29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    Laurens_Amersfoort

Imac 21.5 Inch (aug 2010) problemen: hoog frequent geluid + geel scherm

Hallo iedereen,

helaas: na nog geen week begon ik hoofdpijn te krijgen van het hoog frequentgeluid wat het Led board produceert. Tevens ook last van geel scherm. Kortom, de 2010 serie vertoond weer de nodige problemen.

Inmiddels weggebracht ter reparatie. Na een week pas de diagnose. Het repaircenter zegt: ” De hoge toon vast gesteld (echter niet in sluimerstand) dit geluid komt van het LED Board, echter valt niet buiten de specificaties van Apple, dit gleuid is normaal. Het display vertoond inderdaad een gele waas, hiervoor bestellen wij een vervangend display.”.

Je begrijpt dat ik hier direct een mail over gestuurd heb dat het niet acceptabel is en er niet mee te werken valt.Vanmiddag ga ik langs bij de apple store om hier eens over te praten.

Mijn vraag: hebben meer mensen last gehad van dit probleem en het ‘samen’ op kunnen lossen met de verkoper?

groeten
    Laurens

Bijdrager
    cardwizard

Ik heb ook al eens zoiets gehad , de reparateur krijgt van Apple de mededeling dat het niet gemaakt gaat worden en daar kun je het mee doen (of je nou hoog of laag spring , ik weet het was ook aan het springen;-)

enige optie is het hogerop zoeken , uiteindelijk is , mijn iMac omgeruild door Apple NA een email naar het bekende mail adres van meneer Jobs

Bijdrager
    CedricH

Ik heb ook zo’n probleem gehad bij mijn iMac (late 2009 model). Ik heb hem binnen gebracht bij Switch (APR in België) en daar heeft de technische dienst de voeding vervangen. Nu heb ik van dat piepen geen last meer als de helderheid op maximum blijft staan.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je snel genoeg bent (ik meen binnen 3 weken) mag je zonder meer een Mac waar duidelijk iets aan mankeert omruilen. Je betaald toch een paar duizend euro voor iets dat werkt?! Je kan zelfs al bij meer dan 3 of 4 dead pixels een ander scherm eisen en krijgen.

@CedricH:
    Als ik mijn 27″ op de maximum helderheid zet begin ik groene vlekken te zien. :slant:

Bijdrager
    Laurens_Amersfoort

Gisteren langsgeweest. De verkoper kon op dat moment niet al te veel doen maar heeft wel aangegeven dat, als de Imac (naar verwachting dinsdag a.s.) terug in de winkel is, ze nog zelf naar het geluid (hoge piep) gaan luisteren om te kijken of het storend is. Ik heb al aangegeven dat, links of rechtsom, het voor mij hinderlijk is om mee te werken en dus niet acceptabel is. Hun eigen repair center heeft immers bevestigd dat het geluid er is.

Maar goed, we wachten even af tot de machine terug is en kijken dan verder.Ik heb ze wel laten bevestigen via de mail dat ze inderdaad die controle nog eens gaan uitvoeren. Altijd goed voor dossier vorming.

Later meer!

Laurens

Bijdrager
    CedricH

Toen ik dat probleem had heb ik gewoon eerst een mail gestuurd naar de winkel om het probleem te melden (ik heb er ook nog eens bij gezegd dat het behoorlijk storend was) maar ik hem tijdens de examens niet kon missen. De verkoper heeft toen gezegd dat ik gerust mocht wachten om hem binnen te brengen tot na mijn examens en dat de technische dienst er wel eens naartoe zou kijken.

Na mijn examens heb ik hem dan teruggebracht, in de winkel hebben ze hem dan even opgestart en ook kunnen horen dat hij piepte en hebben ze hem dan in herstelling genomen. 3 weken later heb ik hem teruggekregen en werd me verteld dat de voeding vervangen was onder garantie. Nu moet ik het scherm wel laten staan op maximale helderheid om het gepiep niet te horen maar dat stoort me totaal niet.

Als ik wat met de helderheid speel kan ik er wel nog altijd een liedje mee spelen dus dat heeft waarschijnlijk wat te maken met het energieverbruik van het scherm en zo te horen hebben ze er niks aan gedaan bij het ontwikkelen van de nieuwe modellen…

@ hendrik ijzerboot: van gele of groene vlekken heb ik nog nooit last gehad.

Bijdrager
    R-Flow

En dat is precies de reden waarom ik m’n Macs dus altijd online bestel bij Apple. Binnen 14 dagen, gebruikt of niet, kan je de computer zonder reden terug sturen. Helemaal gekkenhuis om zo’n nieuwe machine open te laten breken. Nope, dan wil ik gewoon een hele nieuwe.

Bijdrager
    Laurens_Amersfoort

@CedricH:
    Het is natuurlijk totaal niet werkbaar om in een donkere kamer de helderheid op 100% te zetten. Dan gaat ie linearecta terug en dan bedoel ik niet naar de repairafdeling maar naar de 2e hands afdeling van de winkel van mijn part.

Toch blij met een rechtsbijstandsverzekering. Het is geen garantie, dat weet ik, maar is altijd beter dan niets. Vandaar de dossiervorming.

Maaaaaar, ik ga er vanuit dat alles mooi wordt opgelost en dat ik een prachtige mac thuis heb staan straks. Al twijfel ik wel over het vervangen van het beeldscherm. Over het algemeen is dat geen succes namelijk en is het geel effect nog steeds zichtbaar. Indien ik enige gele waas weer detecteer als ie terug is, dan is het eveneens einde oefening.

We’ll see!

gr.

LS

ps: alvast dank voor de reacties, ik stel het op prijs

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    CedricH op 03 september 2010

@ hendrik ijzerboot: van gele of groene vlekken heb ik nog nooit last gehad.

Ik kwam zo te zien verkeerd over. Ik bedoelde eigenlijk dat als ik het scherm op de maximale helderheid zet ik dus groene vlekken “voor mijn ogen” zie….

Bijdrager
    CedricH

Hoe helder je het scherm van je iMac kan zetten hangt natuurlijk ook af van wat je het liefst hebt en waar dat toestel precies staat. Als hij zoals bij de TS in een donkere kamer staat kan ik me voorstellen dat het niet gezond is voor je ogen om te werken op volledige helderheid. Ik heb er geen problemen mee dat hij op maximale helderheid staat, anders was hij wel al snel terug naar de winkel gegaan!

Bijdrager
    Laurens_Amersfoort

Er is weer een vervolg. Afgelopen donderdag langsgeweest om eens te informeren wat nu de status was. Het scherm dient vervangen te worden en mbt de piep “tja…..”. Ze gaan er nog eens naar luisteren als de imac weer terug is (zou vandaag zijn). Ik heb al direct aangegeven dat het,los van hun conclusie, onacceptabel is en hij linearecta terug gaat wat mij betreft. Zeker als de servicedesk zelf al geconcludeerd heeft, dat de piep er is.

Gisteren gebeld om te vragen of de ETA Van de imac inderdaad vandaag (7-9) was……..Nope, wat blijkt, het scherm wat besteld is…….is tijdelijk niet leverbaar! Lekker verhaal!!! Nog langer wachten! En als deze straks terug is, dan kan ie weer terug vanwege de piep!

Kansloos! Ik koop dus nooit meer dure artikelen in een winkel. Alleen maar gedoe als het niet goed is. Op internet heb je tenminste 7 dagen retourrecht no questions asked!

Grappig overigens, ik volg ook een thread op het apple forum over dezelfde klachten. Elke keer als ik iets roep over het feit dat ik blij ben met een rechtsbijstandsverzekering, is de melding binnen een paar uur aangepast met een <edited by Host> indicator. Hoezo censuur.

Later meer hoop ik. Ik heb het verzoek gestuurd naar het servicecenter voor een statusupdate via de mail.

gr.
    LS

Bijdrager
    Laurens_Amersfoort

Alsof de duver er mee speelt. Kreeg net een reactie van de servicedesk en die gaven aan dat ze op dit moment het scherm aan het inbouwen waren en dat ze nog eens naar die hoge pieptonen gaan kijken.

Zou het dan toch…..

Bijdrager
    Laurens_Amersfoort

Net even een ETA gevraagd omtrend mijn reparatie (letwel, dat heb ik aan de servicedesk gevraagd, niet bij de store). Deze zou aan het einde van de week klaar zijn….wat blijkt, het duurt langer, want…..ze wachten nu op het nieuw bestelde Led Board……Dit betekend dus dat ondanks het geluid “niet buiten specificaties van apple” valt, ze het toch erkennen en dus repareren!

Kijk, dat hoor ik graag:-) Nu maar hopen dat het niet te lang duurt en ik straks weer kan genieten van een stille, goed functionerende mac!

groeten
    Laurens

Bijdrager
    Laurens_Amersfoort

Hallo iedereen,

Het ledboard staat nog in bestelling bij Apple, maar wat blijkt, de voorraad bij Apple zelf is op. We zijn nu 3 weken verder en er is nog geen zicht op verbetering. Wanneer spreken we nu van een ‘redelijke’ termijn? Ik ben al 1 maand garantie kwijt, 1 maand applecare en bijna 1 maand mobileme.

gr.
    LS

Bijdrager
    Laurens_Amersfoort

Change of plans!

Ik was er zo klaar mee dat ik applecare gebeld heb om te vragen hoe zij tegen het probleem aankeken. Inmiddels 3 weken verder. Ik wilde dan ook pertinent iemand hebben van customer relations. Na 20 minuten werd ik doorverbonden met iemand van customer relations. Iemand die normaal naar mijn verhaal geluisterd heeft! Hij is gaan kijken naar de status van de reparatie en heeft besloten de reparatie te staken.
    Hij vond het niet acceptabel dat het hart (board) van een spiksplinternieuwe machine al vervangen moest worden. Dat was gewoon een productiefout.

Morgen even keyboard en muis terugbrengen en zodra tnt bevestigd dat ze de machine hebben, wordt mij een nieuwe machine toegestuurd naar mijn huisadres (meteen de optie om het via de winkel te laten leveren even de nek omgedraaid, dat doe ik dus nooit meer. Alles online wat mij betreft nu!

Ben hier wel erg blij mee! Mocht het nu namelijk voorkomen dat deze machine ook niet goed is, kan ik wel direct contact opnemen met customer relations.

Pfffiew!!!!

gr.
    Laurens

Bijdrager
    Laurens_Amersfoort

Geweldig! Net mijn nieuwe imac uitgepakt en wat blijkt……dezelfde 8025 reeks, dezelfde problemen. Hoog irritant geluid mbt de helderheid en het geel in het scherm is weer duidelijk zichtbaar.

Meteen mijn contactpersoon bij Customer relations gemailed en direct de rechtsbijstand op CC.

Ik hou jullie op de hoogte! Als ik mijn geld terug kan krijgen doe ik het meteen, dan maar geen apple meer, dan maar ontwikkelen voor windows 7 telefoons.

Zo balen dit!!!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het geel scherm probleem was één van de redenen dat ik erg lang heb gewacht met het kopen van mijn 27″ iMac (2009 serie). Ik heb hem pas sinds Juni, terwijl hij al een jaar geleden uitkwam. Voordat ik hem kocht informeerde ik over dit probleem. Er werd toen gezegd dat rond Maart 2010 de laatste probleem exemplaren er uit waren en dat de rest goed was. Kennelijk is dit probleem dus weer terug, wat erg slordig is van Apple. Over het geluid had ik nog nooit eerder gehoord, wel allerlei andere problemen.
    Ik werk al met Apple computers sinds ’78 en op een hd crash na en 2 keer een kapotte voeding (verspreidt over 30 jaar en 5 computers) heb ik nooit enig probleem gehad. Ook nu werkt alles goed.
    Maar toen ik deze iMac uitpakte, dacht ik voor het eerst van mijn leven: “zou alles goed zijn”? Natuurlijk hoor je op een forum als dit alleen maar iets over problemen etc. en niet als alles goed is. En hoewel de klanten van Apple volgens de media over het algemeen zeer tevreden zijn over Apple, krijg ik wel de indruk dat de kwaliteit niet meer het zelfde is als vroeger, en dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat net als bij zoveel bedrijven de toeleverancier in een ver goedkoop land zit.

Bijdrager
    jafd01

Ik herken dit probleem.

mijn iMac 24″ 3keer kapot met hetzelfde probleem. Werd telkens gemaakt maar kreeg hem telkens terug met nog steeds mankementen.

Het vervelende was dat ik hem gekocht had bij een APR in Gelderland maar ondertussen in Amsterdam woon. De o zo fijne samenwerking tussen de Apple stores kun je dus ook vergeten.

Telkens weer terug en maar weer afwachten. Ondertussen wel 10 weken zonder een iMac tot de laatste keer kreeg ik een nieuwe 27″ maar toen was de lol er allang van af.

Deed hem aan en kreeg ook rare verschijnselen meteen die iMac uit huis gedaan. Dan maar geen Apple meer.

– Macbook pro 17″ (logic board kapot na 4 maanden)
    – iMac 24″ ( 1x hd kapot meteen na 6 weken, 3x beeldscherm na 10 maanden)
    – Macbook White ( Beeld opeens kapot, tijdens vervanging stond er wel heel veel opmerkelijks op mijn bon: Logic Board vervangen + Beeld + Toetsenbord.)

Oja en daarnaast 3x dead on arrival iPhone

Daarom voor mij even geen Apple meer

Bijdrager
    Trat
    jafd01 op 21 september 2010

Daarom voor mij even geen Apple meer

Maar wel herhaaldelijk op een Apple forum blijven posten? Kom je weer terug als je een Mac hebt? Dit is een beetje net alsof je zomaar over je ellende gaat staan roepen in de kleedkamers van je zaalvoetbalclub, terwijl je al een tijdje niks meer van zaalvoetbal moet hebben:

“Hey jongens, zaalvoetbal is nog steeds niks meer voor mij: ik blijf weer verder handballen!!”

Zo absurd is jouw verschijning hier ook…

Bijdrager
    Laurens_Amersfoort

Inmiddels contact gehad met Apple en krijg als het goed is mijn derde imac toegestuurd. Drie keer is scheepsrecht? Laten we hopen dat de vorige twee gewoon domme pech waren.

Bijdrager
    1984

Heb je een voorbeeld van dat hoog frequentgeluid, Laurens

Bijdrager
    R-Flow

De eerste 27-inch iMac die ik hier in huis had produceerde ook een dergelijk high-pitch geluid bij het omlaag schroeven van de felheid van het scherm. Gekke was dat het opeens weg was en niet meer is teruggekomen, maar goed toen was iMac #2 al onderweg met een fantastisch rook-geel scherm…

#3 heeft gelukkig nergens last van.

Bijdrager
    Laurens_Amersfoort

Hallo 1984,

Kijk maar eens naar dit youtube filmpje toen ik zelf op zoek ging (het is dus niet mijn imac). Het is hetzelfde probleem. Eigenlijk hetzelfde als R-Flow beschrijft.

Morgen wordt de oude weer opgehaald en krijg ik de nieuwe als het goed is weer opgestuurd. Laten we hopen dat ook bij mij #3 nergens last van heeft.

groeten
    Laurens
    .

Bijdrager
    1984

Bedankt voor de link Laurens, ik dacht dat ik last kreeg van gehoorbeschadiging Er staan hier meer Mac’s en randapparatuur en het is vaak moeilijk te bepalen waar zo’n geluid nu vandaan komt, het zacht ratelen was duidelijk dat dat van de iMac kwam, in sluimer hoor ik overigens vaak ook dat hoog frequent geluid,
    momenteel lijkt het net alsof ik naar een Rockconcert/disco ben geweest en last heb van een piepend ruisend geluid in mijn oren. Wat ze ook wel Tinnitus noemen.

Bijdrager
    IpadAlex

Ik ben me aan het oriënteren om van windows over te stappen op Mac. (Imac 21,5″) Dit wordt o.a. veroorzaakt door de goede ervaringen met de Ipad en de vele problemen met windows.

Maar als ik jullie verhalen lees met betrekking tot piep geluid en gele waas vraag ik me af of ik de overstap wel moet maken. Of zijn inmiddels deze problemen verdwenen bij de nieuwe imac’s.

Gaarne jullie advies.

bvd

Alex

Bijdrager
    Laurens_Amersfoort

Weet je, osx -> Briljant. De hardware -> niet zo briljant. Ik heb wel pech gehad moet ik zeggen dus ik was zo klaar met de imac, dat ik de nieuwe die ik van apple kreeg, 1 op 1 heb doorverkocht aan iemand. Die is er nu erg blij en tevreden mee.

Eigenlijk moet je gewoon een desktop pc hebben van apple. Eigenlijk de macmini maar dan de specs van de 27 inch voor minder geld. Koop ik zelf wel een scherm erbij.

Zou ik het doen? Nope, ik ga nu weer terug naar windows 7, koop een windows 7 telefoon en ga over op de tablets met windows 7. Vind het wel prima zo, ieder z’n ding.

succes!
    Laurens

ps: als je iets koopt, koop het dan in vredesnaam online. dan kun je het nog binnen 7 dagen retour sturen. Of vraag aan de winkel wat ze doen met een exemplaar wat niet goed is en hoe ze met geld terug omgaan. Zorg dat je dat ook op papier hebt btw.

Bijdrager
    kenanie

IpadAlex!

Op zich zijn macbooks, imacs leuke dingen hoor!niets mis mee!…Maar als er iets gebeurd of je moet heel lang wachten of je betaald een heeeeeeeeeel hoog bedrag. Check mijn topic eens “toets afgebroken macbook pro ”

Maargoed ik wil je natuurlijk niet laten afschrikken;)

Bijdrager
    Machebron

Afgelopen week maar een iMac gekocht na het kapot gaan van mijn MBP. Na opstarten valt het mij vrij snel op dat het beeld wat gelig is. Intussen al redelijk wat gelezen over verschillende iMacs, maar ik vraag me wel een beetje af of het wel zin heeft om te gaan ruilen. Als ik jouw verhaal lees blijven vervangende iMacs ook slecht…..

Het OS en het design van de computer is brilliant, maar ik heb het idee dat de kwaliteit tegenwoordig wat te wensen over laat van Apple…..echt zonde!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik als “veteraan” (mijn eerste Apple was de Apple ][+ van eind jaren ’70) maakte voor het eerst met een gevoel van “zou alles goed zijn?” de doos van mijn quad core iMac open, en ja … alles was goed!
    Geen van de “vele problemen” waren aanwezig. Maar bij heel goed kijken op een puur wit scherm zie ook ik een héél licht gelig kleurverschil in het scherm. Dat verschil is overigens alleen te zien als ik de uiterste bovenkant vergelijk met de uiterste onderkant. Bij een andere egale desktop kleur zoals blauw b.v.b. (laat staan bij een foto) is er niets van te zien.

Men had mij verzekerd dat de slechte exemplaren er sinds Maart 2010 uit waren. Niet dus …

Het is een feit dat de gemiddelde kwaliteit helemaal niet meer zo goed of constant is als vroeger. Als je dan tevens hoort dat de werkomstandigheden bij Foxconn zo slecht zijn dat er zelfmoorden zijn, dan ga ik toch vraagtekens zetten bij bedrijven die van die situatie profiteren om hun spullen onder die omstandigheden te produceren. De kwaliteitscontrole bij Foxconn is waarschijnlijk net zo slecht als de werkomstandigheden…

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.