12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    ramrod

IMac 2017 , externe of interne SSD

Ik overweeg om mn 2017 een SSD upgrade te geven .

Wat zijn de voor en nadelen van een interne en externe SSD schijf behalve dat de IMac niet open gemaakt hoeft te worden , zit er veel snelheids verschil in als je de externe op een 3.1 USB poor aansluit ?

Bijdrager
    penseel

Met deze externe ssd zal het wel mee vallen, ook met een thunderbolt aan sluiting.

https://www.coolblue.nl/product/478884/lacie-rugged-thunderbolt-2-tb.html

Bijdrager
    Shmoo

Aai aai aai da’s pijnlijk. Een computer van ongeveer 14 maanden oud en dan nu al met de gedachte rondlopen om mogelijk via een externe HD te gaan werken.

Ik zou ‘m gewoon verkopen en een paar honderd euro verlies nemen. Nu zit er nog garantie op en is de machine (nog) niet open is geweest dus aantrekkelijk voor bepaalde mensen/twijfelaars.

Koop een nieuwe incl. SSD, garantie en wat niet allemaal, of dat nu nogmaals een 2017 model is of de volgende iMac dat is een keuze die je zelf moet afwegen. Ben alleen bang dat we voor het einde van dit jaar geen nieuwe iMacs meer gaan zien omdat de 2017 modellen qua specs eigenlijk prima machines zijn (op dat standaard opslag na) en er al zoveel gepraat wordt omtrent een MacBook Air opvolger en een nieuwe Mac mini.  Heel misschien, wanneer je geluk hebt, een stille update en dat SSD standaard geleverd gaat worden in de huidige 2017 modellen ?? Ben er bang voor.

Bijdrager
    Shmoo

<p class=”cite”>penseel op 15 september 2018 om 16:12</p>
    Met deze externe ssd zal het wel mee vallen, ook met een thunderbolt aan sluiting.

https://www.coolblue.nl/product/478884/lacie-rugged-thunderbolt-2-tb.html

Da’s geen SSD upgrade maar gewoon een grotere HDD dan hij intern heeft! Volgens mij wilt TS een sneller functionerende computer hebben.

Voor externe SSD’s zal je denk ik eerder naar de Samsung T5 versie moeten kijken.

https://tweakers.net/product/669859/samsung-portable-ssd-t5/

Moderator
    Night

Inderdaad. Je kan dan beter kijken naar een Samsung T3 external SSD of de iets goedkopere Adata SD700 External SSD. De laatste heeft dan weer geen USB-C aansluiting, maar 3.0.

Nadeel is dat externe SSD disks erg duur zijn. Dat gaat zover dat je beter een interne SSD kan laten plaatsen en zelfs met de arbeidskosten daarvan nog goedkoper uit bent. Bijkomend voordeel is dat je ook nog eens geen TB poort ‘kwijt’ bent op je Mac.

Bijdrager
    ramrod

Dank voor de reactie

Inderdaad wil ik naar een snellere IMac , als het voor een redelijk bedrag kan .

Een Samsung T3 zou een goede oplossing kunnen zijn , zit er veel verschil in een 3.1 of USB c poort ?

Kies liever , als het snelheid oplevert , voor een externe schijf zodat de Mac niet open hoeft .

Als ik het goed begrijp is ook het later  inbouwen van een SSD altijd trager dan vanuit Apple direct een SSD laten plaatsen als je een nieuwe koopt ?

Bijdrager
    Shmoo

Ja klopt, dat heeft te maken met het type aansluiting + opslag dat er gebruikt wordt.

Zodra er Fusion of HDD in je computer zit dan heb je een SATA aansluiting vanaf het moederbord richting de schijf. Zit er standaard SSD/Flash opslag in je computer dan werk je dacht ik met een PCI -verbinding? Verschil is dat je dan vele hogere lees en schrijfsnelheden kunt halen.

Een SATA SSD dat ik zelf in mijn Mac mini heb gelegd haalt maar 550mb aan lees of schrijfsnelheden – iets in die richting. Het Flash geheugen dat standaard in mijn MacBook Pro (2017) zit haalt ergens rond de 3000mb aan lees of schrijfsnelheden.

Dat merk je wel heel erg als je twee machines naast elkaar hebt staan en dan softareupdates uitvoert of zoiets of .zip bestanden uitpakt en dat soort taken. Hiermee wil ik niet zeggen dat mijn Mac mini traag is, dat SSD-schijfje is zelfs veel te snel voor het ‘beperkte’ machientje maar er is altijd een baas boven baas.

Moderator
    Night

Nou denk ik niet dat een 2017 model de traagste bridge aan boord heeft… Zover ik kan nagaan heeft deze iMac zowel een PCIe 3.0 (8GB/s – 4-lane) als SATA3 (6 GB/S) aansluiting voor HDD/SSD/Fusion Drive. De voorkeur van kenners gaat uit naar een SATA versie indien je een SSD wil inbouwen omdat er geen 3rd party 4-lane NVMe SSD’s bestaan.

zie ook:
    https://nl.ifixit.com/Answers/View/432099/What+ssd+PCIe+works+for+iMac+27%22+2017

(zie de antwoorden onder de advertentie)

Bijdrager
    ramrod

Dank , ga me er eens wat verder in verdiepen

Bijdrager
    flowolf

Hoe is het afgelopen, Ramrod?

Ik heb een iMac 5K uit 2015 en het ziet ernaar uit dat m’n fusion drive het aan het begeven is… Ik vind het geen probleem om vanaf een externe schijf te werken maar is een Samsung T5 via USB3 snel genoeg? Hoe presteert zo’n SSD vergeleken met de fusion drive?

Wat zijn m’n beste opties?

Bijdrager
    TheBigZ

@flowolf: lees ook even mee in dit topic:

Zeer trage iMac 2015

Bijdrager
    flowolf

Dank je. Heb inmiddels begrepen dat USB3 te langzaam is voor FCP X en thunderbolt is te duur. Voor dat geld kan ik beter een SSD laten inbouwen;-)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.