23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    Macteach

iMac 27 late 2013: wat een beroerd scherm!

Ik heb hier sinds enkele dagen de nieuwe late 2013 iMac, 27″. Dat scherm is niet goed te kalibreren. Ik gebruik een EyeOne 2 en BasiCColor maar het beeldscherm ZO slecht… zo’n slechte display heb ik nog nooit gezien: beneden en links een enorme geelzweem, elk grijs en wit ziet er rechtsboven, mideen en linksonder anders uit.
    Meet ik na kalibreren op D65 het scherm (valideren) dan meet ik in het midden 65, rechtsboven 68 en linksonder 62. Van koud naar warmer.
    Werkelijk, wat een prut-scherm is dat! Dat van mijn iMac 2011 was VEEL beter.
    Ik lees nu op het web dat vele tot aan vier keer aan toe hun Mac hebben omgeruild- met steeds hetzelfde slechte resultaat. Schijnt LG te zijn, Samsung schermen zijn wel goed.
    Ik heb nu een BTO en geen alternatief meer dus omruilen wordt lastig, maar dit beeldscherm is gewoonweg onbruikbaar…
    Iemand anders met dezelfde ervaring?

Bijdrager
    bartb112

Omruilen Apple bellen en klagen!

Bijdrager
    langbeest

Kan allemaal best zo zijn maar waarom hier spuwen als je gewoon terug kan gaan met je iMac
    Het is gewoon een gegronde klacht en dat wordt echt wel netjes opgelost.
    Oké en nu hoor je misschien dat er ook andere zijn met dezelfde klacht, en dan??
    Je zult toch zelf de klacht moeten aandragen bij Apple.
    Succes

Geblokkeerd
    Bento
    langbeest op 06 januari 2014

Kan allemaal best zo zijn maar waarom hier spuwen als je gewoon terug kan gaan met je iMac
    Oké en nu hoor je misschien dat er ook andere zijn met dezelfde klacht, en dan??
    Succes

Stel je voor dat niemand zijn klachten zou plaatsen. Dan gaan de fanboys nog onterecht denken dat appel alleen maar goede spullen maakt.

Macteach moet eerst maar eens afwachten of het wel netjes wordt opgelost. Dus niet te vroeg juichen.

Je moet gewoon niet zo schijnheilig doen: als er positieve geluiden worden geplaatst, staan alle fanboys in hun broek te zeiken van de opwinding. Maar als er een vleugje kritiek komt dan mag het ineens niet.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dit is een langlopend issue (dat gele waas dus). En speelt al jaren. Het ligt ook niet aan het scherm zelf maar blijkt met de fabricage te maken te hebben. (Waarschijnlijk lijm dampen die neer slaan). Hier nog meer (oude) berichten.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Terug met die handel zeg. Voor die prijs moet je topkwaliteit krijgen.

Bijdrager
    langbeest
    Bento op 06 januari 2014

Succes

Je moet gewoon niet zo schijnheilig doen:

Tja ………

Bijdrager
    Dick de Roos

Ha! Bento is weer wakker!:nerd:

Bijdrager
    Balsjer

@Langbeest, +1 voor Bento. Hij heeft gewoon gelijk! Als een product niet goed (deugdelijk) is, mag je dat kenbaar maken, ook op een forum (community) voor advies en kritiek!

Bijdrager
    Janjans

Hoe test je eigenlijk het beste je scherm? Gewoon een witte pagina en dan goed de oogjes gebruiken? Of heeft het meer voeten in de aarde?

Bijdrager
    langbeest
    Balsjer op 06 januari 2014

@Langbeest, +1 voor Bento. Hij heeft gewoon gelijk! Als een product niet goed (deugdelijk) is, mag je dat kenbaar maken, ook op een forum (community) voor advies en kritiek!

Vooruit even reageren.
    Ik heb nergens gezegd dat hij niet mag reageren op dit forum, integendeel, kritiek moet gegeven kunnen worden op een forum.
    Je moet de originele post eens goed lezen.
    Een klein kind die staat te schreeuwen bij de kassa. Na 1 zin weet ik wel dat hij het een prutscherm vindt.
    Goed, gaan jullie de beste man nu helpen???? Dat is wat hij vraagt.

Bijdrager
    TheBigZ

@Janjans: Hoe je dat het beste doet, daar kun je hele boeken cq webpagina’s mee vullen.:D

Een bekende website: http://www.lagom.nl/lcd-test/

Bijdrager
    Macteach

Tuurlijk, heb Apple Care al gebeld en ze willen ‘m omruilen (is een BTO) maar de details ontbreken nog.

Probleem is: hoe verder je gaat zoeken hoe meer je leest over mensen die al vier exemplaren hebben gehad! Sommigen met een zelfde kwaliteit scherm, maar ook sommigen met een nog slechter scherm! Zelf stuck pixels.

Dat doet mij twijfelen of ik wel wil ruilen met alle risico’s van dien.
    Het scherm is niet geweldig nee, maar het kan blijkbaar nog slechter.

Dat is het probleem met BTO he, je kunt niet even in de winkel een aantal exemplaren naast elkaar zetten en testen en dan de beste kiezen helaas.
    Dus ik twijfel want de kans is blijkbaar klein dat dit een uitzondering is, het blijkt redelijk exemplarisch voor 27″ late 2013 schermen die door LG zijn gemaakt, lees maar eens hier:
    http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1651929

Na die horror-verhalen misschien maar even slikken en maar aan dit scherm wennen want in al die rest heb je ook niets.

Dus waarom schrijf ik hier over op dit forum?
    – Om mijn frustratie te uiten over een duur Apple-product waar blijkbaar systematisch problemen zijn met de schermen van LG;
    – Omdat ik vind dat men hiervan op de hoogte moet zijn als toekomstige koper!
    – Bovendien stel ik in de laatste alinea de vraag of er meer mensen zijn met deze ervaring omdat ik dat graag wil weten en zal ik dus moeten berichten hier want volgens Apple maken ze natuurlijk de allerbeste schermen

Frustrerend is het wel, zeker voor een Apple fan zoals ik, sinds 1993 nooit wat anders gehad dan Apple…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je moet de originele post eens goed lezen.
    Een klein kind die staat te schreeuwen bij de kassa.

Wacht nu eerst maar eens even wat jij zou zeggen en hoe je je voelt als je een Mac hebt gekocht waarvan Apple zegt: “It just works”, terwijl je eigenlijk voor een smak geld een ondeugdelijk product hebt gekocht en maar af moet wachten of Apple zich nu eindelijk eens aan de conformiteitsregels houdt waar de consument recht op heeft.

Wat dat helpen betreft: bartb112 (1e post) heeft alles al gezegd wat er gezegd kan worden. Niemand kan meer doen dan dat want zoals ik al in mijn post zei: “Het is een langlopend issue van jaren terug”. En dat had eigenlijk al lang opgelost moeten worden door Apple. Het is dat je met een Mac de weg niet op kan, maar anders kon Apple toch mooi het zelfde doen als sommige autofabrikanten en dat is dus hele batches auto’s ‘terug roepen’ omdat er iets aan mankeert. Dit zijn namelijk geen incidentele gevallen maar betreft vaak een hele productie periode.

Bijdrager
    Facundo

Dit is al vele jaren een structureel probleem bij de imac. Net als brakke superdrives en logicboards, het structureel te krappe ontwerp en slechte ventilatie. En appeltje doet er al die jaren al geen reet aan. Voor mij -ook al jaren- een reden om geen imac meer te kopen.

Bijdrager
    Frank Visser

@Facundo,

mijn iMac had een defecte harde schijf en die viel gewoon in hun omruil programma.. Netjes en gratis gerepareerd..

Bijdrager
    SunKeeper

Tja, als je toch terug kan gewoon proberen. Uitleggen in de winkel dat je niet zonder kan en het direct wilt ruilen, dat zij alvast de BTO regelen en je het laten weten.

Of vraag na of je de aankoop bij de winkel ongedaan kan maken als je een nieuw exemplaar bij de Online Store bestelt. Verzeker jezelf hiervan.
    Echter moet je dan wat tijdelijk budget hebben. Namelijk als je huidige niet goed is gewoon een tweede bestellen en die controleren. Is die niet goed dan heb je veertien dagen retourrecht. (verplicht wet koop op afstand)
    Zo kun je doorgaan totdat je een goede hebt en de rest retour hebt gestuurd. (als je er nog zin in hebt natuurlijk)

Grappig feitje is dat die exemplaren die worden ingeleverd met een slecht scherm letterlijk direct in de afvalbak geknikkerd worden. Het is voor Apple kennelijk duurder om het weer terug te sturen, repareren en opnieuw in de winkel zetten.
    Recycling is natuurlijk redelijk milieuvriendelijk met dat glas en aluminium.
    Die afvalbak staat gewoon buiten (i.i.g. bij de MediaMarkt) je hoeft het er niet uit te halen, want ze slaan eerst met een voorhamer zo ongeveer een gat in de achterkant.

Bijdrager
    Facundo

Ja, en…? Dat zou er nog eens bij moeten komen! TS moet de imac blijven omruilen tot hij tevreden is over de kwaliteit òf geld terug vragen. Doet niets af aan het feit dat het kopen van een imac al jaren een ‘russisch roulette’ is. De fora staan (ook al jaren) vol met de door mij genoemde specifieke problemen, zoals ook Hendrik al eerder aangaf. En daar komt nog bij het aan de laars lappen van nationale en europa’s garantie-regelgeving. En ook dat laatste is uitgebreid in de media beschreven.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Frank op 07 januari 2014

mijn iMac had een defecte harde schijf en die viel gewoon in hun omruil programma.. Netjes en gratis gerepareerd..

Dat komt omdat Apple zelf de fout had ontdekt. En om rijen ontevreden klanten te voorkomen begonnen ze dat omruilprogramma. Maar het gele waas wat Apple inmiddels erkend heeft duikt nog steeds op bij de iMac en dat is ontoelaatbaar bij een dergelijk product. Men geeft hier LG de schuld, maar dat klopt ook niet helemaal want bij de gewone losse schermen van LG is dit veel minder een issue.

@TS
    Hier staan wat tips om te bepalen wat de oorzaak is (Soft- of hardware dus).

Bijdrager
    Macteach

Vandaag, nadat de Mac een uur of twee aan stond even met een i1 Display Pro nagemeten op uniformiteit. Bijgevoegd als screenshot het resultaat. Alles wat rood is valt buiten de toegestane grenzen van het toelaatbare. Dat is dus onderaan en links! En niet zo’n beetje verschil ook! Een scherm dat van ‘blauw’ naar ‘geel’ gaat van rechtsboven naar linksbeneden.
    Dat is de werkelijkheid van de kwaliteit van Apple’s beeldschermen.
    Ik werd teruggebeld door Apple vandaag naar aanleiding van mijn klacht: ik nam de telefoon op, kreeg een autoresponder die mij in Engels een webadres gaf en de mededeling dat ik een e-mail zou ontvangen.
    Klopt: een e-mail met datzelfde webadres waarop alleen staat hoe je je monitor kunt afstellen!! Niks omruilen of aanbieden op te lossen!
    Gelukkig kan ik nog volledig retourneren. Dat gaan we dan maar doen. Laatste iMac met 27″ was dit. We gaan wat anders verzinnen voor dat geld…

Triest…

Bijdrager
    Macteach

Ven ter vergelijking: een ruim drie jaar oude Eizo 24″ geeft dit nog steeds (en dat is een CCF, niet LCD noch Wide Gamut, een ‘simpele’ dus):

Bijdrager
    SunKeeper

Eizo weet ook waar ze mee bezig zijn.

Apple vindt het uiterlijk en design van de iMacs kennelijk belangrijker dan de kwaliteit van de componenten.
    Als ze dit probleem vanaf het begin de kop in hadden gedrukt door direct in te grijpen hadden ze punt 1 veel meer iMacs verkocht, punt 2 er voor alle kosten die ze nu aan garantie kwijt zijn er al meteen een beter paneel in kunnen zetten voor dezelfde verkoopprijs.

Nu hebben ze zichzelf er dubbel mee genaaid en ook het imago van de iMac beschadigd. En zelfs was die ietsje duurder met een beter paneel, het wordt echt wel verkocht!!

Bijdrager
    Facundo

Laatste iMac met 27″ was dit. We gaan wat anders verzinnen voor dat geld…

Triest…

Dat is het zéker! Ik ben uiteindelijk ook maar op een mini + Dell scherm overgestapt èn naar tevredenheid. Ook vanwege het feit dat tegenwoordig alle dure krankzinnigheden van Apple (zoals ram) ingeperst zitten in zo’n imac.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.