30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 46)
  • Q:
    Bijdrager
    ieteke

Imac 21,5" i3 of i5

Wij willen graag een 21,5″ imac gaan aanschaffen (27″ vinden we te groot). Waar we de pc voor gebruiken is: internet, zo nu en dan een game, foto’s bewerken, in de toekomst video’s licht bewerken. Tevens willen we een computer waar we weer een tijd mee vooruit kunnen.

Gezien de harde schijf van 500 GB, valt het instapmodel af. We kijken naar de Imac met de videokaart van 512MB, 1 TB harde schijf. Voor 180 euro is er een upgrade van de i3 processor naar de i5 processor. Deze i5 is echter geen quadcore. Is deze 180 euro het waard om up te graden?

Ben reeds een topic hierover tegengekomen, maar in dit topic is geen antwoord gegeven. Met google heb ik gezocht, maar nergens zijn testen te vinden van de i5 3,6 dual processor en hoeveel hij nu echt sneller is dan de i3 3,2.

Bijdrager
    Trat

CPU upgrades zijn het IMO zelden waard. De winst is marginaal voor de (soms obscene) toegevoegde prijs. Deze upgrade hetzelfde.

IMO kun je beter je pijlen op een wat hoger instapmodel richten als je meer wilt. Zeker als je foto’s wilt bewerken en (later) video is het scherm van de 27″ beter. Het is ongeveer €300 meer dan de configuratie die je wilt met €180 upgrade en een veel snellere machine.

Bijdrager
    Pieterr

Die i5 3.6GHz heeft wel Turbo Boost (3.86 GHz) en zal dus hooguit (in een single-core benchmark) zo’n 20% sneller zijn dan de i3 3.2GHz versie. (In de praktijk is het verschil uiteraard minder.) Of je dat 180 euro waard is moet je zelf bepalen.

Ik deel de mening van Trat dat je zo’n bedrag beter in een groter scherm kunt stoppen. 27″ lijkt heel groot, maar zeker voor fotobewerking is zo’n scherm ideaal. Als je h’m een week hebt staan wil je niet kleiner meer.

Bijdrager
    ieteke

27″ vinden we echt te groot. Daar moet je eigenlijk dan ook al naar het model van 1999 euro, want het eerste 27″ model heeft dezelfde i3 of i5 processor, bij de 1999 euro versie kom je bij de quad cores.

Het gaat om zeer simpele video-/fotobewerking. Alleen voor het “binnenhalen” van de film, volgens mij is dit het renderen, willen wij een juiste processor. De Imac komt in de woonkamer te staan, op een tafel van 50cm diep. De 27″ zitten we dan, denk ik te dicht op, plus dat je dan aardig schuiven moet met de muis om van links naar rechts te komen.

Ik vind de videokaart van belang, daarom wordt het zo en zo het type met de 512 mb en dan is het de vraag, doen we de laatste 180 euro er nog bij voor de i5?

Bijdrager
    R-Flow

De i5 heeft Turbo Boost en Hyper-Threading (vier virtuele kernen i.p.v. twee). Denk dat dat nog wel eens een verschil kan maken met photo editing naast de kloksnelheid die 400 MHz hoger ligt.

Edit Volgens mij heeft de i3 ook Hyper-Threading als ik het internet mag geloven…

Zijn het tegenwoordig nou uitsluitend nog desktop processors die in de iMac zitten? Of hebben de low-end modellen toch weer een mobiele variant net als de MacBook Pro?

ieteke op 31 augustus 2010

De 27″ zitten we dan, denk ik te dicht op, plus dat je dan aardig schuiven moet met de muis om van links naar rechts te komen.

Vandaar dat Mac OS X, Windows en Linux allemaal de optie bieden om de cursor snelheid te verhogen… :sarcastic:

Bijdrager
    Pieterr

De 27″ heeft wel kleinere pixels (109dpi) dan de 21.5″ (102dpi) dus je gaat daar niet verder vanaf zitten dan van de 21.5″ vermoed ik.

Maar zo te lezen heb je de keuze voor de 21.5″ al gemaakt, natuurlijk ook een mooie iMac!

Zie verder mijn Turbo Boost verhaal hierboven of je dat de 180 euro waard is.

Bijdrager
    Pieterr
    R-Flow op 31 augustus 2010

De i5 heeft Turbo Boost en Hyper-Threading (vier virtuele kernen i.p.v. twee).

De i3-550 heeft ook Hyper-Threading, maar geen Turbo Boost.

EDIT: Trouwens wel een ergernis, die nieuwe ix-Core versies van Intel. Je kunt nu niet meer makkelijk aan het nummer (3,5,7) zien of er wel/geen Hyper-Threading dan wel Turbo-Boost in zit. Allemaal erg onoverzichtelijk….:sad:

We hebben er al een “boot” voor nodig om uit de misère te komen: http://ark.intel.com/

Bijdrager
    ieteke

20% is nogal wat sneller, het apparaat moet na de aanschaf toch weer wat jaren mee…. Dan is het fijn dat je wat “over” hebt.

Ik heb af en toe nog een lichte twijfel naar de 27″, deze heeft wel weer als voordeel dat je hem op kunt hangen en dat je bijv. een Wii er op aan kan sluiten. Dit kan volgens mij bij de 21,5″ niet….

Maar 50cm diepte van het bureaublad volstaat voor een 27″?

Overigens moet het dan wel een 27″ i3 worden, want het moet ergens ophouden plus dat er nog apple care moet worden aangeschaft.

dus dan is de keuze tussen 27″ i3 of 21,5″ i5 (20% is toch niet niks) Prijs is bijna gelijk.

Bijdrager
    Trat

Die 20% is een winst van bijna niks als je wilt dat de aanschaf ‘toch weer wat jaren’ mee moet. De industrie gaat naar multi-core, dus de software ook. IMO kun je beter nog die €300 bovenop die €180 upgrade leggen en de 27″ Quadcore halen: 27″ went echt heel snel. IMO kan alleen een portable een te groot scherm hebben, een desktop niet want die is stationair. Voor single thread activiteiten is de 3.6GHz iMac het beste, maar voor toekomstgaranties zou ik voor de Quad-core gaan.

Apple care zou ik niet nemen; je hebt in Nederland gewoon recht op 2 jaar garantie op een product als een iMac. Ongeacht of Apple dit nou leuk vind of niet: 2 jaar moet zo’n ding echt meegaan. Vooral niet een Apple kopen bij de Apple store als je over garantie in zit. Ik heb zeker 15 Macs gehad en nog nooit Applecare van ze afgenomen. De keer dat ik een keer buiten de 12 maanden garantie een probleem had heb ik na wat schreeuwen gewoon mijn gelijk gekregen.

Bijdrager
    1984

Ik heb af en toe nog een lichte twijfel naar de 27″ Maar 50cm diepte van het bureaublad volstaat voor een 27″? .

Het ligt er maar aan hoe je hem op tafel zet.
    27-inch iMac
    Hoogte:
    51,7 cm
    Breedte:
    65,0 cm
    Diepte:
    20,7 cm

Bijdrager
    ieteke

Als je het ziet op het plaatje, dan moet het prima kunnen, de 27″. Apple care kun je later ook nog nemen, het is eigenlijk ook belachelijk dat zelfs binnen de garantietermijn het lastig is op een beroep te doen op de garantie en als je Apple Care hebt aangeschaft het geen probleem is.

Maken we het nog wat ingewikkelder, deze discussie is hier en daar wel gevoerd volgens mij. Maar de reseller in de buurt, heeft nog een 27 inch 2,66 Quad Core I5, 1 TB 7200 rpm, ATI 4850 met 512 MB met gratis upgrade naar 6GB RAM voor in totaal 1799 euro.

Als je de i5 quad core van dit moment pakt, zit deze op 1999 euro, je hebt dan 2,8 GHZ ipv 2,66 GHZ en een nieuwer type videokaart 5750 met 1GB ipv 512 MB.

Wat is hier wijsheid?

Bijdrager
    Pieterr

Tja. Dat aanbod van je reseller klinkt niet slecht. Zo groot zijn de verschillen niet tussen deze twee iMacs. (Speedmark scores: 209 vs 217). Alleen als je een gamer bent zou je echt de nieuwe moeten nemen.

How do the “Mid-2010” Aluminum iMac models compare to the “Late 2009” models that preceded them?
    MacWorld review: Apple 27-inch Core i5 iMac/2.8GHz (quad-core)

The new top-of-the-line iMac, a 27-inch quad-core 2.8GHz Core i5 iMac, is now the fastest standard configuration Mac we’ve tested, though its boost over its predecessor, a quad-core 2.66GHz Core i5 iMac, was small—just about 4 percent overall in its SpeedMark 6 overall test score. In individual application testing, the two iMacs showed very similar performance. We saw the biggest improvement in the new Quad-Core iMac in our Call of Duty 4 framerate tests, where the new model was 35 percent faster.

Bijdrager
    Trat

Zulk soort benchmarks zou ik me niet door laten leiden. Apple heeft echt wel een snellere machine geleverd door er een quad-core in te stoppen hoor. Correct: voor single thread activiteiten zal de CPU met de grootste kloksnelheid vaak sneller zijn, maar multi-core heeft op de lange termijn meer voordelen dan alleen kijken naar single thread performance…

Bijdrager
    Pieterr

@Trat: Lees nog even goed. Er worden hier twee Quad-cores vergeleken, de oude en de nieuwe.

Bijdrager
    Trat

Dat heb ik gelezen hoor. Maar mijn opmerking is gericht op de overweging Dual-core Vs Quad-core, welke de TS maakt. De Quad-core van vorig jaar zou ik zo verkiezen boven de Dual-core van dit jaar.

Bijdrager
    Pieterr

De TS overweegt nu de keuze tussen de oude en de nieuwe 27″ Quad-Core (zie haar laatste posting, tenminste zo interpreteer ik het). Vandaar mijn bijdrage daar direct achter.

En over de voorkeur voor de Quad-Core zijn wij het helemaal eens.:wink:

Bijdrager
    Trat

En terecht, een Quad core is een prima keus. Voor die €200 die ze bespaard door het overjarige model te nemen kan ze (mocht ze zichzelf hiertoe genoodzaakt zien) alsnog aan het eind van haar 12 maanden garantietermijn, Apple Care afnemen.

Bijdrager
    ieteke

Ze konden mij vandaag niet vertellen bij de reseller of de 27″ late 2009 nog beschikbaar was. Zal morgen opnieuw bellen. Wordt het toch een 27″, de wandmontage is mede van doorslaggevend belang geweest. Zo kunnen we hem ook gaan gebruiken als televisie. Nog wel een elgato aanschaffen, maar de coaxaansluiting zit in ieder geval op de plek waar de imac komt te hangen.

Ik had gehoopt dat in de update van de Imacs, de 21,5″ ook een quad processor had gekregen, maar helaas…. De update naar “i” processors is naar mijn mening te klein en daarnaast kom je als je de 21,5″ i5 hebt, toch akelig dichtbij qua prijs bij de 27″ plus dat de i5 van de 21,5″ dan nog steeds geen quad is.

Mocht de late 2009 27″ op zijn, dan gaan we voor de 27″ van 1999, met 1GB videokaart.

Bedankt voor jullie advies.

Bijdrager
    1984
    ieteke op 01 september 2010

Wordt het toch een 27″, de wandmontage is mede van doorslaggevend belang geweest. Zo kunnen we hem ook gaan gebruiken als televisie. Nog wel een elgato aanschaffen,

En dan natuurlijk nog de wandmontage aanschaffen , die zij er ook in vele soorten en prijzen. zoals deze van een lid van OMT.

Bijdrager
    Ezri Dax
    1984 op 02 september 2010
    ieteke op 01 september 2010

Wordt het toch een 27″, de wandmontage is mede van doorslaggevend belang geweest. Zo kunnen we hem ook gaan gebruiken als televisie. Nog wel een elgato aanschaffen,

En dan natuurlijk nog de wandmontage aanschaffen , die zij er ook in vele soorten en prijzen. zoals deze van een lid van OMT.

Bijkomend voordeel: die neem je niet zo maar mee!

Bijdrager
    Trat

Alleen lijkt het me vreselijk werken zo: ik zou na 5 minuten al een scheve nek krijgen. Niet erg ergonomisch verantwoord…

Bijdrager
    1984

Daar kun je niets van zeggen , er is alleen vermeld :

De Imac komt in de woonkamer te staan, op een tafel van 50cm diep.

misschien is de tafel 70cm lang..?

Bijdrager
    R-Flow

Ik heb de 24-inch iMac en 27-inch iMac naast elkaar zien staan en het verschil is in de praktijk toch wel aanzienlijk. Maar goed als je ‘m ook als TV wil gebruiken dan is het geen probleem natuurlijk (al vraag ik me af hoe praktisch dat is).

Mijn 27-inch iMac komt op een bureau van 80 cm diep en dat is prima. Bij 50 cm diep snap ik het punt wel van ieteke. Dan is het misschien een beetje too much. Daarnaast is de 21,5-inch iMac ook een prachtige machine die lekker compact oogt in de woonkamer.

Bijdrager
    ieteke

De apple Imac 27″ i5 quad processor late 2009 is aangeschaft:lol: Toch nog de 27″…..

1699 euro incl. een upgrade naar 6GB intern geheugen, naar mijn mening een prima deal. extra 2GB waren ze alleen ‘vergeten’ te installeren, dus die komt morgen via de post, moet niet ingewikkeld zijn, dus die pluggen we er zelf in.

De vesa mount is ook meteen aangeschaft, nu nog een geschikte wandbeugel. c.q. steun. Ik zou graag 1tje willen die scharniert, zodat je het beeldscherm een stukje van de muur kunt halen. En op die manier kunnen we het scherm naar de tuindeuren draaien, al vrees ik dat dat iets te ver zal zijn, maar ook richting de eettafel. Er komt een steiger houten meubel onder te staan van jawel 70cm breed en 50cm diep. Hier komen het toetsenbord en muis op, zodat je ook recht voor het scherm kunt werken, maar er is dus ook de mogelijkheid om het scherm richting eettafel te draaien en hierbij het toetsenbord en muis te gebruiken of op dat moment het scherm als tv te gebruiken. Ook zullen we nog elgato eye tv moeten aanschaffen.

Nog tips voor een goede wandsteun? En zodra het scherm hangt (zal nog wel even duren….) zal ik er een paar foto’s van posten.

Bijdrager
    R-Flow

Je hebt zonder grap €1699 neergelegd voor een 2009 model, terwijl het huidige 2010 model bij Apple nieuw €1799 kost?:confused: Die 2 GB extra geheugen maakt het verschil in processor, geheugen snelheid en vooral de grafische kaart echt niet goed…

Bijdrager
    ieteke

Het vergelijkbare model, met als verschil een videokaart van 1 GB ipv 512 MB en een nieuwe kaartlezer, klein verschil in de GHZ kost 1999 euro. De nieuwe i3 kost 1699, maar is niet vergelijkbaar met de i5 Quad.

Bijdrager
    R-Flow

Excuses, in mijn bladwijzers staat enkel de link naar de educatie versie van de online Apple Store. Daar kost die iMac €1799 i.p.v. €1999.:)

Ik schrok al.;)

Overigens zit er tussen beide grafische kaarten wel wat meer verschil dan dat jij doet voorkomen.

Bijdrager
    ieteke

Ik heb ook gebruik gemaakt van de onderwijs korting, maar die is slechts 6%… Betrof hier een dikke honderd euro wat er nog afging, +/- 1599,- heb ik dus uiteindelijk betaald.

Bijdrager
    ieteke

Natuurlijk, is de videokaart van 1GB veel beter en nieuwer, en een verdubbeling qua geheugen. Maar voor ons is dit prima en meer als genoeg. Voor dit geld heb ik liever een late 2009 i5 quad dan een mid2010 i3. En om 300 euro meer te gaan betalen voor iets wat wij er als gebruiker niet uithalen, vind ik zonde.

Bijdrager
    R-Flow

Dat is al een betere deal. Niet heel erg bijzonder, maar wel ok.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 46)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.