9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Mathijs Beverloo

Imac 27 inch aankopen, welke specs?

Hallo!

Ik zit er aan te denken begin volgend jaar ofwel mijn Macbook pro te vernieuwen ofwel een iMac 27 inch aan te kopen, nu zit ik een beetje vast op het gebied van configuratie… Heb al geprobeerd info in te winnen bij een Apple verdeler maar die praten alleen maar met je mee wanneer je het hebt over upgrades en ik heb liever feedback waar ik wat aan heb…

Even een beetje background info: ik werk momenteel op een Macbook pro 15 retina eind 2013. Ik ben toen voor het instapmodel gegaan en tevens was dit een killer machine voor hetgeen ik er toen mee deed… (schoolwerk, internetten, een beetje foto editing, films kijken, lichte games,…)

Op zich nog steeds heel tevreden over deze Mac en hoe hij verouderd. Door de SSD is hij nog steeds snel. Toch komt hij nu op een aantal punten te kort maar dit komt doordat ik andere zaken (te zware taken) van deze Mac verwacht. Daarom wil ik upgraden.

Ondertussen zou ik mijn Mac willen gebruiken voor: internet, graphic design (photoshop, indesign & illustrator), een beetje gaming,… Maar ook naar de toekomst toe vind ik het belangrijk de juiste keuze te maken en dat is waar het spaak loopt bij mijn kennis over hardware en specificaties. Ik ben kort geleden begonnen als zelfstandig grafisch vormgever en marketing consultant en misschien breid ik mijn skills naar de toekomst ook wel uit naar web development en video (editing). Wat is dan een verstandige keuze?

Ik zit er aan te denken deze iMac 27 inch aan te kopen:

3,7‑GHz 6‑core Intel Core i5-processor van de 9e generatie, Turbo Boost tot 4,6 GHz
    8 GB 2666‑MHz DDR4‑geheugen (zelf ga ik deze upgraden naar 32GB)
    Radeon Pro Vega 48 met 8 GB HBM2-geheugen
    1 TB SSD‑opslag
    Magic Mouse 2
    Magic Keyboard – Nederlands

Nu zijn mijn vragen: is de i5 processor voldoende? Ook naar de toekomst toe of kan ik beter upgraden naar de I9?
    Is de Radeon pro vega 48 misschien te zwaar? Het verschil tussen 580X en de vega 48 is mij niet duidelijk buiten het feit dat de vega 48 veel zwaarder is of course. (Ik heb geprobeerd wijzer te worden uit wat vergelijking video’s maar over het algemeen reviewen ze enkel de spect out modellen ipv de i5 samen met de 580X.)

Tot slot: als upgraden naar de I9 en de vega 48 verstandig is, is dan upgraden naar de iMac Pro misschien beter met oog op duurzaamheid naar de toekomst toe? Ik vind het belangrijk om nu een goede ‘investering’ te doen en niet voor verrassingen komen te staan of te denken na 1 of 2 jaar: “had ik maar…” Misschien is de iMac pro nu over kill maar ik weet niet hoe de Adobe programma’s of andere programma’s evolueren in de komende jaren en misschien houdt de iMac pro zich dan beter, ik wil niet iedere 3 a 4 jaar € 5.000,- moeten ophoesten:)

Alvast bedankt voor de feedback en het meedenken.

Bijdrager
    Dick de Roos

Wat je hier beschrijft aan activiteiten, vind ik de iMac’s die je beschrijft nogal overkill.

De iMac met 3,7‑GHz 6‑core Intel Core i5-processor kan die taken voldoende aan.

De standaard grafische processor is daar ook goed genoeg voor.

Mits er een SSD in zit zeg ik maar even ten overvloede.

Misschien moet je eens kijken naar de verschillende  processor-snelheden in combinatie met de prijs. Zowel met-en-zonder multi-core.

Bijdrager
    TheBigZ

Eens met Dick. De standaard 27” iMac met SSD upgrade is een prima keuze.

€2699

3,0‑GHz 6‑core Intel Core i5-processor van de 8e generatie, Turbo Boost tot 4,1 GHz

8 GB 2666‑MHz DDR4‑geheugen

Radeon Pro 570X met 4 GB GDDR5-geheugen

1 TB SSD‑opslag

Bijdrager
    Shmoo

Ik zou ook gynaecologie erbij doen als je toch bezig bent met je skills. 👌

Is 1TB niet een klein beetje veel opslag voor ‘mogelijk ga ik iets doen in de toekomst’ soort van planning?

Bijdrager
    Mathijs Beverloo

Gynaecologie! Dat ik daar niet aan gedacht heb! Ik ga me direct inschrijven voor een cursus, thanks voor de tip…

1TB is wat ik minimaal wil… ik heb nu 256GB en dat is gewoonweg te weinig. Mijn indesign bestanden zijn soms 10-30 GB groot en dat is slechts 1 project. Ik weet dat veel mensen werken vanaf een externe harde schijf maar dat vind ik persoonlijk niet prettig werken + ik vind het prijsverschil tussen 512GB en 1TB te weinig om niet voor 1 TB te gaan.

voor wat betreft de processor en de videokaart, dat is dus chinees voor mij en ik heb geen idee wat het verschil daartussen is, vandaar mijn vraag op dit forum:-)

Bijdrager
    Buzz

Als je serieus professioneel aan video editing gaat doen (met 4K of hogere resoluties, veel complexe effecten, etc.) krijg je spijt als je niet voor een CPU+graphics geupgrade 27″ iMac of naar iMac Pro gaat. Die graphics upgrades leveren je in dat geval wat meer waar voor je geld dan de CPU upgrades (de CPU keuzes zitten momenteel vrij dicht bij elkaar).

Maar al de andere taken die je noemt, en ook een beetje video bewerken af en toe erbij, kunnen ook al prima op het basismodel 27″ iMac met SSD.

Ik zou ook voor de 1 TB SSD gaan. De interne SSDs zijn wel duur, maar ook veel sneller dan de meeste externe varianten.

Bijdrager
    Shmoo

Mijn indesign bestanden zijn soms 10-30 GB groot en dat is slechts 1 project.

Lekker toch. Als je op die manier door een softwarefabrikant gegriezeld wordt. Dat je vanwege hun absurd en gelicentieerd bestandsformaat veel duurdere hardware moet aanschaffen dan wat je eigenlijk nodig zou hebben.

Ik denk dat de processor niet zoveel gaat uitmaken. Dat verhaal gaat alleen op wanneer je fulltime videomontage doet. Als je Mac alleen maar aanstaat om video’s te bewerken. Als je gewoon eens in de zoveel tijd een video in elkaar bouwt dan en je zou Final Cut gebruiken dan heb je die extra performance echt niet nodig.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik ben kort geleden begonnen als zelfstandig grafisch vormgever en marketing consultant en misschien breid ik mijn skills naar de toekomst ook wel uit naar web development en video (editing)

Dan is een Mac dus een investering die je terug kan verdienen. Hoef je niet op een paar honderd euro te kijken koop dan gewoon een high-end iMac. (Of een vergelijkbare iMac Pro) Of dat dan een i5 of i9 wordt hangt van je budget af maar reken niet op hele grote verschillen bij bepaalde taken. Hoe snel het één en ander gaat hangt namelijk ook van de software af. Als een bepaald programma taken laat/kan verrichten met de GPU i.p.v. de CPU dan is het verschil tussen een i5 of i9 minimaal. (In dat geval is een snellere GPU dus belangrijker dan een snellere CPU)

De Vega 48 is zeer waarschijnlijk overkill (Is vooral nuttig bij zeer zware games). Het belangrijkste verschil tussen de 48 en de 580X is het VRAM. De 580 heeft één GDDR5 ‘laag’ terwijl de 48 gestapelde lagen heeft met HBM2 VRAM. Dat is High-Bandwidth-Memory. Door deze ‘3D’ constructie en de grotere bandbreedte kan er bij een lagere frequentie uiteindelijk ±3,5 x zoveel data verwerkt worden. (Een factor die veel groter is dan het verschil tussen de CPU’s). Door die lagere frequentie vraagt de GPU minder stroom en produceert dus minder warmte. Hoewel de Vega 48 ongetwijfeld beter presteert dan de 580X zit het verschil vooral in het ontwerp dat een betere balans geeft tussen GPU en VRAM. (Bij het ‘oude’ GDDR type moest namelijk steeds de frequentie van de GPU meegroeien met dat van het VRAM en daar zit een limiet aan wat betreft warmte ontwikkeling e.d.)

Bijdrager
    Mathijs Beverloo

Thanks voor de reacties!

ik kan hem inderdaad terugverdienen + ik vind het ook niet erg om een duurder model aan te kopen maar het is en blijft een hoop geld en wil zeker weten dat ik een voor mij best passende configuratie kies. Maar als het spect out model sowieso in ieder opzicht overkill is dan hou ik dat geld liever in mijn zak:D

ik verwacht, nu na jullie info, dat het model zoals ik beschreef in mijn eerste post meer dan voldoende is.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.