12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Ronald

iMac 2019 crashed op verschillende combinaties RAM?

HELP: Ik heb een hele nieuwe iMac 27´´ met de standaard 2×4 Gb RAM inzitten. Die heb ik uitgebreid met 2×16 Gb via onlinemacwinkel. Gegarandeerd dezelfde specs. Helaas crashed de Mac regelmatig soms met een harde tik(??). Leek me niet goed dus naar Applesupport, een aantal malen alle softwarematige tests gedaan, (RAM ok onder systeemoverzicht, opstarten met appeltje D) geen problemen gemeld maar nog wel regelmatig crashen meestal bij wat belast systeem (films op internet). Alleen de laatste test met appeltje D liep vast. Op aanraden van Apple support naar gecertificeerde reparateur gebracht: Microfix Leiden: Inderdaad een probleem met RAM gevonden, 2×16 verwijderd, nu maar een tijdje proberen in de originele configuraties  (2×4 RAM), kijken of probleem wegblijft. Probleem ook bij leverancier 2×16 RAM Onlinemacwinkel neergelegd en zij geven aan dat er soms een probleem ontstaat met de combinatie van RAM, (zoals je vroeger met Windows machines in paires moest werken). Herkent iemand dit probleem???

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als het inderdaad aan het RAM ligt, komt dit eerder door slecht geheugen en niet door een bepaalde combinatie want dat is tegenwoordig geen issue meer. M.a.w: ander RAM vragen aan die winkel of anders geld terug.

Ze zeggen dat er een probleem is gevonden maar geldt dit dan voor beiden 16 GB’s?

Heb je zelf al een bepaalde combinatie geprobeerd? Namelijk één reepje van 16 GB + 4GB? Als het probleem dan weg blijft lag het dus aan de andere 16 GB.

Op wat voor wijze crasht de Mac? Krijg je een kernel panic? Want als dat zo is nadat dit nieuwe geheugen er in zat is dat inderdaad de oorzaak. Maar je hebt het over een “tik”. Dat is nogal vaag en wat “zwaar belast” betreft: films afspelen via internet hoort daar niet echt onder.

Bijdrager
    Ronald

Dag Hendrik, dank voor je snelle reactie: Ik heb inderdaad een keer een Kernel panic gezien in een rapport van Etrecheck. Daarnaast een  Mac Resource inspector (EFI)  rapport meegekregen van Microfix waarin ene issue gevonden is, zie bijlage. Weet niet of hierin staat dat het om beide of 1 van de 16 Gb modules gaat, misschien kun jij dat er van afleiden. Dan wat betreft het uitproberen met die 16Gb modules en/of in combinatie met de originele Apple configuratie van 8 Gb modulen daarvoor ben ik een beetje angstig want ik wil dit dure apparaat niet slopen en die tic die een paar keer vooraf ging aan het vastlopen, (niet altijd soms een tik. vaker vastlopen en soms opnieuw opstarten), voorspelt weinig goeds.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Verschillende combinaties uitproberen is heus niet gevaarlijk. Er kan hooguit het zelfde gebeuren als wat er al gebeurde. Je afbeelding daar kan ik niets mee (onleesbaar)

Het is overigens ook zo dat als een Mac tijdens opstarten o.a. slecht RAM detecteert er enkele tonen zijn te horen. Als je dit niet hoort twijfel ik aan de juistheid van dit rapport…

Bijdrager
    Ronald

Op het (onleesbare rapport staat het volgende:

-There may be an issue with the system´s onboard memory. Follow troubleshooting for startup. Select the issue based on the reported sympton´.

en

-´The memory modules are not installed as matched pairs. This may result in less than optimal memory performance but does not indicate an issue with the memeory modules´.

In the diagnostics (2 pagina staat):

DIMM match verification test         Warning

Bit checkboard test (MP)                Failed

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

There may be an issue with the system´s onboard memory

Dat vind ik een beetje vreemde uitspraak want technisch gesproken heeft een Mac geen onboard RAM.

Als de slots dus leeg zijn is er geen RAM (ook niet vast op het moederbord).

The memory modules are not installed as matched pairs.

Toen dit rapport gemaakt werd zaten toch die twee 16 GB modules er in neem ik aan? Want dat waren toch de ‘vermeende’ boosdoeners?

Dat is dus wel degelijk een ‘matched pair’.

Als het probleem met 2 x 4GB nu weg blijft heb je kennelijk foutief RAM gekocht dus heb je recht op een ander exemplaar of exemplaren. Zien de contacten er schoon uit (niet vettig of zo)?

Bijdrager
    Ronald

Ja die 2×16 zaten erin toen ik e.a. ter reparatie aan Microfix bracht. Ik heb er nu de 2×4 volgens de originele configuratie in zitten en tot nu toe geen problemen. Vreemd is wel dat de specs van de 2x 16 als gekocht bij onlinemacwinkel volgens precies dezelfde specs waren als de originele dus DDR4 2666Mhz en in gesloten fabrieksverpakking. Ik heb de contacten niet aangeraakt en destijds volgens de regels heel voorzichtig vervangen dus daar kan het niet aan liggen. Ik hoorde ook nooit opstartgeluiden. Ik laat e.a. nog een paar dagen draaien op origineel met 2×4, als dat goed gaat weet ik dat daar het probleem zat. Vervolgens zal ik (alleen) de 2×16 ook een paar dagen proberen, (als dat tenminste geen schade aan mijn iMac aanbrengt). Ontsaatn er met die 2×16 weer dezelfde problemen dan weet ik genoeg en gaan de modulen terug. Dat heb ik ook al afgesproken met onlinmacwinkel. Dank voor jet hulp.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat was het merk trouwens van dat RAM?

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 22 oktober 2019 om 19:16</p>
    The memory modules are not installed as matched pairs.

voor over ik kan zien heeft een iMac 2019 in totaal 4 geheugen slots.

dus ook als je er 2 geheugen modules in hebt zitten, kunnen ze wel degelijk verkeerd geplaatst zijn.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ja daar heb je gelijk in maar zoals ook in het rapport lijkt te staan hoeft dat niet direct een probleem te zijn. Het zou hooguit de performance een beetje kunnen beïnvloeden.

Bijdrager
    Ronald

Merk van de RAM OWC van onlinemacwinkel, zie hieronder. Dus het maakt wel uit hou de RAM geplaats moet worden, er zaten er dus al 2 van 4 in door Apple en ik had er gewoon 2 van 16 bijgeprikt in de overgebleven slots.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hier vraagt iemand aan iFixit.com hoe de modules geplaatst moeten worden. Dat is zo te zien precies gedaan zoals jij het deed. (Met als enige verschil dat het extra geheugen 2 x 8 was): https://nl.ifixit.com/Answers/View/223429/How+to+couple+RAM+Modules+in+iMac+27

Men discussieert hier over en op het einde staat dat geheugen gepaard moet worden met het zelfde DIMM getal en niet het bank getal.

Ik heb maar twee slots met elk 8 GB en beiden hebben het zelfde DIMM getal maar een verschillen bank getal. Jou originele paar moeten automatisch  dus ook het zelfde DIMM getal hebben en dus moeten die twee van 16 GB gewoon in de vrije slots gestoken worden.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.