16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Jaapie88

Imac 24 inch early 2009 valt regelmatig uit

Hallo allemaal,
    Ik heb met regelmaat dat me imac 24 inch ineens uitvalt. Heb al geprobeerd om me ram geheugen te wisselen. Dit was niet het probleem. Testen kwamen ook uit dat ze gewoon goed waren. Hardeschijf ook al testen op uitgevoerd en deze bleek ook goed te zijn. Wat me wel opvalt is dat me northbridge heel warm word. Komt soms boven de 80 graden uit terwijl de omgevings temperatuur 22 graden is.
    Specs van mijn imac:
    Intel core 2 duo 2.93 GHz
    6 gb ddr3 ram 1066 MHz
    640 gb hardeschijf van hitachi.

Hopelijk kunnen jullie me helpen met dit probleem.
    Alvast bedankt.

Bijdrager
    Welloe

Op zich zijn dat soort hoge temperaturen niet zo bijzonder, maar ik zou even opletten of je fans niet bizar veel lawaai maken of misschien zelfs stilstaan. Je weet maar nooit.

Bijdrager
    Janjans

Kan je de Mac na uitval weer gewoon opstarten? Of moet je wachten eer dit weer gaat?

Hoe vaak valt de Mac uit? Ieder uur, iedere dag, week, maand, etc.?

Heb je de schijfbeboegdheden al hersteld?

Ook kun je een nieuw gebruikersaccount aanmaken om te kijken of het dan ook gebeurd. Zo nee, dan ligt het aan de instellingen/geïnstalleerde software op je oorspronkelijke account. Kan je daar naar het probleem gaan zoeken en weet je dat het geen hardware probleem is. Zo ja, dan kan het een hardware probleem zijn. Ook kan het dan aan het OS liggen. Welke heb je geïnstalleerd? Kun je daar eerst gaan zoeken.

Verder kan je je logboek eens nalopen om te zien welke melding de Mac geeft op het moment van vastlopen.

Is je Mac opmerkelijk trager geworden onlangs?

Welke software heb je geïnstalleerd?

Wanneer vond het voor het eerst plaats?

Dit even om te beginnen.

Maar voor alles, maak een back-up! Liefst twee;)

(Wacht nog even met het paardenmiddel van een clean install, het is handig eerst de oorzaak te achterhalen voor een mogelijke volgende keer….)

Bijdrager
    Jaapie88

Ik kan de mac gelijk weer opstarten. En dan gaat het weer even. De fans draaien wel maar als de mac warmer word blijven ze gelijk draaien. Gaan ook niet harder draaien.
    De mac valt elk uur wel een keer uit.

Heb laatst een schone installatie gedaan van 10.5.8. Ik dacht namelijk dat de software niet goed meer was. Maar blijf dit houden.
    Heb toen ook al verschillende gebruikers accounts geprobeerd. Daar kon ik het probleem ook niet vinden. Ik ben ten einde raad na alles wat ik al getest en gedaan heb.

Bijdrager
    KarelWillem

Ooit hetzelfde probleem gehad met mijn iMac G5.

En ondanks dat eigenlijk niets er op wees, bleek het toch de harddisk te wezen die de problemen veroorzaakten.

Na het vervangen van de harddisk nooit meer een probleem met die machine gehad.

Bijdrager
    Janjans

Heb je een back-up gemaakt?

Bijdrager
    Jaapie88

Ja heb toen een back-up gemaakt. Maar toch vreemd dat die na een schone installatie, zonder back-up terug te zetten, nog steeds uitvalt.

Maar als me hardeschijf bij smart status aangeeft dat die gecontroleerd is, dan zou die toch goed moeten zijn? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Bijdrager
    KarelWillem

“Zou moeten..” is nog wat anders dan dat het echt zo is.;)

Zoals ik al aangaf, was dat toentertijd bij mij ook zo.

Geen melding na controle, maar uiteindelijk toch het probleem.

Bijdrager
    Jaapie88

Oké dat zou wel schelen in de kosten. Maar zijn ze te vervangen door elke 3,5 inch schijf of kan dat niet zomaar?

Bijdrager
    Janjans

Om er zeker van te zijn dat het aan je hdd ligt kan je van je externe hdd een opstartechijf maken (zet daar osx op en start vanaf die schijf op) en een tijdje vanaf je externe hdd gaan werken. Wanneer de crashes dan niet meer voorkomen, dan is het zeker je hdd, anders zou het nog iets anders kunnen zijn.

Volgens mij kan dit, maar ik laat me graag tegenspreken door de aanwezigen hier die er meer verstand van hebben;)

Werkt het overigens wel goed vanaf je externe HDD, dan kan je ook nog overwegen het zo te laten en helemaal niet je HDD te vervangen. Maar misschien worden de prestaties dan wel iets langzamer, dat weet ik niet.

Bijdrager
    stel maar

Als je test of de iMac uit valt, werk je er dan ook op? Of laat je hem constant idle staan? En maakt het uit of het LCD aan of uit staat. (met shift + control + eject kan je LCD uitzetten)

Bijdrager
    Jaapie88

Als ik hem idle laat draaien blijft die aan. Als ik erop ga werken, of het nu alleen op internet is of zware programma’s zoals Photoshop, valt die uit. Lcd aan of uit maakt ook niks uit.

Sleutelbeheerder
    Night

Ik zou eerst eens een uitgebreide HW test uitvoeren voordat je zomaar besluit de harddisk te vervangen, omdat dat ooit bij iemand anders heeft geholpen. Ik weet alleen niet welke tests compatible zijn met 10.5…:?

Bijdrager
    Bamboe81

Heb je je schijf al gecontroleerd met SMART Utility?
    http://www.volitans-software.com/smart_utility.php

Bijdrager
    Jaapie88

Nee dat zou ik ook nog kunnen proberen. Ben wel bezig met een externe hardeschijf.

Bijdrager
    Jaapie88

Sorry voor de late reactie, maar ik heb geprobeerd om het te doen via een externe harde schijf. Maar zelfs dan valt die uit. Ik heb ook met smart utilities geprobeerd om me hardeschijf te testen. Daar komen geen fouten uit. Ik ben nu helemaal ten einde raad.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.