9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    jin

iMac 21.5inch (medio 2010) komt niet uit (langdurige) sluimerstand

Sinds kort komt mijn iMac (OS X Mavericks) niet uit sluimerstand. Althans, langdurige sluimerstand (bijvoorbeeld de eerste keer opstarten ’s ochtends). De behuizing van de iMac is goed warm waardoor ik de indruk krijg dat het alleen het scherm is dat niet tot leven komt.
    Van alles gedaan, waaronder Mavericks opnieuw installeren, en veel over gelezen. Niets gevonden dat helpt.
    Twee jaar geleden heeft het probleem zich ook tijdelijk voorgedaan. Nu lijkt het probleem hardnekkiger.

Bijdrager
    jin

Inmiddels, na nogmaals zoeken op dit forum herken ik de volgende situatie in iemand anders z’n probleem:

“Als ik via het apple menu de iMac in sluimer zet, doet hij dit altijd netjes. Echter na verloop van tijd (meestal na een paar uur) hoor ik ineens de harde schijf gaan lopen. Het beeldscherm blijft gewoon uit. De harde schijf gaat ook niet meer vanzelf uit en blijft alsmaar lopen. Als ik probeer de iMac uit de sluimerstand te halen dan lukt dit niet via toetsenbord of muis….”

De behuizing van mij iMac zou na een lange sluimerperiode (meer dan een paar uurtjes) niet WARM moeten aanvoelen en de harde schijf zou niet duidelijk hoorbaar moeten zijn, lijkt me.

Bijdrager
    BenDover

Als je Mavericks opnieuw installeert, zet je dan je user gegevens over?
    Dan kan het natuurlijk zijn dat je de fout mee kopieert, nieuwe user aanmaken en kijken of dat wel werkt.
    Geeft geen 100% zekerheid omdat de basis ook niet goed kan zijn.

Heb zelf een keer een raar probleem gehad dat de computer ook niet meer uit zijn slaap kwam en tijdens werken vastlopers.
    Bleek toen iets te maken te hebben met fontexplorer, overgestapt op suitcase en die problemen waren verholpen.

Bijdrager
    jin

Dank je BenDover! Ga ik (nogmaals) proberen. Momenteel is de TimeMachine bezig aan een volledige backup. Ik overweeg een grondige schoonmaakbeurt.

Bijdrager
    Joffry

Gooi er de Combo Update eens overheen. Misschien verhelpt dit het probleem.

Bijdrager
    SYRUS

Dit is een vrij bekend probleem, vaak helpt het om de powermanagement.plist eruit te gooien /library/preferences/com.apple.powermanagement.plist en autowake.plist.

Opnieuw opstarten en viola

Bijdrager
    Geldersscheepje

Deactiveren van de Bonjour instellingen voor het netwerk wil ook helpen. Anders zal de machinen ieder kwartier zich melden op het netwerk (en dus uit sluimerstand komen).

Bijdrager
    jin

Dank voor de hulp maar deze actie heeft niet geholpen!

Bijdrager
    jin

Stand van zaken:

Trackpad uitgezet (zou voor problemen zorgen, las ik)
    Time Machine (WD externe schijf 1TB) afgekoppeld
    Schijfhulpprogramma meermalen ingezet om HDD te controleren (geen fouten)
    PRAM/NVRAM reset uitgevoerd
    Powermanagement.plist gewist (zie #Syrus)
    OS X tot tweemaal toe opnieuw geĂ¯nstalleerd

Soms lijkt de iMac een paar dagen lang normaal te functioneren (dus normaal ontwaken vanuit sluimerstand) maar vervolgens gaat het weer mis. Ik begin het bange vermoeden te krijgen dat er toch een hardware probleem is (IO controller of, nog erger: het Logic Board?)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.