10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    iKittay

iMac 24″ maakt geluid als hij UIT staat

als m’n imac uitstaat, maar wel met de stekker in het stopcontact, hoor ik, van achter gezien in de rechter bovenhoek, ter hoogte van die richel/gleuf, een soort van ratelend getik.

als de compu aan staat hoor ik het niet en met de stekker eruit ook niet.

heeft iemand dat ook?, weet iemand wat dit is?

Bijdrager
    thugdre

denk dat dat de transfo is, je weet wel, tussen het stopcontact en mijn macbook zit zo een blok, maar bij de imac zit die vanbinnen..

maar of het normaal is?

Bijdrager
    japanner

weet je zeker dat hij uit is. staat hij mischien niet op sluimerstand?

Bijdrager
    iKittay

nee, hij staat echt uit.

Bijdrager
    rastabob

heb ik ook!
    een soort geluid van een ventilator die bijna uit staat…. zacht traag tikkend,
    Dat betekent dat ie ook stroom verbruikt, als ie uit staat!

Bijdrager
    trabant
    ”rastabob”

Dat betekent dat ie ook stroom verbruikt, als ie uit staat!

Dat doet èlke computervoeding. De kunst is om een voeding te ontwerpen die nagenoeg nul verbruikt. Hoeft de consumentenbond zich ook niet meer op te winden over dat tientje stroom per jaar.

edit: zitten die tikkende machines wel in een geaard stopcontact? Dat wil wel eens helpen, al helpt de woningbouwer vaak niet mee…

Bijdrager
    tijn22

Electrosmog…

Ik heb het ook met mijn Wacom tablet, als ik de pen er niet boven hou. Uiterst irritant.

Bijdrager
    v.d. bakker

ontwerpfout,
    ze moeten de voeding primair afschakelen, ben je van alle gezeur af,
    maar ja dat kost weer een component en dus ruimte extra……

en inderdaad, dan ben je van de elektrosmog en de consumentenbond af

Bijdrager
    MegaChriz

Wat is het nut van dat de voeding stroom verbruikt als de Mac uit staat?

Als ik mijn Mac uitzet, haal ik vaak ook de stroom eraf namelijk. (De adapter van mijn Mac zit namelijk in een stekkerdoos en die zet ik ook uit als ik mijn Mac heb uitgeschakeld)

Bijdrager
    Cenobyte

ontwerpfout, ze moeten de voeding primair afschakelen, ben je van alle gezeur af,

Het is geen ontwerpfout, het is opzettelijk zo ontworpen. Primair uitschakelen is een slechte manier van uitschakelen voor een computer. Je kan dan je computer uitzetten (primaire schakelingen halen alle spanning weg van het apparaat) terwijl het ding met allerlei belangrijke zaken bezig is, zoals schrijven naar de harddisk. Gevolg: beschadigde bestanden en soms apparatuur die zich niet heeft kunnen parkeren.

”MegaChriz”

Wat is het nut van dat de voeding stroom verbruikt als de Mac uit staat?

Dat is nodig om de electronische schakelaar uit te lezen waarmee je je Mac aanzet. Vroeger zat er zo’n in- en uit schakelaar op je apparaten (wat hier primair afschakelen genoemd wordt), deze onderbrak hardwarematig je stroom. Op een computer is dat niet echt geschikt omdat je computer zich eerst moet afsluiten als je hem uitzet. Oplossing uit de computerbranche: electronische schakelaars die een uit- of aansignaal geven zodat de electronica dat op een correcte manier af kan werken. Nadeel: constant een kleine spanning om een aansignaal te detecteren.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.