12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Mathijs Beverloo

Imac 27 2011 doen of niet doen?

Hallo allen,

ik zit met wat twijfels. Ik ben nu al enkele jaren een echte Apple fanaat, heb een Macbook pro 15 retina en ben erg tevreden! Echter voor mijn grafisch vormgeef werk zou een 27 inch imac niet verkeerd zijn.

Nu kan ik voor relatief weinig een goed uitgeruste imac kopen uit 2011. Van iemand die ik vertrouw. Hiermee bedoel ik. Dat zij zorg heeft gedragen voor haar materiaal. Enige nadeel… deze kan niet meer geupdate worden naar Mojave.

Nu is mijn vraag… in hoe verre gaat me dit beletten? Als ik er nog een jaar of 2 mee vooruit kan ben ik echt geholpen maar als jullie mij zeggen: spaar nog even door voor een nieuwe, dan doe ik dat.

ik heb er namelijk geen idee van wat het voor gevolgen zou hebben als hij niet de nieuwste software zou draaien…

ik hoor het graag van jullie!

Thanks in advance:D

Mathijs

Bijdrager
    fixar

Een belangrijk probleem met 27″ iMacs uit die periode (2009-2012) is dat er een flinke kans is dat de videokaart er mee kapt. Dat is in al die iMacs een zwak onderdeel. Herstellen daarvan is eigenlijk zinloos (want: OF duur, OF van tijdelijke aard) en dan is de machine dus ‘total loss’. Natuurlijk kun je er ook mazzel mee hebben en gaat ie het nog een hele tijd doen, maar het blijft een gok.

Als je er voor gaat, zorg er voor dat e in ieder geval een SSD in zit. Een gewone HD is een drama met hedendaagse besturingssystemen en ik zie steeds meer Fusion Drives uit die periode uitvallen.

De vraag is dus… hoe weinig is relatief weinig? En durf je die gok aan.

Mojave of niet is echt geen probleem. Ook in (High) Sierra kun je al je activiteiten ontplooien en daar verschijnen voorlopig ook nog gewoon (beveiliging)updates voor. Een non-issue dus wat mij betreft.

———–
    Als de MacBook Pro Retina je bevalt is het misschien een stuk eenvoudiger/betaalbaarder/slimmer om hieraan gewoon een knap groot scherm te hangen. De 15″ MBPr’s zijn allemaal van na 2012 en dus nieuwer (en sneller, want o.a. USB3 etc) en prima in staat om een flink scherm aan te sturen.

Toetsenbord en muis/trackpad/wacom er aan koppelen en dan kun je perfect werken met een extra los scherm (als 2e scherm, of mirroring van je MBPr-scherm)

Dit scherm kun je in de toekomst dan ook weer prima gebruiken om er (bijv) een nieuwe krachtige Mac mini aan te hangen (of t.z.t. een nieuwere MacBook Pro)

Bijdrager
    Mathijs Beverloo

Hai!

thanks voor je feedback!

er zit inderdaad een SSD in, dat vind ik sowieso een must. Verder heeft de Imac een 3,1 ghz I5, 16GB ram en een AMD Readon 6970 1GB. Ik vond dit behoorlijke specs.

Relatief weinig is dit geval minder dan 500 euro. Dit ten opzichte van het bedrag voor een nieuwe (+ €3000,- geconfigeerd naar mijn voorkeuren.)

maar inderdaad als die grafische kaart een probleem vormt toch nog eens nadenken dan…

ik heb ook aan een extern scherm gedacht maar dat is geen optie, ik wil mijn macbook juist een beetje ontlasten. + wat me wel weer aanspreekt aan de oudere modellen is dat ik er zelf geheugen of dergelijke bij kan steken of laten steken door iemand die er verstand van heeft. En dit kan bij de nieuwere slim-modellen dan weer niet…

Daarmee dat ik aangaf: als hij het nog een jaar of 2 doet software matig gezien, is het voor mij een prima tussentijdse oplossing tot ik een nieuwe aankoop. Bij Apple zelf vertelde ze me dat ik problemen zou krijgen software matig gezien met OS zelf + programma’s die niet meer geupdate kunnen worden. Nu is het logisch dat ze dat zeggen, zij hebben natuurlijk liever dat ik direct diep in de buidel tast:D

Bijdrager
    Shmoo

Ik zou mij niet zo druk maken om de videokaarten in iMacs. Ik zou ‘m vooral niet kopen omdat de machine oud is.

Ik zou kijken of je eentje uit 2013 of 2014 kunt krijgen. Paar honderd euro meer sparen maar daar haal je wel veel meer uit. Let wel op dat je meteen eentje neemt waar al een SSD inzit, geen Fusion rommel laten aansmeren.

Bijdrager
    Mathijs Beverloo

Dan weet ik genoeg,

dan ga ik gewoon voor een compleet nieuwe geconfigureerd zoals ik hem wil hebben. Als je naar een Imac uit 2014 gaat kijken wordt de tweedehands prijs meer dan het dubbele… (namelijk: 1000,- / 1400,-) dat vind ik veel te veel voor een tweedehands apparaat en koop ik liever direct een nieuwe. De kloof is dat veel kleiner.

Toch bedankt voor jullie reacties:)

Bijdrager
    fixar

Waarschijnlijk geen nieuws, maar als je je iMac gaat configureren bij Apple kies dan voor de basis hoeveelheid RAM (8GB) en vul dat zélf aan met de gewenste hoeveelheid extra geheugen. Bespaar je nog best geld mee. Steek het bespaarde geld liever in de SSD of de GPU

Bijdrager
    bergmans

Beste Mathijs.

Mijne iMac 27 is ook van medio 2011 ‘de krachtigste computer van toen’ maar hij heeft het ook begeven. Ben bij 2 iMac vestigingen geweest en ze vertelde mij dat de videokaart wel eens stuk is en dat dat niet meer door Apple wordt ondersteund. Daar zit je dan.

ps. Weet iemand hoe ik de volledige HD schijf en de SSD volledig kan wissen? De computer start In geen enkele modes meer op. Heb wel een MacBook pro.

Geert

Bijdrager
    fixar

<p class=”cite”>bergmans op 24 januari 2019 om 12:03</p>

ps. Weet iemand hoe ik de volledige HD schijf en de SSD volledig kan wissen? De computer start In geen enkele modes meer op. Heb wel een MacBook pro.

Geert

Je zou kunnen proberen of ie nog in de Target-disk modus wil opstarten. Dat doe je door tijdens het opstarten de ‘T’ toets ingedrukt te houden. Dan kun je daarna middels een Thunderbolt of Firewire kabel de iMac aan je MacBook Pro koppelen en zijn de schijven in de iMac benaderbaar, en dus ook via Schijfhulpprogramma te wissen.   Als dat niet lukt zul je de iMac moeten open bouwen en de HDD / SSD verwijderen. Op iFixit kun je zien hoe je dat kunt doen.

Bijdrager
    Melle

Dit vind ik wel een grappige redenering.

Als ik het goed begrijp zou die oude iMac van 500 euro perfect werken voor jou. En de kans is ook heel groot dat je er nog twee jaar of meer mee uit de voeten kan.

Maar omdat eentje van paar jaar jonger ineens circa 1500 euro kost, ga je ineens voor 3000 euro.

Als je 3000 euro kan of wil uitgeven, waarom dan kijken naar 500 euro machine? Want als je je – zoals zoveel mensen – je aankoop wil rechtvaardigen voor jezelf, dan ben je er wel nog niet.

Tegen dat je met die 3000 euro machine op 250 euro per jaar zit, moet je er in 2031 nog mee werken…

Bijdrager
    TheBigZ

Mathijs Beverloo op 22 januari 2019 om 23:13

Verder heeft de Imac een 3,1 ghz I5, 16GB ram en een AMD Radeon 6970 1GB.

maar inderdaad als die grafische kaart een probleem vormt toch nog eens nadenken dan…

Heb je al gechecked of die iMac in de serie van gekende probleemgevallen valt?

Additionally, the iMacs must fall in the following serial number configurations:

The last four characters of the serial number must contain one of the following groups (for example, xxxxxxxxDHJQ):

DHJQ, DHJW, DL8Q, DNGH, DNJ9, or DMW8

DPM1, DPM2, DPNV, DNY0, DRVP, DY6F, F610

If the iMac falls within one of the above the serial number categories and is confirmed to have the graphics card issues, Apple will replace the AMD card free of charge up to three years from the computer’s purchase date.

Apple opens graphics card replacement program for some mid-2011 iMacs

Bijdrager
    bergmans

Bedankt alle. Ik ga proberen dit weekend de schijven in de imac te wissen en ik hoop dat dit lukt, anders zal ik hem open moeten maken.

Bijdrager
    bergmans

pixar.  Je zou kunnen proberen of ie nog in de Target-disk modus wil opstarten. Dat doe je door tijdens het opstarten de ‘T’ toets ingedrukt te houden.

Het is gelukt om de schijven te wissen.

Het serie nummer komt overeen met bovenstaande nummers.

Het is wel zuur dat de iMac na 7 jaar gebruik afgelopen is.

Nogmaals dank.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.