8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    ART-hur

iMac 27" (2013) of MBPretina 15" (2013)

Hallo

Tegen het eind van dit jaar krijg ik een nieuwe computer, dit wordt mijn eerste Mac. Het moeten de toestellen zijn die voorradig zijn (standaard Mac’s) en dat je niet zelf kan configureren, want moet dit nog voor eind dit jaar hebben.

Ik twijfel echter tussen: iMac 27″ (2013) en de Retina Macbook Pro 15″ met de volgende specs:

iMac 27-inch: 3,4 GHz
    Specificaties
    3,4-GHz quad-core Intel Core i5
    Turbo Boost tot 3,8 GHz
    8 GB geheugen (2x 4 GB)
    Harde schijf van 1 TB1
    NVIDIA GeForce GTX 775M met
    2 GB videogeheugen

Prijs: 2.029,00 €

Macbook Pro Retina 15-inch: 2,3-GHz Retina-display
    Specificaties
    2,3-GHz quad-core Intel Core i7
    Turbo Boost tot 3,5 GHz
    16 GB 1600-MHz geheugen
    512 GB PCIe-flashopslag 1
    Intel Iris Pro Graphics
    NVIDIA GeForce GT 750M
    met 2 GB GDDR5-geheugen
    Ingebouwde batterij (8 uur)2

Prijs: 2 629,00 €

Ik twijfel enorm tussen die twee toestellen, het moet aan een bepaalt aantal verwachtingen voldoen:

1. Standaard Apple programma’s zoals iWork, iLive
      1. Aperture
        1. Final Cut/iMovie
          1. Photoshop en Pixelmator
            1. Microsoft Office:( voor school taken
              1. Scrath (programma voor heel licht programmeren voor school (informatica))
                1. eventueel rest van Adobe creative suite
                  1. films streamen naar Apple TV (iTunes thuisdeling, zoals ik doe met mijn PC) , en converteren m.b.v Handbrake.fr
                    1. gebruik van µTorrent
                      1. Logic Pro X
                        1. Overige Mac Apps zoals Day One, Evernote, …

Grotendeels voor ontspanning en school zal ik deze computer gebruiken. Ik ben iemand die graag de nieuwste technologie wilt en een vlotte machine. Ik kom van een (gewone/ normal spec) vaste Windowscomputer van 2008. Ik zal met deze computer minimum 4 jaar mee doen.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
                        Bedankt

Arthur

PS gaan de batterijen van de MBPr 15″ goed mee OP LANGE TERMIJN? Dus zal het binnen 3 jaar nog goede batterij leven zijn?

Bijdrager
                        A.M.Dekker

Ik zou sowieso geen 8GB nemen. Mede omdat de 2 GB van de videokaart toegewezen geheugen is. Van de 8GB ben je dus al 2GB kwijt aan de videokaart. Ik zeg: de macbook pro. Die batterij zal na 3 jaar misschien 20% capaciteit zijn verloren.

Bijdrager
                        karelschapie

15-inch: 2,3-GHz Retina-display
                        Specificaties

2,3-GHz quad-core Intel Core i7
                        Turbo Boost tot 3,5 GHz
                        16 GB 1600-MHz geheugen
                        512 GB PCIe-flashopslag 1
                        Intel Iris Pro Graphics
                        NVIDIA GeForce GT 750M
                        met 2 GB GDDR5-geheugen

Klaar voor verzending:
                        Binnen 24 uur
                        Gratis bezorgd
                        € 2.629,00

OF

15-inch: 2,0-GHz Retina-display
                        Specificaties

2,0-GHz quad-core Intel Core i7
                        Turbo Boost tot 3,2 GHz
                        8 GB 1600-MHz geheugen
                        256 GB PCIe-flashopslag1
                        Intel Iris Pro Graphics

Klaar voor verzending:
                        Binnen 24 uur
                        Gratis bezorgd
                        € 2.029,00

Ben ik genaaid of krijg jij 600 euro korting op de duurste macbook pro?

Bijdrager
                        ART-hur

Neen dat model van 2029 EUR is een ”standaardmodel” en is niet zelf geconfigureerd. Kijk zelf maar op de apple site < store < macbook pro retina < onderaan zieje twee versies van de 15″ standaard staan; de tweede is die van 2629 EUR.

Bijdrager
                        Janjans

@ART-hur Wat @karelschapie tracht duidelijk te maken is dat in je openingspost de specs van het rechter model staan met de prijs van het linker model eronder. Dus je geeft de specs van het 2629 model en zet er de prijs 2029 onder. Het 2029 model heeft alleen een Iris Pro videokaart en 8 GB, lagere chipsnelheid, minder ssd, etc.

Dus, is je keuze tussen de MBP van 2029 en de iMac, dan “moet” het de iMac worden, daar kan je later namelijk nog geheugen bijprikken, als enige model nog naast de Mini. Is het een keuze tussen de 2029 iMac en de 2629 MBP, dan moet je vooral gaan kijken of je de computer ook echt wilt gaan meenemen. Anders zou ik de 600 euro besparen en daar een mooi cadeau voor je liefje van kopen…..

Ik weet niet waarom je keuze beperkt is op de manier waarop je omschrijft. Wanneer je langs een Apple Store gaat (de Apple Store schrijven kan niet meer, er zijn er nu twee!), dan hebben ze daar ook andere modellen op voorraad. Welke weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar je kan ze natuurlijk altijd even bellen. Verder weet ik niet hoelang de levertijden zijn, maar zijn die werkelijk langer dan twee weken?

Ik zou hoe dan ook 16 GB erin zetten, wat je verder ook kiest.

Bijdrager
                        ART-hur

In België zijn er jammergenoeg (nog) geen officiële Apple Stores:( en de winkel waar ik m’n Apple producten koop, heeft een levertermijn van +- 5 weken (onvoorstelbaar, maar het is zo:( ) en ik moet de computer zeker nog voor het eind van dit jaar hebben. Dus zijn het de keuzes van de voorradige Macs. (zie bovenstaande specs)

Bijdrager
                        ART-hur

Het gaat om het model van 2629 EUR, mijn excuses.

Bijdrager
                        Janjans

Nu, dan kan je beide kiezen, aangezien je het werkgeheugen van de 27″ kan uitbreiden. Verder ontlopen ze elkaar een beetje in de geekbench, MBP 14400, iMac 11800. Bedenk dat je aan de MBP altijd nog een extern scherm kan hangen wanneer je dit achteraf toch blijkt te missen thuis, doch de iMac kan je nooit meenemen, zoals je de MBP kan.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.