13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    andrez

iMac 27 inch beeldscherm problemen. Vervorming, weergave in zwart

Beste mede forumleden,

Inmiddels drie keer bij een reparateur geweest (vervoer moeten regelen) met m’n iMac, 27 inch, 2009 en er zo goed als klaar mee. Zeker ook gezien de ervaringen met de “reparateur.”

Aanleiding in eerste instantie: Een vervormd beeld, strepen of helemaal gefragmenteerd beeld. Geen problemen met HD want die was al eens gratis vervangen, omdat er in deze serie een fabrieksfout was geslopen. (Daarna wel lichte streepjes en twee schaduwvlekken in beeld, maar niet echt hinderlijk.)

Een diagnose bij de reparateur gaf geen fouten aan behalve het geheugen, maar dat had ik er extra in laten stoppen bij aanschaf, wat dan kennelijk als fout wordt gezien.

Op basis van hoe het beeld er uit zag werd toch de videokaart vervangen.

Na afhalen had ik ’s avonds thuis ’s al weer soortgelijke problemen. Maar na een tijdje de computer af laten koelen verdwenen die weer tijdelijk en ze traden sowieso niet op in veilige modus. Nog steeds niet trouwens. Pram en SMC resetten boden bijvoorbeeld geen soelaas.

Weer naar de reparateur geweest, die alleen een zgn stresstest deed. Ze zouden ook naar de niet meer werkende DVD speler kijken, maar dat is blijkbaar niet gedaan. Een bijzaak, maar het tekent wel de gang van zaken.

Dit keer de volgende ochtend weer soortgelijke problemen, hoewel niet zo heftig als aanvankelijk. Zie link onderaan deze topic.

Ook contact gehad met een Apple Care medewerker (geen garantie meer, maar bij wijze van uitzondering toch hulp) die aanraadde het nieuwste systeem er op te zetten (ik had nog 10.6.11). Hij hield het op een software probleem. Gelukkig is 10.8.4 compatible met Logic Pro en m’n Impact Twin audio interface.

Uiteindelijk een schone installatie van Mountain Lion er op gezet. Ook dit mocht niet baten, maar wat op een gegeven moment wel leek te helpen was de iPhoto library opnieuw opbouwen en herstellen. Hierna ging het in ieder geval een paar dagen weer helemaal goed. Toch trad het probleem weer opnieuw op, toen ik Zomergasten in de herhaling zat te bekijken.

Zelf ook gedacht aan oververhitting. De ventilator lijkt rumoeriger, behalve als ik in veilige modus bezig ben. (Zeker in vergelijking met een oude G4 die nog altijd prima werkt, ondanks beperkingen.)

Iemand nog een idee wat het kan zijn, of anders advies? Ik zal nog weer bellen met reparateur en Apple, maar zit wel zo’n beetje aan m’n plafond.

De reparateur is wederom niet ingegaan op m’n mail, waarin ik uiteenzet hoe of wat.

B.v.d en vriendelijke groet,

André.

Beeldscherm problemen iMac, na installatie nieuwe videokaart

Bijdrager
    madcat

Ik zou gewoon een nieuwe machine eisen, je hebt ze namelijk de kans gegeven om het issue op een andere manier op te lossen…

Bijdrager
    andrez

De iMac niet daar gekocht, maar het probleem was met de videokaart en de stress test in ieder geval niet opgelost. Iemand zei dat ze zullen voorstellen dat ik er weer mee kom, om nog weer wat anders te proberen, maar die kans hebben ze nu al twee keer gehad. Ik zou al blij zijn met de reparatiekosten weer terug. Een eventueel andere Mac zal van Apple moeten komen. Na krap drie jaar monitor problemen, harddisk vervangen en DVD speler stuk.

Bijdrager
    johnkeates

Videokaart vervangen? Lijkt me onwaarschijnlijk, want dat kan helemaal niet met een iMac.

Gezien ’t trackrecord van deze iMac zou ik er niks meer in investeren. Probeer je reparatie geld terug te krijgen, maar verkoop hem gewoon voor onderdeelen en haal een nieuwe.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het lijkt het scherm zelf te zijn en niet de kaart. Het kromtrekken van de rand doet een beetje denken aan een slecht ingestelde CRT waarbij de rand dan ook krom trekt.
    In dit geval kan dat dus niet omdat pixels niet oplichten door bundels elektronen zoals bij een CRT. Er lijkt dus iets mis te gaan tijdens de data transfer van kaart naar scherm. Die data staat in je VRAM maar kan onderweg naar de pixel corrupt raken door een slechte connectie.

Als je dit ook ziet in een schermafbeelding (e.v.t. een afgedrukte) dan is de data al corrupt in het VRAM en anders pas als het de pixel activeert.

Bijdrager
    andrez

Dank voor jullie reacties.

@johnkeates
    : Ze zeggen de videokaart vervangen te hebben (hoewel dat niet als fout werd gemeld bij diagnose). Ik overwoog al een nieuwe, maar besloot toch eerst of reparatie mogelijk was.

@Hendrik
    Ijzerboot: Dat aan de randen is niet kromtrekken, maar het gevolg van een crop na een foto genomen te hebben v/h scherm, omdat een screenshot op dat moment niet lukte.

Het gaat om de vervorming van opties wanneer ik op bijv het appeltje klik en de programma’s die in zwart weergegeven worden. Internetten lukt wel deels (“op de tast”), maar de externe HD wordt bijvoorbeeld niet weergegeven en programma’s die ik bij “inloggen” heb toegevoegd ook niet.

Is aan die transfer van kaart naar scherm nog iets te verhelpen en hoe kan het dat de computer het na verloop van tijd soms weer een tijdlang goed deed? In veilige modus kan ik ‘m sowieso nog gebruiken, hoe beperkt dan ook.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat je hem in veilige modus beperkt kunt gebruiken komt omdat bepaalde kernel extensies niet ingeladen zijn. Het lijkt er dus op dat een van de kernel extensies (dat kan o.a. een soort videokaart extensie zijn) die bij een gewone herstart geactiveerd wordt niet goed werkt vanwege een hardware fout.
    En dat hij soms wel goed werkt komt misschien omdat die fout ontstaat door haarscheurtjes die bij een bepaalde temperatuur te groot worden.

Bijdrager
    andrez

OK. Dat laatste lijkt mij ook waarschijnlijk.

Een programma als Logic Pro kan ik trouwens ook gewoon nog gebruiken, afgezien van dus van de meeste finder opties en bij afsluiten is de save mogelijkheid niet zichtbaar (weer het zwarte vlak).

Maar eens moed en puf verzamelen om morgen weer bij reparateur en Apple support aan de bel te trekken, voorzover dat nog zin heeft.

Bijdrager
    andrez

Goed, beste mensen, eindelijk een antwoord binnen van de reparateur en wat voor één:

…..als eerste bedankt voor uw mail, ik wil graag reageren om uw bericht.
    Ik vind het vervelend om te lezen dat u niet tevreden bent met de door ons verleende service/dienst. Graag wil ik dan ook onze kant van het verhaal geven:

Bij de eerste inname is een defecte videokaart geconstateerd, hier een prijsopgave voor gemaakt en door u akkoord bevonden. Wij hebben deze reparatie voor u uitgevoerd.
    U bent vervolgens terug gekomen met de melding dat het probleem nog aanwezig zouden zijn. Wij hebben de imac en vooral de videokaart een aantal dagen (5) volledig belast en hierbij geen probleem aangetroffen. We hebben u hierbij geadviseerd om een schone installatie uit te voeren. WIj hebben hierbij niet geadviseerd om de nieuwste versie van het besturings systeem aan te schaffen, dit is uw eigen keuze geweest.
    Daarnaast kunnen wij niet nazien of daad werkelijk een schone installatie heeft gedaan of een upgrade/migratie/installatie met terug zetten van een back up waarbij mogelijk defecte instellingen mee terug zijn gegaan.

Wij zijn er van overtuigd dat deze imac in orde is, en geven dan ook 3 maanden garantie op de reparatie. Ik begrijp van u dat u niet meer wenst langs te komen, toch zou ik u graag nogmaals uitnodigen zodat wij nogmaals uw iMac kunnen testen/onderzoeken, u moet ons dan wel die kans geven.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Punten in mijn antwoord:

1) Bij diagnose werd alleen een geheugenfout aangegeven, maar dat is gebruikelijk waar er extra geheugen wordt toegevoegd. Geen video kaart fout, maar de dienstdoend “expert” ging daar toch van uit.
    2) Ik ben door een medewerker van de reparatiezaak doorverwezen naar Apple Support, nadat de problemen voor het eerst weer optraden. Die bevool een schone herinstallatie van het nieuw systeem aan. Maar nog afgezien daarvan deden de problemen zich reeds opnieuw voor, toen het “oude” systeem 10.6.8 er nog opstond, na de laatste check-up (de stress test).
    3) Kortom: De reparateur negeert volledig de klacht, zoals ik die hier ook gemeld heb en zegt zelfs dat de iMac in orde is.

Al sinds het “wasbolletje” trouwe iMac klant, maar ik begin zware bedenkingen te krijgen.

Bijdrager
    Microfix

welk merk/model videokaart is er ingezet?

Bijdrager
    G-Force
    johnkeates op 30 juli 2013

Videokaart vervangen? Lijkt me onwaarschijnlijk, want dat kan helemaal niet met een iMac.

Tuurlijk kan dat wel, in recente iMacs zit gewoon een los bordje met daarop de videochip. Ziet er niet uit als een normale PCI-Express kaart overigens.

Zoek maar eens op MXM.

Bijdrager
    Facundo

Advies hangt natuurlijk af van de ‘time line’ van het hele verhaal en of je consequent bij het opnieuw optreden van de problemen weer verhaal bent gaan halen, en blijven halen. Het had ook geholpen als je dat van meet af aan bij je dealer of apr had gedaan, niet bij een reparateur. Een reparateur is niet verantwoordelijk voor garantie op je mac, maar voor garantie op de reparatie. Hoe vaak je naar die reparateur hebt gemoeten is ook niet zo van belang. Van belang is of ze het probleem opnieuw hebben kunnen vaststellen. En dat is -als ik het goed begrijp- in 5 dagen nog niet gelukt. En dat is wèl een probleem natuurlijk. Ik neem overigens aan dat je die schone installatie (dus zonder overbrenging van zaken uit oude account) ook daadwerkelijk hebt gedaan, want ik kan dat uit je verhaal niet helemaal opmaken. Hoewel het een hardware-probleem lijkt, kan -met de huidige informatie- een software-probleem nog allerminst uitgesloten worden.

Bijdrager
    andrez

Beste mensen,

Nogmaals afgereisd naar de reparateur, waar de videokaart wederom vervangen is. Nog even afgewacht, maar na ruim een week ben ik er redelijk gerust op dat de computer het nu naar behoren blijft doen. Wat wonderlijk aanvoelt, aangezien ik het al wat opgegeven had. Maar drie keer scheepsrecht dus.

@Microfix
    : ATI Radeon HD, 4850 512MB

@Facundo
    : Dit ook consequent gedaan, nadat de dealer aangaf geen reparaties uit te voeren. Deze heeft eerder wel aangegeven dat ik de HD gratis kon laten vervangen, omdat er iets mis was met deze serie iMacs.

Nu bij de reparateur dus opnieuw een videokaart laten vervangen, nadat dit al eerder gebeurt was en er op die kaart nog garantie op zat. De reparateur betreurde de gang van zaken en nalatigheid, zo hier en daar. Zelf zat ik er soms te veel bovenop, besef ik, maar eind goed, al goed en de aanhouder wint.

Het valt me op dat de computer weer ouderwets rustig is, terwijl de ventilator na de eerste keer vervangen al na een minuutje of 10 enorme toeren begon te maken en de computer enorm verhit raakte.

De DVD heb ik niet laten vervangen. De enkele keer dat ik die nog eens nodig ben speel ik wel af op de G4.
    Hopelijk kan ik nog een jaar of twee met deze iMac vooruit, dat rechtvaardigt de gedane moeite en gemaakte kosten enigszins.

Bedankt voor het meedenken.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.