7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Yost

iMac 24" White start niet op en strepen op scherm

Mijn witte 24″ iMac model 2006 start sinds gisteren niet meer op. Als ik de iMac aanzet, heb ik direct verticale gele strepen op het scherm, daarna klinkt het opstartgeluid en verschijnt het Apple logo. Ik krijg ook nog een wait cursor (zie bijgevoegde foto). Maar na een tijdje verdwijnen het Apple logo en de wait cursor, en doet de iMac verder helemaal niets meer.

Wat ik al heb geprobeerd:
    – PRAM reset, geen effect
    – SMB reset, geen effect
    – vervangen van het interne geheugen, geen effect
    – opstarten in safe mode, hetzelfde effect als bij normaal opstarten
    – opstarten van installatie DVD of een bootable USB drive, hetzelfde effect als bij normaal opstarten

Daarna nog de iMac opgestart in disk target mode en de harde schijf hersteld. Schijfhulpprogramma gaf fouten op de schijf, maar ook na herstel bleef ik het bovenstaande probleem houden.

Iemand nog een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn en hoe ik het kan herstellen? Is dit eigenlijk nog wel te herstellen (tegen redelijke kosten)?

Bijdrager
    wdele

Ik zou je niet afvragen hoe je je Mac gaat herstellen, de échte vraag is: heb je een back-up?:)

Inactief
    Anoniem

eigenlijk is zijn echte vraag: Iemand nog een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn en hoe ik het kan herstellen? Is dit eigenlijk nog wel te herstellen (tegen redelijke kosten)?

ik denk dat het met de videokaart te maken heeft, mijn vader had dit in zijn 17″ macbook pro uit 2008 en het bleek de videokaart te zijn, deze mac vertoonde ook rare strepen op het scherm en kon ook niet meer normaal opstarten, maar meer verstand heb ik er ook niet van.

Bijdrager
    fatboysmart

Witte iMacs zijn berucht om problemen met het moederbord of de videokaart. Ik heb er zelf al diverse op mijn werk gehad die niet meer (economisch) te repareren waren. Ik kan je niet zeggen wat het precieze probleem is, maar ik vermoed dat hij Total loss is.

Bijdrager
    RobApple

Videokaart zal de oorzaak zijn, helaas EOL/End Of Life, reparatie is duurder dan een nieuwere/recentere 2de hands iMac.

Bijdrager
    Yost
    wdele op 14 juni 2013

Ik zou je niet afvragen hoe je je Mac gaat herstellen, de échte vraag is: heb je een back-up?:)

De recentste backup was van 25 maart. Gelukkig werkte target disk mode nog, dus snel de harddisk gekloond met Superduper.;)

Bijdrager
    Yost

@wensink, @fatboysmart, @RobApple. Chips, was hier ook al bang voor. Ik ben nogal gehecht aan mijn iMac – full HD en mat scherm, en snel genoeg om full HD af te kunnen spelen…

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.