 13
    18-09-16 09:18:45,448 helperamc[475]: incrementCountForMandateNagShown
    18-09-16 09:18:45,448 helperamc[475]: ti: 3430463.369175
    18-09-16 09:18:45,448 helperamc[475]: countNagShownToday = 1
    18-09-16 09:18:45,448 helperamc[475]: countTimeShownToday = 1 countSkip = 1
    18-09-16 09:18:45,448 helperamc[475]: checkForPromotionalNags
    18-09-16 09:18:45,798 com.apple.xpc.launchd[1]: (com.MacUpdater.agent) Service only ran for 0 seconds. Pushing respawn out by 600 seconds.
    18-09-16 09:30:40,000 bootlog[0]: BOOT_TIME 1474183840 0

    Als ik op Google zoek lijkt het op Malware (Mac Cleaner of iets dergelijks). Avast en Bitdefender gaven aan niets te vinden, het programma “Malware-Bytes Anti-malware” had zeker 15 hits. Deze heb ik verwijderd. Ik zal een update geven wanneer het probleem nu opgelost lijkt te zijn.


    Bijdrager
    GoeieDag

    15 hits? Zou je niet wat voorzichter zijn met wat je binnenhaalt? En het EtreCheck rapport?


    Bijdrager
    Basse1

    Allemaal gerelateerd aan Mac Cleaner.

    Helaas is mijn Mac net weer uit zichzelf uitgevallen. En voordat ik hem opnieuw kan opstarten moet ik de stekker er eerst weer 5 keer in- en uitdoen voordat hij weer een teken van leven geeft.

    De meldingen die ik hierboven heb gepost zie ik niet meer. Nu zijn dit de laatste regels in de log:

    18-09-16 10:31:17,957 Safari[270]: tcp_connection_tls_session_error_callback_imp 34 __tcp_connection_tls_session_callback_write_block_invoke.434 error 22
    18-09-16 10:31:18,184 com.apple.backupd[756]: Starting automatic backup
    18-09-16 10:31:18,239 com.apple.backupd[756]: Attempting to soft mount network destination URL: afp://NASvanTartwijk@NASvanTartwijk._afpovertcp._tcp.local./Time%20Machine%20Folder
    18-09-16 10:31:18,000 kernel[0]: AppleSRP started.
    18-09-16 10:31:18,938 mDNSResponder[91]: mDNSPlatformSendUDP: sendto(9) failed to send packet on InterfaceID 0000000000000004 en0/6 to FF02:0000:0000:0000:0000:0000:0000:00FB:5353 skt 9 error -1 errno 55 (No buffer space available) 123149162969464 MessageCount is 17
    18-09-16 10:31:18,938 mDNSResponder[91]: mDNSPlatformSendUDP: sendto(9) failed to send packet on InterfaceID 0000000000000005 en1/6 to FF02:0000:0000:0000:0000:0000:0000:00FB:5353 skt 9 error -1 errno 55 (No buffer space available) 123149162969464 MessageCount is 18
    18-09-16 10:38:36,000 bootlog[0]: BOOT_TIME 1474187916 0

    Klopt het dat time machine een backup probeert te maken? Als folder heb ik mijn Synology NAS ingesteld. Kan het zijn dat hij een conflict heeft met mijn NAS? De problemen begonnen zich wel voor te doen toen ik een aantal maanden geleden de NAS kocht en installeerde?

    Alvast bedankt.


    Moderator
    Night

    AMChelper maakt deel uit van Advanced Mac Cleaner. Dit soort software wil je helemaal niet op je Mac hebben.

    Ook bij JDIbackup vond ik rare referenties: https://www.symantec.com/security_response/writeup.jsp?docid=2016-060313-5447-99&tabid=2

    Als je eens zou beginnen om die twee compleet van je systeem te verwijderen (zoekfunctie en ‘google is je vriend’) en van daaruit eens kijken of je problemen verdwijnen en minder worden.


    Bijdrager
    iMad

    Zet TimeMachine een tijdje uit en kijk wat er gebeurt.


    Moderator
    Night

    De laatste logs geven een probleem aan dat TimeMachine geen netwerkverbinding kan maken:

     
    afp://NASvanTartwijk@NASvanTartwijk._afpovertcp._tcp.local./Time%20Machine%20Folder
     

    Bijdrager
    Roel1968

    Ik heb al een jaar dezelfde problemen.

    In september heb ik mijn harddisk laten vervangen, omdat die mede problemen gaf, door een ssd schijf. Een tijdje leek alles opgelost tot enkele weken terug. In etrecheck krijg ik melding van shutdown en dat de harddisk niet te bereiken is; ondanks de oplossing uitvoeren blijft de melding staan. Dit is mijn eerste Mac en waarschijnlijk ook mijn laatste. Ik heb nog nooit zoveel problemen gehad met pc’s behalve met Apple en Apple geeft niet thuis omdat ik de Mac niet rechtstreeks bij hen heb gekocht. De verkopende partij (Dixons) is failliet.

    Waar kan het nog meer aan liggen?

    Hierbij het rapport:

    EtreCheck version: 5.1 (5020)

    Report generated: 2018-12-30 16:31:25

    Download EtreCheck from https://etrecheck.com

    Runtime: 1:33

    Performance: Excellent

    Sandbox: Enabled

    Full drive access: Disabled

    Problem: Other problem

    Description:

    Shutdown

    Major Issues: None

    Minor Issues:
    These issues do not need immediate attention but they may indicate future problems.

    Abnormal shutdown – Your machine shut down abnormally.

    Limited drive access – More information may be available with Full Drive Access.

    Hardware Information:
    iMac (Retina 5K, 27-inch, 2014 – 2015)

    iMac Model: iMac15,1

    1 3,5 GHz Intel Core i5 (i5-4690) CPU: 4-core

    24 GB RAM – Upgradeable

    BANK 0/DIMM0 – 4 GB DDR3 1600 ok

    BANK 1/DIMM0 – 4 GB DDR3 1600 ok

    BANK 0/DIMM1 – 8 GB DDR3 1600 ok

    BANK 1/DIMM1 – 8 GB DDR3 1600 ok

    Video Information:
    AMD Radeon R9 M290X – VRAM: 2048 MB

    iMac 5120 x 2880

    Drives:
    disk0 – APPLE SSD SD0128F 121.33 GB (Solid State – TRIM: Yes)

    Internal PCI 5.0 GT/s x2 Serial ATA

    disk0s1 – EFI (MS-DOS FAT32) [EFI] 210 MB

    disk0s2 [Core Storage Container] 120.99 GB

    disk0s3 – B*******X (Journaled HFS+) 134 MB

    disk1 – Samsung SSD 860 EVO 1TB 1.00 TB (Solid State – TRIM: No)

    Internal SATA 6 Gigabit Serial ATA

    disk1s1 – EFI (MS-DOS FAT32) [EFI] 210 MB

    disk1s2 [APFS Container] 1000.00 GB

    disk2 [APFS Virtual drive] 1000.00 GB (Shared by 4 volumes)

    disk2s1 – M***********D (APFS) (Shared – 184.51 GB used)

    disk2s2 – Preboot (APFS) [APFS Preboot] (Shared)

    disk2s3 – Recovery (APFS) [Recovery] (Shared)

    disk2s4 – VM (APFS) [APFS VM] (Shared – 2.15 GB used)

    Mounted Volumes:
    disk2s1 – M***********D 1000.00 GB (812.56 GB free)

    APFS

    Mount point: /

    disk2s4 – VM [APFS VM] (Shared – 2.15 GB used)

    APFS

    Mount point: /private/var/vm

    Network:
    Interface en0: Ethernet

    Interface en5: iPhone

    Interface en1: Wi-Fi

    802.11 a/b/g/n/ac

    Interface en4: Bluetooth PAN

    Interface bridge0: Thunderbolt Bridge

    System Software:
    macOS Mojave 10.14.2 (18C54)

    Time since boot: Less than an hour

    Security:
    GatekeeperEnabled

    System Integrity ProtectionEnabled

    Kernel Extensions:
    /Library/Application Support/Citrix Receiver

    CitrixGUSB.kext (Citrix Systems, Inc., 18.9.0 – SDK 10.9)

    /Library/Extensions

    FileProtect.kext (Bitdefender SRL, 1.1 – SDK 10.12)

    SelfProtect.kext (Bitdefender SRL, 1.2.12 – SDK 10.9)

    TMProtection.kext (Bitdefender SRL, 5.0.0 – SDK 10.14)

    System Launch Agents:
    [Not Loaded] 16 Apple tasks

    [Loaded] 174 Apple tasks

    [Running] 109 Apple tasks

    System Launch Daemons:
    [Not Loaded] 38 Apple tasks

    [Loaded] 190 Apple tasks

    [Running] 107 Apple tasks

    Launch Agents:
    [Loaded] com.microsoft.update.agent.plist (Microsoft Corporation – installed 2018-12-13)

    [Running] com.bitdefender.antivirusformac.plist (Bitdefender SRL – installed 2018-12-20)

    [Running] com.citrix.ServiceRecords.plist (Citrix Systems, Inc. – installed 2018-09-21)

    [Running] com.citrix.ReceiverHelper.plist (Citrix Systems, Inc. – installed 2018-09-21)

    [Loaded] com.citrix.AuthManager_Mac.plist (Citrix Systems, Inc. – installed 2018-09-21)

    Launch Daemons:
    [Loaded] com.bitdefender.upgrade.plist (Bitdefender SRL – installed 2018-12-18)

    [Loaded] com.citrix.ctxusbd.plist (Citrix Systems, Inc. – installed 2018-09-21)

    [Loaded] com.microsoft.OneDriveUpdaterDaemon.plist (Microsoft Corporation – installed 2018-11-09)

    [Loaded] com.microsoft.autoupdate.helper.plist (Microsoft Corporation – installed 2018-12-13)

    [Not Loaded] com.bitdefender.agent.plist (Bitdefender SRL – installed 2018-12-04)

    [Loaded] com.bitdefender.AuthHelperTool.plist (Bitdefender SRL – installed 2018-12-20)

    [Loaded] com.apple.installer.osmessagetracing.plist (Apple – installed 2018-11-30)

    [Loaded] com.microsoft.office.licensingV2.helper.plist (Microsoft Corporation – installed 2018-10-14)

    User Login Items:
    Bitdefender VPN Helper (Bitdefender SRL – installed 2018-11-09)

    (/Library/Bitdefender/Central/Modules/com.bitdefender.vpn/Bitdefender VPN.app/Contents/Library/LoginItems/Bitdefender VPN Helper.app)

    Macs Fan Control.app (Ilya Parniuk – installed 2018-12-22)

    (/Applications/Macs Fan Control.app)

    OneDrive.app (Microsoft Corporation – installed 2018-12-13)

    (/Applications/OneDrive.app)

    StartUpHelper (Spotify – installed 2018-11-15)

    (/Applications/Spotify.app/Contents/Library/LoginItems/StartUpHelper.app)

    Internet Plug-ins:
    QuickTime Plugin: 7.7.3 (installed 2018-12-07)

    CitrixICAClientPlugIn: 18.9.0 (installed 2018-12-08)

    Safari Extensions:
    TrafficLight.safariextz – Bitdefender SRL – http://trafficlight.bitdefender.com/ (installed 2018-11-09)

    Time Machine:
    Time Machine information not available without Full Drive Access.

    Performance:
    System Load: 1.22 (1 min ago) 1.76 (5 min ago) 1.56 (15 min ago)

    Nominal I/O speed: 0.00 MB/s

    File system: 21.41 seconds

    Write speed: 497 MB/s

    Read speed: 524 MB/s

    CPU Usage:
    Type Overall

    System 2 %

    User 3 %

    Idle 95 %

    Top Processes by CPU:
    Process (count) CPU (Source – Location)

    Other processes 9.58 % (?)

    Safari 3.71 % (Apple)

    EtreCheck 3.36 % (App Store)

    com.apple.WebKit.WebContent 2.58 % (Apple)

    com.apple.WebKit.Networking (2) 0.18 % (Apple)

    Top Processes by Memory:
    Process (count) RAM usage (Source – Location)

    EtreCheck 566 MB (App Store)

    OneDrive 242 MB (Microsoft Corporation)

    com.apple.WebKit.WebContent 209 MB (Apple)

    Safari 162 MB (Apple)

    Dock 157 MB (Apple)

    Top Processes by Network Use:
    Process Input / Output (Source – Location)

    mDNSResponder 214 KB / 40 KB (Apple)

    com.apple.WebKit.Networking 148 KB / 77 KB (Apple)

    OneDrive 37 KB / 5 KB (Microsoft Corporation)

    apsd 7 KB / 8 KB (Apple)

    bdagentd 12 KB / 3 KB (Bitdefender SRL)

    Virtual Memory Information:
    Available RAM 19.51 GB

    Free RAM 16.35 GB

    Used RAM 4.49 GB

    Cached files 3.16 GB

    Swap Used 0 B

    Software Installs (past 30 days):
    Install Date Name (Version)

    2018-12-05 Gatekeeper Configuration Data (157)

    2018-12-07 Citrix Receiver (12.9.1)

    2018-12-08 Citrix Workspace (18.9.0)

    2018-12-13 Microsoft AutoUpdate

    2018-12-13 XProtectPlistConfigData (2101)

    2018-12-13 MRTConfigData (1.38)

    2018-12-14 Microsoft OneNote for Mac

    2018-12-14 Microsoft PowerPoint for Mac

    2018-12-14 Microsoft Excel for Mac

    2018-12-14 Microsoft Word for Mac

    2018-12-14 Agenda Notes (4.0)

    2018-12-15 Microsoft Outlook for Mac

    2018-12-15 WeTransfer (1.3.5)

    2018-12-23 EtreCheck (5.1)

    2018-12-29 WhatsApp (0.3.1850)

    Diagnostics Information (past 7 days):
    2018-12-30 16:18:25 Last Shutdown Cause: 0 – Power loss

    Directory /Library/Logs/DiagnosticReports is not accessible without Full Drive Access.

    End of report

     

     


    Bijdrager
    TheBigZ

    @roel1968: Het kan aan veel dingen liggen.

     

    Je zou eens kunnen proberen om een aantal zaken (tijdelijk) te deïnstalleren om te zien of dat helpt.

     

    Kandidaten: Bitdefender, Citrix (Citrix, heb je die nog nodig?) en MacsFanControl.

     

     

    /Library/Extensions

    FileProtect.kext (Bitdefender SRL, 1.1 – SDK 10.12)

    SelfProtect.kext (Bitdefender SRL, 1.2.12 – SDK 10.9)

    TMProtection.kext (Bitdefender SRL, 5.0.0 – SDK 10.14)

     

    Launch Agents:
    [Loaded] com.microsoft.update.agent.plist (Microsoft Corporation – installed 2018-12-13)

    [Running] com.bitdefender.antivirusformac.plist (Bitdefender SRL – installed 2018-12-20)

    [Running] com.citrix.ServiceRecords.plist (Citrix Systems, Inc. – installed 2018-09-21)

    [Running] com.citrix.ReceiverHelper.plist (Citrix Systems, Inc. – installed 2018-09-21)

    [Loaded] com.citrix.AuthManager_Mac.plist (Citrix Systems, Inc. – installed 2018-09-21)

     

     

    User Login Items:
    Bitdefender VPN Helper (Bitdefender SRL – installed 2018-11-09)

    (/Library/Bitdefender/Central/Modules/com.bitdefender.vpn/Bitdefender VPN.app/Contents/Library/LoginItems/Bitdefender VPN Helper.app)

     

    Macs Fan Control.app (Ilya Parniuk – installed 2018-12-22)

    (/Applications/Macs Fan Control.app)

     

     

     


    Bijdrager
    Roel1968

    @thebigz: Citrix wordt nog steeds gebruikt door werkgevers/opdrachtgevers om thuis te kunnen werken dus deze heb ik nog nodig. MacsFanControl heb ik er ondertussen afgegooid.

    Bitdefender is een Familypack voor de bescherming van windows en apple apparaten; dit draait op pc’s en mobiele telefoons. Heb je voor een Mac dan geen antivirus en firewall nodig?

    Ik heb de Mac nu in de woonkamer geplaatst (dus op een ander stopcontact) en vooralsnog draait hij goed….(nog wel…)

    Verder geen vreemde dingen gezien?


    Bijdrager
    Basse1

    Ik heb dit topic ooit gestart en krijg nu melding van jullie posts. Ik heb vanalles geprobeerd maar ben er nooit achtergekomen wat het probleem nu was. Zoals aangeven alles meerdere keren verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.

    De Mac 27” heb ik ingeruild (met bijbetalen uiteraard) tegen een MacBook pro 2016. Sindsdien geen problemen meer gehad. Mijn NAS (waar ik dacht dat de problemen zaten) werkt nog steeds probleemloos icm de MacBook.

    Ik heb het idee dat het toch een hardwarefout geweest is.

     


    Bijdrager
    Roel1968

    Ik heb nu een clean install gedaan en tijdens het invoeren van mijn account viel hij weer uit.

    Het gekke is dat ik nu al meer dan een uur zonder problemen in een gastaccount werk; wat zegt dit dan?

    Ik heb diverse suggesties gelezen zoals:

    – NVRAM reset;

    – Veilige modus zoeken naar verschillen;

    – sysdiagnose;

    – Uitzoeken of de zekeringen in mijn meterkast nog wel ok zijn of de contactdozen wel kosjer zijn

    In etrecheck verwijst de regel ‘Last Shutdown Cause: 0 – Power loss’ naar het controleren van de power supply (voeding?)

     

    Iemand nog suggesties?

     

     


    Bijdrager
    MadDonna

    Als je 5 keer je voedingskabel eruit moet halen en er weer in moet stoppen; is dat niet een hint waar het probleem ligt?
    Hij is zes jaar oud, dus niet super oud en normaal gesproken niet het eerste waar je aan denkt, maar het is en blijft electronica. En ik denk dat er een soldeerpunt of bedrading in de aansluiting van je voeding niet meer goed connectie maakt met de voedingskabel.


    Bijdrager
    Roel1968

    @maddonna: Mijn Mac is van 2015 dus pas 3 jaar oud.

    Ik heb gisteren 3 uur op het geestaccount gewerkt, Netflix gekeken etc. en hij bleef super stabiel.

    Ik heb daarna een nieuw Admin account aangemaakt naast de bestaande van de clean Install en sinds ik daarop ben ingelogd draait ie als een zonnetje.

    Etrecheck geeft geen meldingen meer….het is dus blijkbaar toch iets in de software?

    De vraag is nu of ik de andere admin account kan verwijderen zonder problemen.

     


    Bijdrager
    MadDonna

    Ja, dat krijg je als je een topic hi-jacked. Ik reageer eigenlijk op TS.


    Bijdrager
    Pbelmaps

    @roel1968 : ik heb exact hetzelfde probleem gehad. Imac late 2015 viel uit en was niet meer op te starten. Voedingskabel er even uit en dan ging hij weer tot de volgende uitval. Soms enkele per dag, soms enkele weken geen enkele. Om zot van te worden. Vanalles getest, clean install, reset van Ram, andere voedingskabel,…

    Uiteindelijk binnen gedaan bij Switch (Belgische A-mac) en voor €218 voeding laten vervangen. Ondertussen zijn we een maand verder, geen enkele uitval gehad. Duimen maar.

     

    Groetjes

     

    PBELMAPS


    Bijdrager
    anna66

    Meestal kapotte elco,s als je goed kan solderen(tis wel een werkje)kun je iets besparen als je het zelf doet.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.