10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    ququlequ

iMac 2017 RAM kopen

Hey

Als het goed is komt morgen mijn nieuwe iMac binnen (3,8‑GHz i5) maar wil de 8Gb ram graag uitbreiden met een 16Gb reepje.
    Nu heb ik even zitten zoeken op het internet en merk dat er nog flinke prijsverschillen zijn.

OWC 16GB DDR4 2400MHz SO-Dimm (€180,-)
    Crucial 16GB DDR4 2400MHz SO-DIMM (€128,-)
    Team Group 16GB DDR4-2400 SO-DIMM (€110,-)

Flinke prijsverschillen. Maar zijn deze allemaal geschikt om in mijn iMac te doen of zit er veel verschil tussen? Zoniet dan ga ik voor de goedkoopste. Hebben jullie tips?

Bijdrager
    HJ

OWC en Crucial werken goed.

Heb zelf goede ervaringen met Crucial.

Bijdrager
    Furbz

Ik heb met crucial ook fijne ervaringen.
    Even iets anders: Kun je niet beter 2x 8 doen ivm dual Channel.
    Of is dat niet meer belangrijk!?

Bijdrager
    ququlequ

Er zit nu 2 x 8Gb in en wil daar nu 1 x 16Gb bijzetten. Ik wil langzaam opbouwen naar 48Gb of zelfs 64Gb. Als ik dan nu 2 x 8Gb koop heb ik daar straks niet zo veel aan.

Bijdrager
    HJ

Volgens mij is een enkele 16GB memory module niet mogelijk.

Geheugen wordt altijd per 2 memory modules geupgraded.

Voor 16GB uitbreiding heb je dus 2 x 8GB memory modules nodig.

Bijdrager
    TheBigZ
    HJ op 03 juli 2017

Volgens mij is een enkele 16GB memory module niet mogelijk.

Ja hoor, dat kan zonder probleem.

Bijdrager
    Furbz

Scheelt alleen ongeveer 20% snelheidswinst

Bijdrager
    TheBigZ
    Furbz op 03 juli 2017

Scheelt alleen ongeveer 20% snelheidswinst

Daar heb je vast een goede referentie voor, of niet?:-)

Sleutelbeheerder
    Night

Google wellicht wel, maar de auteurs op de pagina’s waar je terecht komt niet altijd.

RAM can be operated in Single-Channel Mode or Dual-Channel Mode, but there is no “Single-Channel RAM” or “Dual-Channel RAM”. It’s just RAM. Whether it runs in Single or Dual channel mode depends on the system and configuration, not on the RAM itself.

Al een paar generaties maakt de iMac gebruik van Synchronous Dynamic Random-Access Memory (SDRAM), waarbij het qua snelheid totaal niet uitmaakt of je 4×4 of 2×8 of 1×16 GB plaatst, alleen de totaalprijs zal verschillen.Echter, Omdat de iMac een dual channel machine is, wordt geadviseerd om voor optimale geheugensnelheid het geheugen per paar te plaatsen (horizontaal), maar het is geen noodzaak. Dus 1x16GB kan ook. Houdt dan echter rekening met een gemiddeld performanceverlies van maximaal 5% (afhankelijk van de gebruikte programma’s). Dit zul je echter in de praktijk niet merken, alleen kunnen meten, omdat “snelheid” niet alleen van RAM afhankelijk is.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.