8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    iDog

iMac 27" medio 2011, HDD eruit, SSD erin, graag wat advies

Hoi,

De laatste tijd begint mijn 1tb hdd in mijn iMac 27″, medio 2011 model flink wat te kraken. Programma’s zoals Xcode, Numbers of Acrobat Reader opstarten is vaak heel wat werk voor hem en dat begint eerlijk gezegd best te irriteren.

Gezien de relatief lage prijs van SSD’s tegenwoordig, heb ik mijn oog hierop laten vallen :

Installatie stelt niet zo heel veel voor en met die bracket moet dat allemaal passen.

Voor de fanproblematiek ga ik dit gebruiken : http://exirion.net/ssdfanctrl/

Maar dan. Ik wil de bestaande 1tb hdd in een externe usb3 behuizing zetten zodat ik er nog wel wat data vanaf kan halen. Omdat ik een schone installatie op de SSD wil doen (ik heb de Mavericks installatiefiles via een tutorial op een 8gb usb stick gezet en dat werkt) wil ik ook alleen de documenten en afbeeldingen van de externe naar de ssd overzetten. Dat moet wel lukken, maar ook iPhoto/iTunes/iBooks ?

En dan het belangrijkste eigenlijk, de Mail. Ik wil graag alle oude mail importeren, gaat dat zonder problemen, ook de contacten ? Ik neem aan dat ik de email accounts eerst manueel moet aanmaken ?

Ik wil het liefst geen gebruik maken van Timemachine omdat ik juist met een schone lei wil beginnen. Ik heb dat destijds toen ik van een 21.5″ naar deze 27″ ging wel via Timemachine gedaan en ofschoon alles was overgezet had ik ineens 2 user accounts en had ik het idee dat de boel meteen een stuk trager was geworden na de time machine restore.

Graag hoor ik wat verstandig en mogelijk is ! Dank bij voorbaat:)

Dennis

Bijdrager
    wannesschyvinck

Waarom geen externe ssd gebruiken met thunderbolt aansluiting ? Ik heb net hetzelfde maar met een iMac 21″ medio 2011. Ik bezit ook over een macbook air 2012 en ik merk bijna geen snelheidsverschil tussen mijn macbook air en imac. Ik gebruik deze Lacie Rugged 256gb ssd is natuurlijk wel duurder en minder opslag. persoonlijk vind ik het zijn geld zeker waard en hoef ik mijn imac niet open te gooien.

Nu je mail en contacten en dergelijke kunnen normaal wel zonder problemen overgezet worden d.m.v. iCloud.

Groeten

Bijdrager
    iDog
    wannesschyvinck op 18 maart 2014

Waarom geen externe ssd gebruiken met thunderbolt aansluiting ? Ik heb net hetzelfde maar met een iMac 21″ medio 2011. Ik bezit ook over een macbook air 2012 en ik merk bijna geen snelheidsverschil tussen mijn macbook air en imac. Ik gebruik deze Lacie Rugged 256gb ssd is natuurlijk wel duurder en minder opslag. persoonlijk vind ik het zijn geld zeker waard en hoef ik mijn imac niet open te gooien.

Nu je mail en contacten en dergelijke kunnen normaal wel zonder problemen overgezet worden d.m.v. iCloud.

Groeten

Waarom geen externe ssd ? Omdat ik eerlijk gezegd al genoeg rommel op mijn bureau heb en de 1tb naar mijn gevoel het toch niet al te lang meer gaat rekken. Dan is een interne ssd de mooiere en betere oplossing. En ja, het prijsverschil is wel heel erg groot. Voor een stuk minder heb ik bijna het dubbele van wat die externe aanbiedt. Bedankt voor de suggestie, maar dat gaat hem niet worden:) De hele Mac operatie is trouwens nog geen 20 minuten werk (en dan doe ik het nog langzaam).

Het is niet mogelijk om de nieuwe Mail op te starten, importeer van (oid) te selecteren en wijzen naar de oude Mailfolders op de externe 1tb hdd ?

edit : Importeer Postbussen zou moeten werken. Het zegt dat wel dat het een “andere” versie van Mail moet zijn, maar dat zal toch wel werken met dezelfde versie, vermoed ik.
    edit 2 : Ik blijf mijn eigen vragen beantwoorden : http://www.macinstruct.com/node/183

Bijdrager
    RobApple

Waarom geen SSD erbij monteren en de aflopende 1 TB HDD vervangen voor een nieuwe? Gaat in 1 moeite door, iMac moet toch open.
    Je opslagcapaciteit gaat daarmee omhoog i.p.v. omlaag. Fluitje van (iets meer dan) een cent.

Bijdrager
    MacKeessie

SSD en een nieuwe HDD erbij en een Fusion Drive maken??
    Ik heb een iMac 27 uit januari 2010 en die draait met een 128 Gb SSD en 1 Tb HDD samen als Fusion Drive.
    Hij is snel en functioneert nog prima, kan nog jaren mee zo.

Bijdrager
    Mr Macintosh

Kies dan meteen voor de Crucial M500. Misschien iets trager, maar wel betrouwbaarder en veel goedkoper!

Bijdrager
    iDog

Fusion Drive is een optie (dan uiteraard wel met een kleinere SSD), maar dan heb je in feite twee points of failure; als een van de twee ermee kapt is het over en maar hopen dat de backup in orde is. Maar goed, dat heb je ook met 1 SSD en verder niks, natuurlijk. Dat gezegd zijnde, denk ik dat ik toch liever voor een enkele SSD ga ipv een SSD + nieuwe HDD. Ik heb het idee dat dat toch iets sneller is in de praktijk dan een Fusion drive.

Dan qua Crucial vs Evo : http://techreport.com/review/25763/clash-of-the-terabyte-titans-crucial-m500-960gb-vs-samsung-840-evo-1tb

Qua betrouwbaarheid ontlopen ze elkaar in de praktijk niet zo veel en ofschoon de prijs van de Evo gisteren nog 275 was, vandaag staat hij voor 235 bij 4launch (navraag gedaan en bleek een ‘schommeling’ in de prijs te zijn.. flinke schommeling..).

Ik denk er nog even over na, maar iig erg bedankt voor alle tips (al zijn er bijzonder weinig die daadwerkelijk op mijn vragen ingingen :)).

Bijdrager
    Sjeffie

Model 2011 heeft geen sensor op de hdd ??????

Ik heb een eind 2009 27″ en die heeft die sensor wel dan kan je niet zomaar een ssd plaatsen ! Dan kan die de temperaturen niet uitlezen. en gaat je Imac raar doen :P..

Advies hddcaddy.nl En de SSd op de plek van de optical drive plaatsen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.