12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Tuffi

iMac 2017 trage systeem-animaties

Al een paar weken staat hier een nieuwe 27″ iMac 2017 (3,8 GHz i5, 16GB DDR4, Fusion 2TB) op ’t bureau als nieuwe werkmachine.
    Uiteraard stond er clean Sierra op en heb handmatig software geinstalleerd en bestanden gemigreerd.
    Ben er heel blij mee en wat een verschil met m’n oude MBP uit 2011… maar ik erger me aan het volgende;

De systeemanimaties, met name met Mission Control, zijn traag en werken soms helemaal niet.
    Als ik, gebruik makende van interactieve hoeken, Mission Control activeer, dan gaat de animatie met horten en stoten. Na enkele keren zie je helemaal geen ‘glijdende schaal’ meer. Hoe kan dit? Aan de nieuwe Radeon 580 8GB zal t toch niet liggen?

Hebben meer mensen met een iMac 2017 dit probleem?

Heb Applecare gebeld, die wisten van niks… en gooien het op een softwarematige bug v/d iMac (driver van de Radeon?) die verholpen moet worden met High Sierra…

Wat denken jullie?

Bijdrager
    GoeieDag

Maak eens even een nieuwe gebruiker aan in de Mac en log uit op de bestaande en log in op de nieuwe; gaat het dan beter?
    Wat zegt Activiteitenweergave over CPU e.d. gebruik?
    EtreCheck rapport plaatsen?

Bijdrager
    csteelooper

Het lijkt in ieder geval geen bug te zijn, want ik heb hier eenzelfde machine staan zonder ook maar één (systeem-)animatieprobleem. Om precies te zijn heb ik het duurste model in de 27”-categorie en dat dan helemaal doorgeconfigureerd, met de 4.2GHz-processor en 32GB geheugen. Ik heb gekozen voor de 512GB SSD, puur en alleen omdat ik voldoende storage áán mijn Mac heb hangen… Verder dus vrijwel volledig gespecificeerd. Mijn GPU is een Radeon Pro 580 met 8GB VRAM. Als het goed is, heb jij dezelfde GPU. Derhalve kan ik nogmaals zeggen dat het in ieder geval niet lijkt te gaan om een bug in de driver voor deze GPU, aangezien ik aanneem dat ik dan dezelfde issues zou moeten ervaren. En gelukkig is dat niet het geval.

Uiteraard is ook míjn iMac clean geleverd met macOS Sierra 10.12.5. Ik heb er bewust voor gekozen om géén (bestanden uit een) bestaande back-up terug te zetten, aangezien mijn vorige Mac nogal wat meuk bevatte die ik simpelweg niet meer nodig heb in het dagelijks gebruik.

Bijdrager
    Q-collective

– Heb je een migratie uitgevoerd van de oude Mac?
    – Wat gebeurt er in een schone test-gebruiker?
    – Ben je toevallig opgestart in de veilige modus (probeer eens een herstart)?

Bijdrager
    Tuffi

Ter informatie, omdat jullie beginnen over testen in nieuwe gebruiker: Heb lopen pielen met het out-of-the-box configureren. Ik kon de ‘korte naam’ van mijn account geen hoofdletter meegeven. Heb dat normaal gewoon met al m’n macs kunnen doen. Dus heb dat later opgelost met een workaround via de terminal en het aanmaken van 2e account.

Desalniettemin:

Q-collective op 01 juli 2017

- Heb je een migratie uitgevoerd van de oude Mac?
    – Wat gebeurt er in een schone test-gebruiker?
    – Ben je toevallig opgestart in de veilige modus (probeer eens een herstart)?

– Heb handmatig software geïnstalleerd en bestanden handmatig gemigreerd (Thunderbolt netwerk met MBP), geen automatische migratie dus.
    – Net getest, zelfde verhaal in nieuw gebruikersaccount
    – Nee, herstart biedt ook geen soelaas.

Wil wel even duidelijk benoemen wat nou het probleem is. Het probleem lijkt zich te beperken tot Mission Control; en dan specifiek als ik in een full screen app zit, via interactieve hoek en/of F3 naar Mission Control ga. Dan ‘verspringt’ ie zonder animatie. Soms doet ‘ie het een keer wel goed.

Ik besef me dat het niet het einde van de wereld is maar ik irriteer me er mateloos aan en het voelt niet goed:roll:

In Activiteitenweergave is volgens mij alles cool, alleen activiteitenweergave gebruikt 3% CPU en de rest zit daaronder.
    Wat wil je precies zien in ‘EtreCheck’? Hij zegt ‘Performance: Excellent’

Bijdrager
    Q-collective

Dit lijkt relevant te zijn. Als de vRAM de bug is, verwacht ik wel een oplossing op relatief korte termijn (met High Sierra wellicht?).

Met het terminal commando dat hier genoemd wordt, kun je wellicht het eea tweaken tot de definitieve oplossing uit is.

Bijdrager
    csteelooper
    Der op 01 juli 2017

(…) Wil wel even duidelijk benoemen wat nou het probleem is. Het probleem lijkt zich te beperken tot Mission Control; en dan specifiek als ik in een full screen app zit, via interactieve hoek en/of F3 naar Mission Control ga. Dan ‘verspringt’ ie zonder animatie. (…)

Dít zou wel eens een ‘bug’ kunnen zijn met Sierra; dit doet-ie bij mij ook … Van full screen app naar Mission Control == geen animatie. Maar verdere animaties werken wel allemaal zoals ze moeten. Wellicht ontbreekt deze animatie gewoon? a) zou ik me er niet zoveel zorgen over maken en b) denk ik niet dat dit een hardware- of driver-probleem is; veeleer een ontbrekende resource (het animatie-effect voor overvloeien van full screen apps naar Mission Control. Lijkt me een gevalletje van afwachten of het in High Sierra opgelost is.

Om eerlijk te zijn werk ik zelden of nooit in full screen. Niet met m’n oude Mac en niet met de nieuwe… Alleen als het doel de middelen heiligt, zoals bij videobewerking of zo… Maar in zo’n geval kan Mission Control (en zeker diens animatie) me werkelijk aan mijn derrière oxideren… ?

Bijdrager
    GoeieDag
    Der op 01 juli 2017

Wat wil je precies zien in ‘EtreCheck’? Hij zegt ‘Performance: Excellent’

Misschien zien we in dat rapport iets zien wat de oorzaak van het probleem zou kunnen zijn.

Bijdrager
    Tuffi

@ Q-collective: die eerste link lijkt idd redelijk relevant, wat me wel zorgen baart, mocht dat het probleem zijn, daar gaat het immers om een iMac uit 2015 met een GPU van 2GB…

@ csteelooper: Ik maak me er ook niet heel druk om verder, maar tóch voelt het verkeerd dat dit ding gloednieuw is en hij lijkt te ‘haperen’, omdat die animatie niet goed loopt. Het irriteert me; Mission Control (met interactieve hoeken) maakt al jaren en op meerdere macs deel uit van mijn workflow, en ineens hapert het. Het ontbreken van de source lijkt me niet, daar het op andere macs met Sierra gewoon soepel werkt? Moet mezelf tevens corrigeren: hij hapert niet alleen bij fullscreen apps > Mission Control, ook bij meerdere ‘losse’ vensters > Mission Control.

Jou observatie doet me toch vermoeden dat het te maken heeft met de 2017 iMac, icm Sierra..

Sleutelbeheerder
    Night

2 GB is inderdaad echt minimaal. Zeker als je kijkt dat een retina iMac tegenwoordig over 8 GB VRAM beschikt en nóg problemen blijkt te hebben met Mission Control animaties in full-screen mode. Dat het aan Sierra ligt staat in ieder geval als een paal boven water: met 2GB VRAM op Yosemite werkt de animatie compleet vloeiend.

Bijdrager
    Q-collective

Mja, ik heb hier 512MB video RAM and ik heb dit probleem niet in Sierra. Nooit gehad ook.
    De vraag is wat de “trigger” is dus.

Sleutelbeheerder
    Night

De trigger zal ongetwijfeld een (door Apple ongeteste) combinatie zijn van het type Mac, videokaart, OS versie, harddisk/SSD/FD en een bug (driver, OS?). Maar welke? Tsja…..

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.