14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    kardonevents

Imac 20inch updaten of nieuw model

Mijn Imac 20inch 2,16 GHz, 1GB ram loopt de laatste tijd traag van zodra er enkele programma’s zijn opgestart.
    Nu is mijn vraag als ik mijn Imac even laat updaten: naar 2 of 3GB ram gaan en van Tiger overgaan Leopard denken jullie dan dat deze weer deftig zal presteren.
    Of is het beter om over te gaan tot de aankoop van een nieuwe Imac of een nieuwe Macbook Pro met extern beeldscherm?

Moderator
    Pete.Z

Meer ram helpt een heel klein beetje,maar verwacht geen wonderen.
    Een nieuwe install van Leopard,eens goed opruimen en meer ram zou een combinatie kunnen zijn die je snelheid oplevert.

Een nieuwe kopen is natuurlijk altijd sneller, ik tik dit op mijn allerlaatste imac G5,als ik die vergelijk met de nieuwe intel iMac die we hier ook hebben, is dit een traag beestje, hoewel nog perfect voor internet en dergelijke.

Bijdrager
    ajv

Ik heb ook de iMac 20″ 2,16 GHz, met Leopard en 4 gb intern.
    Ik moet zeggen dat hij het nog erg goed doet, ik draai vaak programma’s als photoshop en dreamweaver (beide CS4) tegelijk, en daar blijft hij gewoon snel.

Mijn advies is gewoon om het geheugen te upgraden naar 4 gb (kost tegenwoordig heel niet veel meer), en een nieuwe Leopard install, wat Pete.Z dus ook zegt, en dan kun je er weer tijdje tegen aan

Geblokkeerd
    Anoniem

Meer ram helpt wel degelijk “veel” als je zware programma’s opent.
    Zeker als je maar 1GB ram hebt en programma’s zoals Photoshop,
    Illustrator e.d. opent en gebruikt.

Wat ook handig is, is even nagaan of je nog genoeg HD-ruimte vrij
    hebt op je computer. Een te volle HD vertraagd ook enorm namelijk:)

Bijdrager
    McPherson

Zoals Joram zei, veel RAM werkt wel degelijk….Macjes hebben de neiging meer gek te zijn op RAM dan PC’s. Meer RAM werkt dus zeker, idd als je zware programma’s draait. Misschien ook een keer je PRAM resetten kan helpen.

Resetting PRAM and NVRAM

1. Shut down the computer.
    2. Locate the following keys on the keyboard: Command, Option, P, and R. You will need to hold these keys down simultaneously in step 4.
    3. Turn on the computer.
    4. Press and hold the Command-Option-P-R keys. You must press this key combination before the gray screen appears.
    5. Hold the keys down until the computer restarts and you hear the startup sound for the second time.
    6. Release the keys.

Maar een schone installatie van Leopard samen met die RAM moet voldoende zijn voor nu even, zo op het eerste gezicht. Voor een paar tientjes heb je een frissere en duidelijk snellere Mac. Had je nu een G5, was het een ander verhaal!

Wat draai je er eigenlijk op, of wat wil je ermee gaan doen?

Bijdrager
    iwarring
    ”joram”

Meer ram helpt wel degelijk “veel” als je zware programma’s opent.
    Zeker als je maar 1GB ram hebt en programma’s zoals Photoshop,
    Illustrator e.d. opent en gebruikt.

Wat ook handig is, is even nagaan of je nog genoeg HD-ruimte vrij
    hebt op je computer. Een te volle HD vertraagd ook enorm namelijk:)

is er een handige tool om te zien of er vervuilde bestanden op je hd staan?

Bijdrager
    kardonevents

HD-ruimte heb ik nog voldoende.

Ze hadden mij ook verteld dat ik max naar 3GB ram zou kunnen gaan.
    Van zware programma’s gebruikt af en toe Illustrator en soms Photoshop.

Wat ook niet mogelijk is op mijn Imac is om een film binnen te trekken (HD) van mijn camera en dan te bewerken. Dat doe ik dan maar op mijn Macbook Pro. Nu vraag ik me af of dit wel zal gaan als ik hem upgrade?

Bijdrager
    McPherson

is er een handige tool om te zien of er vervuilde bestanden op je hd staan?

Disk Inventory X

Bijdrager
    McPherson
    ”kardonevents”

HD-ruimte heb ik nog voldoende.

Ze hadden mij ook verteld dat ik max naar 3GB ram zou kunnen gaan.
    Van zware programma’s gebruikt af en toe Illustrator en soms Photoshop.

Wat ook niet mogelijk is op mijn Imac is om een film binnen te trekken (HD) van mijn camera en dan te bewerken. Dat doe ik dan maar op mijn Macbook Pro. Nu vraag ik me af of dit wel zal gaan als ik hem upgrade?

Je kan er 4Gb instoppen alleen ziet hij er dan maar 3. HD film binnentrekken moet op zich wel lukken al zal het behoorlijk traag gaan. Bewerken lijkt me al wel sneller, maar nog steeds heb je dan misschien een beetje een tekort aan snelheid. Maar is zeker het proberen waard lijkt me. Althans dit heb ik meerdere mensen aangeraden en bleek de juiste oplossing.

Bijdrager
    Sanjeev

Zonde van het geld om dan 2x2GB, 1x1GB en 1x2GB bespaart je nog wat.

Bijdrager
    ajv

Ik heb er ook 4 gb inzitten, en die herkent hij ook gewoon.

@Sanjeev
    Zoveel verschil zit daar volgens mij ook weer niet in hoor..

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

4 Gb kan er wel in, maar er wordt maximaal 3 Gb geadresseerd (3,3 Gb om precies te zijn). Toch zou ik er 4 Gb inzetten, gelijke paren werkt meestal sneller.

http://guides.macrumors.com/Understanding_Intel_Mac_RAM

Bijdrager
    Soulshaker

Ja ,maar je spreekt hier wel over een paar % extra prestatiewinst als je gelijke paren koopt.
    Is dat het bedrag wel waard ? :?

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

6-8 % sneller, en maar een paar tientjes duurder…

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.