9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Jaapie88

Imac 24 valt uit.

Hallo allemaal,
    Ik heb een imac die continue uitvalt bij opstarten.
    Heb op verschillende fora gezeten om uit te zoeken wat het is.
    Wat ik al geprobeerd heb:
    Ram geheugen vervangen.
    Pram batterij vervangen.
    Hardeschijf gewisseld.
    Airport aan en uit.
    Bluetooth aan en uit.
    Ethernet kabel erin of eruit.
    Apple hardware test uitgevoerd. Niks uitgekomen.
    Safe mode start die wel normaal op en blijft die ook aan.
    Het gaat om een
    imac 24 inch early 2009.
    Core 2 duo 2,93 GHz.
    6 gb ddr3 geheugen.
    640 gb hardeschijf.
    Alvast bedankt voor de moeite.

Bijdrager
    SunKeeper

Start nog eens op en druk direct Command + V in tijdens het opstartgeluid. Houd enige tijd ingedrukt tot het scherm zwart wordt.

Je zult dan allemaal witte regels over je scherm zien. Probeer in de gaten te houden bij welke regel het fout gaat. (indien mogelijk)

Werkt dat niet, probeer eens in veilige modus in de Console te zoeken (te vinden in Programma’s/Hulpprogramma’s of zoek in Launchpad) naar berichten op het moment dat de iMac uitgevallen is.
    Mocht je dat tijdstip niet meer weten, laat hem dan nog eens uitvallen en houd de klok in de gaten. Kijk daarna in veilige modus in de Console.

Kom je hiermee meer te weten?

Bijdrager
    koen

Wat bedoel je met ‘uitvalt tijdens startup’? Gaat alles op zwart en de iMac is weer helemaal uit?

Bijdrager
    Jaapie88

Command + v kom ik niks tegen. Start gewoon op. En na die regels valt die gewoon weer uit. Gaat helemaal op zwart. En valt gewoon helemaal uit. Als ik in safe mode opstart en in console kijk kan ik eigenlijk niks vinden.

Bijdrager
    SunKeeper

Dan zou ik proberen een nieuwe installatie op een externe harddisk te doen.
    Heb je daarmee exact hetzelfde, denk ik toch richting de andere hardware als oorzaak.

Bijv. logic board, videokaart of voeding die het niet aankan om een volledig systeem te laten draaien. Met name onverwacht volledig uitvallen is vaak aan de voeding te wijten.

Bijdrager
    Jaapie88

Heb Apple hardware test uitgevoerd. En daar kwam niks uit qua Logic board en hardeschijf. Is allemaal in orde. Dat met externe hardeschijf heb ik oom geprobeerd en blijf het probleem hpuden

Bijdrager
    SunKeeper

OK.
    Het lijkt heel erg op een specifieke belasting van een bepaald component die dat op dat moment niet aankan en uit voorzorg het systeem uitschakelt.

Ander trucje wat je nog kunt doen is het originele OS installeren. (ik gok dat die met 10.5.x Leopard is geleverd?)
    Als het daar óók misgaat zou ik zo even verder niet weten. Als je er echt mee door wil: vervang de voeding en test verder.

Of lever de Mac in bij een AASP, ik vrees alleen dat het wel duur wordt en dat je daar niet verder komt dan de conclusie total-loss, koop een nieuwe.

Bijdrager
    Jaapie88

wat ik wel krijg als ik console op start en verder kijk kom ik deze melding tegen:
    Jan 16 21:19:05 localhost kernel[0]: Previous Shutdown Cause: -128
    ik weet niet of jullie weten wat dit is of kan zijn? kom op internet namelijk niks tegen.

Bijdrager
    SunKeeper

https://discussions.apple.com/message/18859732#18859732

Bovenstaande iemand met hetzelfde probleem, niet kunnen oplossen.

En nog eentje: http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-493105.html nooit een definitieve oplossing gevonden. Bijna lachwekkend hoevaak de TS in dat topic terug naar Apple is geweest, het was nog goedkoper geweest om een directe metrolijn tussen zijn huis en de Apple Store aan te leggen.:lol:

Het lijkt zich hoofdzakelijk voor te doen bij iMac’s met een Intel Core 2 Duo CPU uit 2006 tot 2008.

Gek genoeg bestaat er helemaal nergens een lijst met die codes (Previous Shutdown Cause) heel raar. Misschien dat iemand anders dat hier weet te vinden?

Ik moet overigens wel zeggen dat dit niet een Mac-specifiek probleem is. Ik heb zelf al eens meegemaakt op mijn werk dat een PC ook dit probleem ineens had (was een vrij nieuwe PC die we op de technische dienst gebruikten voor het invoeren van PC-reparatiesinfo in het systeem) en we hebben nooit meer achterhaald wat er nou voor zorgde dat die PC zo vaak plotseling uitviel. Het was gewoon alsof je de stekker eruit trok, op die manier viel die uit.

We zijn begonnen met één voor één alle componenten te wisselen voor een exemplaar van hetzelfde type. (geen probleem met heel magazijn vol met nieuw spul als winkel- en webshopvoorraad) Toen dat niets uithaalde een ander type en/of merk van het component. Andere software erop, maakte geen verschil. Twee computers naast elkaar op den duur (omdat we al zoveel verschillende testcomponenten hadden gebruikt) en computers zonder behuizing neergezet. (om die uit te sluiten, enige wat nog niet vervangen was) Beide computers van locatie veranderd/gewisseld, maar beide hadden het probleem en het ging NIET weg. Verschillende elektriciteitsgroepen aangesloten, mocht niet baten.

Zette je ze echter op memtest (klein programmaatje wat zelf opstart, niet in Windows) dan kwam het probleem niet voor. Ook niet als ze twee weken continue aanstonden.

Dit probleem slokte echter op den duur zoveel tijd op dat we ermee gestopt zijn en alle gebruikte componenten naar de fabrikanten hebben gestuurd met als klacht defect. 85% kwam weer keurig terug, na uitvoerig testen bij de fabrikant geen problemen gevonden. Serienummers speciaal gemarkeerd, verkocht in de winkel en nooit teruggezien met klachten.
    Overige 15% werd gecrediteerd door de fabrikanten. (normale gang van zaken als die geen mogelijkheid tot testen hebben)

Dus schiet mij maar lek als je eenmaal dit gedonder hebt. Je komt er haast niet vanaf.:(

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.