13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    virusbeatbox

iMac 24" valt continu uit

Beste,

Ik ben in het bezit van een 3-jaar oude 24 inch iMac. Deze heeft al die tijd zonder enige problemen gewerkt maar nu vrees ik dat het noodlot heeft toegeslaan :(. Deze avond was ik gewoon wat aan het internetten, gewoon facebook en wat fora aan het afschuimen waarna mijn iMac zonder enige melding zichzelf afsloot.

Het eerste wat ik deed was opnieuw opstarten. Van zodra het bureaublad geladen was, wat abnormaal traag gebeurde, viel hij opnieuw uit. Dit heb ik vervolgens gedaan:

– nagekeken of de stroomkabel goed zat : check!
    – een SMC + PRAM-reset gedaan : check!
    – de RAM-latjes nagekeken of deze goed zaten (half jaar geleden van 4GB naar 8GB gegaan, dus niet recent) : check!
    – geprobeerd om Apple Hardware Test te starten door ‘D’ in te drukken bij opstarten : niet gelukt, iMac starte normaal op
    – iMac in Safe Modus opgestart : check maar alles verliep enorm traag, de widgets kwamen tevoorschijn na 5 minuten!!

Vervolgens heb ik de installatie cd er in gestoken en OSX Snow Leopard opnieuw geïnstalleerd. Tijdens de eerste installatie is hij opnieuw uitgevallen, bij een tweede poging was er geen probleem. Tenslotte de installatie beëindigd en de iMac bracht mij naar het Welkom scherm waarna ik eerst de melding kreeg van ‘er is geen muis aangesloten’ (wat wel zo is) viel hij opnieuw uit.

Ik heb op verscheidene fora gezocht naar gelijkaardige problemen en zie vaak dat men zegt dat het Logic Board of de grafische kaart is.

Toch vind ik het bizar dat de imac onmiddellijk afsluit als ik deze gewoon opstart maar tijdens de herinstallatie van Snow Leopard, hij de tweede maal geen problemen gaf.

Kan iemand mij AUB helpen? Ik heb deze hard nodig voor mijn werk!

Edit
    Ik heb ondertussen gevonden hoe de Apple Hardware Test moet worden uitgevoerd. Na de test te doorlopen, geeft deze aan dat er geen hardware problemen zijn :s ..

Als er harwarematig niets aan de hand is én Snow Leopard opnieuw werd geïnstalleerd, wat kan de oorzaak dan zijn?:(

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Heb je de uitgebreide hardware test gedaan?
    Vergeet niet dat elke test een moment is, en dat het best goed kan gaan terwijl er toch iets mis is. Grote kans dat je voeding het gaat begeven. Heb je al in het system log via console gekeken of je iets verdachts ziet staan?
    Mogelijk is er sprake van oververhitting door een slecht werkend component, de Mac gaat dan sowieso uit.

Bijdrager
    stel maar

Heb je deze handelingen achter elkaar gedaan, waardoor de iMac niet echt kon afkoelen. Of heeft de iMac wel een aantal uur uit gestaan voordat je hem weer opnieuw opstart?

Bijdrager
    virusbeatbox

Heb een hele nacht de iMac uit laten staan waardoor deze nu volledig afgekoelt is. Straks probeer ik de uitgebreide test.
    Wat betreft de logs, hier kan ik jammer genoeg niet aan aangezien hij binnen de 5seconden afsluit van zodra ik op het bureaublad kom.

Is het overigens niet raar dat bij de herinstallatie van Snow Leopard én de Hardware Test (wat toch wat tijd in beslag neemt) de computer NIET uitvalt?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Pasav

Kan ook zijn dat je voeding niet goed meer is. Bij aanhoudende problemen toch maar eens overwegen naar de repair dienst te brengen. Nieuwe voeding zijn niet zo duur.

Bijdrager
    virusbeatbox

Zal even afwachten wat de uitgebreide Hardware Test mij weet te vertellen maar volgens mij ligt het inderdaad bij de voeding.

Toch begrijp ik het nog altijd niet waarom hij bij de nu reeds 1uur durende Hardware Test niet uitvalt maar bij het normaal opstarten na 5 seconden WEL uitvalt:( mhm..

Update 1
    De uitgebreide Hardware Test gaf aan dat er geen problemen zijn :s

Update 2
    Ik had de iMac opnieuw opgestart waarna hij opnieuw uitviel. Vervolgens probeerde ik via BootCamp op te starten. Ik had namelijk in het verleden er Windows 7 opgezet en hier werkt alles prima!! :O de iMac valt niet uit… SpeedFan geeft aan dat de GPU 55°C is en HD0 53°C .. zorgwekkende waarden?

Bijdrager
    Lauwrence

Lijken mij prima waarden. Heb je een clean install gedaan trouwens? En wat bedoel je met afsluiten ; de machine valt onmiddelijk uit of sluit het OS zichzelf netjes af voordat de machine uit gaat? Indien het 2e geloof ik niet in een voeding..

Bijdrager
    virusbeatbox

@Lauwrence
    Ik heb geboot vanaf de Snow Leopard CD die oorspronkelijk bij de iMac zat wanneer deze werd aangekocht. Vervolgens daar via Schijfhulpprogramma de partitie van OSX gewist en vervolgens hierop geïnstalleerd.

De machine valt onmiddellijk uit, alsof er stroomonderbreking is of de voedingskabel wordt uitgetrokken. Maar waarom gebeurt dit enkel onder OSX en niet onder Windows 7?

Bijdrager
    virusbeatbox

Ondertussen heb ik de iMac opnieuw normaal kunnen opstarten in OS X.Als ik de iMac gewoon met rust laat, valt deze niet uit. Start ik bijvoorbeeld Safari op, dan schakelt hij zichzelf weer uit alsof de stroom wordt uitgetrokken :s .. echt een vervelend probleem!En waarom werkt hij perfect via BootCamp in W7?UpdateIk heb via mijn MBP de installer van Google Chrome op USB gezet en deze geïnstalleerd op mijn iMac. Blijkt dat bij het opstarten van Google Chrome, de imac ook plots uitvalt.Ik heb nadien in de Console gekeken en zie wel, vlak voor dat hij uitgevallen is, volgende regel:

Google Chrome[130] Unable to quarantine ‘private/var/folder/fh/fhTr7y6PFMeidLMbQWcFRK+++TI/-Tmp-//com.apple.notify.130.1’:1 (error suppressed)

De Afzender[PID] hiervan is kernel.Ik weet niet of dit iets meer informatie geeft? Zo niet, kan ik ergens mijn log files aan iemand kwijt op deze grondiger na te kijken?

Bijdrager
    virusbeatbox

Echt niemand geen idee hoe dit op te lossen is? :'(

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Leg je zaak voor in de winkel zou ik zeggen, want dit is een heel vreemde situatie voor de meeste hier denk ik.

Bijdrager
    virusbeatbox

Zal morgen richting winkel gaan met de iMac, goedkoop zal de reparatie zeker niet zijn vrees ik:( .. toch bedankt!

Bijdrager
    virusbeatbox

Deze morgen nog een laatste reddingspoging uitgevoerd. Heb namelijk één van mijn externe HDD’s geformat en hierop OS X geïnstalleerd. Vervolgens vanaf deze schijf de iMac opgestart en na het openen van een youtube filmpje van ‘Normal view’ naar ‘Fullscreen’,, viel de iMac opnieuw uit.

Nu kunnen we toch al vaststellen dat het niets te maken heeft met de HDD maar mijn vermoedens gaan uit naar een kapotte grafische kaart :'( .. iemand enig idee wat een reparatie van deze laatste ongeveer zou kosten?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.