13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    JBalthazar

iMac 2019 27 inch plotselinge prijsstijging?

Hello mede-Mac liefhebbers!

Als eigenaar van een iMac 27 inch uit 2011 ben in de markt voor een nieuwe iMac. Nu is de spaarpot nog niet helemaal gevuld, maar ik heb wel al op het oog wat ik precies voor configuratie zou willen. Deze configuratie heb ik een week of twee geleden samengesteld en met het kostenplaatje als doel voor de spaarpot. Nu de spaarpot bijna gevuld is, en ik bijna op het punt ben om mijn iMac te gaan bestellen, viel het mij plots op dat er een prijsstijging is gedaan voor mijn specifieke configuratie van 255,43!!

Prijs en configuratie omstreeks 1 april 2019:
    * 3,6‑GHz 8‑core Intel Core i9-processor van de 9e generatie, Turbo Boost tot 5,0 GHz
    * 8 GB 2666‑MHz DDR4‑geheugen
    * Radeon Pro Vega 48 met 8 GB HBM2-geheugen
    * 1 TB SSD‑opslag
    * Magic Mouse 2
    * Magic Keyboard met numeriek toetsenblok – Nederlands

€ 4.013,57

Prijs en configuratie op 13 april 2019:
    * 3,6‑GHz 8‑core Intel Core i9-processor van de 9e generatie, Turbo Boost tot 5,0 GHz
    * 8 GB 2666‑MHz DDR4‑geheugen
    * Radeon Pro Vega 48 met 8 GB HBM2-geheugen
    * 1 TB SSD‑opslag
    * Magic Mouse 2
    * Magic Keyboard met numeriek toetsenblok – Nederlands

€ 4.269,00

Helaas heb ik geen screendumps gemaakt of genoteerd wat de basisprijs was en wat elk onderdeel kost om te upgraden, dus waar de prijsstijging precies in zit weet ik niet. Ik kan verder nergens een publicatie hierover vinden en zover ik weet is er ook geen btw-verhoging geweest…

Heeft iemand hier misschien een verklaring voor?

gr, Jeroen

Bijdrager
    fnk

Mij is al een tijdje geleden opgevallen dat er schommelingen zijn in de prijs van de SSD’s.
    Daar ligt het meestal aan.

Bijdrager
    Dick de Roos

Dan zal de prijs dus straks weer kunnen zakken?

Bijdrager
    fnk

Of stijgen, waarom alleen de ssd schommelt weet ik niet maar zeker de moeite waard op te letten.

Bijdrager
    MagicMouse

Als je de 4000€ nadert, valt die 200€ bijna in het niet. Serieuze bedragen wel, succes alvast

Moderator
    Night

Je kan altijd Apple een mailtje sturen met het verzoek de iMac te leveren voor het eerste bedrag. Gaan ze daar niet in mee, zullen ze vast wel met een verklaring komen voor de prijsstijging 😉

Bijdrager
    Triumph

Heb je toevallig bij de onderwijs store je berekening gemaakt? Want daar is het nooit een mooi rond bedrag. En als ik hem daar uitrekent kom ik precies op het eerste bedrag.

Bijdrager
    JBalthazar

<p class=”cite”>Triumph op 13 april 2019 om 17:14</p>
    Heb je toevallig bij de onderwijs store je berekening gemaakt? Want daar is het nooit een mooi rond bedrag. En als ik hem daar uitrekent kom ik precies op het eerste bedrag.

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt! Ik ga een opleiding starten maar val helaas niet binnen het educatie programma van Apple. Er zijn in de shop geen visuele kenmerken dat je in de educatie shop bevindt, maar de prijs is inderdaad identiek aan de lagere prijs. Scherp gezien!

Bijdrager
    JBalthazar

Dank voor alle reacties!

Zoals het lijkt heb ik de configuratie gedaan in de educatieve shop ipv de normale shop:
    https://www.apple.com/nl-edu/shop/buy-mac/imac/27-inch-3,7%E2%80%91ghz-6%E2%80%91coreprocessor-met-turbo-boost-tot-4,6-ghz-2tb

Wanneer ik de bestelling doorzet, tot aan de betalingsgegevens, krijg ik nergens een veld waarin ik aan moet tonen dat ik een NL opleiding volg of aangesloten ben bij een NL opleidingsinstituut…

De controle lijkt uberhaupt niet plaats te vinden, ze doen steeksproefgewijs controles:

“Apple controleert met enige regelmaat de aankopen van klanten in de Apple Store voor het onderwijs om te zien of aan alle aanschafvoorwaarden is voldaan. Als blijkt dat u niet hebt voldaan aan alle voorwaarden die op uw aankoop van toepassing zijn, staat u Apple het volgende toe:

Als u uw bestelling per creditcard hebt geplaatst, staat u Apple toe om via uw creditcard het verschil af te schrijven tussen het bedrag dat u voor de geleverde goederen hebt betaald en de prijs die Apple aan het brede publiek voor dezelfde goederen in de Apple Store in rekening heeft gebracht, zoals die gold op de datum dat u uw bestelling hebt geplaatst.”

Bijdrager
    Brombeer

Dan heb je dus geleerd dat het daar goedkoper kan. 🤓

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Als u uw bestelling per creditcard hebt geplaatst, staat u Apple toe om via uw creditcard het verschil af te schrijven tussen het bedrag dat u voor de geleverde goederen hebt betaald en de prijs die Apple aan het brede publiek voor dezelfde goederen in de Apple Store in rekening heeft gebracht, zoals die gold op de datum dat u uw bestelling hebt geplaatst.”

Beetje een loterij dus waar je alleen maar kunt winnen…

Bijdrager
    MevalonicAcid

<p class=”cite”>JBalthazar op 14 april 2019 om 14:45</p>

<p class=”cite”>Triumph op 13 april 2019 om 17:14</p>

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt! Ik ga een opleiding starten maar val helaas niet binnen het educatie programma van Apple. Er zijn in de shop geen visuele kenmerken dat je in de educatie shop bevindt, maar de prijs is inderdaad identiek aan de lagere prijs. Scherp gezien!

Check eens bij Switch: die hebben ook ‘opleiding gerelateerde’ kortingen die gelijkaardig/dezelfde zijn als deze op de apple site.

Mijn dochter moest enkel haar schoolpasje en id tonen en de korting werd toegekend. Online inloggen via deze account -waar haar naam is aan gekoppeld- en de korting wordt nu automatisch verrekend.

Let wel: deze geld alleen op standaard en off the shelf builds van een imac, MBP, …  (ipad/apple watch/… vallen er altijd onder, tenzij expliciet aangegeven)

Bijdrager
    JBalthazar

dank voor de tips!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.