30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 42)
  • Q:

Bijdrager
    Charissa Kalloe

iMac 21 inch 4K 2017 upgraden?

Hi iedereen.
    Ik wil graag een nieuwe iMac kopen en heb eve gewacht tot de wwdc van Apple.
    Nu zie ik dat ze 2 nieuwe iMacs hebben: 21 en 27 inch.

Ik ben van plan om de iMac 21 inch 4k te kopen, maar vroeg mij af wat ik het beste kan doen, omdat dit mijn eerste iMac wordt.

Denk aan de processor, ram geheugen en de opslag.
    Ik dacht sowieso aan ssd, maar hoeveel dat weet ik nog niet. Misschien wel 512?
    En het ram geheugen begint bij 8gb, maar zelf dacht ik aan minimaal 16 of zelfs 32gb.
    Ik ben van plan om veel met iMovie te werken en in de toekomst ook wel Final cut pro en Logic.
    Ik ben ook zeer slechtziend en gebruik Voice Over, spraakgestuurde software wat al standaard geinstalleerd staat onder de toegankelijkheidsvoorzieningen, maar ook de spraak gebruikt volgens mij best veel geheugen. Of dit nou ram is weet ik niet meer.
    Verder gebruik ik standaard dingen zoals: mail, safari, quicktime, garageband.

Hebben jullie suggesties op basis van mijn gebruik?

Bijdrager
    fixar

Wellicht kun je overwegen voor de 27″ te gaan. Een duidelijk groter scherm (misschien handig met jouw zichtprobleem?) meer power onder de motorkap, en je kunt (alleen bij de 27″) later zelf naar wens het geheugen (goedkoper) uitbreiden naar de voor jou geschikte hoeveelheid.

en ja, RAM = geheugen;)

SSD is een slimme, snelle keuze, maar zeker als je veel video gaat bewerken zul je al die data toch extern gaan opslaan op externe (USB/TB3) schijven.
    Dan kun je dus ook voor een wat kleinere/betaalbaardere SSD kiezen zoals de 256GB.

Bijdrager
    Charissa Kalloe

Geen idee of ik je gewoon kan taggen @fixar
    Maar bedankt voor je reactie.
    Groter scherm is in mijn opzicht niet zo handig, want ik heb juist een blinde vlek in het midden van mijn zicht en hoe groter het scherm, hoe meer er eigenlijk wegvalt ?.
    Dus vandaar ook mijn vraag wat betreft het geheugen, omdat je je er later niet meer zelf aan kan sleutelen.
    En over de ssd is een goeie.

Bijdrager
    Brombeer

Het blijft een rotstreek van Apple dat je niet meer zelf het werkgeheugen kunt veranderen. Daarom kun je beter even doorsparen dan later met te weinig te zitten, al kom je nu met 8 GB al een heel eind. Maar over vijf jaar zou dat wel eens heel krap kunnen zijn.

Een te kleine of defecte SSD is wel nog te verwisselen, dat is zowaar zelf te doen, mits aan de voorwaarden is voldaan.

Nog zo’n kostenpost waar Apple vrolijk over zwijgt, is de externe schijf voor je Time-machine en andere back-ups. Drie keer zoveel opslagcapaciteit als de interne disk/SSD is een minimum.

Bijdrager
    GoeieDag

Het lukt Apple toch al heel lang om hun Macjes prima te laten draaien (voor >95% van de activiteiten) op 4GB RAM.
    Veel RAM is mooi, maar het maakt developers ook lui. Nu verplicht Apple zichzelf (en derden) zuinig te werken met resources, en dat is om verschillende redenen goed.

Bijdrager
    GoeieDag
    Brombeer op 08 juni 2017

Drie keer zoveel opslagcapaciteit als de interne disk/SSD is een minimum.

Huh, waar staat dat?

Bijdrager
    Charissa Kalloe

Het gaat mij puur om het feit wat ik zal kiezen. Het maakt mij daarom ook niet uit dat Apple de iMac 21inch zo heeft gemaakt dat je er niet meer aan kan sleutelen.

Ik zit te denken aan:
    Een i5 processor
    16gb of 32gb ram (denken aan de toekomst)
    SSD 256gb of 512gb.
    Dit omdat ik geen idee heb of het relaxt werkt met een externe schijf die constant aan je Mac hangt. Dus als iemand mij hier vanaf kan helpen haha.

Maar het hierboven genoemde is dan zo ongeveer wat ik wil.

Bijdrager
    The Gimp

Geheugen van de nieuwe iMac is vervangbaar, lees artikel op voorpagina.

Bijdrager
    sunapple

Oké, dus video editing. Dan denk ik aan 16GB werkgeheugen (dat is dus inderdaad RAM) en een goede videokaart.

Er zijn twee opties voor de 21.5″ 4K, namelijk die van €1499 met de Radeon Pro 555 videokaart met 2GB videogeheugen (VRAM) en die van €1699 met de Radeon Pro 560 met 4GB VRAM.

Die laatste optie zou ik dan aanraden als je serieuzer met videobewerking aan de slag gaat. Net als het werkgeheugen genoeg bij moet kunnen houden speelt het videogeheugen ook een belangrijke rol en in combinatie met het hoge resolutie 4K scherm zou ik zeggen dat 4GB een goede keuze is.

32GB RAM kost nog eens 480 euro meer en dat vind ik niet het geld waard. Zelf vervangen vereist hoge technische kennis en handigheid, dat kan niet 1 2 3 gedaan worden.

Qua opslag is de SSD het snelst, maar moet je wel denken aan hoeveel ruimte je nodig hebt. 256GB is niet heel veel, 512GB is veiliger, maar met videobewerking kan je het zo gek maken als je zelf wil en komt externe opslag toch vaak te pas. Een dergelijke externe schijf kan gemakkelijk constant aangesloten of alleen wanneer nodig als je SSD vol loopt.

Moderator
    Mac Daddy

Het goede nieuws is dat de 21inch modellen makkelijker te upgraden zijn dan de voorgaande modellen. Maar makkelijk is relatief, want het RAM schijnt achter het moederbord te zitten. En voor iemand die slechtziend is, lijkt mij dat je voor dit soort operaties in de toekomst wel wat hulp erbij moet halen.

Over de aanschaf van nu. Als je meer met video editing bezig gaat, dan lijkt mij een iMac met een dedicated GPU sowieso handig. Een 27inch kan handiger zijn voor de slechtziendheid, maar dat zal je zelf moeten afwegen. De 21inch heeft ook al een 4K scherm. Dat kan betekenen dat bepaalde dingen ook kleiner worden dan op een lager resolutie scherm.

Wat betreft de hardware.
    Wat ik al eerder zei, een dedicated GPU.
    16GB RAM op zijn minst, maar 32 kan je langer mee vooruit.
    Ik vermoed dat je met 256 SSD prima je OS en software kan draaien. Als je op een gegeven moment ook Adobe software of nog meer erbij wilt, kan het een probleem geven.
    Voor wat betreft je eigen data. Als je veel gaat editten, heb je ook veel footage en dat vreet ruimte. Een grote interne SSD kan, maar is vrij prijzig ook 1TB kan je zo vol hebben. Gezien de machines 2 (of meer) mooie thunderbolt 3 poorten hebben, raad ik aan om een externe HDD opslag mogelijkheid te kopen. Eentje waarin meerdere HDD’s kunnen en er ook makkelijk uit te zijn halen, is de beste investering. Dan hoef je later alleen maar een nieuwe HDD (of meerdere) te kopen om je ruimte uit te breiden.
    Als voorbeeld. Ik heb zelf dan wel een Windows pc, maar met 512SSD voor OS en software en 6TB HDD opslag voor al mijn data. Die HDD’s kan ik makkelijk vervangen mocht, ik ooit meer willen.
    Wat betreft de CPU. Misschien kan je ook een i7 overwegen. Het verschil tussen i5 en i7 is hyperthreading. Dat houdt in dat iedere core 2 threads heeft. Dat betekent dat iedere core wordt gesplitst in 2 cores. Dus een quad core i5 heeft 4 cores, maar een quad core i7 heeft 4 cores met ieder 2 theads en dus (ongeveer) dubbel zoveel rekenkracht. Sommige software maakt daar ook gebruik van, maar waar het sowieso bij helpt, is multi tasking. Dus meerdere applicaties tegelijk open en waar bijvoorbeeld Final Cut op de achtergrond staat te renderen, terwijl je gelijkertijd een muziekstuk in Garageband aan het maken bent bijvoorbeeld.

Bijdrager
    Charissa Kalloe

Oké nuttige informatie. Dank jullie wel!
    Dus een i7 zorgt er eigenlijk meer voor dat ik tegelijkertijd meerdere programma’s kan draaien en wat doet het RAM-geheugen dan?
    Kan ik dan niet beter overwegen om de processor te verhogen naar een i7 en dan het RAM-geheugen verlagen naar 16 GB ipv 32gb?

Bijdrager
    sunapple

Het werkgeheugen is ook belangrijk voor het draaien van meerdere programma’s of programma’s die veeleisend zijn net als de i7 kan bijdragen aan de prestaties. Als je het al waard vond naar 32GB te gaan (wat ik niet zou doen voor 480 euro) dan is een upgrade naar een i7 voor 240 euro in plaats daarvan een nog betere zet vind ik.

Je kan het zo gek maken als je zelf wil, het zijn allemaal nuttige upgrades, maar de machine is met alleen de 16GB upgrade (en SSD) al goed genoeg naar mijn mening.

Moderator
    Mac Daddy

Ik zou even onderzoek doen naar wat Final Cut of je spraak hulp software gebruikt. Werken die sneller meer mee RAM of met een betere CPU? En hoewel het RAM geheugen een beetje zit verstopt, is het niet vast gesoldeerd en dus ook later te upgraden. Een CPU is een grotere uitdaging. Als je binnen een jaar of 2 een CPU wilt upgraden, is dat niet echt een probleem. Maar Intel ontwikkelt iedere keer nieuwe sockets en dan zou het kunnen dat een dan nieuwe CPU niet meer past op het moederbord van je iMac. RAM bestaat al jaaaren in 2 opties. Lange en korte dims.

Zoek eerst even uit waardoor de software sneller draait, maar ik denk dat een sterkere CPU een betere investering is. Maar ga hoe dan ook voor 16GB RAM of meer.

Bijdrager
    sunapple
    Mac op 08 juni 2017

En hoewel het RAM geheugen een beetje zit verstopt,…

Een beetje verstopt?!

Most replaceable components (like the RAM) are buried behind the logic board, meaning you’ll have to take apart most of the iMac just to gain access to them.

~iFixit

Als je binnen een jaar of 2 een CPU wilt upgraden, is dat niet echt een probleem.

Dit kun je niet serieus aanraden om zelf te ondernemen. Daarbij zullen in de praktijk mensen er veelal voor kiezen er even mee door te gaan of gewoon een nieuwe te kopen. Daarbij verjaart de GPU ook gewoon samen met de rest van de componenten.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  sunapple.

Bijdrager
    Charissa Kalloe

Thanks voor de reacties. Ik zal het onderzoeken en goed over nadenken.

Bijdrager
    Charissa Kalloe

Even gespiekt in de Apple store.
    Ik heb het volgende geselecteerd:
    21,5-inch iMac retina 4k
    €2688,-
    I7 processor
    16gb RAM
    512GB SSD
    Is dit dan wel een futureproof ding?

Bijdrager
    Brombeer
    Mac op 08 juni 2017

Een CPU is een grotere uitdaging. Als je binnen een jaar of 2 een CPU wilt upgraden, is dat niet echt een probleem. Maar Intel ontwikkelt iedere keer nieuwe sockets en dan zou het kunnen dat een dan nieuwe CPU niet meer past op het moederbord van je iMac.

Als het een gewone processorchip is voor in een gewoon socket, dan klopt dat wel. Dan kun je t.z.t. het grootste model dat in het socket past erin zetten en hopen dat de firmware/Bios/EFI of hoe dat tegenwoordig heet hem herkent. Maar Apple heeft er een handje van om laptop-CPU’s te verwerken, en die kun je niet zomaar even bij de computerwinkel op de hoek bestellen. Althans niet tegen een prijs die nog leuk is. Menigeen die indertijd een Core Solo Mac Mini op de kop tikte om die te tunen is daarmee de mist in gegaan.

Processorgeneraties bijhouden is bijna een vak op zich. Het is efficiënter om tegen die tijd een nieuwe computer te kopen.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  Brombeer.

Bijdrager
    SvS
    Charissa op 08 juni 2017

21,5-inch iMac retina 4k
    €2688,-
    I7 processor
    16gb RAM
    512GB SSD

Ik kom op €2539 als ik 3e kolom pak bij Apple.com/nl. (Als ik Magic Keyboard met numeriek toetsenblok zou kiezen, dan meerprijs van €30 -> zou ik doen)

Persoonlijk vind ik 32GB beetje overkill in verhouding tot absurde prijsverschil, €480 kun je lekker opzij houden voor ’n volgende iPhone;-)

Bijdrager
    TheBigZ
    Charissa op 08 juni 2017

21,5-inch iMac retina 4k
    €2688,-
    I7 processor
    16gb RAM
    512GB SSD

Als geld geen probleem is, doen.
    Ik zou zelf het meerwerk voor de Core i7 niet kiezen, maar gewoon de Core i5. Voor de meeste gebruikers meer dan voldoende.

Bijdrager
    SvS
    TheBigZ op 09 juni 2017

Als geld geen probleem is, doen.
    Ik zou zelf het meerwerk voor de Core i7 niet kiezen, maar gewoon de Core i5. Voor de meeste gebruikers meer dan voldoende.

Ook voor videobewerking? (“iMovie en in de toekomst ook wel Final cut pro en Logic”)

Bijdrager
    Hermanko

Doe de iMac 21,5 van 1699€ plus, als extra, 16 gb geheugen dat is dan 1939€.

Bijdrager
    TheBigZ
    SvS op 09 juni 2017

Ook voor videobewerking? (“iMovie en in de toekomst ook wel Final cut pro en Logic”)

Ja voor de meeste gebruikers is een quad-core (zonder hyperthreading) meer dan voldoende, ook voor iMovie en FCPX.

Bijdrager
    Charissa Kalloe

Jullie maken het mij wel moeilijk zeg ?

Bijdrager
    sunapple

Het is een beetje chaotisch geworden, maar je weet nu als het goed is wat je kan aannemen als “goed genoeg” (3,4Ghz i5/16GB) of “beste van het beste” (i7/32GB).

Laat het even bezinken, kijk nog eens in je portemonnee en maak een keuze.

Bijdrager
    SvS

Of een gulden middenweg (i7/16GB)

Ik herken het ook, hoor, dat dilemma.

Bijdrager
    Charissa Kalloe

Haha oke oke.
    En wat denk je van een i5 met 32gb ram?

Bijdrager
    Charissa Kalloe

2 opties denk ik dan:
    I7 met 16gb ram
    I7 met 32gb ram

Of toch voor een i5 met 32gb ram compenseert toch ook een beetje in de prijs.

Bijdrager
    TheBigZ

i5 met 16gb is ook een prima systeem. Dan hou je nog geld over voor andere zaken zoals een goede backup-schijf e.d.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  TheBigZ.

Moderator
    Mac Daddy

Uiteindelijk moet jij de keuze maken. En dat is uiteraard het lastigste. Maar Sunapple heeft gelijk. Laat het even bezinken.

Iets echt futureproof kopen, bestaat niet. De ontwikkelingen blijven doorgaan. Wat je wel kan bedenken is wat je denkt in de toekomst te gaan doen met de machine. Nu heb je het over iMovie en in de toekomst Final Cut en Logic. Hoe snel denk je daarin te groeien? Als jij verwacht dat je binnen een jaar 4K wilt gaan monteren en met vele complexe tracks in Logic gaat werken, dan zou een i7 een fijnere CPU zijn. Als je denkt dat je voorlopig 1080P materiaal monteert en alleen wat meer mogelijkheden wilt hebben dan iMovie biedt. Dan zou de i5 prima een aantal jaar voldoen.
    En ook belangrijk: Gebruik je het professioneel of niet? Gebruik je het professioneel. Dan is altijd het advies. Koop het beste van het beste wat binnen jouw budget valt.

Bijdrager
    Charissa Kalloe

Ik waardeer jullie reacties enorm. Dank jullie wel.
    Ik kan het niet echt laten bezinken, omdat ik er eigenlijk constant aan denk. Behalve als ik mijn serie kijk ?
    Ik denk dat het dan toch e cht het volgende word:
    i7
    32gb ram
    512gb ssd
    En dat is dan €3.168 (trackpad+magic mouse)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 42)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.