14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Gulio

iMac 24" problemen

Hallo Allemaal,

Ik heb een paar weken terug een iMac van iemand over genomen. De iMac werkte keurig naar behoren en ik had er veel plezier van!
    Echter sinds gisteren liep de iMac vast (in OSX) en sindsdien ben ik radeloos ..

Toen de iMac vast liep wilde ik de iMac opnieuw opstarten maar dit lukte niet. Zodra ik bij het apple-logo kom en daaronder de draaiende grijs/lichtgrijze cirkel, loopt hij vast. De cirkel draait even, stopt dan met draaien en dan loopt de computer vast.

Ik heb op mijn computer ook een bootcamp partitie staan, deze kan ik wel starten en werkt prima (dmv alt-toets ingedrukt te houden tijdens het opstarten).

Omdat er (nog) niet heelveel belangrijks op mijn iMac stond besloot ik hem opnieuw te installeren. Dit wil echter ook niet lukken .. Ik boot vanaf de CD (dmv de C-toets ingedrukt te houden), hij laadt de gegevens en vervolgens loopt hij weer vast bij het grijs/witte tandwiel. (het tandwiel draaid voor ongv 5 min om de gegevens v/d cd af te laden en vervolgens loopt hij vast).

Ik heb de harde schijf al dmv een firewire-kabel aan mijn macbook gehangen en gecontroleerd op fouten. Mijn macbook zegt dat hij geen fouten bevat. Ook heb ik de harde schijf via firewire geformatteerd en toen geprobeerd te installeren maar helaas met dezelfde fout ..

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!!

Bijdrager
    Niels

Al geprobeerd om via de Recovery Modus OSX opnieuw te installeren? Bij opstarten Command+R ingedrukt houden en dan de bovenste optieRecover

Bijdrager
    Gulio

Ik heb heel de harde schijf gewist via de firewire-kabel. Opstarten met cmd+r werkt (volgens mij) dus niet ..

Bijdrager
    Brombeer

Is het een witte 24″? Die vallen momenteel bij bosjes. “iMac 24 start up problems” is een vruchtbare zoekopdracht. Er zijn mensen die er al voor de derde keer een andere videokaart in hebben laten zetten, want dat is bij die machines het zwakke punt. je komt niet voorbij het witte OSX-scherm. Start je met een diagnosedisk op, vindt die ook niets.
    Apple heeft al tijd (model is intussen obsolete geworden) geweigerd het probleem toe te geven, en ziet je liever een nieuwe machine kopen.

Bijdrager
    GoeieDag

De witte iMac 24″ is al minimaal 6 jaar oud. Tja, dan kan het ook wel een keer ophouden. Bij alle producten geldt natuurlijk dat de ene versie meer geslaagd is, en het beter en langer volhoudt dan de andere versie, omdat die laatste versie net wat meer zwakke of gevoelige plekken heeft. Jammer dan.

Maar misschien heeft TS het over een iMac 24″ alu uit 2009…

Bijdrager
    Gulio

Hallo. Sorry ik had het er wel even bij kunnen vermelden over welke iMac het gaat..
    Het is een 24″ aluminium body uit 2008 (zwarte achterkant)
    2,8GHz processor
    4GB ram
    1TB harde schijf
    8800gs 512mb videokaart

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Opstarten met cmd-R (wat alleen werkt vanaf 10.7) wil zeggen dat je opstart via de recovery partition, maar als je de volledige schijf hebt gewist (i.p.v. slechts je OS-X partitie) dan werkt het inderdaad niet meer. Maar ik denk dat je eerder met SL werkte voordat het mis ging…
    Wat je in ieder geval kunt proberen (voordat je weer probeert te booten vanaf een cd) is een PRAM reset uitvoeren. Dit herstelt in ieder geval de fabrieksinstellingen die mogelijk corrupt kunnen zijn.

Bijdrager
    Gulio

Op de iMac stond Mountain Lion. Ik heb een PRAM reset uitgevoerd en vervolgens geprobeerd om via de SL dvd opnieuw te installeren maar helaas werkte dit ook niet .. Ik moet wel zeggen dat dit een gedownloade versie van SL was omdat ik bij aankoop de DVD’s vergeten ben mee te nemen.. Ik dacht dat niet zoveel uitmaakte maar ik heb al verschillende keren gelezen op internet dat je die toch echt wel nodig hebt. Ik heb de koper daarom ook gemaild of hij de DVD’s alsnog bewaard heeft ..

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De originele DVD’s horen altijd meegeleverd te worden bij een 2e hands Mac (de vorige eigenaar heeft er in ieder geval zelf niets aan). Zonder die DVD’s kun je namelijk geen Mac specifieke controles uitvoeren. Ook staat daar iLife op wat gratis bij zo’n oude Mac werd geleverd dus ook daarom al heb je er recht op.
    Heb je al gekeken vanaf die MacBook of de SMART status van de drive OK was? Dit kun je zien via schijfhulpprogramma. Als die niet OK is dan is je hd op sterven na dood.

Bijdrager
    Gulio

Ik heb de vorige eigenaar gemaild of hij de originele dvd’s nog bewaard heeft.. Hij had ze(volgens mij) wel maar ik was ze vergeten mee te nemen.

Ik heb zojuist DiskWarrior kunnen bemachtigen. Ik ga proberen om dit te draaien op mijn macbook en dmv de firewire kabel de test op mijn iMac te proberen.

Stel dat de harde schijf kapot is, is er dan iemand in de buurt van Goes (zeeland) die mij zou kunnen helpen met het vervangen van deze harde schijf? Zou tof zijn!:smile:

Bijdrager
    Gulio

Is er niemand die ook het model uit 2008 heeft en de originele dvd’s zou kunnen uploaden voor mij? Ik ben echt radeloos ..:sad:

Bijdrager
    knippie

Gulio
    Het vervangen van een HD in een 24 inch is geen moeilijke taak.
    Bekijk dit filmpje maar. http://www.youtube.com/watch?v=SynzKijN7lM
    Ikzelf heb dat al 3 keer gedaan, je kunt de voorplaat er met zuigplakhangertje van de blokker zo aftrekken. Het zit met magneetjes vast.
    Daarna kun je er gewoon MoutainLion op zetten, helaas heb je wel de originele cd’s nodig.
    Bij mij werkte dit prima.
    Ik kan de cd’s voor je uploaden als je wilt.

Bijdrager
    Gulio

Ik heb samen met knip0020 geprobeerd de iMac te fixen maar helaas zonder resultaat. (toch erg bedankt hier voor knip0020!!!).

Ook heb ik vandaag de harde schijf van de iMac vervangen door een andere, maar hij loopt nog steeds vast bij het tandwieltje. Ik denk dus dat het moederbord kapot is ..

Mijn vraag is dan ook aan jullie of ik het volgende moederbord in de iMac zou kunnen plaatsen:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik zie dat het niet exact het zelfde is als wat er nu in zit (zoals de CPU). In die marktplaats ad staat niet vermeld of het een 2008 of 2009 is (bestaan beide). Die van 2008 gebruikt het zelfde geheugen als die van jou (800 MHz DDR2 SDRAM, PC2-6400), maar die van 2009 gebruikt: 1066 MHz DDR3 SDRAM. Dat kan dus een onstabiele situatie opleveren met je huidige geheugen er bij. (De system bus echter is gelijk: 1066)
    Ook zit er geen verschil in de native resolutie van het scherm dus de eveneens andere videokaart is geen probleem.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.