26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:

Bijdrager
    Marcel

iMac 27" voor 4K video editing

Ik film in 4K maar mijn mini trekt het niet zo, als ik een nieuwe 27″ iMac koop wat heb ik dan nodig zodat het probleemloos loopt . Ik weet dat er nieuwe macs komen maar dan wordt het wel heel erg duur

• Dit onderwerp is gewijzigd 11 maanden geleden door  Mac Daddy. Reden: Titel verduidelijkt

Bijdrager
    Hermanko

iMovie zit er al bij, is goed voor amateur bewerkingen en om te leren er mee om te gaan.

Bijdrager
    koen

Genoeg RAM lijkt me het belangrijkste. Kun je dat updaten in je Mac mini, scheelt een hoop geld.

Moderator
    Mac Daddy

Er zijn net nieuwe iMacs uit trouwens. Dus als je een nieuwe koopt, heb je een vers 2017 model.

RAM alleen is niet voldoende. Om 4K video een beetje soepel te monteren, is er vooral een sterke GPU nodig. Dat heeft een Mac Mini niet. Een 27 inch iMac wel. Dus wat heb je nodig?
    – Een 27 inch iMac
    – Een beetje RAM, dus de standaard 8GB zou ik uitbreiden naar 16GB
    – Opslagruimte. 4K videomateriaal neemt veel ruimte in beslag. Dat kan je intern doen, maar ook extern uiteraard.

Nu weet ik niet of je met iMovie 4K kan monteren. Zo niet, dan is Final Cut uiteraard ook handig om te hebben.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden geleden door  Mac Daddy.

Bijdrager
    KarelWillem

iMovie 4K: https://support.apple.com/nl-nl/HT205345

GPU: is nauwelijks nodig, als je monteert in de low-res versie.
    Pas bij het exporteren gaat de Mac aan de gang met de 4K-variant.

Ram: Ja, absoluut. Liever meer dan 8 GB.

Opslagruimte: in ieder een geval een snelle harddisk, maar een SSD is absoluut aan te raden.

Bijdrager
    digideon

GPU kan wel degelijk belangrijk zijn, maar hangt ook af van welke software je gebruikt. Als het FCP X is zou ik zeker voor een goede GPU gaan (Apple zegt er het volgende over: “”Final Cut Pro uses the high-speed GPU on the graphics card for effects previews and rendering. Because tapping the GPU core speeds up processing, you can work with richer, more complex effects that play in real time during the creative process.”).

Moderator
    Mac Daddy

Als Marcel een nieuwe 27inch iMac koopt, hoeven we geen advies over een GPU te geven, want die zit er toch wel in.

Maar dan nog. Je kan inderdaad met proxies werken, je kan ook een paar minuten wachten voor ie klaar is met renderen. Feit blijft wel dat editing een creatief proces is waarin je zo soepel mogelijk wilt kunnen werken. Om de haverklap wachten tot je beeld weer ververst of voordat ie een kleurcorrectie kan laten zien, zorgt niet voor een lekkere workflow.
    Technisch gezien is een GPU niet nodig, maar met 4K wil je dat echt wel.

Werken met proxies zou, op dit moment, met zijn huidige Mac mini zeker een goed idee zijn om de workflow te versoepelen.

Moderator
    Night

In nieuwere Macs wordt de GPU ook gebruikt voor Metal 2, dat o.a. voor vloeiender videobeeld (screen rendering) zorgt. Dus een goede GPU is wel degelijk van belang.

Metal 2 provides near-direct access to the graphics processing unit (GPU), enabling you to maximize the graphics and compute potential of your apps on iOS, macOS, and tvOS. Building upon an efficient low-overhead architecture with precompiled shaders, fine-grained resource control, and multithreading support, Metal 2 further boosts performance by enabling the GPU to take more control of the rendering pipeline. Moving beyond just graphics, Metal 2 provides deep support for GPU-accelerated machine learning and offers enhanced developer tools that make it even easier to debug, optimize, and deploy Metal apps.

These Mac computers support Metal:
    MacBook (2015 and later)
    MacBook Air (2012 and later)
    MacBook Pro (2012 and later)
    Mac mini (2012 and later)
    iMac (2012 and later)
    Mac Pro (Late 2013)

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden geleden door  Night.
    • Deze reactie is gewijzigd 11 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    computer space

Kunnen allemaal heel romantisch over Metal doen, maar het is gewoon aanhaken bij DirectX, wat al jaren bestaat.
    Apple moest het lang doen met OpenGL, terwijl Windows al een eeuwigheid een veel directere GPU taal heeft.

Willekeurige Ryzen-bak met GTX Titan videokaart draait gehakballen van welke duurste iMac er nu is voor de helft van het geld.
    Ik zou eerder eens rondneuzen bij een oude Mac Pro. Er staat dat Metal enkel vanaf 2013 model draait, maar het hangt van de videokaart af, en in een beestje uit 2010 kun je ook die nieuwe GPU stoppen, terwijl de processor vergelijkbaar is en veelal 2-3x zo snel als de iMac.

Bijdrager
    amvd65

vond dit wel een aardige review voor wat het waard is: https://www.youtube.com/watch?v=NJt3av99e8k

t.a.v memory usage: https://www.youtube.com/watch?v=P8_0AnhpkO0

Bijdrager
    Marcel

Heel informatief die You tube filmpjes. Ik ben nu bezig om 4K om te zetten naar h265 omdat anders met h264 de films erg groot worden. Hierbij de werkwijze maar misschien kan het anders
    Filmora 4K inlezen en klaar maken voor montage
    Export naar 4K
    Met 4K converter omzetten naar h265. De mini wordt dan 89 graden heet, weet niet of dat veel kwaad kan.
    Daarom wil ik naar een wat sterkere IMac

Bijdrager
    sunapple

Wat is je budget? Een goed advies kun je niet geven zonder budget. De goedkoopste 2017 27″ is 2100 euro, RAM moet je achteraf nog uitbreiden. Je kan wellicht ook nog het 2015 model ergens vinden, maar dat hangt weer af van het budget of dat de moeite is.

Welke Mac mini heb je nu? Iedere 27″ van de huidige 2017 lijn of de vorige 2015 modellen gaat daar dik overheen zelfs al is het de sterkste mini uit 2014 (quad-core VS dual-core + dGPU), dus wat dat betreft zit je sowieso goed.

Dat je Mac mini zo heet wordt is geen groot probleem, laat het vooral afhangen van praktische performance.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden geleden door  sunapple.

Geblokkeerd
    Carp
    Marcel op 29 juni 2017

Met 4K converter omzetten naar h265. De mini wordt dan 89 graden heet, weet niet of dat veel kwaad kan.
    Daarom wil ik naar een wat sterkere IMac

Ook de iMac gaat bij renderen tot 90c heet worden en als toetje krijg je er hard draaiende fans bij!

Je bent een prima kandidaat voor een Mac Pro 5.1, een 6-core b.v.

@night. In nieuwere Macs wordt de GPU ook gebruikt voor Metal 2, dat o.a. voor vloeiender videobeeld (screen rendering) zorgt. Dus een goede GPU is wel degelijk van belang.

Dat kan dus ook in een Mac Pro 5.1!

Bijdrager
    KarelWillem

Gaat het je puur om het aantal MB’s/GB’s wat je bestand is? En heb je een snelle Internet-verbinding*?

Upload je film dan naar Youtube.
    Als daar het renderen klaar is (wat uiteraard op je Mac geen enkele invloed heeft) download je de film weer in 4K. (Daar zijn vele apps en sites voor.)
    En hop: de MB’s/GB’s vliegen eraf.

(* Wij hebben een 500/500 glasvezel, dus dat up- en downloaden gaat razendsnel.)

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden geleden door  KarelWillem.

Moderator
    Mac Daddy

Uploaden naar Youtube en dan weer downloaden? Dat is een manier van compressie ja, maar of je dat ook wil. Dan gaat de kwaliteit erg achteruit. De Youtube compressie staat niet bekend om zijn kwaliteit. Het kost meer tijd, maar verdiepen in videocompressie levert je uiteindelijk veel meer op.

@marcel: Scheelt H265 werkelijk zoveel dan? Ik heb er nog niet mee gewerkt, dus ben oprecht benieuwd. Want bedenk wel dat H264 al een gecomprimeerde video is en daar gooi je dan nog een compressie overheen. Het is het best om pas bij je eindresultaat de compressie erover te gooien en dan een compressie die geschikt is voor het einddoel. Youtube, DVD, Blu-Ray, TV, Film etc. etc.

Met je Mac mini raad ik eerder aan om met proxy bestanden te werken. Hierdoor verlicht je de workload tijdens de montage en kan je uiteindelijk toch een goede kwaliteit 4K video uitrenderen.

En over het algemeen over ruimte en hitte. Video editing vreet nu eenmaal ruimte. Investering in veel opslag is nodig. Video editing is ook 1 van de zwaardere taken voor een computer, dus die krijgt het soms warm. De Mac Mini en iMac zijn compact gebouwd en zullen dus eerder warm worden en de fans gaan dan blazen voor het koelen. Een computer met meer ruimte en grotere fans heeft daar minder moeite mee, maar ook die worden warm. Maar elke computer heeft beveliging ingebouwd. 90 graden kan een CPU aan en mocht het echt te heet worden, dan valt de machine vanzelf uit.

Bijdrager
    KarelWillem

Want bedenk wel dat H264 al een gecomprimeerde video is en daar gooi je dan nog een compressie overheen.

Dus… als je heel veel tijd besteed aan een compressie om je bestand kleiner te maken, kan je het dus echt net zo goed aan Youtube overlaten (mits lekker snel Internet).

Bijdrager
    Marcel

Mac pro 5.1 6 core zie ik op marktplaats maar ik zou niet weten wat er nog meer in moet zitten om 4k films te bewerken. Iemand nog wat tips

Marcel

Bijdrager
    TheBigZ

Goede videokaart en snelle opslag.

http://barefeats.com/imac5K_vs_pros.html

Geblokkeerd
    Carp
    Marcel op 01 juli 2017

Mac pro 5.1 6 core zie ik op marktplaats maar ik zou niet weten wat er nog meer in moet zitten om 4k films te bewerken. Iemand nog wat tips

Marcel

Ligt aan je beurs, een GTX780 doet het bv al prima, voor 4K.
    Uiteraard een SSD, maar ook flashSSD’s draaien in een Mac Pro.
    Een monitor heb je blijkbaar al (MacMini).

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik vraag me toch af of Marcel niet beter gediend is met een iMac. De videoconversie en het renderen zouden volgens wat ik gelezen heb toch beter zijn bij de iMac i7 4,2 Ghz dan bij eeen MacPro 6c. Wat het fangeluid betreft, ik heb een MacPro en destijds een nVidia GX 980 aangeschaft. Omdat ik eerst niet 100% tevreden was van de snelheid heb ik hem teruggestuurd. Zo was bvb Cinebench beduidend slechter dan mijn vroegere Radeon 5870. Ik besloot echter dan toch maar die kaart aan te schaffen. Het was dezelfde.
    https://www.amazon.de/EVGA-GeForce-GTX-04G-P4-2983-KR-Superclocked/dp/B00O3JZAYA
    Maar om een duistere reden maakt de tweede kaart zo nu en dan lawaai zelfs bij idle-stand. Mijn eerste kaart, die dezelfde was en die ik meerdere dagen heb uitgetest, had dit probleem niet. Het was ook dezelfde kaart die barefeats gebruikte bij zijn tests. Deze met twee fans.
    http://barefeats.com/gtx980b.html (zie afbeelding onderaan de site)
    Een ander minpunt is dat mijn kaart geen bootscreen heeft en de webdriver nodig heeft, wat een beetje omslachtig te installeren is. Ik gebruik screensharing, maar er zijn er hier blijkbaar die telkens de kaart weer uit hun Mac halen voor een update.
    Vergeet niet dat die Mac Pro towers, hoewel het beslist goede machines zijn toch soms al 8 jaar oud zijn, zoals de mijne, een naar 5,1 geflashte versie van de Nehalem uit 2009.
    Het zou goed zijn dat iemand die een iMac 4,2 Ghz zijn ervaringen hier eens deelt. De ene heeft blijkbaar meer last van het fanlawaai dan de andere.
    Feit is wel dat de processor heet wordt, en dat is de schuld van de te platte behuizing.
    Persoonlijk zal ik wachten op de volgende MacPro. Het schijnt dat deze weer modulair zal zijn, zoals de goeie oude versies van 2009-2012.
    Ik kijk er naar uit.

• Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 3 weken geleden door  Mac Hammer Fan.

Geblokkeerd
    Carp

De videoconversie en het renderen zouden volgens wat ik gelezen heb toch beter zijn bij de iMac i7 4,2 Ghz dan bij eeen MacPro 6c.

Dat zal weinig uitmaken, buiten dat ligt eea veel meer aan voor welke toepassing, lees welke App, hier gebruikt gaat worden.
    Icm FCPX zal die iMac idd (iets) beter presteren.
    Maar als bv Premiere Pro gebruikt gaat worden, zal de MP 6c een stuk vlotter zijn.(icm een Nvidia)

Wat het fangeluid betreft, ik heb een MacPro en destijds een nVidia GX 980 aangeschaft.
    Maar om een duistere reden maakt de tweede kaart zo nu en dan lawaai zelfs bij idle-stand

Dat ligt aan jezelf, ik heb je meerdere keren gemeld dat je Mac Fan Control moet gebruiken….en dat ie af en toe aanslaat is dus een heel simpel iets.
    Verder is er geen vergelijk, tijdens het renderen is een iMac een opstijgende straaljager….en de MP hoor je bij dezelfde werkzaamheden nauwelijks!
    PS, en de CPU word 90C.

Vergeet niet dat die Mac Pro towers, hoewel het beslist goede machines zijn toch soms al 8 jaar oud zijn

Een Mac Pro is een ECHTE Pro machine, een iMac is een opgevoerde laptop….bij renderen als Pro gebruik gaat die iMac de 4 jaar niet eens halen!
    Plus er valt dan ook weinig meer aan te repareren.

Een ander minpunt is dat mijn kaart geen bootscreen heeft en de webdriver nodig heeft,

Je kiest voor een Nvidia voor je workflow. Dat bootscreen heb je dan niets aan, dat is de Apple driver, als je ermee werkt zul je toch de Nvidia webdriver MOETEN gebruiken.

Je kunt binnenkort ook een RX580 in die Mac Pro zetten, dezelfde die in die IMac zit, dan is de vergelijking nog beter! (kost evenveel als een GTX980)

Nog iets, de door jou aangehaalde iMac gaat standaard €2850 kosten, met 8Gb ram
    Een 12 core 5.1 3.46Ghz (turbo tot 3,72), 48Gb ram, Nvidia GTX980/ AMD RX580 kost je ±€2200

• Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 3 weken geleden door  Carp.

Moderator
    Night

En voor de resterende 645 euro een vergelijkbare display als in de iMac zit. Ik geloof dat het LG 5K display op zo’n € 1400 kwam?

• Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 2 weken geleden door  Night.

Geblokkeerd
    Carp

Die LG draait niet op de Mac Pro.
    Beter deze Dell https://link.marktplaats.nl/m1181376474

Moderator
    Night

Geblokkeerd
    Carp

En voor de resterende 645 euro een vergelijkbare display als in de iMac zit.

Overzicht:
    http://5kmonitor.nl

Topic gelezen? Vast niet.
    TS wil 4K editen.
    Hij kan dus voor een normaal bedrag een goede 4K monitor uitzoeken.

Moderator
    Night

Topic niet gelezen: 5K biedt de mogelijkheid om 4K video op 100% te editten inclusief ruimte voor de menu’s.
    Bovendien is de nieuwe 27″ iMac 5K, dus uit het verhaal kwam een vergelijkbaar scherm naar voren; een 5K scherm dus.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.