7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    jtbdst

iMac 21,5 (12.1) opstart problemen

Heb sinds kort opstart problemen met mn iMac, het begon 2 maand geleden, en het leek op een schijf probleem.
    Als ik de iMac aanzet, begon de imac de code (waarschijnlijk opstartcode) in zwarte letters op het scherm te projecteren.
    Dit nog voordat het grijze apple logo in beeld komt… Daarna reset de iMac zichzelf om vervolgens met een grijze balk onder in het beeld te blijven hangen. (zelfde balk als firmware update).
    Wat ik ook deed, ik kreeg de iMac niet meer opgestart.
    Heb daarna de iMac aan een MacPro gehangen met firewire 800 en opgestart in Target modus… dat deed ie dan weer wel.
    Heb de schijf gekopieerd zodat ik mn belangrijke files (iphoto etc..) in ieder geval weer terug had.
    Daarna Diskwarrior laten checken en die kwam tot de conclusie dat de schijf niet te herstellen was…? terwijl ik m wel kan benaderen in target modus en m gewoon zie in de finder en zelfs alles ervan kan kopiëren…

Anyway: schijf vervangen door een Samsung SSD… clean install… dan ook maar gelijk naar Maverick.
    En nu ook tijdens de clean install kwam weer de opstartcode in beeld om vervolgens te hangen.
    pfff
    Als ik de iMac dan weer uitzet, door de aan/uit knop lang vast te houden, om ‘m daarna gelijk weer op te starten, doet ie het wel goed, en heel snel zelfs nu met de ssd schijf.

Heb nu Maverick geïnstalleerd, en het blijft goed zolang ik de iMac niet uitzet.
    Zet ik de iMac uit, moet ik dus in 2x opstarten…
    Raar,

In eerste instantie begon het probleem dus in Mountain Lion met de originele HD, nu met de nieuwe installatie van Maverick met een SSD blijft het probleem dus bestaan… vraag me dus ook af of de orginele schijf wel eens kapot was.

Iemand bekent met dit probleem?

Johnny

Bijdrager
    secondname

Hallo !

Ik zelf ben niet bekent met dit probleem,maar probeer eens je schijfhulpprogramma te raadplegen,als je daar nog niet aan gedacht had.
    je heb een onderdeel die schijf-EHBO heet.

kijk eens wat daar uitkomt, zelf ook weleens gebruikt om wat te analyseren en te herstellen…. succes.

Bijdrager
    jtbdst

Ja, schijfhulpprogramma kwam met de oude schijf er niet uit… Gaf aan dat ie niet te herstellen was.
    De nieuwe ssd schijf heeft geen enkel probleem.

Bijdrager
    secondname

O oké, maar je gaf aan dat je met de nieuwe ssd het probleem bleef bestaan.

of geeft het schijfhulpprogramma aan dat het geen probleem detecteer,maar wel
    bestaat?

heel misschien heeft het te maken met : opstarten met de 32-bits of 64-bits kernel

[/url][/url][/url]

of anders naar Apple support…..os x : opstarten met de 32- bits of 64- bits kernel.

Bijdrager
    secondname
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Al een PRAM/NVRAM reset geprobeerd? In dat geheugen staan o.a. opstart gegevens, mogelijk is dat corrupt. Hier een artikel over dit probleem waarin een PRAM reset wordt aanbevolen.

Wat 32 v.s. 64 bit betreft: vanaf OS-X Lion start elke Mac standaard in 64 bit op. Dus 10.6 b.v. start per default in 32 bit op.
    Het heeft ook niets met dit probleem te maken.

Bijdrager
    jtbdst

Idd het probleem is er nog steeds en schijfhulpprogramma ziet niets geks met de ssd.
    PRAM/NVRAM reset ook al verscheiden keren uitgevoerd… het helpt allemaal niets.:-(

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.