22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

iMac 2015 of iMac 2017

Een vriend van mij wil een iMac 27 kopen. Het moet niet de supersnelste zijn. De iMacs van 2015 zijn in afslag. (300 EUR korting)
    Zou ik hem aanraden van nog zo’n toestel te kopen?
    Aan de andere kant heeft de nieuwe iMac een helderder scherm, betere speakers en is hij sneller.
    Hij twijfelt ook nog tussen Fusion Drive 2TB en SSD 512 GB.
    De Mac wordt gebruikt voor mail, tekstverwerking, foto’s en films bekijken en misschien wat foto’s bewerken.
    Zijn vorige computer is minstens vijf jaar oud.
    Kan iemand raad geven?

Bijdrager
    sunapple

Zo’n apparaat is in mijn ogen voor professioneel gebruik, dus voor de huis-tuin-en-keukenzaken die jij noemt moet je gewoon de goedkoopste nemen.

Bijdrager
    PowerMacje

Als het kan, altijd voor een SSD gaan, zeker aangezien je deze niet meer kan vervangen tegenwoordig. Dus liever een 2015-model met een SSD, dan een 2017-model met een Fusion/HDD-drive.

Bijdrager
    SvS

Eens met bovenstaande. Neem de SSD, zonder twijfel.
    Extern opslag voor erbij is niet zo duur, als dat extra schijfruimte nodig blijkt.

Even met oog op toekomst; en model 2017 wordt in toekomst vanaf nu toch weer wat langer ondersteund met masOS updates dan als je nu nog de 2015 model zou kopen.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 3 maanden geleden door  SvS.

Bijdrager
    bassbug

Ik denk wat ondersteuning betreft tussen 2015 en 2017 geen verschil uitmaakt. Ze zitten dicht op elkaar. Anders wordt het met computers van bijv. 2007 en 2017.

Denk inderdaad dat een wat kleinere SSD een slimmere keuze is dan een grote HD of Fusiondrive.
    SSD heeft geen bewegende delen dus gaat langer mee. Het niet meer kunnen vervangen van interne delen is hier ook debet aan.
    Grote bestanden zijn meestal geen bestanden die je elke dag nodig hebt en die kan je goedkoper opslaan op een externe HD.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 3 maanden geleden door  bassbug.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 3 maanden geleden door  bassbug.

Bijdrager
    Pasav

Als je er weer 5 jaar mee wil doen zou ik zeker gaan voor de 2017 model. Dit omdat er echt andere / snellere componenten inzitten die meer gericht zijn op de toekomst. SSD ipv fusion is een aanrader, al heb je dan wel minder opslag.

Bijdrager
    gsmaster

Ik blijf nog altijd achter mijn fusion drive keuze staan. Qua snelheid is het inderdaad net iets minder, maar aan de andere kant koop je zo’n machine ook wel omdat hij er strak uit ziet, en daar hoort dan bij mij zo weinig mogelijk kabeltjes, toestellen bij.
    Ik kocht wel de 3 Tb variant, deze heeft een groter flash geheugen. En aan de andere kant nog eens 3tb aan opslagruimte via de harde schijf.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Bedankt voor jullie advies.
    Ik heb evenwel iets over het hoofd gezien. De 2015 modellen krijgen weliswaar korting, maar waren oorspronkelijk duurder dan de 2017 modellen.
    Zo is de 2015 met 2TB Fusion slechts 130 EUR goedkoper dan het 2017 model met 512 GB SSD. Ik denk dat de keuze dan vlug gemaakt is.:)

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 3 maanden geleden door  Mac Hammer Fan.

Moderator
    Night

Kun je uitgebreidere specs geven (processor: 15 of i7, grafische kaart:1 of 2 GB VRAM, retina-display?) die zaken zijn toekomst-gericht belangrijker als de opslag, want zowel de SSD als de Fusion Drive (met 128GB SSD) liggen in dagelijks gebruik redelijk dicht bij elkaar. Bovendien kun je in de 27″ altijd nog (alleen als je erg handig bent en de juiste gereedschappen heb) een SSD plaatsen/vervangen*. Een andere mogelijkheid is nog om de FD te spitsen in de SSD en de HDD.

*) https://nl.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+27-Inch+Retina+5K+Display+SSD+Replacement/30537

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

imac 2015:
    Apple iMac 27 inch Retina (3,3GHz quad core i5 / 8GB / 2TB Fusion) met numeriek toetsenbord
    Retina 5K-display
    3,3-GHz processor
    Fusion Drive van 2 TB
    AMD Radeon R9 M395 graphics processor with 2 GB of dedicated GDDR5 memory
    Keyboard met numeriek toetsenblok
    ipv € 2.629,00 € 2.359,00

imac 2017:
    3,4‑GHz quad‑core Intel Core i5‑processor, Turbo Boost tot 3,8 GHz en 27 inch retina display
    8 GB 2400‑MHz DDR4
    SSD van 512 GB
    Radeon Pro 570 met 4 GB videogeheugen
    Magic Mouse 2
    Magic Keyboard numeriek toetsenbord
    € 2.489,00

Tussen haakjes, mijn broer heeft ooit eens een fusion drive gepartioneerd en raadt dit categoriek af, want het hardeschijf gedeelte @ 5400 rpm is veel te traag.
    Mijn vriend ziet het openmaken van een iMac niet zitten en ik eerlijk gezegd ook niet.

Bijdrager
    bassbug

Fusiondrive is een kleine SSD met een 5400 rps HD?…:mrgreen:

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    bassbug op 26 juni 2017

Fusiondrive is een kleine SSD met een 5400 rpm HD?…:mrgreen:

Inderdaad.

Moderator
    Night

Alleen al gezien het verschil in grafische kaart, zou ik de 2017-versie nemen. Die € 130 verschil is dat al meer dan waard.
    (ook i.c.m. de metal-implementatie)

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Er is zelfs nog minder verschil als je in de 2 modellen een SSD laat inbouwen. Het wordt dus de 2017.
    Mijn vriend heeft een Macbook met USB 2 en Firewire 400 heeft aansluiting. Hoe zet hij best de gegevens over met de migratie-assistent?
    Kan dat ook via het netwerk?
    In elk geval zijn de opties hier traag vermoed ik?

Bijdrager
    TheBigZ

Gewoon vantevoren een Time Machine backup maken op een externe schijf (zo’n backup heeft hij al, als het goed is), en dan tijdens de installatie van de nieuwe Mac die schijf aansluiten.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    TheBigZ op 26 juni 2017

Gewoon vantevoren een Time Machine backup maken op een externe schijf (zo’n backup heeft hij al, als het goed is), en dan tijdens de installatie van de nieuwe Mac die schijf aansluiten.

Bedankt.
    Dat kan van USB2 naar USB3 zonder problemen hoop ik? Zijn externe schijf is ook USB 2.

Bijdrager
    Soulshaker

Ja , het zal wel aan usb 2.0 snelheid verlopen

Bijdrager
    makasa

Ik zou als het mogelijk is alles zelf overnieuw installeren en data terugzetten. Met een schone lei beginnen.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Na lang overwegen heeft mijn vriend besloten de 21.5 inch te nemen. Hij vindt het scherm groot genoeg.
    Jammer dat de RAM zo moeilijk up te graden is.
    Hij gebruikt de Mac voor tekstverwerking, mailen, surfen, foto’s en films bekijken en foto’s bewerken.
    8 GB zou op het eerste gezicht voldoende lijken, ware het niet dat zijn partner ook meestal tegelijk ingelogd is en dat dit 2 GB RAM verbruikt.
    Dan toch maar en met het oog op de toekomst 16 GB RAM van Apple nemen? Zelf later inbouwen met de instructies van iFixit zien wij niet zitten…
    Of zou die 8 GB toch voldoende zijn?

een eerste optie is
    3,0‑GHz quad‑core Intel Core i5 van de 7e generatie, Turbo Boost tot 3,5 GHz
    8 GB 2400‑MHz DDR4
    SSD van 512 GB
    Radeon Pro 555 met 2 GB videogeheugen
    Magic Mouse 2
    Magic Keyboard met numeriek toetsenblok – Frans
    € 2.009,00 (supplement 16 GB RAM is 240 EUR)

de onderstaande verdient echter volgens mij de voorkeur want hij is zeker 15% sneller door de processor en de videokaart en slechts 4% duurder. Ik zou niet twijfelen en gaf hem de raad van deze te nemen.
    3,4‑GHz quad‑core Intel Core i5 van de 7e generatie, Turbo Boost tot 3,8 GHz
    8 GB 2400‑MHz DDR4
    SSD van 512 GB
    Radeon Pro 560 met 4 GB videogeheugen
    Magic Mouse 2
    Magic Keyboard met numeriek toetsenblok – Frans
    € 2.089,00 (supplement 16 GB RAM is 240 EUR)

Alle suggesties en advies zijn welkom.8-)

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 2 maanden geleden door  Mac Hammer Fan.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 2 maanden geleden door  Mac Hammer Fan.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    gsmaster op 26 juni 2017

Ik blijf nog altijd achter mijn fusion drive keuze staan. Qua snelheid is het inderdaad net iets minder, maar aan de andere kant koop je zo’n machine ook wel omdat hij er strak uit ziet, en daar hoort dan bij mij zo weinig mogelijk kabeltjes, toestellen bij.
    Ik kocht wel de 3 Tb variant, deze heeft een groter flash geheugen. En aan de andere kant nog eens 3tb aan opslagruimte via de harde schijf.

Een 2TB en 3TB Fusion hebben een SSD cache van 128 GB wat redelijk is. Maar die worden niet aangeboden bij een 21,5 inch iMac. Daar is enkel een 1TB fusion een optie en die heeft slechts 32 GB SSD cache, wat te weinig is. Wanneer een 60 GB Photos bibliotheek wordt geopend wordt het trage harde schijf gedeelte aangesproken en heb je de gekende strandbal. Dus kiezen we doelbewust voor 512 GB SSD.

Moderator
    Night

Ik zou in dat geval ook kiezen voor 16GB en een SSD. Die 21” modellen zijn zo slecht te upgraden dat je inderdaad beter van tevoren alles in de juiste proporties kan nemen, ook al betaal je dan de hoofdprijs.

Bijdrager
    TheBigZ

Wat Night zegt. Pak die 16GB. Uitgesmeerd over bijvoorbeeld 6 te verwachten gebruiksjaren is dat €40 per jaar. Een schijntje.:-)

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.