16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    renszo

iMac 21.5 bij installatie kernel panic

Ik heb een iMac 21.5 nog geen jaar. Zondag starte deze heel langzaam op en alles was sloom.
    Heb toen al meerdere dingen geprobeerd die ook hier op het forum staan, dit heeft niet tot een succes geleid helaas.

Dus heb besloten om alles opnieuw er op te zetten en heb nog een timemachine back-up op een externe hardeschijf.
    Maar tijdens het installeren van snow leopard van de mee geleverde cd, krijg ik nu al meerdere keren zo’n zwart schermpje
    waar op staat dat ik de iMac uit moet zetten.

Ik heb ook al verschillende Apple Hardware Testen laten lopen maar daar wordt geen probleem gevonden ok niet met een
    uitgebreide test.

Misschien hebben jullie nog een idee anders zal ik wel terug moeten naar de winkel. Dit doe ik liever niet gezien ik dan mijn iMac
    waarschijnlijk een paar weken kwijt ben.

Bijdrager
    Hansi2124

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat het het RAM niet goed zou kunnen zijn. Krijg je nog piepjes te horen tijdens het opstarten?
    Ik vrees toch dat terugbrengen de enige manier is, aangezien je al veel hebt uitgeprobeerd wat al te vinden was op het forum.
    In ieder geval is het aan te raden om dit te melden bij degene waar je je Mac hebt gekocht i.v.m. garantie.

Bijdrager
    renszo

tijdens het opstarten krijg ik de normale “boing” te horen.
    Daarna een map met een vraagteken, dit komt dan denk ik door dat de installatie van snow leopard niet afgerond is.

Bijdrager
    Vinhelper

Als de dvd nog in je drive zit, zou de installatie weer gewoon verder moeten gaan vanaf het punt waar deze gestopt is.

Ik vermoed dat je harde schijf niet meer helemaal lekker is, maar het kan ook het moederbord zijn.

Bijdrager
    1984
    renszo op 02 november 2010

Maar tijdens het installeren van snow leopard van de mee geleverde cd, krijg ik nu al meerdere keren zo\’n zwart schermpje waar op staat dat ik de iMac uit moet zetten. .

Z’on schermpje :

Kernel-panic: de vastloper
    Als het goed is zul je dit nooit tegenkomen, maar wanneer Mac OS X totaal de kluts kwijt is kun je deze mededeling zien verschijnen:
    Hier helpt dus niets anders dan de aan- en uitknop een aantal seconden intgedrukt te houden tot de Mac uitgaat.

Vastloper
    In het uitzonderlijke geval dat de machine nergens meer op reageert en er ook geen Kernel Panic scherm verschijnt (geef het systeem wel even de tijd om het alsnog op te lossen), houdt dan 10 seconden de aan/uit knop ingedrukt. De machine zal dan uitgaan.
    Na zulke flinke crashes is het altijd verstandig een zgn. Safe boot te doen:

Safe boot: de eerste keus bij systeem-problemen.
    Start de Mac op met de Shift-toets ingedrukt. ‘Automatisch inlogggen’ wordt uitgeschakeld (wachtwoord!) en je ziet ‘safe mode’ staan in het inlogscherm. Een ‘safe boot’ dwingt het systeem tot het controleren van het bestandssysteem van je opstartschijf. Het opstarten duurt daarom langer dan normaal. (NB: voor de UNIX-geeks onder ons: Safe boot voert het ‘fsck’ commando uit)
    Mac OS X laadt in safe mode alleen Apple eigen systeem-toevoegingen, de zgn. ‘kernel-extensies’. Dit betekent dat wanneer een probleem niet optreedt in ‘safe mode’, het bij third party software ligt. In ‘safe mode’ werkt de Mac niet zoals je gewend bent. Herstart de machine nadien op normale wijze.

bron : Macmiep

Bijdrager
    renszo

Vinhelper:
    als ik de cd in de cd drive laat zitten krijg ik een grijs scherm met een appel met een laad ding dat rond draait, maar verder zie ik niks gebeuren. Dus verder gaan na een kernel panic onder de installatie doet hij ook niet.

1984:
    ja dat scherm krijg ik tijdens de installatie dus opstarten gaat niet lukken.

Bijdrager
    Oppie

Ik vermoed toch een probleem met je schijfjes (je hebt toch de verkeerde gepakt, of ze zijn beschadigd).

Edit: ik zie nu dat ie al een probleem had vóór herinstallatie, dus een falende HD lijkt me dan het meest logische, naast andere mogelijke oorzaken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Zit er extra RAM in? Haal dat er dan eens uit, en probeer weer van de dvd/cd op te starten…

Bijdrager
    renszo
    Oppie op 02 november 2010

Ik vermoed toch een probleem met je schijfjes (je hebt toch de verkeerde gepakt, of ze zijn beschadigd).

Ik heb bij een vriend even zijn schijven geleend(retail), hierbij gebeurt hetzelfde. De schijven die bij mijn imac zaten waren met 10.6.1 en de retail waren met 10.6.3, dus dit zou ook geen probleem mogen zijn.

hendrik op 03 november 2010

Zit er extra RAM in? Haal dat er dan eens uit, en probeer weer van de dvd/cd op te starten…

Ik heb de RAM modules die er in zaten toen ik hem kocht niet vervangen, dus dat kan het ook niet zijn.

Bijdrager
    renszo

Ik ben al een stapje verder nu.

Nu heb ik tijdens de installatie geen kernel panic gehad maar op het einde gaf deze wel aan dat de installatie mislukt was. Toen heb ik de iMac laten herstarten en hij start wel op maar dit duurt een eeuwigheid! het welkoms filmpje speelt hij af maar met een blauw scherm…dit is toch wel vreemd??

Hij start verder wel op na lang dat blauwe scherm gezien te hebben. Bij het opnieuw opstarten krijg ik weer lang het blauw scherm te zien. Het grijze scherm met het appeltje en de rond draaiende streepjes blijven naar mijn gevoel ook lang in beeld.

Bijdrager
    tinus_omt

De installatie moet gewoon goed gaan. Haal alle hardware die je hebt toegevoegd aan je iMac eraf (externe apparaten en extra ingebouwd geheugen etc.) en probeer dan de installatie met de bijgeleverde schijf. Als het niet gewoon in 1 keer goed gaat is het tijd om garantie te claimen. Nu je iMac nog geen jaar oud is is het nog gemakkelijk!

Bijdrager
    Ian L

Als u een externe HD over heeft proberen daarop OSX te instaleren. Als u dan geen Kernel-panic krijgt dan is zoals Oppie al zij uw interne hd stuk. Krijgt u wel een Kernel-Panic dan is er iets anders aan de hand.

Bijdrager
    Vinhelper

En zoals hierboven ‘iets anders’ = dus zeer waarschijnlijk je moederbord. Dan ben je hem inderdaad 2 weken of langer kwijt.:sad:

Maar ja helaas, ik zou hem wel wegbrengen naar de APR.:thumbsup:

Bijdrager
    renszo

Heb het nvram en pram gereset (had ik al eerder geprobeerd maar was niet gelukt, deze keer hoorde ik twee maal de “boing” en andere keer niet) en nu lukt de installatie wel, op het einde komt er ook te staan installatie gelukt. Maar tijdens het opstarten krijg ik nog steeds een blauw scherm te zien en ook tijdens het afsluiten. Dit was niet zo voor dat ik de problemen had. Dus hoe kan ik dit weg krijgen of is het me gewoon nooit eerder opgevallen? Het blauwe scherm blijft niet lang in beeld maar is er wel.

Iedereen bedankt voor het helpen tot nu toe!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Verschijnt het blauwe scherm direct na het grijze om vervolgens te veranderen in je desktop kleur en layout?
    Dat is feitelijk normaal en soms zie je het een paar keer van tint veranderen terwijl er het een en ander ingeladen wordt.

Wat zag je voorheen dan op die momenten dat het nu blauw is? Door de PRAM reset worden er bepaalde fabrieksinstellingen hersteld, dus wat nu ziet zag je vermoedelijk ook toen je de Mac voor de allereerste keer opstartte.

Bijdrager
    renszo

Ik denk dat het altijd zo geweest is maar me nooit is opgevallen. Daarnaast zie ik het blauwe scherm ook bij het afsluiten.

Dus dan is mijn probleem opgelost! Bedankt iedereen voor het mee denken en helpen!

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.