13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Peter_bosveld

Imac 24 start onregelmatig

Hallo allemaal,

Sinds een aantal dagen ben ik in het bezig van een Imac 24 2,66 ghz, 4 gb ddr.

Sinds Maandag werkt het systeem niet lekker na behoren. Het volgende is aan de hand.

In de ochtend nadat het systeem de hele nacht heeft uitgestaan kan de Mac niet opstarten, ik krijg dan een zwart scherm en ik hoor even de dvd zoeken maar geen Boing geluid. Scherm blijf maar op zwart staan. Als ik terug kom van het werk en stop de stekker weer terug in het systeem dan start het systeem zonder problemen op.

Ik heb de pram al gereset.

wie o wie kan je me helpen?

Mvg

peter

Bijdrager
    Hansi2124

Het is dus een tweedehands? Voordat de koop was gedaan is de iMac toen wel aan geweest en heb je er zelf ook wat mee gedaan?
    Weet de vorige eigenaar hier helemaal niets van? Want dit ziet er niet goed uit……

Bijdrager
    Peter_bosveld

Ja klopt, het systeem werkte prima na het ophalen, hele weekend goed gewerkt. Het enige verschil is dat ik Zondag de nieuwe lion heb gedownload en geinstalleerd. Het rare van dit probleem is dat het systeem in de ochtend niet aan wilt.

Voorbeeld:

Gisteravond van 19:00 tot 0:00 op gewerkt zonde problemen, liep als een zonnetje.

Daarna uitgezet, nu wilde ik even wat opzoeken en wat denk je weer zwart scherm en met geen mogelijkheid aan te krijgen. Lijkt wel of de mac problemen heeft met cold start.

Nu ga ik zo de stekker eruit halen en tegen 18:00 kan ik de mac zo weer opstarten.

Ik snap hier helemaal niks van.

Volgende acties uitgevoerd:

– Geheugen wissel
    – Pram reset
    – Lion opnieuw geinstalleerd
    – HD check geen problemen geconstateerd.

Bijdrager
    Hansi2124

Het lijkt mij een hardwareprobleem, dus het systeem opnieuw installeren heeft dan geen zin. Lijkt wel iets met de voeding. Misschien dat iemand anders hier meer over kan zeggen?

Je kan overigens met gemak je iMac aan laten staan in sluimertoestand, zie Systeemvoorkeuren/Hardware/Energiestand. Is geen probleem én je hebt niet het probleem dat hij niet wil opstarten……

Bijdrager
    GoeieDag

Waarom haal je de stekker eruit?

Bijdrager
    Peter_bosveld

Dit was om te testen.

Zowel de hele nacht met stekker erin en eruit geeft het zelfde probleem.

Ik was vergeten om dit nog toe te voegen. De klok van het systeem deed ook raar. Datum werd ook steeds gereset echter had ik dit probleem gister niet meer.

Bijdrager
    CheyenneC

Het ligt aan je hardeschijf dat word dus een vrij prijzige reperatie..

Bijdrager
    Peter_bosveld

Hoi Cheyenne,

Zou je kunnen toelichten waarom het de HD zou kunnen zijn? aangezien het systeem in de avonden wel gewoon werkt?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het feit dat de klok ge-reset wordt duidt op een probleem met de PRAM batterij of het PRAM geheugen. Als de Mac uit staat loopt de klok uiteraard door en die wordt dan gevoed door de PRAM batterij. Er zit echter een verschil tussen een software matige shutdown via het Apple menu (de gebruikelijke manier) en daadwerkelijk de stekker er uit halen. Bij de eerste blijft er een lage spanning aanwezig voor de klok, en bij de tweede neemt de PRAM batterij het over. Maar in beide gevallen geldt dat zowel de klok als het scherm vreemd gaan doen bij een niet goed werkend PRAM geheugen c.q. de batterij daarvan.

Je kunt op een simpele manier testen of de Mac ondanks het zwarte scherm verder goed is opgestart door de caps-lock in te drukken nadat je denkt nu moet het opstarten klaar zijn. Als het lampje ervan gaat branden is de Mac opgestart. (D.w.z: hij hangt in ieder geval niet op het grijze scherm)

Bijdrager
    Peter_bosveld

Het wordt steeds vreemder, wilde de imac aanzetten. Kreeg nu alleen een wit scherm zonder boing geluid en bleef 15 min hangen vervolgens gebeurde er nog niks.

Zou het toch de HD kunnen zijn?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Start eens op (koude start) met de cmd-V toets combinatie ingedrukt. (Verbose mode)
    Als het opstarten niet goed gaat zouden er nu berichten moeten verschijnen. Die zeggen je waarschijnlijk niets, maar het betekent wel dat er iets mis is met de hardware en dat is vermoedelijk het moederbord of het RAM wat ook al aangegeven wordt door het ontbreken van het startup geluid. Dat hoor je namelijk pas als het RAM en het moederbord OK zijn.
    Het lijkt er op dat je helaas een niet goed werkende Mac hebt overgenomen want meestal is het geen toeval. Maar er is een kleine kans dat de vorige eigenaar er inderdaad niets van gemerkt heeft als hij i.p.v. opstarten zijn Mac steeds in de sluimer stand zette.

Bijdrager
    Peter_bosveld

Ik heb de mac terug gebracht naar de vorige eigenaar en netjes mijn geld terug gekregen. Echter zit ik nu weer op een Windows systeem wat me nu al weer irriteert:) je wend snel.

Welke tips kunnen jullie geven om dit soort dingen te voorkomen.?

Bijdrager
    wouter57

Koop als leek GEEN tweedehands iMac via advertentie,s in de krant of Marktplaats en ga liever naar de Macstore. Ze doen die niet voor niets van de hand en jij zit met de gebakken peren. Let op. Bij een ander forum die je eerder bezocht hebben ze nog wat commentaar op jouw vraag.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.