14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Myquandro

iMac 27'' specificatie

Ik wil/moet dit jaar een nieuwe Mac kopen om voornamelijk voor mijn opleiding de nodige programma’s soepel en in een enkel geval überhaupt te kunnen draaien. Ik doe een opleiding HTS Autotechniek en heb net mijn eerste jaar gehad. Ik ben er tijdens dit eerste jaar achter gekomen dat mijn huidige MacBook (MacBook Pro 13” mid 2010 instap-model) niet snel genoeg is in veel gevallen en software die tijdens de opleiding gebruikt wordt sowieso niet kan draaien doordat de grafische kaart niet voldoet.

Ik heb ondertussen besloten om in eerste instantie een 27 inch iMac te kopen en, als het nodig is en financieel haalbaar, tijdens het komende schooljaar een nieuwe MacBook voor lichte(re) werkzaamheden onderweg en op school. Ik heb ervoor gekozen om een desktop te kiezen omdat ik op dit moment nog geen reden zie om onderweg te werken aan opdrachten die ik niet op mijn iPad kan doen of op de de school computers als ik op school ben. Daarnaast ga ik ervan uit dat een desktop met de zelfde kracht als een laptop goedkoper is of dat je voor dezelfde prijs als een laptop een krachtigere desktop kunt kopen.

Dan nu de werkzaamheden die ik ga uitvoeren met een nieuwe Mac. Het belangrijkste is dat ik voor de opleiding moet werken met Solidworks, welke via bootcamp moet worden gebruikt aangezien het Windows only is, en dat dit soepel/snel draait. Daarnaast maak ik veelvuldig gebruik van Adobe CS5.5 Illustrator, Photoshop en InDesign en werk ik gebruik ik regelmatig Aperture. Ook ga ik mogelijk Final Cut Pro X gebruiken, maar dit is niet noodzakelijk en zal puur voor de hobby zijn en wordt dus ook niet zwaar gebruikt, in tegenstelling tot Solidworks. Verdere programma’s zullen zijn Pages, Keynote, Numbers, Safari, etc. maar deze programma’s zullen moeiteloos werken op elke iMac die ik kan kiezen. Daarnaast wil ik ook wat gamen op de iMac, maar ik ben echt een casual gamer en ben tevreden als het spel draait zonder te haperen.

Om een idee te geven van Solidworks. De software fabrikant geeft aan dat 2GB Ram minimaal is, maar de technische ondersteuning op school geeft aan dat ik minimaal 8GB moet hebben voor bepaalde opdrachten en 16GB wordt geadviseerd en zelfs 32GB zou nog geen overkill zijn (al weet ik niet hoe serieus ik die uitspraak moet nemen). Voor wat betreft de videokaart en de processor. Een i7 wordt geadviseerd en een goede grafische kaart.

Wat betreft de opslag zit ik er zelf aan te denken om een externe HDD te kopen die via Thunderbolt aan te sluiten is op de Mac waarop alle documenten komen te staan en enkel een SSD in de Mac te plaatsen waarop alleen de programma’s staan.

Mijn vragen:
    Welke specificatie ik het beste kan kiezen voor de iMac 27” om alles een beetje soepel te draaien en dan vooral Solidworks?
    Hoeveel Capaciteit moet de SSD in de Mac zijn om alle programma’s en twee besturingssystemen op te instaleren? en is het een slim idee om de documenten en programma’s op die manier te scheiden?
    Als ik mijn Mac koop bij Apple kan ik kiezen voor Apple Care en One-to-One, wat zijn hiervan de voordelen en heb ik het nodig?
    Zijn er nog specifieke dingen waarop ik zou moeten letten bij het samenstellen van een nieuwe Mac of bij de aankoop?
    Als ik RAM toevoeg aan de iMac, welk RAM moet ik hiervoor kopen? er zijn namelijk meerdere producenten van RAM die geschikt zijn voor de iMac.

Inactief
    Anoniem

De iMac komt standaard al met 8GB ram, dit kun je zelf makkelijk uitbreiden, laat dat niet door Apple doen, dat kost veel te veel.
    Je kunt beter een Fusion Drive nemen, dan doet hij alle veel gebruikte bestanden en programma’s op de SSD en de rest op de 1TB of 3TB HDD, de 3TB Fusion Drive kost 100 euro meer dan een 256GB SSD, maar is bijna net zo snel, plus dat je geen externe HDD hoeft te kopen.
    Voor de taken die je beschrijft is een i7 zeker aan te raden, de extra zware videokaart kan handig zijn, maar ik weet niet hoe noodzakelijk die is.

het RAM dat je moet hebben is dit (klik)

Bijdrager
    Myquandro

Het werkgeheugen ga ik idd zelf uitbreiden, dat is veel goedkoper en zoals ik in de winkel al heb gezien heel makelijk zelf te doen. Bedankt voor de link naar RAM dat daarvoor goed is. Is dat trouwens de enige mogelijkheid die echt goed is of zijn er meer?
    Wat betreft de externe of interne HDD is de overweging om een externe HDD te nemen voornamelijk gebaseerd op het feit dat ik met een externe HDD al mijn documenten op dezelfde plaats heb staan ongeacht of ik ze open met mijn iMac of met mijn huidige of mogelijk nieuw aan te schaffen MacBook. Daarnaast vraag ik mij af of een SSD van 128GB groot genoeg is voor alle programma’s. Kan iemand daar meer duidelijkheid over geven?
    En klopt het dat als ik voor de i7 ga, de keuze van de GPU zich beperkt tot de 675mx of 680mx?

Bijdrager
    GeertGB

En de iMac zal over enkele maanden een update krijgen! Haswell CPU, volgende generatie GPU en PCI-E SSD. Om maar eens wat te noemen. Zie ook de Mac Buyer’s Guide hiervoor.

Bijdrager
    johnkeates

Ik zou op Haswell wachten, de moeite waard.

Bijdrager
    deSpaanseRente

Haswell is naar mijn weten vooral de moeite waard voor notebooks door zijn veel zuiniger energieverbruik en veel betere geïntegreerde videokaart, of het voor de iMac de moeite waard is om te wachten op die processorupgrade ben ik niet zo zeker van. Die maakt sowieso ook al gebruik van een aparte videokaart.

Wat wél een reden zou zijn om te wachten is hopelijk grotere fusion-drives (met grotere SSD-schijven) voor dezelfde prijs, of grotere standaard SSD-optie, want de prijzen die Apple hanteert zijn hallucinant hoog, en je zit eraan vast aangezien het een pak moeilijker is geworden om de case te openen en een schijf te vervangen dan bij het pre eind 2012-model.

Je kan uiteraard wachten, en de specs zullen uiteraard beter zijn bij een update, maar het is helemaal niet zeker of die binnen enkele maanden wel zal komen, dat is puur speculatie. Je wilt niet in een situatie zitten van alle mensen die op het 2012-model wachtten :). Ik zou hem gewoon nu kopen als je hem nu nodig hebt.

Bijdrager
    Myquandro

Ik heb al gekeken naar mogelijke verbeteringen bij een nieuwe iMac en als ik kijk naar de processor verwacht ik idd geen enorme verbeteringen op gebied van performance en ook bij de grafische kaart zijn de verbeteringen (gtx680mx vs. gtx780m) niet significant genoeg om op te wachten (tenzij er nog betere grafische kaarten uit komen). De enige verbetering die ik me kan voorstellen is pci-e SSD en Thunderbolt 2 en ik vraag me af of die een merkbaar betere performance geven aangezien ik ook al van sommigen hoor dat de nieuwe SSD in de MacBook Air niet merkbaar sneller zijn.

Aangezien het nieuwe schooljaar in September begint ga ik mijn nieuwe Mac waarschijnlijk in de laatste twee weken van Augustus kopen en alleen als er dan al een Apple event gepland staat zal ik overwegen daarop te wachten.

Bijdrager
    Chorro

om een externe HDD te kopen die via Thunderbolt

Ik vraag mij altijd af waarom het Thunderbolt moet zijn. Een SATA aansluiting kan maximaal 300MB/s hebben, maar een HDD heb ik in de praktijk nog niet sneller gezien dan 150MB/s.

USB 3.0 kan 4,8 Gb/s hebben, wat neerkomt op zo’n 600MB/s en Thunderbolt kan 10Gb/s overdragen (1,25 GB/s).

Waarom is USB 3.0 niet voldoende voor een externe HDD? Het enige verschil is dat je bij Thunderbolt door middel van daisy chain de apparatuur door kunt koppelen, maar dan moet je wel meer dan twee Thunderbolt apparaten hebben om daar voordeel van te hebben. Voor de rest kost het je alleen maar meer geld dan gewoon te kiezen voor een USB 3.0 schijf.

Kies je voor een externe SSD, dan kan Thunderbolt nog wel wat meer voordelen bieden in mijn ogen.

Bijdrager
    computer space

Sata is 6gbit/s (600MB/s) en is een stuk sneller dan USB3 hoor (in praktijk max 400MB/s). Alle nieuwe goede SSD’s trekken SATA 6 tot zijn max, en USB3 zal daar een flinke bottleneck op zijn. Caviar Black schijf haalt ook wel 180-200 read/write en ook daarbij is er zeker voordeel van SATA.

Overigens, Haswell zou voor de iMac wel eens nadelig kunnen uitpakken. Apple zou wel eens veel meer modellen met HD graphics kunnen uitrusten (zonder echte videokaart).

Bijdrager
    Myquandro

Als Apple de nieuwe lijn iMac’s zou uitrusten met iGP dan is het denk ik veel beter voor mij om de huidige versie te kopen, of zie ik dat verkeerd?

En wat betreft het verschil tussen USB 3.0 en Thunderbolt had ik ook begrepen dat USB processor kracht gebruikt waar dat niet nodig is bij Thunderbolt omdat die een eigen chip hebben. Klopt dit? En zo ja, is dit verschil merkbaar voor de gewone consument of alleen in tijdens zware processen bij bijvoorbeeld de professional?

Bijdrager
    Yost

Ik neem aan dat je weet dat een 15″ MacBook Pro of 15″ Retina MPB een extra, zwaardere, grafische kaart heeft naast de standaard GPU die de 13″ MBP ook heeft. En dat je al hebt geconcludeerd dat die ook niet voldoende is, en dat je daarom een iMac wil hebben?

Bijdrager
    Myquandro

De reden om voor een iMac te gaan is dat de 27″ iMac de enige Mac is op dit moment die de mogelijkheid heeft om 32GB RAM te hebben. Bij de opleiding hebben ze al aangegeven dat er mogelijk opdrachten komen waarbij 16GB echt nodig zou zijn en dat 32GB geen overbodige luxe zou zijn. Als ik een MacBook Pro koop dan zou 16GB het maximale zijn en, al is dat niet zeker, zou dat later in de opleiding een bottleneck kunnen vormen.
    Daarnaast is schermruimte ook erg belangrijk naar mijn ervaring en zou ik dus naast de MacBook ook een Thunderbolt Display moeten kopen. Als ik het totaal plaatje dan bekijk is een iMac 27″ denk ik goedkoper of kan ik er zelfs een Thunderbolt display naast zetten voor ongeveer dezelfde prijs, al heb ik dat nog biet uitgezocht.
    Een MacBook blijft daarentegen wel nodig om af en toe presentaties te geven en onderweg en op school nog wat dingen te regelen, af te maken, op te zoeken, uit te werken, etc., maar daarvoor voldoet een redelijk instap model MacBook Air beter omdat die beter te gebruiken is in de trein/bus/auto.
    De keuze van een MacBook Pro (met of zonder retina) heb ik serieus overwogen en om bovenstaande reden niet gekozen. De enige andere overweging was een Mac Pro, maar dat lijkt me overkil en zeer waarschijnlijk te duur.

Bijdrager
    Myquandro

Ik heb ondertussen redelijk duidelijk welke specificaties ik het beste kan hebben. Zo ga ik de i7 kiezen en in eerste instantie zelf upgraden naar 16GB. Ook ben ik er ondertussen achter gekomen dat een 256GB SSD meer dan voldoende is om applicaties en twee besturingssystemen op te instaleren. De keuze tussen de 675m en de 680mx grafische kaart is nog niet helemaal duidelijk, maar dat wordt nog wel duidelijk in de komende paar weken.
    Waar ik nog wel mee zit is Apple Care en One-to-One van Apple. Apple Care ken ik wel en daarvan is de vraag dan ook of het nodig is. One-to-One ken ik niet en na de uitleg op de site van Apple gelezen te hebben wordt het niet veel duidelijker. Is er iemand die ervaring heeft met One-to-One en hier meer over kan vertellen zodat ik een beeld kan vormen wat het is en beter een beslissing kan maken het wel of niet te kopen.

Bijdrager
    Myquandro

Heb zojuist gelezen dat de nieuwe iMac’s mogelijk eind Augustus worden gepresenteerd en dat is het moment dat ik nu gepland heb om een nieuwe iMac te kopen. Ik ben nu alleen benieuwd of er een redelijke kans is dat de nieuwe iMac’s in sommige opzichten langzamer zou zijn dan de huidige versie. Als dat namelijk het geval is zou het verstandiger zijn om de huidige versie te kopen ipv te wachten op de nieuwe.
    Daarnaast zou ik graag willen weten of de “oude/huidige” iMac nog te bestellen is net na de presentatie van de nieuwe, of kan ik dan alleen nog de nieuwe bestellen?

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.