27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    Speedooo

iMac 27" HD vervangen

Beste OneMoreThing-gebruikers,

afgelopen week ben ik erachter gekomen dat de Harde Schijf van mij iMac 27″ niet zo goed meer liep. De laadtijden werden abnormaal lang en ik heb toen via de Schijfhulpprogramma bekeken of er wat fout was. Ik kreeg toen de melding; S.M.A.R.T. status: Fout. Deze moet dus vervangen worden.

Het vervangen van mijn harde schijf ga ik nu zelf doen. Bij Alternate wil ik nu een; Western Digital WD10EALS schijf kopen. Ik wou eerst een Seagate Seagate ST31000528AS kopen, maar ik kwam erachter dat deze al in mijn iMac zat, mijn vertrouwen was dus een klein beetje weg…

De gevolgen van zelf een schijf inbouwen ken ik wel, maar er is slechts een vraag die mij nog rust. Ik koop mijn schijf bij Alternate, maar de structuur zal waarschijnlijk FAT (?) zijn. Ik moet deze structuur dus overzetten naar Mac OS Uitgebreid; moet ik de structuur veranderen voordat ik hem installeer in mijn iMac of kan ik als mijn nieuwe schijf geïnstalleerd is via de CD opstarten en dan de structuur veranderen?

Bedankt!

Bijdrager
    Brandaris

Beste,

Is het niet mogelijk de harddisk te kopen bij een Reseller? Volgens mij was er iets met ondersteunende harddisken door Apple.
    Er is een volledige how to op de site van iFixit te vinden.

Bijdrager
    Brandaris

Oja

Met het schijfhulpprogramma op de cd/dvd kan je de juiste structuur kiezen.

Bijdrager
    Moriarty

Je kan bij het installeren bovenin via het schijfhulpprogramma je schijf formatteren naar Mac OS Journaled
    (Hoeft dus niet voordat je de schijf installeert in je machine).

Hou er overigens wel rekening mee dat de nieuwe schijf de sensorkabel ook ondersteund, anders gaat je Mac als een gek voluit blazen. Dus misschien is het een idee om eerst de oude disk er uit te halen voordat je de nieuwe plaatst…

Maaruh iMac 27″, geen garantie meer?!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

En hou ook rekening met het juiste partitie schema, dat moet dus GUID zijn.

Seagate, WD, etc. …. ze zijn allemaal even goed of even slecht. Kun je helaas niets van zeggen…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Moriarty op 18 januari 2011

Dus misschien is het een idee om eerst de oude disk er uit te halen voordat je de nieuwe plaatst…

:lol: Dat moet sowieso, anders kan de nieuwe er toch niet in….?

Bijdrager
    Moriarty
    hendrik op 18 januari 2011
    Moriarty op 18 januari 2011

Dus misschien is het een idee om eerst de oude disk er uit te halen voordat je de nieuwe plaatst…

:lol: Dat moet sowieso, anders kan de nieuwe er toch niet in….?

Haha, je hebt helemaal gelijk Hendrik, maar ik bedoelde voordat hij overging tot aanschaf van de disk:)

Bijdrager
    youp.c

Je kan in principe elke schijf gebruiken, maar in de 27″ iMac is een temperatuur sensor voor harde schijven ingebouwd die enkel met harde schijven werken van het ingebouwde merk (merk van je huidge harde schijf dus). Over het de (partitietabel) structuur moet je je geen zorgen maken, immers via de OS X installatie schijf of een bestaande OS X installatie met kan je met Schijfhulpprogramma / Disk Utility dit makkelijk veranderen

Bijdrager
    Speedooo

Even om te kijken of ik het duidelijk snap, volgens Moriarty moet ik voordat ik mijn schijf ga kopen even kijken of mijn oude schijf een sensorkabel heeft?

Volgens Youp.C moet ik kiezen voor dezelfde schijf als ik eerst had, een Seagate, omdat deze alleen gelezen kan worden door mijn iMac?

Bijdrager
    polansky

@youp

Dat is slechts gedeeltelijk waar.
    Er zit namelijk nog een extra vette adder onder het gras met de nieuwe 27″ modellen.
    Apple heeft namelijk de harde schijven voorzien van een eigen firmware.

Hetzelfde model schijf zonder deze firmware zal de ventilator van de hdd in je mac op volle snelheid laten draaien. Daarmee is het in principe niet meer mogelijk zelf de hdd te vervangen.

Het enige dat je kunt doen is een temp sensor kopen voor de optische disc en deze op de nieuwe hdd plakken. Alleen op die manier kun je de mac laten denken dat er een orginele hdd in zit.

Een andere mogelijkheid is de hdd vervangen voor een ssd. Dan kun je de temp kabel kortsluiten.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Is het dan niet gewoon het beste om hem bij een APR ter reparatie aan te bieden? Want ik heb nu al verscheidene “of’s” en “maar’s” en enge reptielen gelezen die mij tot dat besluit zouden brengen.
    En mocht er nog garantie op zitten (die vraag is al gesteld maar niet beantwoordt) dan moet je dat zelfs doen..

Bijdrager
    iMad

NOTE:
    If you have a 21.5″ or 27″ iMac, you must replace your hard drive with a drive made by the same manufacturer as your current hard drive. These iMacs utilize the hard drive’s internal temperature sensor to control fan speeds. In all other machines you can install a hard drive produced by any manufacturer.

Informatie van iFixit

Bijdrager
    Speedooo

@Hendrik Ijzerbroot
    Om je vraag te beantwoorden, nee mijn iMac is al langer dan een jaar oud dus hij valt niet meer binnen de garantie van een jaar.

Ik werk trouwens zelf bij een APR en verschillende collega’s van mij hebben zelf de schijf al vervangen. Ik wou echter als extra informatie nog wat van onze beste OneMoreThing’ers horen, want misschien krijg je dan nog extra informatie te horen waar ik op moet letten.

Wat iMad zegt, dezelfde schijf gebruiken als erin zit, goed dat je dat even quote, want dan bestel ik dan toch de Seagate die er al in zat. Top!

Bijdrager
    Little Idiot

shit, nog steeds Seagate schijven die kapot gaan? Ik ruil een nieuwe mac gelijk om voor een model met een ander merk HD. Die Seagates gaan al kapot sinds de G4 !

Bijdrager
    polansky

Iedere harde schijf gaat een keer stuk.
    De ene keer binnen een jaar terwijl hetzelfde model van dezelfde fabrikant het ook best 4 of 5 jaar kan uithouden.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat kan ik beamen. Ik heb hier een ongeveer 6 jaar oude LaCie staan, die het nog steeds doet en een kapotte LaCie die niet ouder dan 1 jaar is geworden…

Bijdrager
    Moriarty
    hendrik op 19 januari 2011

Dat kan ik beamen. Ik heb hier een ongeveer 6 jaar oude LaCie staan, die het nog steeds doet en een kapotte LaCie die niet ouder dan 1 jaar is geworden…

Vaak is het zo dat een LaCie die defect lijkt te zijn (tot en met tikken van de disk aan toe) veroorzaakt wordt door een kapotte voeding, ik los hier problemen met LaCie disks 90% van de tijd op door het vervangen en of testen met een nieuwe voeding…

/offtopic

Bijdrager
    Speedooo

Vandaag heb ik dan eindelijk de HDD vervangen van mijn 27″ iMac met dezelfde schijf als dat erin zat. Het vervangen van de harde schijf was geen enkel probleem en het installeren van OSX zorgde ook niet voor een probleem.

Ik kan nu echter bevestigen wat polansky eerder gepost heeft in dit topic. De fan van de HDD draait als ik mijn computer opstart eerst mooi op 2000 RPM, maar naarmate de tijd vordert neemt de snelheid toe totdat deze ongeveer 4000 RPM draait. Dit zal inderdaad komen omdat er geen speciale Apple firmware opdraait. Even goed om erbij te vermelden, de temperatuur wordt wel goed vermeld in iStat, pakweg 40 graden celsius.

Nu had polansky ook een oplossing gepost, een temp. sensor kopen en deze erop plaatsen. Kan iemand me hiermee helpen in de vorm van een link van het benodigde artikel of de installatie hiervan? Het is niet mogelijk om ergens de firmware te downloaden voor de nieuwe HDD?

Bedankt!

Bijdrager
    iep
    polansky op 18 januari 2011

Apple heeft namelijk de harde schijven voorzien van een eigen firmware.

Dat komt omdat het OEM schijven zijn waarbij het ook doodnormaal is dat er een eigen firmware in zit. Dit geldt echter niet voor alle schijven met Apple sticker. Bij dit soort OEM schijven heb je geen garantie bij de fabrikant van de schijf maar gaat dit volledig via de OEM. Aangezien deze vaak maar 1 jaar garantie biedt is dat lang niet zo voordelig als een schijf direct bij de betreffende fabrikant (waar je 3 tot zelfs 5 jaar garantie hebt).

Hetzelfde model schijf zonder deze firmware zal de ventilator van de hdd in je mac op volle snelheid laten draaien. Daarmee is het in principe niet meer mogelijk zelf de hdd te vervangen.

Dat is niet wat de firmware doet. De firmware is alleen bedoeld voor de werking van de schijf zelf. De ventilatoren e.d. is iets wat door de Mac geregeld wordt. Het enige wat het ding doet is de temperatuursensoren uitlezen en op basis van de waarde die hij uitleest de snelheid van de fans aanpassen. Het gaat hierbij dus niet louter alleen om de sensor die op/in/naast de harde schijf zit, ook de overige sensoren zoals die van de kast, cpu, etc. spelen hier een even belangrijke rol in. Als de temperatuur van 1 van de sensoren erg hoog is dan zet de Mac de ventilator op de hoogste snelheid. Geen waarde terugkrijgen leidt tot een veiligheidsmechanisme: de fans gaan voluit draaien. Dat laatste is wat er gebeurd als je het ding niet aansluit. Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat er nog een veiligheidsmechanisme in zit: er wordt gekeken naar wat voor hdd erin zit en welke firmware die heeft. Als dit een bekende is dan gelden er weer andere instellingen voor o.a. de fans dan eentje die niet bekend is. Het is overigens wel een beetje een vergezocht verhaal dus of het ook echt zo is…

Een andere mogelijkheid is de hdd vervangen voor een ssd. Dan kun je de temp kabel kortsluiten.

Aangezien de sata aansluiting van een harde schijf en een ssd in zowel het 3,5″ als 2,5″ formaat exact hetzelfde is (het overgrote voordeel van sata t.o.v. pata) en dit trucje dan eigenlijk ten allen tijde zou moeten werken. Als ik de plaatjes zo bekijk is de temperatuursensor gewoon een losse stekker met losse kabel. Dan wordt het gewoon een kwestie van netjes wegwerken.

Ik denk niet dat de temperatuursensor een probleem zal zijn omdat menig harde schijf deze al standaard bezit. Ssd’s vormen wel een probleem omdat deze juist vaak geen sensor bevatten. Derhalve moet je ook hier de boel kortsluiten (bij iFixit en MacRumors zat info over te vinden). De waarschuwing van iFixit staat trouwens niet in het artikel over het vervangen van de harde schijf, wel bij de 2 vervangende harde schijven waar men naar linkt. Dit lijkt ook meer een waarschuwing te zijn uit voorzorg om te zorgen dat je de meest compatible schijf koopt (als in dezelfde fabrikant met dezelfde sensor). Als ssd’s zonder temperatuursensor zonder gemor al werken in zo’n iMac dan moet dat ook met een gewone harde schijf kunnen.

Bijdrager
    Speedooo

Kan iemand mij helpen voor een oplossing?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik werk trouwens zelf bij een APR en verschillende collega’s van mij hebben zelf de schijf al vervangen. Ik wou echter als extra informatie nog wat van onze beste OneMoreThing’ers horen, want misschien krijg je dan nog extra informatie te horen waar ik op moet letten

Neem mij niet kwalijk, maar hoe zit het dan met die collega’s bij de APR waar je werkt? Kwamen die dan niet het zelfde probleem tegen?

Bijdrager
    iep

Heb je al eens gekeken of er misschien niet iets in de achtergrond is die dat veroorzaakt? Vaak is het zo dat als je een nieuwe schijf erin doet je dan of een nieuwe installatie of een backup terugzet. In beide gevallen gaat Spotlight daarna de boel opnieuw indexeren waardoor hij nogal wat resources (cpu vooral) van het systeem wegsnoept. Dat heeft dan weer tot gevolg dat de boel warmer wordt en de fans dus ook harder gaan brullen. Je kunt beter even de Activiteitenweergave in de gaten houden en kijken wat ie doet als je een tijdje op het ding gewerkt hebt. Mocht je ooit iets als smcfancontrol hebben geïnstalleerd is het aan te raden om die eens te verwijderen omdat deze het probleem kan veroorzaken. Ik ben benieuwd wat het oplevert, let us know.

Bijdrager
    Speedooo

@hendrik ijzerbroot
    Morgen (zaterdag) is er weer eens een werkdag. Ik ga morgen natuurlijk even navraag doen, of hun er last van hebben gehad of hoe hun het hebben opgelost.

@iep
    Ik zal voor de zekerheid morgen nog een gebruikersaccount aanmaken, maar er zijn zoveel berichten op het internet hierover verschenen dat niet me niet gebruikelijk lijkt. Ik heb verder ook geen SMCfancontrol ooit geïnstalleerd, dus dat kan het niet zijn.

Morgen een nieuwe dag met nieuwe kansen:)

Bijdrager
    Speedooo

Inmiddels zijn we anderhalve week verder en het is nog niet gelukt om mijn schijf aan de praat te krijgen. Het probleem zit hem dus dat de schijf inderdaad op de verkeerde firmware draait en hierdoor leest het systeem wat de ventilatoren aanstuurt de temperatuur verkeerd.

De schijf die ik heb gekocht draait op firmware CC46 en de schijf van Apple draait op AP24. Ik heb geprobeerd de printplaten te verwisselen van deze schijven maar dat mocht niet baten. Ook niet aan te raden!:)

Ik ga nu vrijdag naar MacRepair in Amsterdam waar ze zeggen dat ze de schijf die erin zit werkend kunnen krijgen en dat de ventilatoren gewoon weer normaal werken. Vrijdag/zaterdag zal ik posten of het heeft gewerkt.

Bijdrager
    nebilem

Zou je dit probleem ook krijgen als je een 500gb versie erin stopt wat door Apple geleverd wordt?

Bijdrager
    Speedooo

Waarschijnlijk niet, want daar zit de juiste soort firmware op die ervoor zorgt dat de computer de temperatuur goed afleest.

Ik heb vandaag mijn iMac naar MacRepair gebracht en hun zeiden dat het geen probleem is. Het duurt alleen tot dinsdag/woensdag dat ik het kan ophalen.

Bijdrager
    Speedooo

Ik heb mijn iMac 27″ vorige week bij MacRepair ingeleverd en volgens hun was het geen enkel probleem om het op te lossen. Ze wilde eerst proberen om de goede firmware erop te zetten, maar dat is helaas niet gelukt.

Ze hebben toen gebruik gemaakt van een externe warmte sensor en nu werkt mijn iMac weer helemaal naar behoren! Top service voor MacRepair.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.