19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    semt-x

Imac 24" start niet op, maar windows 7 wel?

Hallo allemaal,

ik heb Windows 7 via Bootcamp geinstalled op mijn imac. Niets aan de hand, alles werkt naar behoren. Heb dit al een aantal keer gedaan…
    Ik herstart mijn imac, wil osx opstarten. Krijg ik het appeltje te zien, daaronder verschijnt ineens een balk die een stukje vol loopt, en daarna schakelt de imac zich vanzelf uit. Als ik daarna de imac opstart hoor ik een lange piep en daarna de gong van het opstarten..
    Het gekke is dat als ik de alt toets ingedrukt hou en ik selecteer windows deze zonder problemen opstart.
    Ik heb de imac meerdere malen herstart, maar osx wil niet meer opstarten.
    Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Of wie kan me verder helpen?
    Bedankt!

Bijdrager
    mtb

Als je opstart met je installatie dvd en schijfhulp programma laat draaien kun je kijken of je hd nog goed is, het lijkt er op dat je hd stuk is dit het ik ook gehad

Moderator
    Strifer

als zijn HD stuk zou zijn zou hij toch ook geen windows meer kunnen booten (tenzij er twee verschillende schijven zijn).

Wat voor balkje krijg je? Een dun balkje dat witter wordt naarmate het volloopt? Als dat zo is geweest dan kan het zo zijn dat je een firmware update verkeerd hebt uitgevoerd. Onlangs updates binnen gehaald ofzo?

Bijdrager
    Ir.Bob

Klinkt als een Firmware update waar iets mis gaat… In principe zou het balkje helemaal vol moeten lopen waarna de computer zich herstart. Daarna zouden de problemen over moeten zijn.

Kijk bijvoorbeeld hier en hier

‘If all else fails’, kijk dan hier

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Het lijkt me toch meer op een falende HD, dan krijg je ook zo’n balkje.
    Start eens in verbose mode (command + V indrukken tijdens het aanzetten), of in de veilige modus (shift indrukken tijdens het aanzetten). Verbose start op in de CLI-omgeving todat OS X is doorgestart, dus als ie nog niet verder gaat start dan in single user mode (command + S indrukken) en kijk waar ie blijft steken.

Bijdrager
    mtb

semt-x werkt met bootkamp dus zijn er 2 partities gemaakt

Moderator
    Strifer

ik heb bij mijn kapotte HD’s nog nooit zo’n balkje gezien. Bovendien verklaart een falende HD nog steeds niet dat Windows gewoon start (tenzij het puur software matig is wat er mis gaat. twee partities blijven dezelfde schijf, dus als die brak (hardwarematig kapot) is heeft alles er last van)

ik zet mijn geld op een verkeerd uitgevoerde firmware update. Wat er na zo’n update moet gebeuren is het volgende:

Ik ga er vanuit dat alles gedownload is en geïnstalleerd is.

– computer UIT
    – opstarten en de knop ingedrukt houden totdat het lampje snel gaat knipperen
    – de knop loslaten nadat er een lange toon is geweest

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ik bedoelde een beschadigde partitie.

Moderator
    Strifer

als de schijf hardware matig dus kaduk is maken partities niet meer uit. het zou kunnen als er software matig iets aan de hand is.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Kijk eens hier en hier.
    Kijk ook eens in het Schijfhulpprogramma (gebruik de OS X DVD hiervoor) en check toch je HD. Je weet maar nooit. Een F/W update lijkt me onwaarschijnlijk.
    Zelfde probleem: klik

Moderator
    Strifer

lijkt erop dat het dan inderdaad een probleem met de schijf kan zijn! goh, nooit geweten dat zo’n balkje ook voor schijffouten werd gebruikt.

als er dan geen firmware geïnstalleerd is dan lijkt mij dit een zeer aannemelijk verhaal. succes met het herstellen van de disk.

Bijdrager
    semt-x

Ieder zover bedankt voor de reacties.
    Ik ga vanavond er aan werken… Ben benieuwd of het mee valt…?

Bijdrager
    Maverick9898

Heb je wel een Time Machine back-up gemaakt? Dan maakt het in principe niet zoveel uit. Je partitie leeghalen en dan OSX erop nieuw opzetten en met Migration Assistent al je bestanden weer terug plaatsen.

Bijdrager
    Ir.Bob

Die balk kan dan wel met de harde schijf te maken hebben, als een iMac een lange toon geeft bij het opstarten, dan is dat volgens Apple toch echt FirmWare:

Apple

1 long tone when holding down the power button Firmware upgrade in process. See About firmware updates for Intel-based Macs for more details.

Bijdrager
    semt-x

Ik heb net geprobeerd met de install disc met schijfhulpprogramma de schijf te herstellen en het zegt dat dat niet kan. Ik kan ook geen schijfkopie maken ervan…?
    Het enige wat ik blijkbaar kan doen is de schijf formatteren en opnieuw beginnen.
    Maar nou is mijn vraag, ik kan wel windows 7 draaien. Daar zit ik nu in…
    Kan ik bijv. via macdisk mijn email backuppen? Alles mag er van mij af, maar ik zou graag mijn email willen behouden. Ik heb wel een backup van een aantal weken geleden, maar ik wil toch graag de nieuwe mailtjes ook hebben. Is er een manier om dit via windows 7 (macdisk) te doen?

Bijdrager
    mtb

kun je met schijf hulp programma je hd herstellen?

Bijdrager
    semt-x

Nee, hij zegt dat hij de schijf niet kan herstellen, hij geeft aan de schijf te formatteren

Bijdrager
    mtb

ok, dit heb ik ook gehad ik toen de hd geformatteerd en toen ik osx opnieuw aan het installeren was liep m’n imac weer vast weer gekeken met schijfhulpprogramma weer de zelfde fouten na het inzetten van een nieuwe hd waren de problemen afgelopen en draait mijn imac weer als een tierelier.
    ik weet niet of er nog garantie op zit zo nee, het is vrij makkelijk om deze te vervangen.

succes

Bijdrager
    semt-x

Ik heb mijn hd geformateerd. SL opnieuw geinstalled en hij start weer op en het blijkt allemaal te werken…
    Ik heb mijn belangrijke email een beetje kunnen redden, dus ik kan weer verder.
    Allemaal erg bedankt, voorlopig werkt alles weer…

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.