17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    hamersvelt

iMac 27" 2015 Upgrade

Hi,

Ik heb een iMac 5k Late 2015 met 8gb ram. Nou word deze nogal traag en wil ik hem upgraden.

Ik wil hem sowieso upgraden naar 16 gb ram, maar ik zit na te denken op ook de hd te vervangen met een ssd. Ik wil niet mijn Mac open maken om hem te vervangen, maar wil eigenlijk een externe ssd hd eraan hangen met daar het systeem op en dan mijn huidige hd (intern) gebruik voor opslag. Waar moet ik op letten als ik een ssd schijf aanschaf? Gaat dat gewoon via usb of moet ik het via Thunderbolt doen. Nu zit er volgens mij Thunderbolt 2 in mijn Mac. Wat zijn mijn opties?

Bijdrager
    Qapla

Externe ssd aansluiten via thunderbolt is sneller. Een ssd zoals deze is volgens mij geschikt.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Een ssd via usb 3.0 is de goedkoopste oplossing en zal een aanvaardbare snelheidswinst opleveren. Formatteer hem HFS+ voor High Sierra en APFS voor Mojave. Een vriend van mij betaalde 60 EUR voor 256 GB SSD inclusief behuizing en kabel. Thunderbolt is duur.

Met USB 3.0 haal je iets meer dan 4/5 van de snelheid van SATA 3 wat volgens mij genoeg is.

430 MB/sec read-write

Bijdrager
    hamersvelt

Phoe, die LaCie is inderdaad wel erg duur, voor dat geld kan ik het laten upgraden, met een interne ssd.

Is dit wat? Of past Thunderbolt 3.0 niet op 2.0?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Je hebt dan nog een adapter nodig die 51 eur kost, tenzij je de USB 3.0 kabel gebruikt in plaats van Thunderbolt.

https://www.amazon.de/Apple-MMEL2ZM-A-2663283-Thunderbolt-Adapter/dp/B01M72VEQR

Kijk gewoon eens naar de externe ssds bij bol.com bvb.

Bijdrager
    hamersvelt

Dus al met al, als ik een USB 3.0 ssd schijf koop, win ik er een hoop snelheid mee?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

<p class=”cite”>hamersvelt op 15 mei 2019 om 20:03</p>
    Dus al met al, als ik een USB 3.0 ssd schijf koop, win ik er een hoop snelheid mee?

Absoluut. Het verschil met een interne harde schijf is dag en nacht.

Informeer wel even als het USB 3.0 kabeltje bij de behuizing zit. Dat was bij mijn vriend wel het geval.

Hier vermoedelijk ook.

https://www.bol.com/nl/p/samsung-t5-500gb-portable-ssd/9200000080274711/?suggestionType=suggestedsearch&bltgh=jXlfuw08ZJJcVvulqdJLfQ.1.2.ProductPage

Met High Sierra onder HFS+ start je iMac op in tien seconden, onder Mojave APFS duurt het wat langer, daar is het scherm eerst meer dan tien seconden zwart.

Jouw iMac heeft intern SATA 3, dat is niet veel sneller dan die externe USB 3.0 SSD, die zeker de goedkoopste oplossing is.

Bijdrager
    hamersvelt

Thanks voor de tip

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Nog iets. Ik raad je aan om Carbon Copy Cloner te gebruiken om je gegevens van de interne HD naar de externe SSD over te zetten.

Is dertig dagen gratis.

https://bombich.com/nl

Bijdrager
    hamersvelt

Ik denk erover na om een clean installatie te doen. In de loop der jaren is er een hoop troep komen te staan op Mn Mac. Alles blijft staan op Mn interne Mac, zo kan ik alles wat ik nodig heb, terug halen.

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    Balsjer

Je kunt ook een SSD laten inbouwen, bijvoorbeeld door het bedrijf Upgreatest, ze komen ook aan huis. Ik heb zelf geen ervaring met dit bedrijf, maar wel van gehoord en over gelezen. Op Google vindt je er vast wel meer informatie over en, er zijn vast mede forumleden die er van gehoord of over gelezen hebben.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Momenteel start mijn 2017 iMac (met Thunderbolt 3) op via de T5 van Samsung. Het werken met de Mac gaat al 3 tot 5 maal sneller dan de Fusion drive die slechts 5400 rpm is. Maar ik ga deze kopen voor directe aansluiting op mijn TB3 connector. Dat levert nog eens een factor 5 op. Zoals je ziet is deze ‘iets’ goedkoper dan de LaCie.

Bijdrager
    Jos Opel

Ik heb enige tijd geleden ook de HDD laten vervangen door een SSD. Dit is gedaan door Upgreatest  Wordt aan huis gedaan en de prijzen staan op de site. Mijn HDD gebruik ik nu als externe backup schijf. Het resultaat was verbluffend, stukken sneller en geen strandbal meer gezien. Suc6

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Het probleem is dat de iMac late 2015 intern nog SATA 3 heeft, en dat is geen groot verschil met USB 3.0.

En die Mac heeft ook geen Thunderbold 3.

Daarom adviseer ik nog steeds een USB 3.0 SSD. De goedkoopste oplossing.

Bijdrager
    iDEOwen

Ik raad toch wel om de SSD in te (laten) bouwen. USB 3.1 is weliswaar ‘bijna’ even snel als de ingebouwde SATA poort, maar mist de slimmigheden en efficiënties die SATA heeft icm een SSD. (los van het feit dat een USB kabel makkelijker ‘per ongeluk’ losgetrokken/gestoten kan worden.

Het kost allemaal net wat meer, maar je kan weer een paar jaartjes verder zonder gezeur.

Bijdrager
    Shmoo

+1  Gewoon inbouwen of laten inbouwen. Deze computer is nog prima qua leeftijd, daar mag je best nog wel wat in investeren. Nu er al een externe HD aan hangen die functioneert als een interne HD heeft zo’n ‘ik geef op’ imago.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.