9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Tho

iMac 24" early 2008 wil niet meer opstarten.

Hoi iedereen

Ik zit met een oude iMac die niet meer opstart en wilde hier even luidop denken…

Omdat ik eerst aan HDD-problemen dacht heb ik deze vervangen en El Capitan geherinstalleerd.
    Daar ik hier problemen mee had, heb uiteindelijk op de uitgebouwde schijf OS
    X gezet via een andere iMac. Het OS startte perfect op extern aan de andere computer.

Nadat ik het weer inbouw krijg ik bij het opstarten wit scherm, Apple logo en status balk.
    Wanneer de balk halfweg is verdwijnt deze samen met het logo en blijft het wit scherm.

– HDD zeker in orde
    – RAM vervangen door origineel latje
    – knoopcel op moederbord vervangen
    – vier groenen status-LEDs op het moederbord branden allemaal
    – Apple hardware test krijg ik niet opgestart, ook niet vanaf de originele DVD.

Ik vermoed nu dat de grafische kaart (AMD) kapot is.
    En dat je hier nog maar weinig aan kan doen daar dit model bij Apple “obsolete” is.

Heeft er iemand nog een ander idee? Ik vond het fijn deze pc als vintage model werkende te houden, maar vreed het ergste…

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Vriendelijke groet
    Thomas

Bijdrager
    Indomarco

Maar als de grafische kaart defect is, kun je toch ook geen logo en statusbalk in beeld krijgen, lijkt mij
    Mijns inziens het OS te nieuw voor je systeem. Welke iMac betreft het trouwens? En bestaan heeeel veel ‘oude’ iMacs

Anoniem

De iMac early 2008 kan El Capitan draaien, dus qua OS is er geen probleem.

Bijdrager
    SunKeeper
    Indomarco op 18 december 2016

Maar als de grafische kaart defect is, kun je toch ook geen logo en statusbalk in beeld krijgen, lijkt mij

Dat hoeft niet altijd zo te zijn.

Als je je Mac aanzet wordt er eerst een korte test gedaan (die blijkbaar ook slaagt, anders hoor je een piepserenade) en dan wordt pas begonnen met het belasten van de videokaart, al is een wit scherm met een balkje een eenvoudig taak. Het inlogvenster is al gelijk zwaarder, plaatje inladen, blurr eroverheen zetten, interactieve balkjes. Log je in, dan wordt er een animatie afgespeeld. Allemaal punten waarop het al fout kan gaan.

Draai eventueel eens de lange diagnose. Die zou de fout wel moeten kunnen vinden. (garantie heb je er echter niet op)

Bijdrager
    Tho

Bedankt al voor de reacties. De gong en het apple logo krijg je ook als de gpu niet werkt. Sunkeeper heeft hier dus wel gelijk. Wat bedoel je met de lange diagnose?

Na mijn post nog wel na aantal keer proberen kunnen booten in recovery mode. Je komt dan toch in een basic OS terecht waar toch ook de GPU voor gebruikt wordt lijkt me.

Zeer verwarrend dus. Als het zeker de GPU was kon ik de opties voor ‘reballen’ eventueel bekijken.

Bijdrager
    SunKeeper

Met de hardwaretest opstarten.

Heb je eventueel twee grijze DVD’s liggen die bij je Mac horen? Daarop staat dat je met D ingedrukt kan opstarten om de test te starten.

Of die test inmiddels ook elders staat (i.v.m. nieuwer OS-versie) weet ik niet precies. Lees ook dit: https://support.apple.com/nl-nl/HT201257

Bijdrager
    Tho

De Apple HW-test had ik inderdaad al eens van de DVD proberen lopen. Dit resulteerde in een lichtblauw scherm scherm in plaats van het witte scherm.

Bijdrager
    Tho

Nog eens een dozijn keer geprobeerd en toch de test kunnen lopen.

– korte en lange AHT: No troubles found
    – wordt direct erg warm tijdens de test
    – kan opstarten in recovery mode en daar perfect navigeren
    – kan niet normaal booten: eindigt met wit scherm na gong + Apple logo + status bar

Je zou dus zeggen dat dit een HDD probleem is, maar ik heb er al twee verschillende schijven in gemonterd.
    Op de normale manier OSX (moet eigenlijk MacOS zeggen ?) installeren gaat niet en met extern geĂ¯nstalleerd OS start hij dus niet op…

Weet iemand wanneer die nieuwe iMacs uitkomen???

Bijdrager
    SunKeeper

Volgend jaar.
    :-D Glazen bol heeft zijn dag niet.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.