9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Vertigo68

Imac 27 inch 5k late 2015: lawaaierig

Hello,

mijn nieuwe Imac 27 inch 5k late 2015 vind ik nogal lawaaierig.
    Nu heb ik er slechts 8 gb RAM inzitten, en wacht ik op 4 x 8 RAM van de onlinewinkel.
    Klopt het als ik zeg dat wanneer er 32 gb RAM zal inzitten, mijn iMac veel minder lawaai zal maken?
    Ik heb 2TB Fusion Drive.

In een vorige topic heb ik vermeld dat ze er in de Apple store eerst 16 gb RAM hadden bijgevoegd, maar met een lagere clocksnelheid (1600 ipv 1867 Mhz) en ik dacht dat hij toen zo goed als geen lawaai maakte.

Ik heb hier ook nog een 21,5 inch iMac staan van in juni 2013 en die maakt geen lawaai.
    Daar zit wel een i7 met 16 gb RAM in en een 1TB Fusion Drive.

Graag uw advies / bemerkingen.

Bijdrager
    McJohn

Wat is het geluid concreet?

Ik zie niet in wat RAM geheugen met lawaai te maken heeft. Op RAM latjes zitten geen bewegende delen. Het enige wat volgens mijn inschatting lawaai kan maken is de HDD of een ventilator die de boel intern afkoelt. Daarom is het aan te raden om computers in het algemeen zo véél mogelijk te vrijwaren van stof.

Een fusion drive is een combi van een SSD en een gewone HDD waarbij bij die laatste nog rotatiebeweging zit wat geluid kan produceren. Ik had het destijds met mijn Mac Mini met fusion drive, dat ik ook een “storend” geluid hoorde. Heb er toen een schokdemper ondergezet en ik hoor er nu haast niks meer van.

Btw,… waarom heb je überhaupt RAM geheugen met lagere frequentie ingestopt?

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  McJohn.

Bijdrager
    TheBigZ
    McJohn op 18 oktober 2015

Btw,… waarom heb je überhaupt RAM geheugen met lagere frequentie ingestopt?

Dat heeft hij uitgelegd in zijn vorige topic.
    http://www.onemorething.nl/community/topic/waar-vind-ik-1867mhz-of-1866-ddr3-sodimm-ram-voor-imac-5k-model-late-2015/

Bijdrager
    McJohn

(y)

Bijdrager
    Vertigo68

Het is gewoon de ventilator volgens mij. Is zeker niet onoverkomelijk, maar ik was een stille iMac gewoon…
    Omdat er op dit ogenblikmaar 8 gb ram in steekt moet de computer harder werken (waardoor de ventilator meer aanslaat).
    Toen er 24 gb instak hoorde ik de computer niet. (Maar zoals reeds gezegd had ik er verschillende soorten ram inzitten).
    Dus is het wachten op de levering van de bestelde 4 x 8 gb tot de computer krachtiger wordt en hij de ventilator veel minder zal nodig hebben (omdat er dus meer RAM inzit).

Bijdrager
    McJohn

Het soort taken wat je uitvoert met je Mac hebben inderdaad invloed op de ventilator.
    Welke taken voor je concreet uit?

Bijdrager
    TheBigZ

Kijk ook nog even of Spotlight bezig is de boel te indexeren, of Foto’s om de smoelen in je foto’s op te zoeken.

Bijdrager
    e.abrahamse

Deze iMac is spiksplinternieuw. Vreemd dat hij nu al lawaai maakt. Het verhogen van de ventilatorsnelheid heeft vooral te maken met een oplopende temperatuur aan de binnenkant van deze iMac. Bij veeleisende taken als HD video renderen en gamen zullen CPU en videokaart meer warmte afgeven waardoor de ventilator harder gaat draaien. Soms valt het minder op als de iMac niet direct tegen de muur geplaatst is en ook een stevige ondergrond heeft. Als je smcFanControl installeert kun je in de menubalk zien hoe warm je iMac van binnen is. Deze schakelt de verschillende fans aan. Bij het installeren van Xcode op een MacBook met SSD begon de ventilator ook sneller te draaien. Maar dit was snel weer over. Daarna volledig geruisloos.

Meer geheugen maakt je iMac sneller en biedt je de mogelijkheid veel meer programma’s tegelijkertijd actief te hebben. Het switchen van het ene naar het andere programma gaat dan direct omdat alle programma’s en bestanden al in het actieve geheugen staan. Het 128 GB SSD gedeelte van de 2TB FusionDrive is snel genoeg om dat nauwelijks te merken. Met het nieuwe geheugen (samen 24 GB) kun je voorlopig aardig uit de voeten. Anders zou ik als dit aanhoudt zeker terug gaan naar de dealer die deze iMac aan jou heeft verkocht.

Kun je ons nog op de hoogte houden welke werkzaamheden op deze iMac deze verhoogde ventilatoractiviteit veroorzaakt?

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  e.abrahamse.

Bijdrager
    Humain

Volgens mij maakt swappen naar HD als je RAM vol is niet HEEL veel uit voor warmte.
    Ik zou zeggen JUIST niet aangezien je preocessor of GPU het minder bij kan houden omdat het niet uit RAM komt..

Maar dat is mijn gedachte

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.