30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 50)
  • Q:

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

iMac 2015 met externe SSD blijft hangen bij het opstarten.

Een vriend van mij met een iMac die boot onder Mojave 10.14.5  op een externe SD werd geconfronteerd met hangen bij het opstarten (de balk bleef halverwege staan). Hij beging de blunder van de stekker uit het stopcontact te trekken in plaats van de aan-uit knop vijftien seconden ingedrukt te houden. Ik heb hem dat gezegd en ben gisteren naar hem geweest. Ik heb geboot in de safe mode en de schijf SSD hersteld, maar de interne moest hergeformatteerd worden. Gisterenavond belde hij dat de externe SSD weer bleef hangen bij het opstarten.

Wat kan ik nog doen?

1) Ik denk aan een SMC reset, want zijn andere USB harde schijf was op een bepaald ogenblik plots unmounted. Hopelijk zijn de USB poorten niet beschadigd.

2) Opnieuw safeboot via de externe SSD (ik hoop dat dit toch lukt, want ik lees ergens dat sommige USB schijven dan niet op het bureaublad verschijnen).

3) SSD schijf herstellen door op te starten in de recovery mode. Anders booten vanaf de interne trage harde schijf waar sinds gisteren een cloon van zijn SSD op staat en daar schijf EHBO gebruiken.

4) moeten de terminal commando’s om de cache te wissen nog uitgevoerd worden na safeboot? Zo ja, welke zijn die? Hij heeft geen CleanMyMac en zal dit ook niet aanschaffen.

5) Zijn er nog andere suggesties?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    GoeieDag

Mac Hammer Fan op 22 mei 2019 om 10:11
    …in plaats van de aan-uit knop vijftien minuten ingedrukt te houden.

Huh?

Je bedoelt: 5 seconden?

(Dat is dan ‘ongeveer’; eigenlijk: totdat ie uit gaat.)

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

<p class=”cite”>GoeieDag op 22 mei 2019 om 10:40</p>

Mac Hammer Fan op 22 mei 2019 om 10:11
    …in plaats van de aan-uit knop vijftien minuten ingedrukt te houden.

Huh?

Je bedoelt: 5 seconden?

(Dat is dan ‘ongeveer’; eigenlijk: totdat ie uit gaat.)

Domme fout van mij, heb het rechtgezet. 😱

Maar vijf seconden was wel niet genoeg in zijn geval. Het heeft iets langer geduurd.

Ik heb nog een vraagje. USB schijven worden best unmount wanneer je de iMac in slaap zet. Maar in geval van booten via een externe SSD kan dat niet. Is het dan veilig daar ook nog de slaapstand te gebruiken?

Bijdrager
    Mister George

Het is niet gelukt met de bovenstaande middelen. De computer bleef hangen bij het opstarten. Alleen in de safe mode kon hij booten.

We hebben opgestart met command S, daar fsck -fy uitgevoerd en dan geboot. Wonder boven wonder bracht het daar de oplossing.

Wat met disk utility niet lukte. Vreemd…

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Het is nu bang afwachten of het defintitief zal opgelost zijn door in de Single User Mode te starten. Het is ook bizar dat fsck -fy voorlopig soelaas bracht en Disk Utility dat niet kon omdat het geen problemen vond. Heeft iemand nog suggesties als het niet opgelost is?

Schijf herformatteren APFS en clean install en daarna importeren van Time Machine? Wel een hele karwei.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Mac Hammer Fan op 22 mei 2019 om 10:11</p>

4) moeten de terminal commando’s om de cache te wissen nog uitgevoerd worden na safeboot? Zo ja, welke zijn die?

Nee, een safe boot doet dit al.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Vandaag liep deze iMac bij Mister George weer vast. Hij kan allen opstarten in safe boot. De externe SSD schijf is OK volgens disk utility. Hij heeft een SMC reset gedaan. Maar bij gewoon starten loopt de computer vast.

Heeft iemand nog suggesties?

Bijdrager
    GoeieDag

Misschien als we weten waarom ie extern boot? Staat er ook een OS op de de interne schijf? Waarom daar niet van opstarten?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

De interne schijf is een trage 5400 rpm harde schijf. De goedkoopste oplossing voor hem was een externe SSD voor 60 EUR op Black Friday vorig jaar.

Daar heeft hij meer dan zes maanden nooit problemen mee gehad.

Op de interne HD staat ook Mojave, een cloon van de SSD. Maar dat is supertraag.

Persoonlijk denk ik dat er een extensie of systeembestand corrupt is. Zou herinstalleren van het systeem of de combo updater dit kunnen verhelpen?

Of moet de schijf werkelijk gewist worden, clean install en dan gegevens importeren via Migration Assistent?

Ik heb eens Etrecheck gedraaid maar daar heb ik niets gevonden.

Bijdrager
    GoeieDag

Een 5400 rpm HDD geeft misschien geen F1 ervaring, maar macOS moet er soepel op draaien. Dus als het ‘supertraag’ is, is er iets aan de hand, en zou ik dat probleem oplossen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als alleen opstarten in veilige modus werkt dan is er meestal sprake van een bestand of proces dat corrupt is dan wel niet compatible met het OS.

Zijn er third-party onderdelen die mee opstarten? M.a.w: die dus in de log-in lijst staan van het account? Zo ja wis die dan tijdelijk en kijk wat er gebeurt. Laat hem, ook al is dat “trager” eens opstarten van de interne HDD als dat nog niet geprobeerd is. Als dat namelijk wél werkt weet je zeker dat de oorzaak ergens op de SSD staat en is een clean instal de logische stap.

Maar bedenk wel dat als dat geholpen heeft en je zet daarna alle data terug via de TM backup het probleem weer terug kan keren omdat dan de oorzaak in de teruggezette data zit.

Op de interne HD staat ook Mojave, een cloon van de SSD

Ik denk dat dat eerder andersom is? Dat de SSD juist een cloon van de interne is? Dus nogmaals: Als opstarten van de HDD wél goed gaat is de SSD dus corrupt geraakt op een bepaald punt terwijl de originele configuratie op de niet in gebruik zijnde HDD nog goed is ook al is dat “super traag”.

En wat gaat er dan precies traag? Ik heb namelijk ook een iMac (2017 model) met interne 5400 rpm en een kleine SSD (dus een Fusion drive) terwijl ik ook opstart vanaf een SSD (USB 3.1 2gen). Maar om nu gelijk te stellen dat het via de HDD super traag ging gaat mij een beetje te ver ondanks dat het via de SSD inderdaad veel sneller gaat.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Die interne HD werd gewist omdat hij beschadigd was. Vroeger stond er High Sierra op. Maar nadat we een melding kregen dat de schijf moest hergeformatteerd worden (zie hoger) hebben we er de backup cloon van de Mojave SSD erop gezet. Ik ga zaterdag naar die vriend (Mister George) en zal de hele zaak nog eens herbekijken. Voorlopig heeft hij er de combo 10.14.5 updater erover gedraaid in safeboot modus en dan normaal kunnen herstarten.

Een garantie dat het is opgelost is er echter niet. De “lockups” bij het opstarten heeft hij voorheen na fsck -fy in de single user mode een hele dag met tien keer opstarten niet gehad. Maar vandaag was het weer prijs.

Dat een interne harde schijf supertraag is ervaar ik ook op mijn eigen MacPro als ik eens van een kopie van de SSD opstart op een backup HDD. Zelfs een fusion drive is al heel wat sneller. Op een trage harde schijf 5400 rpm duurt het verschillende minuten vooraleer je daadwerkelijk aan de slag kunt.

Wel is het spijtig dat je op een externe USB 3 SSD trim niet kunt activeren.

Bijdrager
    Mister George

Hier is het Etrecheck rapport.

Download EtreCheck from https://etrecheck.com

Runtime: 4:52

Performance: Good

Click the [Lookup] links for more information from Apple Support Communities.

Click the [Details] links for more information about that line.

Problem: Other problem

Description:

computer hangs at startup

Hardware Information: ⓘ

iMac (Retina 4K, 21.5-inch, Late 2015)

[Technical Specifications] – [User Guide] – [Warranty & Service]

iMac – model: iMac16,2

1 3,1 GHz Intel Core i5 (i5-5675R) CPU: 4-core

8 GB RAM Not upgradeable

BANK 0/DIMM0

4 GB DDR3 1867 MHz ok

BANK 1/DIMM0

4 GB DDR3 1867 MHz ok

Handoff/Airdrop2: supported

Wireless:  en1: 802.11 a/b/g/n/ac

iCloud Quota: 0 B available (Low!)

Video Information: ⓘ

Intel Iris Pro Graphics 6200 – VRAM: 1536 MB

iMac

Disk Information: ⓘ

APPLE HDD ST1000LM024 disk0: (1 TB) (Rotational)

[Show SMART report]

EFI (disk0s1 – MS-DOS FAT32) <not mounted>  [EFI]: 210 MB

Backup HD (disk0s2 – Journaled HFS+) /Volumes/Backup HD : 499.02 GB (351.80 GB free)

Recovery HD (disk0s3 – Journaled HFS+) <not mounted>  [Recovery]: 650 MB

Time Machine Backup HD (disk0s4 – Journaled HFS+) /Volumes/Time Machine Backup HD : 500.05 GB (342.83 GB free)

USB Information: ⓘ

USB30Bus

USB 3.0 Device USB 3.0 Device

00SSD1 disk2: (250,06 GB)

EFI (disk2s1 – MS-DOS FAT32) <not mounted>  [EFI]: 210 MB

(disk2s2) <not mounted>  [APFS Container]: 249.85 GB

Broadcom Corp. Bluetooth USB Host Controller

Apple Inc. FaceTime HD Camera (Built-in)

Apple, Inc. Keyboard Hub

Apple Inc. Apple Keyboard

Western Digital Ext HDD 1021

Ext HDD 1021 disk1: (2 TB)

ELEMENTS (disk1s1 – MS-DOS FAT32) /Volumes/ELEMENTS : 2.00 TB (1.48 TB free)

Thunderbolt Information: ⓘ

Apple Inc. thunderbolt_bus

Virtual disks: ⓘ

Macintosh HD (disk3s1 – APFS) /  [Startup]: 249.85 GB (97.77 GB free)

Physical disk: disk2s2 249.85 GB (97.77 GB free)

(disk3s2) <not mounted>  [Preboot]: 249.85 GB

Physical disk: disk2s2 249.85 GB

(disk3s3) <not mounted>  [Recovery]: 249.85 GB

(disk3s4) <not mounted>  [VM]: 249.85 GB

System Software: ⓘ

macOS 10.14.5 (18F132) – Time since boot: about 2 hours

Gatekeeper: ⓘ

Mac App Store and identified developers

Kernel Extensions: ⓘ

/System/Library/Extensions

[loaded]    com.Cycling74.driver.Soundflower (1.6.7 – SDK 10.7) [Lookup]

System Launch Agents: ⓘ

[not loaded]    9 Apple tasks

[loaded]    174 Apple tasks

[running]    118 Apple tasks

System Launch Daemons: ⓘ

[not loaded]    37 Apple tasks

[loaded]    182 Apple tasks

[running]    116 Apple tasks

Launch Agents: ⓘ

[running]    com.avast.osx.secureline.update-agent.plist (AVAST Software a.s. – installed 2019-04-23) [Lookup]

[loaded]    com.avast.osx.secureline.userinit.plist (Shell Script 2fc1004f – installed 2019-04-23) [Lookup]

[loaded]    com.avast.userinit.plist (Shell Script 4b9d47d7 – installed 2019-03-05) [Lookup]

Launch Daemons: ⓘ

[loaded]    com.apple.installer.osmessagetracing.plist (Apple, Inc. – installed 2019-05-04)

[loaded]    com.avast.init.plist (Shell Script fe750b9b – installed 2019-03-05) [Lookup]

[loaded]    com.avast.osx.secureline.init.plist (Shell Script 1bda83b1 – installed 2019-04-23) [Lookup]

[loaded]    com.avast.osx.secureline.uninstall.plist (Shell Script ba7a0061 – installed 2019-04-23) [Lookup]

[loaded]    com.avast.osx.secureline.update.plist (Shell Script f50a649c – installed 2019-04-23) [Lookup]

[loaded]    com.avast.uninstall.plist (Shell Script 1d68eef4 – installed 2019-03-05) [Lookup]

[loaded]    com.avast.update.plist (Shell Script f4a2548f – installed 2019-03-05) [Lookup]

[running]    com.bombich.ccchelper.plist (Bombich Software, Inc. – installed 2019-05-21) [Lookup]

User Launch Agents: ⓘ

[loaded]    com.avast.osx.secureline.home.userinit.plist (Shell Script 22c221b4 – installed 2019-04-23) [Lookup]

[loaded]    com.google.keystone.agent.plist (Google, Inc. – installed 2019-05-13) [Lookup]

[loaded]    com.google.keystone.xpcservice.plist (Google, Inc. – installed 2019-05-13) [Lookup]

User Login Items: ⓘ

Default Folder X    Programma

(/Applications/Default Folder X.app)

Android File Transfer Agent    Programma

(~/Library/Application Support/Google/Android File Transfer/Android File Transfer Agent.app)

OneDrive Launcher    SMLoginItem – Hidden (Apple, Inc. – installed 2019-05-19)

(~/Desktop/OneDrive.app/Contents/Library/LoginItems/OneDrive Launcher.app)

OneDrive Launcher    SMLoginItem – Hidden (Apple, Inc. – installed 2019-05-19)

(/Volumes/Backup HD/Users/[redacted]/Desktop/OneDrive.app/Contents/Library/LoginItems/OneDrive Launcher.app)

(null)    SMLoginItem – Hidden (AVAST Software a.s. – installed 2016-12-10)

(/Applications/Avast Passwords.app/Contents/Library/LoginItems/6H4HRTU5E3.com.avast.passwords.PasswordsHelperApp.app)

(null)    SMLoginItem – Hidden (AVAST Software a.s. – installed 2016-12-10)

(/Volumes/Backup HD/Applications/Avast Passwords.app/Contents/Library/LoginItems/6H4HRTU5E3.com.avast.passwords.PasswordsHelperApp.app)

Internet Plug-ins: ⓘ

QuickTime Plugin: 7.7.3 (installed 2019-05-23)

3rd Party Preference Panes: ⓘ

Perian (installed 2011-07-23) [Lookup]

Time Machine: ⓘ

Time Machine not configured!

Top Processes by CPU: ⓘ

12%   mds

9%   backupd

8%   mdworker

8%   mdworker

6%   kernel_task

Top Processes by Memory: ⓘ

184 MB    kernel_task

182 MB    mds_stores

162 MB    com.apple.WebKit.WebContent

160 MB    WindowServer

148 MB    Mail

Top Processes by Network Use: ⓘ

Input     Output    Process name

1 MB      90 KB     com.avast.proxy

124 KB    12 KB     mDNSResponder

36 KB     1 KB      com.apple.Safari.SafeBrowsing.Service

9 KB      27 KB     apsd

9 KB      5 KB      com.apple.geod

Top Processes by Energy Use: ⓘ

10.10 WindowServer

5.68 storagekitd

4.16 diskarbitrationd

4.00 SubmitDiagInfo

Virtual Memory Information: ⓘ

3.38 GB   Available RAM

151 MB    Free RAM

4.62 GB   Used RAM

3.23 GB   Cached files

0 B       Swap Used

Software installs (last 30 days): ⓘ

OneDrive: 19.043.0304 (installed 2019-05-19)

Install information may not be complete.

Diagnostics Events (last 3 days for minor events): ⓘ

2019-05-24 10:56:36    Mail.app High CPU use [Open] [Details]

2019-05-23 23:00:33    Toast Titanium.app High CPU use [Open] [Details]

2019-05-22 16:34:41    apple-scc-20190522-163416.app Crash [Open]

2019-05-22 15:55:54    iCloudPref.prefPane Crash [Open]

Cause:        objc_msgSend() selector name: _updateStatus

dyld3 mode

2019-05-21 22:07:36    ScreenSaverEngine.app High CPU use [Open] [Details]

Bijdrager
    Mister George

Bij booten in de single user mode verschijnt dit:

handle-cryptomount: 831 handling crypto mount volume /dev/disk 3s1

handle-cryptomount: 1050: crypto mount finished with apfs

apfs_keybag_get1320: failed to get apfs volume key bag error = 2

apfs_keybag_init: failed to initialize volume key bag error = 2

en nog heel wat blah blah blah errors

Tenslotte de melding dat het volume OK is, waarna hij opstart.

We zullen voorlopig de computer steeds in slaapstand zetten in plaats van uit.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Volgend probleem. Als hij de computer in sluimerstand zet en zijn muis nog wil uitschakelen, ontwaakt de computer weer. 🤨

Bijdrager
    nnsa

Waarom zou je je muis uitschakelen ? Dat doet de Apple muis zelf.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Mac Hammer Fan op 24 mei 2019 om 15:45</p>
    Volgend probleem. Als hij de computer in sluimerstand zet en zijn muis nog wil uitschakelen, ontwaakt de computer weer. 🤨

Dat is logisch omdat door het oppakken de sensor iets opmerkt en bij uitschakelen de Mac het bericht “verbinding verbroken” wilt laten zien. Maar zoals gezegd: Het hoeft niet want de muis heeft ook een sluimerstand.

Moderator
    Night

Mac Hammer Fan op 24 mei 2019 om 00:30

Wel is het spijtig dat je op een externe USB 3 SSD trim niet kunt activeren.

Waarom niet?

Disk Sensei

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De Samsung T5 externe SSD ondersteund trimming, maar de T3 (de voorganger) niet. Dat heeft met de USB verbinding te maken. De T5 werkt met USB 3.1 gen2 en dat ondersteund trimming maar sluit je hem aan op USB3.0 dan werkt trimming niet. Het kan, maar het is niet vanzelfsprekend.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Kan iemand iets verdachts opmerken aan het Etrecheck Rapport? (zie hoger)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik zou in ieder geval de AVAST Software uitschakelen.

Constant een virusscanner laten draaien is op een Mac (nog steeds) overkill. Het kan voor vertragingen zorgen of onstabiele situaties.

Beter is om dat dus niet te doen en in plaats daarvan zo nu en dan de situatie laten testen door de/een scanner.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Avast onderschept soms malware van sites. Dat ondervind ik zelf ook als ik korte filmbesprekingen maak voor Moviemeter. Geekbench geeft geen noemenswaardige vertraging op. De virusscanner zelf zullen we blijven behouden, maar de rest van Avast zoals Secure online VPN, wachtwoordbeheer en schijfopruiming zullen we desinstalleren.

Op Apple Communities vond ik iemand met dit probleem dat wij ook hebben in the Single User mode:

apfs_keybag_get1320: failed to get apfs volume key bag error = 2

apfs_keybag_init: failed to initialize volume key bag error = 2

en nog heel wat blah blah blah errors

Dat zou de boosdoener zijn. Er is geen schijfprogramma bekend die dit dat repareren. Schijf APFS herformatteren, clean install en migratie van een Time Machine Backup zou de enige oplossing zijn. 🥵

Bijdrager
    GoeieDag

Jammer dat Mister George niet de layout van het EC rapport heeft meegenomen, want nu is het nogal een lastig leesbare brij geworden.

Ook is me niet helemaal duidelijk van welke HD is opgestart; van de kloon op extern?

Is de interne HD gepartitioneerd? O.a. voor een TM back-up?

Hoe is gekloond; met CCC, SD of anders? Kunnen die al wel met het nieuwe APFS omgaan? Hoeveel schijven zitten er op de USB poort? Als je problemen hebt is het zaak zoveel mogelijk externe zooi af te koppelen, en dan te kijken wat het systeem doet.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Er is opgestart van de externe SSD. Die werd zes maanden geleden CCC gekloond van de interne schijf waar toen nog High Sierra opstond. De interne trage schijf heeft nu twee partities: Een bootable backup CCC Mojave en Time Machine backup. Beide op HFS+

Op de USB poort zitten twee schijven: de Samsung SSD en een USB 2.0 Western Digital.

De key bag error op de externe SSD doet ons besluiten van te herformatteren.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je gaat herformatteren en je gebruikt weer APFS en het gaat later weer op de zelfde wijze fout dan zou ik maar even bij HFS+ blijven. Als je zoekt op “key bag error” dan lijkt dat i.c.m. APFS een veel voorkomend iets te zijn. Je moet niet vergeten dat iets meer dan 1,5 jaar geleden APFS voor de Mac verscheen en dat het toen nog niet geschikt was om van op te starten. Inmiddels kan dat dus wel maar ik denk dat APFS zich nog moet bewijzen in betrouwbaarheid t.o.v. het inmiddels ruim 20 jaar oude HFS+ dat toen behoorlijk vooruitstrevend was.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Het probleem met HFS+ is dan wel dat dat Mister George geen Mojave updates meer zal kunnen doen. Het kan inderdaad omzeild worden, maar het is voor een tachtig jarige persoon toch wel een omslachtige manier. Persoonlijk had ik ook liever HFS+. Het opstarten gaat veel vlugger en disk utility heeft veel meer tijd nodig om de schijf te controleren of te repareren.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

In dat geval moet je je eigen afvragen of het echt nodig is dat Mister George perse de laatste update van Mojave moet hebben. Als met de huidige versie alles verder gewoon goed gaat dan is dat eigenlijk niet nodig. Bovendien: de volgende grote update 10.15 wordt al verwacht rond september / oktober van dit jaar. Dus veel updates voor Mojave zullen er niet meer komen. Ook zal versie 10.15 geen 32 bit applicaties meer ondersteunen wat mogelijk weer tot nieuwe problemen kan leiden voor Mister George.

Ik sta zelf op het punt een nieuwe SSD te kopen en daar komt ook Mojave op. Maar omdat ik nog genoeg belangrijke 32 bit programma’s heb (waar geen goed alternatief voor is) komt er bij mij echt geen 10.15 op. Dus ik formatteer volgens HFS+

Bijdrager
    GoeieDag

Er is niks mis met APFS, en het heeft zeker voordelen boven het behoorlijk verouderde HFS+.

Er draaien al honderden miljoenen apparaten enige tijd probleemloos op! (macOS én iOS apparaten.)

Bijdrager
    Mister George

Mac Hammer Fan heeft mijn USB SSD schijf herformatteerd, een clean install gedaan en migratie van Time Machine. Het nam 3 uur in beslag voor 160 GB.

De key bag error is verdwenen. Nu start de SSD normaal op. 😀 Maar APFS Mojave blijft wel trager dan HFS+ High Sierra. Met HFS+ heb ik in tegenstelling tot APFS nooit problemen gehad.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik ben net als Mister George en Hendrik IJzerbroot niet overtuigd van APFS.

Met APFS werden schijffouten geïntroduceerd die niet herstelbaar zijn met de huidige programma’s.

Mister George had de keybag error die ervoor zorgde dat zijn systeem vastliep bij het opstarten.

Ikzelf had vorige maand warning: inode_val: object (oid0X111a3) invalid internal-flags

too many warnings generated: suppressing subsequent ones wat voor vastlopers zorgde, iets wat ik bij HFS+ nooit gehad heb.

Als je zoekt op het internet stel je vast dat die fouten alleen bij APFS voorkomen.

Als die iMac weer zijn kuren krijgt wordt de SSD HFS+ geformatteerd, goe geweten. En als ikzelf die vastlopers met die inode_val: object (oid0X111a3) invalid internal-flags terug krijg stap ik ook over naar HFS+

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 50)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.